Volkswagen Polo 1.2 TSI 105pk Highline (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.2 TSI 105pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 185.600 km |
Rij indrukken intussen 70000 km verder.
- 70.000 km
Omdat ik van werkgever ben veranderd en dus niet zoveel km`s meer rijd heb ik besloten om mijn VW Polo 1.9 TDI uit 2004 in te ruilen. Omdat daar veel problemen mee waren die de dealer niet op heb kunnen lossen heb ik een goede inruilprijs gekregen. Eerst heb ik getwijfeld om een UP te nemen maar het model sprak mij niet aan. En juist de nieuwe type Polo 6R vind ik erg strak en mooi om te zien, ook van binnen is die fraai afgewerkt.
Het is dus een Polo 1.2.TSI Highline 105PK geworden.
De volgende opties heb ik er bij genomen:
• Kleur: Peppergrey
• 4 deuren
• Licht en zicht pakket = regensensor en automatische anti-verblinding binnen spiegel.
• Radio RNS-315 multimediabox en met 6 speakers
• Park Distance Control achter
• Subwoofer Pioneer TS-WX77A welke weg gewerkt is in dubbele bodem
• Polo actie pakket: instaplijsten, pedalenset, kofferbakmat, sierstrip achterklep
• Rubberen vloermatten
• Met VAG aanpassing: bochtrijverlichting
• Met VAG aanpassing: meerdere opties geactiveerd, leaving,coming home, alarm, carjack en nog meer.
De auto is in week 11 besteld en in week 22 geleverd.
Hoe bevalt de VW Polo tot nu toe?
Ik heb nu in 10 weken ongeveer 5000km mee gereden.
Mijn ervaring tot nu toe is dat de auto echt top is. Ik geniet van elk moment dat ik in de auto zit en heb tot nu toe geen spijt van mijn aankoop. Deze Highline versie bied voldoende opties zoals bijvoorbeeld: cruisecontrol, climate control, boardcomputer, elektrische ramen en spiegels, mistlampen, diversen chromen omlijstingen, klein leder pakket, armsteun en in hoogte verstelbare stoelen.
Deze nieuwe auto is opvallend stil en schakelt perfect met zijn 6 versnellingen die je tot je beschikking hebt. En die 6de versnelling is ook wel fijn als je veel snelweg rijdt want in z`n 6 rijdt de auto bij 100 km/u slechts 1950tpm. Je hoort dan alleen banden en wind geruis. Misschien in de toekomst weer de Michelin Energy Saver monteren.
De TSI 105pk motor heeft over een groot toerental bereik veel trekkracht. En dat is wel fijn want zo kun je laag in je toeren zitten en dus zuiniger rijden. Heb al 3x getankt en kom nu op een verbruik van gemiddeld 1:17. En dat is minder zuinig dan wat Volkswagen opgeeft. Maar de auto moet nog verder ingereden worden en ik hoop dan ook dat het verbruik beter zal worden. Het is intussen iets verbeterd, rij nu 1:17,5 en de auto wordt levendiger. Dat wil zeggen: hij reageert sneller op gaspedaal en rijd soepeler.
Het rijgedrag vind ik weer verder verbeterd dan het vorige model Polo die ik heb gehad. De auto stuurt erg licht en strak en is comfortabel afgeveerd. De stoelen van deze Highline Polo zitten heerlijk en is niet vermoeiend. Ook deze hebben weer die handige opbergvakken.
Het interieur is zakelijk en sober maar daar hou ik juist van. Ik weet meteen alle knoppen en schakelaars te vinden, maar ja, mijn vorige auto was ook een Polo. Niets kraakt of piept en het dashboard is netjes afgewerkt. Ook handig is de armsteun met opbergvak, maar die zit wel een beetje in de weg als je moet schakelen of als je de handrem wilt gebruiken. De voeten verlichting die er in zit is leuk om te zien als het donker is.
En handig is ook de dubbele bodem die in deze Polo zit. Daar heb ik meteen een platte subwoofer van Pioneer, de TS-WX77A in laten bouwen. Het lijkt alsof deze sub voor deze auto is gemaakt. Je ziet er niets van omdat deze onder de dubbele bodem is weggewerkt. Het geeft een mooie diepe bas. Echt een waardevolle toevoeging aan het audio systeem. De standaard radio RCD-210 heb ik laten vervallen en heb de RNS-315 radio/cd/mp3/navigatie genomen.
Zijn er dan geen minpunten?
Jawel die zijn er:
1: Er zit er geen koelwatertemperatuurmeter in de auto. Vind dat toch wel een groot gemis. Want wanneer weet je nu dat je motor op temperatuur is? In de Polo GTI zit het net als de brandstofmeter geïntegreerd in de klokken.
2: De digitale brandstofmeter heb ik ook het liefst in analoge uitvoering. Het is wat wennen nu.
