Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Highline (2018)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Polo 1.0 TSI 95pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 3.260 km |
Polo highline 2018 DSG-7
- 3.260 km
Ik zag wat reacties op een zeer summiere review van de nieuwe POLO. Dat verdient deze auto niet. Dus vandaar deze review.
Afgelopen december werd - NA CIRCA 6 MAANDEN LEVERTIJD - mijn nieuwe Polo 1.0 Highline afgeleverd. Mijn vorige auto was een Polo 1.0 bluemotion waar ik later een fabrieksupdate naar 115 pk via VAG techniek op heb laten uitvoeren.
Om jullie een indruk te geven om welke uitvoering het gaat zal ik eerst even een opsomming geven van de gekozen opties : automaat, executive pakket, spiegelpakket, privacy glas, dode hoek sensor, schuifdak, Pamplona 17” velgen, R-line exterieur en PDC met camera.
Ik heb er een beetje spijt van dat ik niet de info display optie heb gekozen, maar op moment van bestellen vond ik dat niet echt noodzakelijk. Ik kan mij herinneren dat ik mezelf de keuze voorhield van dode hoeksensor of info display. En toen heb ik maar voor veiligheid gekozen. Als extra heb ik via de dealer tegen bijbetaling de NEXEN zomerbanden ingeruild voor all season Michelin crossclimate. Hierover straks meer.
Zoals eerder geschreven was mijn vorige Polo een Trendline uit 2016 voorzien van excutive pakket met aftermarket een PDC systeem met camera. Een fijne en voldoende uitgeruste auto.
Wat iedereen al heeft gezegd in media en in pers is meer dan waar. De nieuwe Polo is een heel andere auto geworden. Niets komt overeen met het vorige model.
Wat betreft het rijgedrag is deze auto eigenlijk niet te vergelijken met mijn vorige Polo.?? Het is ook niet een eerlijke vergelijking want mijn vorige Polo was geen Highline uitvoering, maar een Trendline met een bandenmaat 185/60/15. Mijn huidige Highline staat op 215/45/17 en is vervolgens ook af-fabriek 1,5 cm verlaagd. En dit is merkbaar aan de wegligging en stuurgedrag. Je merkt aan alles dat de nieuwe Polo een stuk volwassener (ik citeer de media..?) is geworden. De auto voelt veel stabieler en degelijker aan. En is langer en breder, stiller en moderner. En last but not least, hij is ruimer. En dit is vooral merkbaar bij je benen. Ik ben zelf niets zo groot, dus ik had sowieso geen lengte probleem, maar ik vond altijd wel dat de vorige Polo vooral in breedte net iets te wensen overliet. En dan bedoel ik dat de steun van je been tegen de midden console altijd net iets te ‘actief’ was. Hoe anders is dat bij de nieuwe Polo. Lange ritten kun je heerlijk ontspannen rijden zonder dat de midden console je been in de weg zit.
Ik heb gekozen voor de Highline met automaat. En wat mij opvalt is dat de automaat heel erg snel opschakelt. Vooral van 1 naar 2 is dit bijna bizar snel. Ik ervaar dat niet als positief. Het wegrijden gaat niet ‘natuurlijk’ vloeiend. Ik heb al eerder automaat gereden van PEUGOT, BMW, VW en MB. En het wegrijden vanuit eerste versnelling ging altijd soepel. Zo niet bij de nieuwe Polo. Het gaat zogezegd gepaard met een klein schokje als je vanuit stilstand gelijk een beetje gas geeft. Het lijkt de bedoeling dat je de auto in zijn stationair rustig een seconde of 2 in beweging laat komen om vervolgens daarna wat gas te geven. Deze manier van rijden voorkomt dan het ‘schokgevoel’. Beetje lastig dus i.c.m. het Stop&Go Systeem waar je direct na starten wil rijden. Voor de rest is het natuurlijk die befaamde DSG-7 en die voel je dus gewoon niet schakelen. Wat een comfort is dat..??. Je hoort en voelt de motor nauwelijks en dat terwijl het een nog geen 1000 cc motor betreft, en dan ook nog eens een 3-cylinder. Wat een balans en wat een motorgeluid isolatie, petje af voor de VW technici.
De motorkarakteristiek is heel anders dan mijn vorige Polo. De nieuwe Polo is wat ingetogener en rustiger. Het turbo gat zoals in mijn vorige auto is niet meer voelbaar. Daarom lijkt het allemaal ‘langzamer’ te gaan, maar dat is dus niet zo. Het is eerder dat het allemaal wat rustiger gaat. Op de Duitse snelweg merk je dat vooral wanneer je andere auto’s passeert. De auto doet op z’n slofjes 180 km/. Het kleeft aan de weg, en het voelt alsof je 130 of 140 gaat. De dealer had mij al zoiets verteld, maar het is dus echt zo...
