Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Highline Business R (2020)

autoreview

Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Highline Business R (2020)

Signalement

UitvoeringPolo 1.0 TSI 95pk Highline Business R
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst5.324 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring na ruim 5000 km

  • 5.324 km

Nu er ruim 5000 km op de teller staat, deel ik mijn ervaringen met deze auto. Sinds maart 2020 rij ik deze auto zakelijk. Het is de opvolger van mijn vorige leaseauto, een Golf 7 (handgeschakeld, diesel, 110 pk). In deze review zal ik daarom ook wat inzoomen op de keuze voor deze auto en de overeenkomsten en verschillen tussen deze twee auto's.

De overweging
De Golf was echt een fijne auto, comfortabel, vlot en goed uitgerust (o.a. camera, automatisch inparkeren en ik was erg tevreden met het 'discover multimedia' systeem). Het enige nadeel van deze auto vond ik filerijden. In de lage versnellingen wilde de Golf erg graag en blijf je maar klooien met de koppeling. Mede hierdoor vond ik het tijd voor een automaat. Qua leasebudget zou een vergelijkbare auto met automaat iets te gortig zijn en heb ik daarom naar de Polo gekeken. Zoals bekend is de Polo qua formaat praktisch gelijk aan een Golf 4. Mijn mountainbike past ook net als bij de Golf nog achterin (29" en voorwiel eruit). Achter mezelf (1.80m) kan ik ook prima zitten, al zal het niet vaak voorkomen dat er mensen meerijden. Ik heb een proefrit gemaakt in dezelfde uitvoering en daar viel het rijgedrag me op (alsof ik in de Golf reed) en het vermogen i.c.m. de automaat vond ik ook volstaan. Mede daarom de knoop doorgehakt en de Polo als opvolger besteld.

Uitvoering
Ik heb gekozen voor de 1.0 TSI 70kW 7-DSG Highline Business R met de volgende opties:
Kleur: unilak pure white
Achteruitrij camera
Licht- en zichtpakket*
Winterpakket**
*De automatisch inschakelende verlichting en dimmende binnenspiegel van de Golf vond ik beiden prettig, daarom dit pakket gekozen. De Polo van de proefrit had een normale (geen automatisch dimmende) binnenspiegel en die vond ik erg fragiel.
**Bestaat uit stoelverwarming (prettig) en indicator ruitenvloeistof bijvullen (dat laatste vind ik zeker geen must, wel handig)
Tijdens de proefrit gekeken of ik het motorvermogen genoeg vond (de 1.0 met 95 pk) of dat ik toch voor de 115 pk versie zou gaan. Uiteindelijk gekozen voor de 95 pk, ik hoef niet per se het onderste de kan te halen en hou op deze manier de bijtelling iets lager.

Eerste rij ervaring
Na een dik half jaar wachten was het eindelijk zover, net nadat half maart thuiswerken de standaard werd. Hierdoor staat er nu 'slechts' ruim 5k op de teller, louter privé ritten en recent een trip naar Frankrijk (800 km enkele reis). Allereerst de automaat. Deze doet prima en soepel zijn werk. Hij schakelt snel op en het valt me op dat je van 0 tot pakweg 70 best vlot optrekt, zonder het gaspedaal daarbij hard in te hoeven trappen. Daarboven en op de snelweg moet je hem wat meer op zijn staart trappen, maar zelfs dan valt het me niet tegen. Hierbij scheelt het natuurlijk ook dat je tegenwoordig maar 100 mag. Bij tussenacceleraties op de snelweg is het ook een kwestie van hem even op zijn staart trappen en dan komt hij prima mee. Natuurlijk is de 1.0 95 pk benzine motor niet zo snel als de 110 pk diesel, maar de 95 pk volstaat voor mij wel. In Frankrijk ook een aantal heuvels meegemaakt en hier kon de Polo ook prima meekomen. Indien nodig schakelde de DSG terug naar de 6e versnelling als hij meer vermogen nodig had.

