Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Highline (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.0 TSI 95pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 13 km |
KM-stand laatst | 80.776 km |
Mijn eerste eigen auto
- 650 km
Mijn eerste 'eigen' auto. De afgelopen jaren heb ik me voor mijn privé-ritten met de motor of in het openbaar vervoer verplaatst, en dit werd op een gegeven moment toch vervelend. Het kunnen meenemen van spullen en passagiers, of het simpelweg in een auto kunnen stappen wanneer het jou uitkomt begon ik te missen. Zakelijk hebben we een aantal pool-auto's waar ik regelmatig in rijd, maar deze kunnen niet privé worden gebruikt. Het werd dus tijd voor een eigen auto.
Lang getwijfeld of ik voor een gebruikte auto zou gaan, of toch voor de zekerheid van (private-) lease. Na wat rekensommetjes voor het laatste gekozen. Natuurlijk is het op de lange termijn wat duurder, maar ik heb heel bewust gekozen voor zekerheid.
Maar welke auto dan? Door het rijden in pool- en shortlease-auto's heb ik redelijk wat ervaring met verschillende modellen in het B-segment. De Ford Fiësta vind ik een erg leuke auto, maar achterin en in de kofferbak te klein. De Clio was op het moment van bestellen al vrij verouderd (inmiddels is de nieuwe bekendgemaakt), en de bouwkwaliteit van het interieur vond ik ondermaats. De Seat Ibiza is erg leuk, maar gek genoeg was deze vrij duur in de private-lease.
Uiteindelijk bij de Polo terechtgekomen. Vrij saai wellicht maar ik kon er tijdens de proefrit weinig op aanmerken en de bouwkwaliteit en ruimte hebben me positief verrast. Bovendien kwam er via de ANWB een leuke aanbieding voorbij dus dat maakte de keuze nog makkelijker. Ik had wel één voorwaarde: geen lease-grijs of zwart. Dat is gelukt :-).
Ik heb niet geopteerd voor het uitgebreide Discover Media pakket, aangezien ik de meerprijs per maand te hoog vond voor hetgeen het biedt. Het standaard 'Composition Colour' mediasysteem heeft voor mij (bijna) alle opties die ik wens. Voor navigeren gebruik ik 9 van de 10 keer toch mijn telefoon (ook in de zakelijke auto's), aangezien dit vaak het meest up-to-date is. Liefst had ik nog wel de optie van Apple CarPlay gehad, maar deze kon helaas niet los worden aangevinkt. Ach, je kan niet alles hebben.
Na 7 maanden levertijd kon ik de auto vorige week ophalen bij de dealer. Het doek eraf mogen trekken en ik was meteen erg blij met mijn keuze voor de Energetic Orange lak, wat smoelt dat goed! Ook de dealer vond het een erg leuke afwisseling tussen al het blauwe, zwarte en grijze blik dat normaal gesproken de revue passeert. Tijdens de aflevering ben ik erg goed en netjes te woord gestaan, en na een duidelijke uitleg over alle infotainment opties kon ik op pad.
Inmiddels heb ik de eerste 650 km op de teller staan. Natuurlijk nog veel te weinig voor een echte review maar de eerste indruk is goed. De auto is comfortabel en stil, ook op de snelweg. Liefst had ik wel een 6e versnelling gehad, maar de 115 pk versie viel net buiten mijn budget. De 95 pk is overigens meer dan prima om mee te komen met het dagelijkse verkeer, en 150 op de cruise-control gaat prima. Over die cruise-control: standaard is deze op de Highline uitvoering 'adaptive'. Ik merk dat ik dat alleen gebruik wanneer het rustig is op de weg. Bij drukker verkeer schiet er constant iemand tussen mij en mijn voorganger door de afstand die de auto houdt, wat ik niet prettig vind rijden.
Het gemiddelde verbruik zit na de eerste tankbeurt ongeveer 1 op 16, dat is in lijn met mijn verwachting (ik rijd relatief veel korte afstanden).
Is alles dan helemaal top? Nee, er zijn wat kleine ergernissen. De bekerhouders bijvoorbeeld: deze zijn net klein voor een bidon en net te groot voor een regulier waterflesje, irritant. Daarnaast 'schraapt' de versnellingsbak heel af en toe als ik de auto in zijn achteruit zet, hoop dat dit de nieuwigheid is.
