Volkswagen Polo 1.4 16V 80pk Optive (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.4 16V 80pk Optive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 8.917 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Vandaag mijn lease auto gekregen.
In eerste instantie niet mijn eerste keus, maar een auto is primair om je van punt A naar punt B te brengen. als dat gaat in comfort, enigzins luxe en op een prettige manier, wie klaagt er dan?
De bedoeling is om eerst in deze auto te rijden voor een maand of 6. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe deze 6 maanden gaan bevallen met gemiddeld 1500 tot 2000 kilometer per maand.
Houd de auto zich goed over maximaal 12.000 kilometer, of zijn de verhalen de laatste tijd over Volkswagen waar en is de betrouwbaarheid op het niveau van een Mercedes? Starten en niet lopen.
De 1.4 motor is voldoende sterk. Trek voor een 1400 cc best aardig op, en op de snelweg van 80 naar 100 en van 100 naar 120 km/h trekt hij vlot op en door.
De Optive versie is met elektrische ruiten en spiegels, Climatronic en afstandsbedening voor de deuren en achterklep, standaard radio genoeg om relaxt op je bestemming te komen.
De 5-deurs versie is net wat praktischer dan de 3-deurs.
De 5-bak voelt wel wat losjes aan. Geen zekere schakelweg. Het is duidelijk geen bak van een Mini Cooper of Ford Focus/Fiesta, maar de auto is nog relatief nieuw (3 maanden) en een goed schakelbeleid kan ook al wonderen doen.
De auto koppelt en ontkoppelt soepel. Veel gevoel, zeker in vergelijking me mijn oudere Mitsubishi.
Remmen is vol gevoel en remt behoorlijk.
Update 26-02-2008
Mijn Volkswagen Polo is niet meer.
Verleden week heb ik deze auto op een onoverzichtelijk punt op een bussluis gereden. Geheel mijn schuld.
De veiligheid is daardoor wel in orde.
Drie airbags zijn afgegaan, de voorwielophanging is afgebroken, maar optisch is er verder niet erg veel aan de hand.
De 30.000 km beurt haalt de auto net niet.
PROBLEMEN
Heb de auto net een dag, dus nog geen (echt) problemen.
Wel hoor ik achter een metaalachtig geluid, alsof er een metalen op staal valt.
Na mijn vakantie kijken of het nog steeds zo klinkt en anders gaat hij nog even naar de dealer vor een controle.
Wat ik wel erg jammer vind is dat de auto wel een overdaad aan (hard)plastic laat zien. Nergens lekker, zacht aanvoelend materiaal.
Update 26 uni 2007
Ondertussen een kleine 2.000 kilometer extra op de teller gezet.
Zijn wat zaken die mij opvallen.
- De tankinhoud is aan de kleine kant.
- Als de auto in zijn achteruit rijdt dan hoor ik een geluid, alsof er een hamer tegen de achterbumper wordt gezet. Binnenkort langs de dealer om dit euvel te verhelpen
- De auto heeft een tellerafwijking van precies 10 km/h bij 100 en 120. Dus 110 en 130 op de teller is precies 100 en 120.
- De stoelen zijn bijzonder goed in te stellen en zorgen ervoor dat je fris op je bestemming aankomt.
- Overzicht rondom is prima voor elkaar. Inparkeren gaat heel precies. geholpen door de sterke bekrachtiging, die ik persoonlijk iets te sterk vind.
- Je kan 700 kilometer halen op 1 tank. Gemiddeld 1 op 15 met een rustige, benzine besparende rijstijl.
Update 15-10-2007 19.000 km
Ik rijdt de auto nu voor een langere tijd en er vallen verschillende zaken op;
- Ruitenwisservloeistof is redelijk snel op.
- De bekleding in de auto wordt relatief snel vies
- Bij goed door rijden rijdt de auto nog steeds 1:12, hoewel ik ook eens met erg veel haast net 520 liter heb weggestookt. Als je achter een vrachtwagen hangt voor een langere periode dan haal je zo maar 1:18. Kortom; de motor is niet geheel constant wat betreft verbruik.
- De auto heeft lekker veel koppel en is nu erg goed losgereden. Ik kan bijzonder goed mee op de snelweg en heb dan ook geen enkele moeite om soms een hoog tempo te rijden.
- de standaard VW-radio is van bijzonder matige kwaliteit. Hier kan VW nog wat van Opel opsteken.
- de onderhoudsinterval van 30.000 km is bijzonder prettig. Scheelt immers weer tijd en afspraken.
Update 24978 Kilometer
Morgen langs de dealer. De pomp voor de ruitenwissers heeft het begeven. Met mist, kou en ijzel en dus ook pekel levensgevaarlijk.
Ik heb van collega’s begrepen dat zij bij de Polo hier ook last van hebben gehad tussen de 20.000 en 35.000 kilometer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.