Volkswagen Polo 1.4 Trendline (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.4 Trendline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 298.724 km |
KM-stand laatst | 304.893 km |
Een barrel voor de winter
- 299.017 km
Nadat de Toyota Corolla helaas total loss is geraakt, heb ik maar besloten om met deze Volkswagen Polo te gaan rijden.
Ik had deze auto toevallig nog thuisstaan (gekocht voor de handel)
Aanschaf van de auto was €395, dus wat mag je dan redelijkerwijs verwachten.
-Auto heeft wel APK tot september 2022
-Versnellingsbak maakt behoorlijk wat lawaai
-Deurslot is kapot
-Auto heeft al 3 jaar geen beurt meer gehad
-1 band is totaal versleten.
Ik heb besloten om met deze auto in ieder geval te rijden tot mei volgend jaar, voor zo min mogelijk kosten. De auto is toch alleen maar om mij naar het werk en het station te brengen.
Wel heb ik 2 banden vervangen, want veiligheid vindt ik belangrijk. Hierbij ondanks de staat van de auto toch gewoon gekozen voor kwaliteitsspullen. Het zijn Hankook Kinergy 2 banden geworden. Het is maar 13 inch dus dit kost toch de wereld niet, zeker niet omdat ik dit via het werk kan regelen.
Dit gedaan op 27 november bij kilometerstand 298.914.
Ik ben met de auto gaan rijden op 15 november met 298.745km.
Ook heb ik toch besloten om maar een beurtje te gaan doen, een paar filters en wat olie kost toch niet zoveel als je het zelf kunt. Mag wel een keer na 3 jaar en bijna 30.000km. De onderdelen zijn besteld, nu nog tijd vinden om het uit te voeren.
Eigenlijk bevalt de Polo best wel erg goed, hij is zuinig (nog niet echt een goede meting kunnen doen, later hierover meer). Ook ligt de auto zeer goed op de weg, mede door de vervanging van de achterschokbrekers 2 jaar geleden. Verder is de auto zeer stil, vooral als je 95 rijdt op een 80-weg. Dit valt mij echt positief op, had het niet verwacht.
Ik hoop dat de versnellingsbak heel blijft, want ik heb eigenlijk weinig zin om deze kosten te gaan maken, alhoewel de kosten ook niet hoger zijn als 400 euro (ben zelf handig)
Haast moet je met deze auto niet hebben, want met 60 pk (wat er nog van over is), is het echt maar net voldoende. Tot de 80 wil het nog wel, maar daarna zit er geen gang meer in. Doorhalen luidt het advies.
Later als ik wat meer kilometers heb gemaakt, meer over deze auto.
Uitlaat gerepareerd
- 300.065 km
We hebben de 3 ton inmiddels bereikt met de Polo.
Echter begon de auto oudjaarsdag wel een heleboel geluid te maken. Het flexibel deel van de uitlaat begon steeds verder te scheuren.
Het werd me nu echt te asociaal dus heb ik er op het werk toch maar even een nieuwe onder laten zetten.
Nu rijdt hij een stuk beschaafder.
Het eerste doel, de 3 ton is gelukt nu nog maar kijken hoe lang hij het nog volhoudt. Ik verwacht niet dat hij de APK gaat halen.
Zijn laatste beurtje
- 300.365 km
Vandaag toch nog maar even een beurt gedaan na ruim 3 jaar.
Olie en oliefilter ververst (5W-40 Castrol)
Remvloeistof ververst
Luchtfilter vervangen (700km terug gedaan)
Alleen de bougies moet ik nog even vervangen, deze heb ik al wel liggen, alleen nog geen tijd voor gehad.
Update 17 januari (300.5xxkm)
Deze week ga ik kijken na een opvolger (Seat Ibiza), als deze bevalt dan gaat de Polo weer weg.
We gaan toch lekker door
- 302.089 km
In de vorige review schreef ik dat de Volkswagen ingeruild zou worden op een Seat Ibiza. Dit is op het laatste moment niet doorgegaan, doordat de motor van de Seat een groot probleem bleek te hebben.
