Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline (2012)

autoreview

Volkswagen Polo BlueMotion
Volkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotionVolkswagen Polo BlueMotion

Signalement

UitvoeringPolo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf64.500 km
KM-stand laatst93.000 km
Lezerswaardering: 52%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers

  • 65.050 km

Na 125000 km in een Seat Leon 1.9 TDI uit 2008 waar mijn positieve ervaringen eindigden in mineur gekozen voor een hele andere auto. Kleiner maar vooral zuiniger is het idee. De eerste kilometers zitten erop. Zitten in de Polo is minder comfortabel dan in de Leon. De stoel is korter en heeft minder mogelijkheden om te stellen. Toch kun je er een goede zitpositie in vinden. Ik rij vooral lange afstanden en de auto kan prima meekomen in het verkeer. Ondanks vele reviews waarin de Bluemotion wordt neergezet als een auto die niet vooruit te branden is, kan ik alleen maar zeggen dat dit echt meevalt. Uiteraard was mijn Leon vlotter, maar wanneer je stevig op wilt trekken is dat met deze auto prima mogelijk. Je moet wel de juiste versnelling kiezen en waar je aan moet wennen is de enorme overgang tussen de tweede en derde versnelling. De motor zakt daar 1200 toeren, dus wil je vlot door dan zul je in de tweede wel ruim 3000 toeren moeten maken voor je over gaat naar drie.
Verbruik van het eerste tankje geeft een verbruik van ruim 1 op 21. Dat kan zuiniger, maar van de andere kant, ik ben 1 op 17 gewend.
De Pioneer radio/navigatie/telefoon doet wat hij moet doen. Ontvangst van de radio is goed, navigatie pakt binnen enkele seconden het GPS signaal en de bluetooth telefoon werkt naar behoren.
Mijn ervaring zijn pril maar positief. Met 1000 km per week zal ik over enkele weken meer ervaringen kunnen delen.

Voorspoedig

  • 69.450 km

Inmiddels 5000 km gereden met Polo. Het heeft wel even geduurd voordat ik een prettige zit heb kunnen vinden, maar dat is me nu gelukt.
Het verbruik is netjes. Ik doe nu gemiddeld ruim 1 op 22 waarbij ik continu de airco aanhoudt. Wanneer ik ga tanken en de pomp afslaat ontlucht ik de tank een aantal keer waardoor er zo'n 6 a 7 liter extra in de tank gaat. Het duurt een minuut langer, maar je rijdt dan 800 km voordat de tankmeter aangeeft dat je de helft gepasseerd bent. De tweede helft gaat vrij snel, maar een dikke 1000 km op een tank is geen probleem.
Met een aanhanger achter de auto kom je ook prima vooruit. Ik kan me totaal niet vinden in de negatieve kritiek over de accelleratie van deze auto. Het is geen strepentrekker, maar vanaf 2000 toeren trekt hij lekker en dat gaat door tot zo'n 3800 toeren. Voordeel is dat je de driecilinder helemaal niet hoort wanneer hij hoger in toeren komt, dus ook geen irritatie. Aanhanger er achter heeft hij geen moeite mee, mits je niet te laag in toeren blijft hangen.
Tot dusver geen problemen. Lekker zitten kostte mij wat tijd en ik blijf wel aangeven dat de stoel minder prettig zit dan in de vorige wagen en ik hou de optie open dat ik hiervoor nog een andere bestuurdersstoel ga monteren.
Om alle 'gadgets' te ontdekken ben je ook niet veel tijd kwijt, want er zitten niet veel bijzonderheden op de Polo BM. Hooguit de radio, maar voor mij is het belangrijk dat er geluid uit komt, verder heb ik daarin niet veel wensen.
Is de Polo een aanrader? Dat ligt eraan wat iemand zoekt in een auto. Wat ik erin zoek heb ik tot dusver gevonden:
- Laag verbruik
- Houderschapbelasting laag
- Verzekering laag
- Genoeg ruimte voor 2 volwassen en twee kinderen
- Kan makkelijk meekomen in het verkeer
- Ziet er gewoon mooi uit

Ingeruild

  • 93.000 km

Ik kan kort zijn. De auto is zuinig maar voor mijn gezin te klein. De auto is goedkoop en nadat na aankoop een aantal onvolkomenheden zijn verholpen heeft hij probleemloos 30.000 kilometer gereden. Maar voor een gezin met twee volwassenen en twee jonge tieners is de auto naar mijn idee niet ruim genoeg. Had ik dat voor aanschaf al kunnen weten? Misschien wel, maar nu ben ik overgestapt naar een grote broer, een Passat variant. Ik heb geen aanmerkingen op de Polo. Hij rijdt prima en alle kritiek die ik lees op het motortje, daar kan ik me niet in vinden. Uiteraard kun je hem niet vergelijken met een Passat, maar zeker voor woon werk verkeer is hij een prima wagen.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.