Het leuke aan de High Line uitvoering is dat je de motor karakteristiek kunt wijzigen. Daarvoor is er de keuze uit ECO, NORMAAL, SPORT en AANGEPAST. Bij ECO reageert de motor wat trager op het gaspedaal en zijn er wat aanpassingen in het comfort zoals stuurbekrachtiging, airco etc. In NORMAAL staat alles in een standaard comfortabele stand. De motor reageert echter alert, maar niet uitbundig. En dan is er nog de SPORT stand, waarbij de motor wat meer de toeren opzoekt en wat minder snel opschakelt en waarbij de vering electronisch wat straffer wordt ingesteld. Wat wegligging en veercomfort betreft een beetje het skelter gevoel dus. Je voelt elke hobbel, maar in de bochten minder overhelling. Ik zet ‘m het liefst in de eco stand omdat je daarbij via een vrijloop modus de auto lekker kan laten uitrollen. Goed voor het milieu en goed voor m’n portemonnee.
Over de DSG is natuurlijk overal al veel over geschreven. Ik vind het een subliem schakelsysteem. En wil je zelf schakelen, dan is dat natuurlijk geen probleem. Zelfs onder het rijden kun je via de pook naar believen wisselen tussen automaat en handmatig. Wat ik persoonlijk wel fijn vind is dat je met een simpele tik tegen de pook de auto in SPORT kan zetten. Altijd handig als je een keertje noodzakelijk moet versnellen. Omdat ik een Stylepakket heb gekozen beschikt mijn auto ook over schakelflippers. Niet super nuttig, maar wel leuk. Omdat een 3-cylinder toch een apart geluid produceert is het best wel grappig om de motor af en toe via de schakelflippers de ‘sporen’ te geven. Te meer omdat je dan zelf het schakelgedrag bepaalt, en je niet zoals met de automaat binnen 1 seconde in je 2e versnelling wordt geschakeld. Flippers of automaat de bak schakelt supersnel en als boter..
Bij het instappen voel je gelijk dat je met een opwaardering van de Polo te maken hebt. De deuren voelen degelijk aan en stellen je gerust dat het met de veiligheid wel snor zit.
De stoelen van de Highline zitten sportief. Ze bieden goede zijdelingse steun en hebben een hardere polstering t.o.v. de Trend en Comforline. Ik vind dat wel fijn, want vooral op langere ritten is dat voor mij net wat beter uit te houden. Als extra heb ik lende steunen, maar die gebruik ik nauwelijks, maar wie weet in de toekomst wel.... Ook voor grote mensen is - naar ik veronderstel - het zitcomfort goed want het gehele bovenbeen wordt meer dan voldoende ondersteund. Een leuk dingetje is de sfeer verlichting die eigenlijk alleen ‘s avonds functioneel is. Met LED-jes in de deuren en bij de voeten geeft het een soort chique beleving. Dan het rijcomfort over het algemeen. De auto is comfortabel geveerd. Ik rij soms over klinkerwegen in de binnenstad, en ik verbaas mij elke keer weer dat alle hobbels gladgestreken worden door de vering rondom. Omdat de auto ook een grotere wielbasis heeft voelt het allemaal robuuster en grootser aan. En dat alles zonder kraakje of piepje. VW doet dat toch elke keer weer ontzettend goed.
De dode hoeksensor is een leuk en handig ding. Ik moet er nog steeds blind op leren te vertrouwen en merk dat ik nog steeds eventjes over mn schouder ‘meekijk’ bij rijstrook wisseling. Mijn rij instructeur van 40 jaar geleden kan dus nog steeds trots op mij zijn.
De PDC in combinatie met de achteruit rij camera is een aanrader. In mijn vorige auto had ik een after market product. Naast het feit dat ik er telkens uitvalproblemen mee had, is het originele systeem een stuk secuurder. Inparkeren via de geleidingslijnen op de camera is met een zekere mate nauwkeurigheid goed uit te voeren, zeker met de automatisch naar beneden draaiende rechter buitenspiegel om stoeprand schade te voorkomen.
