Volkswagen Polo 1.4 TDI (2003)

autoreview

Volkswagen Polo
Volkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen Polo - interieur

Signalement

UitvoeringPolo 1.4 TDI
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf102.666 km
KM-stand laatst481.003 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 208.335 km

Voor wie economisch veel kilometers wil maken kan ik de Polo aanbevelen. Mijn Polo is het basis type met als enig extra; airco en cruise control. De stoelen zijn typisch VW; redelijk hard maar op langere ritten voor mij nog steeds comfortabel.
De relatief kleine auto weegt bijna 1100 kilo dus wegligging is prima, sportief is weer wat overdreven.

De 3 cilinder moet een beetje op toeren gehouden worden maar dan kun je best opschieten en ook op de Autobahn kun je aardig meekomen. Boven 130kmh wel wat wind/banden geluid.

Een groot pluspunt is het lage verbruik, gemiddeld 1 liter : 21km. Onderhoudsinterval is officieel 50dzkm maar dat haalt o.a. de Longlife olie niet, die wil om de 30dz vervangen worden.

Achterin de driedeurs is het niet heel ruim en ook de bagageruimte houdt niet over.
Met een gezin is een polo niet echt aan te raden, maar dat lijkt me geen verrassing.

PROBLEMEN

  • 208.335 km

Grootste probleem zijn de lampjes, elke maand wel ergens eentje. Koplampen 1x laten vervangen maar dan moet de bumper eraf dus gelijk alle lampen daar maar vervangen.
De optionele, mechanische airco kan soms even muf ruiken bij de start.

Het grootste voordeel in mijn ogen zijn de lage onderhouskosten.
Nu ruim 100dz gereden in 1,5 jaar. 3 Beurten gehad van ca 300,- + 2 paar voorbanden, achter zitten ze er inmiddels 100dz op en nog 4 van de 8mm profiel aanwezig. Remmen voor vervangen op 90dz en hebben nu nog genoeg, achter op 180dz vervangen.

Daarbij moet ik zeggen dat ik 300km per dag woon-werk rij, 99% snelweg, buiten spits.

update

  • 238.753 km

In de tussentijd grote beurt en APK na (55dzkm) laten doen voor 589,- dus grofweg 1 ct per km aan onderhoud.......
Op naar de 300.000km!

Update net voor grote beurt

  • 267.790 km

In de afgelopen 5 maanden/pakweg 30dzkm wat onderhoud gehad;
Tijdens de strenge vorst periode een compleet afgeknapte RVveer
moeten vervangen. Spanningsverdeler laten monteren en nu geen lampjes meer vervangen. De airco laten bijvullen (om de 2 jr.) en een remschakelaar laten vervangen want de CC deed het daardoor niet meer. Oh ja, 1 litertje olie bijgevuld! Aankomende beurt is de D-riem aan de beurt dus dat zal wel redelijk prijzig worden.

Update na de grote beurt

  • 278.053 km

Het was een flinke beurt met de distributieriem als grootste kostenpost. Verder natuurlijk olie, filtertjes, vloeistoffen etc.
Een gedeelte van de rekening bestond uit het opsporen van het lek bij de airco. De condensor zou vervangen moeten worden maar dat kost ruim 500,- en met de winter in het vooruitzicht ga ik dit dus nog niet laten doen. Verder worden de achterbandjes na 150dzkm ACHTER erg dun, 2,9mm. Dus nadat de winterbanden eraf zijn in het komende voorjaar komen er nieuwe. Kosten van deze beurt 800,- niet slecht voor 40.000km, samen met wat tussenliggende kosten 3ct p/km.
Niet slecht en allemaal regulier onderhoud! TOP.

Update -apk en passeren 300.000km - grens

  • 303.178 km

Net voor de jaarwisseling over de drie ton gegaan en nu APK gehad. De achterremblokjes vervangen, waren na 120.000 nog niet versleten maar de remklauw zat vast dus de blokjes aan de binnenkant waren wel op. Voor 45,-EX nieuwe blokjes erop. Schijven nog steeds origineel. Verder geen aanmerkingen volgens de garage! 2 ton heb ik er mee gereden en behalve een veer en de remklauw niets dan regulier onderhoud. Olieverbruik tussen de beurten is te verwaarlozen.

Kleine update

  • 330.033 km

Na de APK weer 30K gereden zonder problemen. Zoals gepland zitten er nu 2 nieuwe Michelins onder en ik heb een litertje olie bijgevuld. Eveneens de vloeistoffen gecontroleerd, evenals de remmen (optisch).
Ik denk dat ik nog 30K/5mndn doorrij tot en met 360.000km/dec. Tegen die tijd is het weer APK-tijd, grote beurt, en D-riem.
Dan zit er wel 60K tussen de 2 beurten maar moet op zich kunnen, misschien nog litertje olie erbij t.z.t.

Kosten berekening

  • 330.956 km

Inmiddels heb ik zelf 230.000 km met de polo gereden en ben is gaan rekenen wat de auto werkelijk gekost heeft tot nu toe:
alle garagerekeningen opgeteld 5500,-EU, 12.650,-EU aan diesel.
9000,- EU aan afschrijving (auto is nagenoeg afsgeschreven)
en 5000,- MRB en Verzek.
Als ik dat deel door 230.000km kom ik op 14 ct per km.
Onderhoud 0.0239
Brandstof 0.0550
Verzek+mrb0.0220
Afschrijv 0.0390
Totaal: 0.1399

Best OK dacht ik zo, als ik hem nog langer houdt zal het goedkoper worden want afschrijving is niets meer, onderhoud zal misschien nog wat toenemen.

