Volkswagen Polo 1.2 TSI 105pk Highline (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.2 TSI 105pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 136.100 km |
Vokswagen kleine jongen is echt groot geworden.
- 510 km
orige week donderdag was het zover, na precies 20 weken wachten mocht ik mijn Volkswagen Polo 1.2 TSI Highline 5drs in ontvangst nemen.
Na de "formaliteiten" en "plichtplegingen" de sleutels in handen gekregen en eindelijk mogen "karren".
Bij het instappen valt het al op, de "feel and toch" is van een volwassen niveau. Was hier verbaasd over (ik had alleen proefgereden met een 1.4 trendline en 1.2 5v comfortline). Deze "Highliner" oogt volwassener en completer. Geweldig.
De "feel and touch" was in orde, nu het "karren" nog. Als eerst de motor. De motor heeft nu pas 500 km gedraaid ( en voornamelijk rustig), maar wat een enorme souplesse. Rustig, sportief, lui of razend snel schakelen, het maakt niet uit. Deze 1.2 tsi doet het allemaal.
Wagen kent in alle versnellingen afdoende souplesse voor bijna iedere actie en een stoplicht sprint kun je er mee winnen. Dit is heel wat andere koek dan de luie klassieke 1.4 die al jaren in de Polo ligt.
Ik vind deze motor ook beter dan de 1.4 tsi 122 pk zoals die in de Golf ligt, de turbo met enorm bereik maakt hem enorm krachtig en soepel, maar ook rustiger qua motorbeeld. Veel volwassener.
Zover de loftuitingen over de motor, er zijn ook wel wat kritiekpunten. De (koude)start is van een betreurdend niveau, aanslaan doet hij altijd, maar tot het aanslaan moet je startmotor toch wel een omwenteling meer maken dan gebruikelijk. Ook loopt dit 1.2 TSI blok koud erg onrustig. Laat het een kleine kritische noot zijn op dit voor de rest mooi stukje techniek.
Over de wegligging eigenlijk ook veel lof. Wat een volwassen weggedrag. Oneffenheden worden goed verwerkt (net zo neutraal als zijn grotere broer eigenlijk) in de bochten geeft hij geen kik en een keertje sportief sturen wordt prima verwerkt. Stuur kan door de snelheidsafhankelijke bekrachtiging bij enkele snelheden (zo tussen 50 en 70) wat gevoelloos lijken, maar dat went snel en is niet storend te noemen.
Had het vorige model erg last van zijwind ( leek wel of het zwaarte punt te hoog lag), dat hebben ze bij dit model goed opgelost! 120 over de dijk met enorme zijwind deert hem niet !
Deze wagen ligt op standaard lichtmetaal en band (15 inch) en dat is prima, maar een grotere LM velg en iets bredere band zou dit positieve weggedrag nog meer bevoordelen. (kan je de euro's missen overweeg het, het oog wil ook wat ;-)) )
Bediening van de versnellingen is minder gevoelloos dan bij zijn grotere broer (een versnelling ernaast zitten is er niet snel bij) en de koppeling geeft ook meer gevoel dan voorheen, maar vergis je niet het is nog steeds een vat van informatie tijdens het rijden, het blijft toch wel wat vaag in de communicatie. Maar ook hier geldt (persoonlijk) niet storend, gewoon goed.
Voor de rest kan ik niets anders zeggen dat van buiten en van binnen de Polo echt "groot" is geworden. Prima pakketten als uitbreiding mogelijk (zelf voor de Exec plus gekozen, licht/zicht en klein leder gekozen)Het kost een aardige duit bovenop de al niet misselijke catalogusprijzen, maar het maakt de polo een stuk volwassener. Daarnaast zijn de stoelen van een veel beter niveau dan de vorige generatie Polo. Er is lendesteun aanwezig, heerlijk ! Klein aandachtspuntje bij de stoelen en bank in de Highline: deze hebben meer steun en zijn iets dikker. Dus ik raad langere mensen aan eerst te gaan proefzitten !
Ikzelf ben 1.92 en kan een prettige positie vinden in de auto.
Bovendien is de wagen opvallend stil! ongekend! Hier kunnen menige auto's uit het hogere segment nog wat van leren !
Naast deze enkele kritiekpuntjes is er nog een die wellicht parten gaat spelen. Het is in het begin geen zuinigheidswonder. 1 De dealer waarschuwde mij hier al voor en geeft aan dat dit na zo een 1500 a 2000 km goed moet komen.
