Volkswagen Polo 1.4 16V 75pk Comfortline (2003)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Polo 1.4 16V 75pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 13 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De auto heb ik in 2003 nieuw gekocht. Opties metallic lak, climatronic en afstandsbediening voor de cv. Vooral van de standaard cruise control heb ik veel plezier. Kortom, een vrij complete compacte auto.
De auto rijdt goed (brandstofverbruik in Nederland tussen de 1:14 en 1:16, met 4 personen naar Zwitserland 1:12,5). Schakelen en overige bediening verloopt soepel en ook de remmen voldoen prima. De stuurbekrachtiging had van mij wel wat meer gevoel mogen hebben (in mijn vorige auto zat daar veel meer gevoel in!). De relatief hoge auto is behoorlijk gevoelig voor zijwind.
Wel is deze motor minimaal vereist om een beetje door te kunnen rijden, zeker met airco aan. In de Ardennen behoor je ineens tot het langzame verkeer! Jammer dat VW geen grotere benzinemotor met (veel) meer koppel levert in de Polo.
De auto heeft de laatste 30 dkm geen druppel olie verbruikt en het brandstofverbruik blijft rond de 1:15 schommelen, dat is met deze achterlijke benzineprijzen een geruststellende gedachte!
19-3-06. Auto is nu bijna 3 jaar oud en moet gekeurd worden. Lastig als je pas 8000 km geleden een beurt gehad hebt en er met intervallen van 30dkm gewerkt wordt. Ik was al aan het zoeken naar een plaatselijke BOVAG dealer voor de keuring omdat ik geen zin had om alleen voor de keuring naar de VW dealer te gaan, toen ik een bericht kreeg dat de VW dealer de keuring gratis zou uitvoeren (alleen afmeldkosten en 4gastest). Goedgekeurd zonder verdere aandachtspunten. Op het verloop van de keuring niets aan te merken.
05-1-07 Auto is ingeruild voor een BMW 116i Cupsport+Businessline. De Polo heeft ook na de keuring zonder problemen gefunctioneerd. Nooit heb ik een beroep moeten doen op de mobiliteitsgarantie. Wel zijn de eerder genoemde rammeltjes tot het eind aanwezig geweest; daar hoop/verwacht ik bij de volgende auto minder last van te hebben.
Ik heb in de bijna 4 jaar dat de auto in bezit geweest is weinig onderhoudskosten gehad (2 beurten, 1 a E 229 en 1 a E 380, 2 voorbanden laten monteren, 1x kapotte verlichting voor gehad). Ik kijk met een goed gevoel terug op de Polotijd!
PS de auto staat nu te koop bij een handelaar in de regio Haaglanden!
PROBLEMEN
De auto heeft veel last van bijgeluiden. Het begon na een paar 100 km met een kraakje in de stuurkolom tijdens het sturen (2 keer aan dealer gemeld, niet opgelost). Dashbord rammelt ook behoorlijk. Deze geluiden zijn lastig te localiseren. Daarnaast ook een soort kraakjes bij het linker voorportier.
De auto maakt veel meer bijgeluiden dan ik verwacht had van een nieuwe Volkswagen!
De voorbanden waren scheef afgesleten en zijn bij 42.000 km vervangen, wat ik zelf, gezien mijn rustige rijstijl, aan de vroege kant vind. Over garantie was niet te praten (niet mijn vaste dealer).
Kreeg van de dealer een brief dat de garantieperiode bijna verlopen is. Auto gaat voor bovenstaande bijgeluiden naar de dealer, wellicht heb ik hier nog wat aan de garantie!
Eind maart garantie afloopbeurt gehad. Bovenstaande klachten gemeld. Leenauto tegen betaling beschikbaar. Eindresultaat: kraakjes deur links verholpen, maar rechts meer geluiden dan voor de beurt. Kraak in stuur kon niet direct verholpen worden, daar moest een onderdeel voor besteld worden. 2 werkdagen later was onderdeel aangekomen en is gemonteerd. Geluiden bij rechterdeur zijn toen ook verholpen, bij linkerdeur komt het oude, vertrouwde geluid (?!) weer terug en ook de kraak in het stuur is niet verholpen. Kortom, ik ben niet geheel tevreden over het resultaat van de éinde garantiebeurt’ en ook de waardering voor mijn dealer is hierdoor afgenomen!
Auto heeft onlangs 60 dkm beurt gehad. Klachten waren de steeds terugkerende rammeltjes. De scharnieren bij de voorportieren zijn maar weer eens gesmeerd. Geluid is ongeveer 200 km weggebleven, dus de oplossing was weinig duurzaam.
Verder is ongevraagd (en kosteloos) de bobine vervangen. Over het waarom geen duidelijk antwoord gekregen.
Een week na de beurt (voor het eerst in 2,5 jaar, bijzonder bij VW!) een koplamp kapot. Is dus niet eigenhandig te vervangen. Bij dealer voor 2 koplampen à 46,80 kwijt, dat is ruim 100 ouderwetse guldens en een duur betaald kopje koffie!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.