Goed, een eerste indruk dus nog. De aankomende tijd zal ik deze review regelmatig proberen te updaten. Eind augustus gaan we met de Polo op en neer naar Tsjechië, dus dan kunnen we ook de lange-afstand capaciteiten beter beoordelen.
Vakantietrip
- 4.150 km
Inmiddels zijn de eerste serieuze kilometers afgelegd met de Polo, en tot nu toe naar tevredenheid. Op en neer naar Tsjechië met de mountainbike op het dak ging probleemloos. 1800 kilometer (grotendeels) autobahn met 95 PK is niet super enerverend, maar 140 op de cruise control was prima relaxed. Langere tijd heuvel-op met twee man + fiets + bagage vindt 'ie overigens minder leuk, maar dat had ik ook niet anders verwacht.
Wat opvalt is dat je (buiten de gekozen motorisering) echt het idee hebt met een auto van een segment hoger onderweg bent. Qua rijgedrag en afmetingen is het een enorme vooruitgang ten opzichte van de vorige generatie Polo. De Polo is volwassen geworden, en ik vraag me dan ook wel eens af waarom je nog voor een Golf zou kiezen.
Verder is er eigenlijk niks bijzonders te melden. Geen rare piepjes, kraakjes, afwerkingsfoutjes o.i.d. Gewoon zoals het hoort. Saai wellicht, maar wel zo rustgevend.
Een paar jaar verder
- 57.000 km
Inmiddels zijn we dik 3 jaar en 50K kilometers verder, en gaat de Polo nog steeds als een trein. Hij heeft er menig vakantie-rit op zitten, twee verhuizingen overleefd en de dagelijkse ritjes naar het werk en terug zonder morren uitgevoerd. De auto blijft enorm comfortabel en capabel.
Geen enkele storing, rammel of reparatie te melden (buiten het reguliere onderhoud). Het verbruik schommelt nog altijd rond de 1:16 - 1:18, netjes wat mij betreft.
Is er dan helemaal niks te zeiken? Zeker wel, maar het zijn kleinigheidjes:
- De vloermat aan de bestuurderskant is nu al tot op de draad versleten (je kan er letterlijk doorheen kijken). M.n. op de plek waar je hak op de vloer rust bij de pedalen. Dit begon rond de 20K kilometers al, dat vind ik vrij snel.
- De automatische obstakel-herkenning wil nog wel eens iets herkennen wat er niet is (bijv. als je wat sportiever op een bocht met vangrail afkomt). Hij piept dan als een malle, je schrikt je wezenloos.
- Ik wist het van tevoren, maar 95 pk houdt echt niet over. Het is prima voor de dagelijkse praktijk, maar je moet het motortje echt uitwringen om er serieus vaart in te krijgen. Zeker volgepakt met 3 man + bagage en heuvel-op heeft 'ie het er wat lastiger mee.
- Het 'schrapen' als je de versnelling te snel in z'n achteruit zet, is gebleven. Heb het na laten kijken bij de dealer maar die gaven aan dat het allemaal binnen de marges valt. Ik vind het nog steeds een naar geluid, maar goed...
Over een kleine 1,5 jaar moet ik de auto weer inleveren aan de leasemaatschappij. Met de huidige levertijden ben ik me langzaamaan al aan het oriënteren naar de opvolger. Ik vind het lastig. Liefst zou ik volledig elektrisch gaan rijden, maar dat wordt steeds minder interessant met de huidige energieprijzen. Daarnaast is het nog maar eens duidelijk geworden dat ik in 2019 een héle goede lease-deal te pakken had. Een vergelijkbare auto met vergelijkbare km's is dik €100,- per maand duurder geworden (+ 30%!). Gelukkig heb ik nog even de tijd, ondertussen tuffen we rustig verder in de Polo. Geen straf.
Auto ingeleverd
- 80.776 km
Na 5 jaar lease is de Volkswagen Polo ingeleverd. De auto is een erg betrouwbare metgezel gebleken en heeft ons geen enkele keer in de steek gelaten.
Zoals eerder genoemd, wilden we graag elektrisch gaan rijden en dat zijn we dan ook gaan doen. Die review volgt spoedig :-).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.