Ook is de Polo groter geworden, vooral in uitstraling en gevoel. Je vergelijkt hem nu sneller dan voorheen met zijn grotere broer de Golf. Daarin ligt het gevaar, het is toch echt nog steeds een Polo, maar wat voor één !
Toch wel wat gebreken, maar wat rijd het toch heer
- 1.096 km
Er begint nu na 2 weken rijden toch wat gebreken te ontdekken die echt niet mogen, maar er toch zijn ! gelukkig pakt de garage het serieus op en speelt er snel op in, maar van duitse (bouw-degelijkheid is weinig sprake.
De gebreken tot nu toe :
-loszittende bestuurderstoel
-Scheefliggende motorkap
-Scheefzittende bestuurdersportier die daardoor lakbeschadiging veroorzaakt
-achterwisinstallatie zit scheef en hapert daardoor
-losliggende ruitenwissersproeiers voor
-Interieurbeschadiging (in de fabriek veroozaakt (bevestigd door fabriek notabene !)
En toch ondanks deze gebreken blijft het toch een genot op in de wagen te rijden. Bochtenwerk is redelijk strak de wagen heeft veel minder last van zijwind dan zijn voorganger en als je niet oplet zit je toch echt in de gevarenzone met je rijbewijs, even niet opletten en de snelheden lopen zo op tot de 150 in het grootste gemak !
Verbuik bij aanvang was redelijk hoog, denk dat het mede komt omdat alles nog nieuw is. Verbruik wordt per rit op dit moment wel beter en beter.
Als klein advies voor de mede tsi rijders kan ik aanbevelen om de hogere octaan bezines (zgn premiums zoal V-Power en BP excellium) te tanken. Of dit een gunstiger verbruik oplevert kan ik nog niet zeggen, maar wel dat de motor nog rustiger loopt en nog sneller reageert, tevens het toerental bij warm stationair is wat lager. Merkbaar verschil met de eerste tank kan ik melden.
Ondanks het grote aantal gebreken stelt de wagen mij nog niet teleur (en dat is ook wat waard!).
Gebreken gemaakt, eindelijk de eerste lange ritten
- 6.600 km
Wagen na een 1,5 maand (!!) in de garage teruggekregen.
Alle problemen zijn netjes opgelost. Probleem met de stoel was onduidelijk, ondanks het vastdraaien van allerlei onderdelen bleef deze loszitten. Stoel is vervangen voor een nieuwe.
Nu is alles goed.
De laatste tijd minder kilometers gereden als gebruikelijk, dit mede door vakantieperiode en opdrachten dichtbij huis. Na een paar ritten met aardig wat kilometers vallen bepaalde dingen op:
Postief: Motor is en blijft ongelofelijk soepel en sterk
Rijcomfort is tov de vorige Polo vele malen hoger
Ondanks de iets wat gevoelloze pook,
altijd de juiste versnelling te pakken
Verbruik bij normaal rijgedrag is steeds lager
Nu de stoelen goed vastzitten, bieden zij prima
steun
Meegeleverde navigatie (RNS) werkt wel erg snel
en betrouwbaar.
Bijbehorende carkit werkt uiterst betrouwbaar ook
bij niet ondersteunde merken!
Enorm laag geluidsniveau in de wagen (vooral in
die klasse)
Dubbele bodem in de achterbak oogt erg luxe
Negatief: (automatisch dimmende) Binnenspiegel is best wel
groot en prominent aanwezig
Buitenspiegels zijn wat klein en minder prominent
aanwezig
Verbruik bij sportief rijgedrag is wel heel erg
ongunstig
Direct stationair na koude start erg onrustig
Navigatie (RNS) wil je nog wel eens laten
omrijden agv “optimale route instelling”
(is dus niet altijd even optimaal, instelling
naar “snel” zetten moet beter werken)
Hoogpolige matten e.d. vlekken wel erg snel.
Voorruit eindigt wat laag… lastig om de hangende
stoplichten goed te kunnen zien
Dubbele bodem in de achterbak is niet altijd even
handig met grotere tassen.
Natuurlijk hebben de punten van de navigatie weinig van doen met de auto zelf, maar aangezien het onderdeel uitmaakt van de configuratie, heb ik het toch in de beoordeling meegenomen.