3: En wat ik eerder heb genoemd dat de armsteun in de weg zit als je gaat schakelen en als je de handrem gaat gebruiken. Of als je de gordel wilt vastzetten.
4: Helaas geen verlichting in het dashboardkastje.
5: Geen 12 volt aansluiting meer in achterbak.
6: Een wat te kleine buitenspiegels. Je moet er aan wennen. Ging al bijna de fout in. Het gaat nu beter na wat gewenning.
7: Geen buitentemperatuur informatie in display van de climate control zoals bij de vorige Polo TDI uit 2004. Gelukkig wel gewoon af te lezen op gewone display tussen de klokken in.
8: Een wat onhandige positie van de knop waarmee je de buitenspiegels versteld en verwarmt. Had beter bij het oude systeem moeten laten zoals bij de Polo 9N.
Opmerking: De betrouwbaarheid weet ik nog niet maar moest deze invullen. Tot nu toe (5000km) geen problemen, de auto rijdt subliem.
21-12-2012: Inmiddels heb ik de 10.000 km bereikt. De auto rijdt nog steeds subliem en ben ik er nu wel helemaal aan gewend. Het verbruik ligt nu op ongeveer 1:17 en dat is wel oké. Want ik rij ongeveer 50% snelweg en 50% in de stad. Verder geen bijzonderheden aan de auto te melden. Intussen ook de oliepeil gecheckt maar er hoeft niets bij gevuld te worden. Tot op heden ben ik een tevreden Polo rijder. Op naar de 20.000 km.
10-03-2013: Heb nu 12.100 km gereden en nog steeds rijd de auto heerlijk. Het verbruik is wat toegenomen maar dat komt door de kou. Want vorige week toen het 16 graden was werd het verbruik al een stuk beter. Merk op dat de motor nu wel goed is ingereden. De auto is sneller geworden, het reageert beter op het gaspedaal en trekt beter door. Met de koude winter omstandigheden heb ik geen problemen gehad. Dus ben nog steeds blij met de Polo.
Update 9 september 2016:
De auto bevalt me nog steeds goed. Ik geniet van de stille motor en het geweldige geluid van de Pioneer subwoofer. De auto heeft intussen zijn 2 jaarlijkse beurten, een winter en airco check gehad. Verder zijn de remschijven na 41000km vervangen, die waren krom. Voor eigen rekening 417 euries. In de garantie is het hitteschild en de brandstofpomp vast gezet want die waren los getrild. Sinds vorige week heb ik linksvoor het dimlicht H7 vervangen. Verder is de motor door JD engineering getuned naar 140pk. En dat merk je heel goed, nu meer trekkracht en koppel. Ik tank nu ook BP Ultimate 98. Het verbruik is hetzelfde gebleven. Al met al geen problemen gehad en nog steeds tevreden.
Update 21-12-2017: Nu 70.000km verder. Wat is er intussen gebeurd? Eind december 2016 is laaddruk regelaar van de turbo kapot gegaan. Kost ff 600 euries. De auto ging in noodloop. Toevallig wel daarvoor 10 dagen stil gestaan. Of dat er mee te maken heeft gehad? Verder geen bijzondere dingen. Auto heeft z`n beurten gehad en is intussen toe aan nieuwe voorbanden. Verder rijdt de Polo prima en bevalt nog steeds. Wel wil ik volgend jaar een nieuwe Polo GT of een Seat Ibiza 1.5 TSI kopen.
Het rijd nog steeds prima
- 180.000 km
Is alweer een tijd geleden dat ik iets geschreven had over deze Polo. Intussen de 180.000km aangetikt. Ik ben in 2020 van werkgever veranderd en moet daarvoor veel meer km maken, wel 25.000km per jaar. De auto heeft z`n onderhoudsbeurten bij de Dealer Wittebrug gehad. Ik rij ook op zomer en winterbanden welke beiden al een keer reeds vervangen zijn. Verder geen bijzondere dingen aan de hand. Het dashboard trilt een klein beetje als de motor stationair draait maar verder is alles prima. Het verbruik is goed, kom gemiddeld nog steeds op de 1:17 a 1:18 met merendeel snelweg km. Ik wil wel binnenkort de nieuwe type Polo vanaf BJ 2017 aanschaffen en wel met de 1.5. TSI motor. Over een jaar zal ik niet zoveel meer rijden want dan ga ik met (vervroegd) pensioen. Al met al ben ik dik tevreden over deze Polo.
Afscheid
- 185.600 km
Nou dan is het zo ver. Na 13 jaar en 2 maanden ga ik afscheid nemen van mijn trouwe bondgenoot. Altijd met veel plezier er in gereden maar ik was toe aan iets anders. Een zo`n zelfde auto maar dan met hogere instap. Ja ik wordt ook een dagje ouder, nu 66 jaar. Het is een VW T-Cross 1.5 TSI uit 2021, 38500km geworden, R-Line, Style Business met vrijwel alle opties. Zie mijn nieuwe review die ik binnenkort online zet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.