Weggedrag en andere eigenschappen
Zoals al eerder aangegeven, de Polo gedraagt zich regelmatig als de Golf. Tijdens het rijden heb je niet echt het idee dat je in een B-segment auto op pad bent. De stoelen van deze uitvoering zitten echt prima en na twee lange ritten naar Zuid-Frankrijk stapten we fris uit. De adaptive cruise control doet keurig zijn werk. Ik heb deze 1x gebruikt tijdens een file en daar werkte het ook goed (tot en met stoppen en weer automatisch optrekken), toch laat ik wat betreft gebruik in de file daarbij. Dat vond ik iets teveel de controle overgeven, al zal dit waarschijnlijk persoonlijk zijn.
Verder is deze uitvoering ook uitgerust met automatisch inparkeren, al gebruikte ik dat op de Golf ook amper. Doordat er maar liefst 4 USB poorten aanwezig zijn, is het opladen van de mobiele telefoon tijdens het rijden geen probleem. De spraakbesturing werkt ook net als in de Golf prima, zelfs adressen in het buitenland voor de navigatie kwamen in één keer door. De climate control werkt ook prettig en maakt het indien nodig snel koel. Eigenlijk mag je ook niet anders verwachten.

Discover media
Net als in de Golf zit ook nu weer dit systeem in de Polo. Een fijn groot display en intuïtief bedienbaar. De knoppen aan de zijkant zijn nu allemaal touch in plaats van fysiek. Voordeel van de navigatie is dat je nu direct met 1 toets naar het volume regelen kan in plaats van omslachtig via de instellingen er met een omweg naartoe. Daarnaast vond ik bij de Golf de afbeelding van de auto, die verschijnt als je gebruikt maakt van de achteruitrij camera, vaak storend in de weg staan. Nu is deze meer transparant, waardoor je beter zicht naar achteren hebt op het display. Natuurlijk zijn dit niet twee verbeterpunten die specifiek voor de Polo gelden, maar voor de hele VW familie. De verkeersinformatie is nu niet met één toets benaderbaar, maar moet via een extra stap. Klein detail, niet heel storend.

Grootte
De Polo is een slagje kleiner en lichter dan de Golf 7, maar het voelt niet als heel veel. De kofferbak heeft nog een dot ruimte onder de klep, mede omdat ik geen reservewiel heb. In de praktijk is het verschil voor mij dus niet zo groot. De boodschappentassen passen ook met gemak in de kofferbak. We zijn bewust met z'n tweeën, geen kinderwens dus voor ons samen is deze auto groot genoeg.

Nadelen
-Het zonnebril opbergvak in het plafond is kleiner dan die in de Golf, waardoor mijn zonnebril er niet in past...
-Aan de bijrijderskant zit geen handgreep aan het plafond (zal vast een beter woord voor zijn, maar het is wel duidelijk wat ik bedoel). Niet super storend, af en toe grijp ik er nog tevergeefs naar als ik bijrijder ben.
-De twee bekerhouders tussen de rijders- en bijrijdersstoel zijn een fractie kleiner dan die in de Golf. Een dopper of grote beker van het fastfood concern met de gele M past er prima in, maar een bidon niet. Aan de andere kant, in alle vier de portieren is daarvoor wel genoeg ruimte aanwezig.
-De Golf had onder zowel de rijders- als de bijrijdersstoel een handig opbergvakje, in de Polo is dat helaas niet aanwezig.

Verbruik
Het gemiddeld verbruik is sinds lange tijd 6.0 liter/100 kilometer op de boordcomputer. Volgens de website van Volkswagen is dit ietsje beter dan gemiddeld (daar wordt 6.1 aangegeven).

Kosten en betrouwbaarheid
Bij een leaseauto is dit aspect natuurlijk niet echt van toepassing, op de bijtelling na. Qua betrouwbaarheid is het na 5k kilometer nog te vroeg om een oordeel te vellen, ik verwacht gewoon dat ik in ieder geval tot 100.000km geen issues heb buiten de gebruikelijke onderhoudsbeurten. De tijd zal het leren. Dus hecht niet teveel waarde aan die sterren. Eigenlijk zou Autoweek dat systeem op de schop moeten doen, maar dat is weer een andere discussie.

Looks
Ik vind de Polo in deze uitvoering er strak uitzien. De voorkant is net een Golf, ik heb zelf vaak getwijfeld of ik in mijn binnenspiegel een Golf of een Polo zag. Wat ik ook geslaagd vindt, is de vele binnenverlichting die deze uitvoering rijk ik. Bij de voeten, het lijntje dat over het hele dashboard doorloopt, het opbergvakje achter de versnellingspook enzovoorts. En dit licht is ook nog eens te dimmen.

Conclusie
Ik heb geen spijt van de keuze om voor de Polo te kiezen als opvolger van de Golf. Qua grootte doet de Polo weinig onder, qua weggedrag ook niet. Qua vermogen merk ik wel wat verschil, maar dat is logisch en voor mij acceptabel (95 pk benzine vs 110 pk diesel). Dat verschil was waarschijnlijk minder geweest als ik voor de 115 pk versie had gekozen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.