Voor de rest kan ik alleen maar melden op de kleine puntjes na blijft de wagen verbazen over het “volwassen” karakter en rijgedrag van deze auto. Natuurlijk is het geen unieke verschijning (kan ook niet er worden er vele van verkocht), maar een verzorgde en volwassen uitstraling heeft de wagen wel.
Eerste kou in Nederland levert wat problemen op
- 7.700 km
Sja eerste kou is in Nederland en dat levert problemen op. Jammer.
Wagen start prima, zonder zucht. De koude start stationair is wat onrustig (maar niet vreemd voor een TSI)
Het climatic systeem ontwasemt slecht ongeacht welke stand de aanjager thermostaat en AC.
Daarnaast wordt de binnen temperatuur slecht afgeregeld. Instelling 22 graden levert een binnen temperatuur van ijsbloemniveau op. Wagen verwarmt pas na 6 minuten rijden. Na een minuut of 5 na verwarmen wordt er koude lucht de cabine ingevoerd en dat stopt niet. Ongacht de stand van de thermostaatknop.
Wagen is naar de garage geweest en daar doet men het af dat de climatic goed functioneert (geen foutmeldingen en luchtmetingen zijn juist,servo's functioneren goed en de standkleppen voor vochtafvoer en warme lucht werken conform specs) en voor juiste temperatuur moet ik maar de thermostaat door de 26 zetten, want het is toch geen thermostaat (beetje een dooddoener), maar een warmeluchtregelaar. Per slot staat het zo ook in de handleiding. Ik heb gevraagd ze het aan te tonen, maar het staat naar zeggen van de dealer het advies verkeerd in de handleiding.
En als het geen thermostaatfunctie heeft waarom staat er dan temperaturen rondom de knop en zit er een daadwerkelijke thermostaat naast de AC schakelaar?
Beetje jammer allemaal.
Garage geeft nu aan al tijden klachten te krijgen over de climatic systemen en adviseren bij aankoop een climatronic te nemen.
Kortom een sof. Euvel is niet verholpen, ik heb nu de leasemaatschappij gevraagd te bemiddelen. Aangezien de binnentemp in zijn geheel niet valt in te stellen anders dan in de gradaties ijsbloem of sauna. (continu koude lucht of continu warme lucht).
We wachten af. sterrenaantal voor comfort is verlaagd van 5 naar 4.Mede door de toenemende aantal gebreken.
We zijn de winter door !
- 12.600 km
Tijd voor een kleine update.
In mijn eerdere ervaring heb ik geschreven over een tegenvallende prestaties van de climatic systeem.
De wagen is tot nu toe 3x terug geweest naar de dealer ivm tegenvallende ontwasemprestaties en klimaat(temp) beheersing. Daarnaast heb ik de leasemaatschappij gevraagd te bemiddelen of iets te regelen (wat dan ook), want met een theedoek standaard op de voorstoel om "handmatig" te kunnen ontwasemen en jas aan/jas uit tijdens de rit is niet echt 2011 te noemen.
Plaatselijke VW dealer heeft uiteindelijk het probleem weten op te lossen, gedeeltelijk !
Ondanks dat het climatic systeem draaiknoppen heeft worden alle kleppen in het systeem elektronisch aangestuurd. Deze aansturing is gereset. Temperatuur is nu goed controleerbaar en eenmaal ontwasemt blijven de ramen goed droog/schoon.
Enige wat lastig blijft is het ontwasemen na de start. Dat duurt te lang. Dit schijnt mede te komen doordat de AC unit onderbemeten is. Voorals nog is het nu wel goed te doen.
Naast het "klimaatprobleem" valt er voor de rest weinig slechts te melden.
Niet al te veel gereden, wel wat enkele lange ritten door Duitsland in de sneeuw. Met de juiste sloffen is dat prima te doen.
Wat wel raar blijft is dat wanneer je je ruiterwisserblad even optilt om de kunnen krabben dan boord de arm van de wisser in de rand van je motorkap... slecht uitedacht heren uit Wolfsburg !
Het is geen betrouwbaarheidswonder gebleken
- 50.550 km
Afgelopen jaar heeft toch wel in het teken gestaan van wat mankementen aan de wagen.
Op 36.000 kilometer was de bobinekabel doorgebrand met als gevolg een flinke verstoring in de boordelectronica en motormanagement. Wagen viel stil en kon niet verder op noodprogramma.