De muziek installatie is wat mij betreft meer dan voldoende. De Discovery media uitvoering komt met een 8 inch beeldscherm waarop via een touch screen het menu kan worden gestuurd. Anders dan de standaard uitvoering beschikt deze uitvoering over 8 (ipv 6) speakers waarbij zowel hoge als lage tonen voldoende mooi worden weergegeven. De radio beschikt over DAB ontvangst, wat overigens niet overal te ontvangen is. DAB geeft het geluid net wat strakker en helderder weer. Je kunt echter kiezen voor FM of DAB. Dus voor elk wat wils. Vervolgens is er nog een CD aanwezig en die doet wat ie moet doen. De Navi is logisch en brengt mij tot nu toe waar ik wil. Het display van 8 inch geeft een goed overzicht waar ik mij bevind. En voor de rest zitten er allerlei instellingen op die ik niet tot nauwelijks gebruik. Handig is de file verkeer melder en de automatische en alternatieve route omleiding. Daar heb ik al een paar keer plezier van gehad, en werkt ook goed in het buitenland. Er is nog zoiets als App-connect en Apple car play, maar die gebruik ik allebei niet.
De auto heeft een multifunctioneel stuur en alle instellingen daarop zijn best handig. Van telefoon aannemen, radio zenderkeuze, navigatie, cruise control, bladeren door menu etc. De Highline beschikt over adaptieve cruisecontrol en dat is een handig systeem. De auto houdt automatisch via sensoren afstand van je voorganger, en past dus de ingestelde snelheid aan. Je hebt keuze uit voorgeprogrammeerde afstanden. Doe je vervolgens een inhaalmanoeuvre dan verhoogt de snelheid weer naar de oorspronkelijk ingestelde limiet.
Ik heb mij dit keer verwend met een schuifdak. Nou ja ik moet eerlijk zijn, mijn vrouw wilde dat graag. Het is een panorama schuif kanteldak. Wat mij opvalt is dat deze best wel wat windruis geeft tijdens het rijden. Maar goed, alles went..
Tenslotte nog even iets over het verbruik. Dat valt mij wat tegen. Ik ben geen scheurmonster. Heel af en toe rij ik wat harder dan mag, maar dat gaat nooit over lange afstanden, hooguit 2-3 kilometer. Doorgaans op snelweg 100km/u. In de stad netjes 55 km/u. En dan hoofdzakelijk in ECO modus. Het verbruik over lange afstand gemeten komt uit op 15 kilometer per liter. En dat is niet echt zuinig. Nu kan dat met de soort banden te maken hebben. Want het verbruik is gemeten met Michelin crossclimate in de maat 215/45/17. Sinds kort staat de auto op winterbanden in de maat 185/60/15 en het verbruik is gelijk een stuk gunstiger, gemiddeld 17 kilometer per liter. Dus waarschijnlijk is de breedte van de band ook erg van invloed op verbruik.
Nog even terugkomend op de all seasons banden van Michelin waarover ik in het begin wat schreef. Want daar heb ik een akkefietje mee. Ik heb gekozen voor het merk Michelin omdat ik deze eigenlijk altijd onder al mijn auto’s heb gekozen. Ik vind dat Michelin een soepele en schok/tril absorberende compound heeft en ik heb er eigenlijk nooit gezeur mee gehad. Tot het moment van nu. De Michelins Cross Climates in de maat 215/45/17 geven onrustig rijgedrag. Ik heb sinds de aflevering een constant hobbelig rijgedrag welke voelbaar is in de rug. Het probleem komt dus bij de achterwielen vandaan. Aanvankelijk bleek er een soort wokkel te zitten in mijn linker achterband, en deze band is door Michelin onder garantie vervangen. Goede service. Toch heeft dat niet het ‘hobbel’ probleem opgelost. Volgens de dealer is de combinatie all-season band met de nieuwe Polo een soort ongelukkige. Het band/wegcontact is met deze soort band is uiterst gevoelig en dus van invloed op het rijcomfort. Op moment van dit schrijven is men bezig met het zoeken naar een oplossing. De richting van de oplossing lijkt te liggen in het kiezen voor zomerbanden. Hierover misschien later nog een update.
Het is een beetje uitvoerige review geworden. Maar ik vind dat m’n Polo dat wel verdiend. Tot nu geniet ik er elke dag van, en hoop op probleemloze kilometers.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Polo 1.0 TSI Life 95PK Carplay / Adaptieve Cruise Controle / Parkeer Sensoren / DAB radio / Face Lift / Led Verlichting
- 2021
- 108.772 km

Volkswagen Polo 1.2 TSI Comfortline Business | Carplay | Cruise | NL Auto
- 2017
- 79.982 km

Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline Parkeersensoren Navigatie DAB+ Climate Control
- 2019
- 121.318 km