Volkswagen Polo 1.4 16V 75pk Trendline (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.4 16V 75pk Trendline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 101.000 km |
KM-stand laatst | 118.000 km |
Mijn eerste auto!
- 106.000 km
Deze VW Polo heb ik gekocht omdat ik tijdelijk geen (studenten) woning in Amsterdam had. Gezien de lange reistijden met het openbaar vervoer, werd het hebben van een eigen auto wel een pré. Na uitgebreidt gezocht te hebben welke auto hiervoor het beste was, kwam ik uit op een VW Polo. Het moet wel een 16V zijn, want die zijn krachtiger en zuiniger dan de MPI motoren. Uiteindelijk bij Auto Hammink in Westervoort deze donkergroene Polo 1.4 16V met 75 pk gevonden.
Zoals gezegd is de kleur donkergroen metallic. Een kleur die ik niet automatisch gekozen zou hebben, maar uiteindelijk toch erg goed bevalt. Van binnen ziet de auto er nog heel netjes uit, zonder veel gebruikerssporen en met prima stoelen. De trendline is verder wel erg kaal: geen airco, geen elektrische ramen, geen centrale deurvergrendeling, etc. Wat er niet op zit kan ook niet kapot laten we maar zeggen!
De 1.4 16V is een lekker felle motor die nog aardige prestaties neerzet. Ik kan er lekker mee door het verkeer komen. Ik gebruik de auto voornamelijk op de snelweg (uit en thuis elke keer zo'n 250 kilometer), waarbij opvalt dat de motor weinig toeren maakt: ongeveer 3000 toeren bij 120 km/h. Daardoor valt het verbruik mij ook alleszins mee. Het verbruik valt bij goed doorrijden (buiten de spits) alleszins mee. Ik probeer zo veel mogelijk buiten de spits te rijden en haal dan bij rustige ritten (100-110 km/h constant) zonder moeite 1:18 over een volle tank. Wordt er wat steviger gereden, dan kom ik op 1:16 gemiddeld op een volle tank. Dat betekend dat de Polo een actieradius heeft van ruim 700-750 kilometer (!).
Kortom, tot nu toe (5000 km) bevalt mijn eerste auto prima, ondanks het gebrek aan enige vorm van luxe. Later volgt meer!
Update I
- 114.000 km
De auto is nu een kleine drie maanden in bezit en heeft in de tussentijd de apk keurig doorstaan en een grote beurt gekregen. Daarbij zijn alleen wat slijtageonderdelen vervangen en zijn gelukkig geen gekke dingen aan het licht gekomen. Op de planning staat om alle vier de banden te vervangen. Vóór omdat het profiel op begint te raken, achter omdat deze gecupt zijn en daardoor veel lawaai maken.
Het verbruik blijft goed. Ik haal met rustig rijden buiten de spits 1 op 17 en met stevig doorrijden zo'n 1 op 14,5. Wat betreft de algehele indruk van deze auto, kan ik niet anders dan concluderen dat dit een auto is die heel goed in elkaar steekt.
Update II
- 118.000 km
Inmiddels zijn alle banden verwisseld voor Michelin Energy Savers (185/55 R14). Wát een verademing! Geen irritant gezoef, geen gestuiter meer, HEERLIJK! Ook is er een goede autoradio ingebouwd, met mooi weggewerkte speakers in de hoedenplank (mooi uit het zicht). De combi van nieuwe banden en de radio verhogen het comfort enorm. Het enige wat ik persoonlijk erg mis, is cruise control. Ik heb hiervoor een offerte aangevraagd bij een specialis, maar daar ben ik dusdanig van geschrokken (€500,-) dat ik dat maar achterwege laat.
Afgezien van een slokje olie, een nieuw setje ruitenwissers zijn er geen gekke dingen voorgevallen. Het enige onderdeel dat buiten de slijtage onderdelen valt, is het motortje van de ruitenwissers. Gelukkig was dit geen dure grap. Begin juli staat er nog een kleine beurt bij de officiële VW dealer op het programma. Dat kan nooit kwaad zo vlak voor de vakantie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.