Daarnaast is er op 38.000 kilometer weer terug gegaan naar de garage ivm verstoringen aan de brandstofmeter en brandstofpomp.
Op 41.000km is de auto teruggegaan ivm de passieve call-back inzake de distributieketting. Bij de call-back actie inzake de distributieketting hanteerde volkswagen 2 groepen (voor de polo 1.2 TSI 2010) 150 wagens die direct teruggeroepen moesten worden (dezelfde die in de callback ivm Koelvloeistof problemen zat) en de overige groep die klaagde en zich konden beroepen op de de coulance regeling.
Vreemd genoeg viel de wagen wel in de groep Call-back koelvloeistof (sep 2010 was de callback)maar niet van de ketting. Hier ben ik achter gekomen dank zij een duitse garage tijdens een bezoek aldaar.
Tijdens de callback van de ketting is er nieuwe software in de wagen geladen en een nieuwe eeprom met nieuwe software op het motormanagement gezet. Uit onderzoek tijdens de kettingwissel is gebleken dat de auto onjuiste software bevatte en delen er van niet goed functioneerde.
Na de zgn "software-fix" rijdt de auto aanmerkelijk zuiniger (gemiddeld bij zeer sportief en veel korte stukken van 1:14,7 naar 1:17,1.) zonder merkbaar verlies van vermogen. Turbo werkt nu prettiger. Garage geeft aan dat het hier om reguliere software gaat.
Naast de mankementen blijf ik van mening dat de de climatic systeem zwaar onder presteert (vooral op vochtige dagen) en de lak is wel van een teer niveau gebleken.
Het is dat de wagen tot een leasevloot behoord en de regeling daaromheen (vervangend vervoer e.d.) prima is. Als particulier zou ik toch bedenkingen hebben om de wagen aan te houden.
Geachte heer dealer en importeur, waar zijn we mee
- 96.000 km
Na een stiefjaar zonder problemen brak er november 2013 een bulk ellende aan.
De wagen ging voor een routine beurt naar de garage. Daarbij nieuwe wintersloffen en een check van de TSI ketting. En omdat de voorruit een barst hard werd er een nieuwe raam gezet.
Wagen is vervolgens 8 weken bij de garage gebleven. Wat een bak ellende. Continental TS800 werden vervangen voor de TS850 en de wagen was in onbalans. Trillingen en gedreun uit de banden. De TSI ketting bleek wederom versprongen te zijn en haarscheuren te bevatten. En de voorruit die bij de auto hoort, paste niet !
Wat bleek de originele parafaanplaat bleek dmv een "easyfix" vastgezet te zijn. Bij controle bleek de voorruit die er in zat ook kleiner dan degene die er in hoorde. Te bizar voor woorden. Parafaanplaat moest vervangen worden te samen met de voorruit.
Daarbij heeft men de plaat lek geslagen, de motorkap beschadigd en bleek de cimatic niet meer goed te werken.
Te bizar voor woorden. 2 vooruiten 4 bandensets en 2 parafaanplaten verder had ik de auto weer terug. Geklungel in de garage en bij de importeur zelf. Bleek ook nog eens onderdelen verward te zijn met de nieuwe POLO (model 2013). Slechte zet.
Wagen is na een technische herkeuring door de de importeur en leasemaatschappij weer ingezet. Duidelijk is het wel. Volgende keer geen polo meer.
Eindelijk een probleemloos jaar
- 136.100 km
Het laatste jaar van inzet, was een probleemloze, zowaar! Netjes nog een Longlifebeurt zonder op of aanmerkingen. Het kan !
Als ik dit review zo aan het einde van de inzet teruglees... je zou zelf maar zo een wagen gekocht hebben! Dit was lease en ook niet altijd chique, maar je hardverdiende centen in zo een auto stoppen, je zou er gek van worden !
Opvallend bij de eindcontrole van de leasemaatschappij ( door onafhankelijke schade/intake expert ) de bewegende onderdelen hadden voor de leeftijd weinig slijtage ( nogal wiedes, bijna alles was al een keer vervangen )
En de auto bleek sporen hebben van een groot ongeval. Chassis buiten tolleranties krom en lassporen onder bestuurderpositie.
Een hartig woordje met dealer/lease/importeur is er gesproken, maar een sof is het wel !
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.