Daarna nog naar verschillende auto's gekeken zoals een Volvo S60, Alfa Romeo 147/156 en een Volkswagen Golf 4. Allemaal voldeden ze niet helemaal aan de wensen, en toen toch maar besloten om de versnellingsbak van de Polo te gaan vervangen:
Kosten:
Versnellingsbak: €213.72
Koppelingsset: €77.77
Montage: €225
De Polo koppelt en schakelt nu weer als een nieuwe.
Vandaag 4-3 begaf de accu het, weer even gestart met de accubooster en dan morgen maar even omwisselen voor een andere.
De auto rijdt prima voor een auto van 22 jaar oud en 300.000km. Het is wel allemaal wat gevoelig voor oneffenheden in de weg, maar dat is denk ik te wijten aan wat versleten onderdelen.
Wat zijn de toekomstplannen met de auto:
-stabilisatoreindstangen vervangen (misschien draagarmen voor meevervangen)
-Achterbanden vervangen
-Motorkantelsteun vervangen
Polo weer helemaal voor mekaar
- 303.531 km
We rijden inmiddels al weer een tijdje met de nieuwe versnellingsbak.
Doordat we ook de koppeling vervangen hebben rijdt de auto nu weer voortreffelijk.
Daarom heb ik nu besloten dat ik nog best even door wil met de Volkswagen.
Daarom vandaag nog even de laatste irritatie- en veiligheidspuntjes aangepakt.
-Motorkantelsteun vervangen, de auto schokte soms met optrekken, dit is nu enorm verbeterd
-Stabilatorstangetjes vervangen, het rubber was zo erg uitgesleten dat je er dwars langsheen kon kijken, nu rijdt de auto weer een stuk stabieler
-2x Hankook Kinergy Eco2 gemonteerd. Deze banden had ik al voorop zitten en bevallen uitstekend, hoewel ze vrij snel slijten (zal met mijn rijstijl te maken hebben), achterop zaten nog Tyfoon 4-seasons met nog maar 2.7mm profiel. Deze rommel heb ik nu vervangen voor goede banden.
-Toen ik de auto op de brug had staan, zag ik dat er een enorme bult zat op de remslang linksvoor, deze dus per direct opgehaald en gemonteerd. Ik moest 's avonds nog terug van Hoogeveen naar Staphorst en dat doe ik niet graag met zo'n veiligheidsrisico.
Kosten van dit alles: €204,78
Verdere plannen met de Polo zijn om hem volgende week nog even uit te lijnen, aangezien de voorbanden wat scheef afslijten.
Daarna hopelijk zonder al te veel problemen doorrijden naar de APK in september 2022. Maar je weet natuurlijk maar nooit bij deze leeftijd en kilometerstand.
Het verbruik is sinds het vervangen van de bak eens stuk beter geworden. Afgelopen tankbeurt had ik een verbruik van 1 liter op 15.3 km.
Uitlijning
- 303.941 km
Vandaag de auto uitgelijnd, de voorbanden sleten namelijk heel scheef af.
Er mankeerde best wel wat aan de uitlijning, echter ben ik nog niet tevreden, het stuur staat namelijk nog scheef. Zaterdag nog maar even proberen om hem nog een keer uit te lijnen met een ander apparaat.
Verder heb ik de remmen rondom nog even gereinigd en opnieuw ingevet.
We gaan vrolijk verder!
Te koop
- 304.857 km
Ik kreeg een mooi aanbod voor een Volkswagen Golf 5 met airco, dus toen toch maar besloten om de Polo de deur uit te doen.
De auto staat op dit moment te koop voor €750
Update 10-06-2022: Afgelopen week nog even gereden met de auto, en toen hield hij ineens in, dit heb ik opgelost door een nieuwe bobine te plaatsen
Verkocht
- 304.893 km
Ondanks de goede onderhouds-en eigenarenhistorie bleek het toch nog vrij moeilijk om deze auto te verkopen. Zelfs met het vele recente onderhoud.
Echter meldde er zich vandaag ineens een koper en is de auto APK gekeurd (zonder op- of aanmerkingen) en verkocht
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren