Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Highline (2021)

autoreview

Volkswagen Polo
Volkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen Polo

Signalement

UitvoeringPolo 1.0 TSI 95pk Highline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf29.700 km
KM-stand laatst42.500 km
Lezerswaardering: 54%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een aangename verrassing

  • 38.000 km

Je weet hoe het gaat, eerste echte "grote mensenbaan", middelmatig leasebudget en geen idee wat ik ermee moet. Na een online zoektocht van een kleine maand kwam ik uit op de Volkswagen Polo occasion uit 2021 met bijna 30k kilometers op de teller. Scheelde een paar duizend euro in nieuwprijs/fiscale bijtelling en een auto uit 2021 voelt voor mij nog steeds gloednieuw aan.

- Opties
Parkeersensoren (Park Distance Control)
Executive pakket
Spiegelpakket
Digitaal instrumentenpaneel (Active Info Display)
Zijruiten achter en achterruit getint, 65% lichtabsorberend
lendesteun verstelling
navigatie
Stof Tracks 2 titaanzwart-ceramique

- Betrouwbaarheid
Eerste ervaringen in de auto waren matig, ik kreeg meteen een melding ACC niet beschikbaar (front assist werkt niet). Dus ik heb de volgende dag de lease maatschappij gebeld, die gaven aan dat ik bij de Wittebrug garage een afspraak kon maken om er naar te laten kijken. Voordat ik de garage belde wilde ik nog even zeker weten dat ik de goede foutcode doorgaf, was deze opeens weer verdwenen.
Nou kan gebeuren, ik blij dat de cruise control weer werkte. In de maand daarna is de cruise control tientallen keren uitgevallen en weer mysterieus tot leven gekomen. Ik las online natuurlijk dat dit euvel wel vaker voorkwam, maar wel tijdens een heftige sneeuwbui, niet midden in juli zonder enige vorm van neerslag. Helaas kon ik pas na 5 weken terecht bij de garage, 25 kilometer verderop.
De garage heeft de front assist sensor opnieuw gekalibreerd en sindsdien heb ik er geen last meer van. Toch 4 sterren gegeven voor betrouwbaarheid, aangezien ik geen enkel ander probleem heb ondervonden in de afgelopen +-8k kilometers.

- Comfort
Over het comfort kan ik vrij kort zijn, de stoelen zitten heerlijk. Na mijn rit naar kantoor van ongeveer 1.5 uur kom ik zonder enige klachten aan. Af en toe word je een beetje door elkaar geschud als je te vlot over een drempel gaat, maar dat ligt denk ik meer aan mijn rijstijl.

Het geluid van de brommerige motor is soms wel heel goed te horen in de cabine. Het lijkt alsof ik in een te hoge versnelling zit, terwijl ik dan in de 4 rij met ongeveer 1800 toeren. Herkend iemand dit misschien? Af en toe krijg ik zelfs de opmerking van een bemoeiende passagier dat ik moet schakelen.

De digitale boordcomputer werkt perfect, alleen mis ik de integratie met Android Auto een beetje. Die werkt overigens perfect op het touchscreen (heel af en toe kan het touchscreen heel heet worden, maar het blijft goed werken).

Volgens mij heb ik niet de upgrade van het geluidssysteem, want dat zou wel specifiek benoemd moeten worden (Beats geluidsinstallatie), maar om eerlijk te zijn is dat absoluut niet nodig. De standaard geluidsinstallatie in de polo doet perfect zijn werk inclusief een heerlijke bass.

-Prestatie
Ik ben enorm verrast over de prestaties/verbruik van de polo. Je moet wel natuurlijk in gedachte houden dat je in een auto rijdt met een 1 liter driecilinder met 95 PK, maar vooralsnog mis ik haast nooit vermogen om vlot mee te komen in het Nederlandse verkeer. Als je de snelweg op gaat moet je je 3rde versnelling wat langer doortrekken en dan voelt die nog best snel ook.

Dat in combinatie met een verbruik over de laatste 4k kilometers van 5.5 liter op 100 km ben ik zeer aangenaam verrast over de prestaties. Natuurlijk kan je dit een stuk hoger krijgen in de stad in combinatie met de "racestand", maar rond de 1 op 20 verbruiken met 125 op de teller is in mijn optiek gewoon heel netjes.
Kleine kanttekening, het verbruik is wel gemeten door de boordcomputer, dus er bestaat een kans dat die een tikje te optimistisch is.

Al met al ben ik, ondanks de mindere start, enorm tevreden met de afgelopen kilometers in de Polo. In mijn optiek is dit de perfecte startersauto/kilometervreter. Om heel eerlijk te zijn, baal ik af en toe als ik thuiswerk.

Nog steeds gewoon goed

  • 42.500 km

Kleine update na iets meer dan 4k kilometers

De woon - werk trip (180 km retour) doe ik elke woensdag t/m vrijdag met veel plezier. Thuiswerken heeft zijn voordelen, maar toch stap ik elke keer zonder tegenzin de auto in.

Wat problemen gehad met de Android auto, spraaksensor werkte opeens niet meer en Spotify werkte ook niet meer naar behoren. Nieuw draadje geprobeerd, werkte helaas niet. Maar zo snel als dat het probleem ontstond, zo snel verdween het ook weer na een weekje in het buitenland (de auto gewoon thuisgelaten).

Verder heb ik de auto in de afgelegde kilometers echt beter leren kennen, het is de kunst om de auto lekker hoog in de toeren te houden, dit om de brommerige motor te voorkomen. De Polo voelt zich echt thuis op de snelweg tussen de 95 km en de 125 km per uur, als het maar boven de 2200 toeren is. De motor is heerlijk stil en het windgeluid valt reuze mee, als je de muziek maar hard genoeg hebt staan. Laatst na 19 uur op de Nederlandse snelwegen een rit gemaakt van 220 kilometer met 140/150 op de cc, zelfs op deze snelheden blijft de polo comfortabel. Daar ligt voor mij wel de maximale snelheid met deze auto.

Ruitenwisserbladen laten vervangen, dat is ook een wereld van verschil en had ik een stuk eerder moeten doen.

Ook ontdekt wat er eigenlijk allemaal in de auto past tijdens het verhuizen, achterbank plat (kan helemaal plat) en ik stond echt met verbazing te kijken over de hoeveelheid dozen die naar binnen geschoven konden worden.

Verder tuf ik heerlijk door in deze klein maar fijne moderne auto.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.