Weer een apk-jaartje verder

  • 365.557 km

Zoals in de vorige update heb ik de grote beurt, apk en distributieriem tegelijk laten doen. Tussen de 2 onderhoudsbeurten in lag bijna 65.000km, best veel maar het ging prima. Ik heb 1x een halve liter olie bijgevoegd. Bij het onderhoud heb ik tevens de lak wat bij laten werken ivm steenslag, eveneens was de speakerkabel Linksachterin vervangen.
Wat verder nog opviel was dat de schijven achter vervangen zijn, voor nog steeds de originele. De achterrem doet heel weinig waardoor er diepe groeve door de roest waren ontstaan. Al met al best knap na zoveel kilometers. De blokjes waren al wel vervangen.
De ruitenwissers zijn ook vermieuwd. Al met al was de rekening van 1180,- best pittig maar als je het deelt door het aantal kilometers zit je op minder dan 2cent. Zelfs bij nieuwe leaseauto's schijnt het onderhoudsbedrag hoger te zijn!

Er vanuitgaande dat de auto nauwelijks meer afschrijft rij ik nu voor 9,5 ct per kilometer. (5,5 diesel, 2ct onderhoud en 2 ct verzek/mrb.) Ik ben trots op het Polootje.

Kleine dingetjes

  • 381.053 km

We gaan al aardig richting de 4 ton en omdat je met deze standen nooit weet wat er gaat gebeuren ben ik niet meer zo happig op reparatie-tjes. Zo doet stand 1 het niet meer voor de verwarming, 2/3 nog wel. Een kachelweerstand die met arbeid ruim 110,- gaat kosten zal het probleem oplossen maar ik laat het voorlopig zo. Hoewel de wisserbladen nieuw zijn gaat hij niet zonder stuiptrekkingen over de voorruit maar ook dit stoort me niet erg. De remmen (lees het stuur) trillen een beetje als je hard remt, dus rem ik niet hard....
1 Winterband is stuk maar totdat de zomervelgen erop gaan laat ik het volwaardige reservewiel erop zittten. De verbruiksmeter geeft teveel, maar ik maal er niet om. En zo zijn er meer kleine irritaties waar je mee leert leven. Verder doet het blok zijn werk prima en heb ik hem laatst weer ff schoon geblazen op de Autobahn.

10x de wereld rond geweest

  • 400.004 km

Eindelijk was het zover; weer een ton erbij, precies 1,5 jaar na de vorige ton-wissel.
Nog steeds geen grote problemen, laatst een half litertje olie erbij (na 35K). Ik ga wel steeds zuiniger rijden nu is het regelmatig 1 op 22 tot 1 op 25 soms.

Mooie stand

  • 444.444 km

6x4 op de teller!
Nog altijd weinig problemen. Geen olieverbruik. Wel een motorsteun die heel erg kraakt alsof de boel uit elkaar valt maar het is niet veel erger geworden in 40K.
Nog altijd origenele remschijven, uitlaat, bak, koppeling etc. etc.
Hij mag binnenkort weer een nwe D-riem, 450K. Hopelijk rijdt hij nog tot 1-1-14 dan gaat mijn andere TDI MRB betalen en moet de polo weg want ik wil geen 2 dure MRB autos. Tegen die tijd zou de polo 6ton erop hebben staan.

Laatste APK??

  • 479.792 km

Bij 459K is de Driem vervangen en onderhoud gedaan. Geen echte bijzonderheden maar met wat onderhoud erbij was de rekening toch wel 670,-EUR. Voor alle kilometers is dit toch weer netjes.
Na de D-wissel inmiddels alweer 20K gereden. Tussendoor was er een kleine koelvloeistof lekkage a 265eur. Toen heb ik gelijk een pre-apk laten doen en er zit voor ca 500eur kosten aan te komen om hem door de APK te krijgen. Dit zet me aan het denken.... De polo gaat er sowieso volgend jaar uit vanwege de andere auto die dan wel weer MRB gaat betalen. Loont het dan nog om weer geld te investeren want je weet nooit of er net als de koelvloeistof lekkage meer aan zit te komen. De versnellingsbak is sowieso niet fris meer want schakelen van 3-4 levert elke keer een flinke GGGGKK op.
Aangezien ik voornamelijk snelweg (in zn 5) rijd vind ik dat niet zo heel erg.
Wat is wijsheid??

Hij is niet meer....

  • 481.003 km

Uiteindelijk had ik de knoop doorgehakt om de polo te gaan inruilen, het risico werd mij toch te groot. Een bod van maar liefst 1.250 EUR gekregen op aanschaf van een 2002, 77K, Seat Cordoba Vario, 1.4i. a 4.700 EUR.

Maar....

2 Dagen voor de overdracht ben ik gestrand, om half vijf 'snachts. Op de snelweg sloeg de motor af. Een branderige lucht en de motor was vastgelopen. Sloeg ook niet meer aan. Auto is weggesleept en de garage zegt dat de oliepomp het heeft begeven. Ze hadden tandwielstukjes in de olie gevonden.
Financieel gevolg is dat het polootje nu wordt gewaardeerd als "wrak" en nog maar 500,- waard is. :-(

Dus al met al na 380K te hebben gereden met deze polo is op totale km stand 481.003 de auto opgereden.

Al met al ben ik heel trots op deze VW, hij heeft me maar 1 keer laten zitten, ook gelijk definitief. Ik heb er eigenlijk geen bijzondere dingen mee gehad en de auto gaat naar de sloop met de originele remschijven, bak, uitlaat, koppeling, turbo etc.

Hopelijk rijdt ik mijn Seat Ecomotive 3cil. 1.2 tdi ook naar die km-stand! Nieuw gekocht en nu na 2 jaar op 40.000km maar dat zal vanaf nu snel gaan met 75K per jaar!
Review: http://www.autoweek.nl/autoreview/28071/seat-ibiza-st-12-tdi-ecomotive-style

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.