Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Comfortline (2020) #2

autoreview

Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Comfortline (2020)

Signalement

UitvoeringPolo 1.0 TSI 95pk Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf84.000 km
KM-stand laatst85.000 km
Lezerswaardering: 53%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

EERSTE KILOMETERS VAN DE POLO

  • 85.000 km

WAAROM EEN POLO?

Nu de leeftijd te hebben om een eerste auto aan te schaffen moet je natuurlijk nog kiezen welke.
Er zijn veel goede auto's op de markt, echt slechte zijn er gelukkig niet meer, maar welke kies je dan?

Wij zijn al jaren zeer tevreden van Volkswagen
(Group) en het zit zelfs in de familie! Mijn grootvader begon de Volkswagen traditie met enkele Kevers, naar een Golf, dan een Passat met de 1.9 TDI en zit nu aan zijn trotse Tiguan. Mijn ouders kochten indertijd een Polo van de derde generatie, nadien een Cordoba, een Exeo ST en nu een Leon ST. Dat we bij Volkswagen Group bleven was dus wel al duidelijk.

Ik had nog wel naar andere merken gekeken voor een B-segment auto zoals een Hyundai I20, Ford Fiesta, Peugeot 208, Opel Corsa,... Maar de distributieriem in de olie bij de Fiesta, 208 en de Corsa sprak ons niet echt aan dus lag de keuze toch bij een Volkswagen.

Het ging dus nog tussen een Polo en een Ibiza. De Fabia is ook van dezelfde familie maar is meer ingesteld op comfort en was dus iets te braaf. Ik was meer fan van de Ibiza maar deze waren moeilijker te vinden met een normale leeftijd en kilometerstand.

Toen stonden er twee mooie Polo's, een grijze van 2021 en een zwarte van 2020, te koop in de buurt. De kilometerstanden waren beide rond 84.000km. De opties waren ook vrij identiek. Adaptieve cruise control, Android Auto, airco, overal elektrische ramen... De zwarte had nog elektrische spiegels en nog een écht reservewiel.

Nadat de garage een grote beurt, nieuwe matjes en de krassen ging polijsten is het dan toch de zwarte geworden.

AFHALEN!!!

Eindelijk! Na wat voelde als een eeuwigheid (een dikke week) mochten we de Polo afhalen!
De krassen waren er bijna volledig uit, je moet echt al goed zoeken om ze te vinden en de gepersonaliseerde matjes met "POLO" op waren een leuke toevoeging.

De rit naar huis waren we verbaasd hoe zuinig de Polo is, het is een driecilinder met 95 pk.
Het waren voornamelijk 100 en 80 wegen en haalde makkelijk 5 l/100km. De Leon heeft de 1.4 EcoTSI met 150 pk en haalde ter vergelijking rond de
6 l/100km.

BEVINDINGEN

Ondanks de 3 cilinder zat er meer vermogen in dan gedacht, hij trekt vlot op met die typische 3 cilinder "brom". Maar als je het vermogen niet nodig hebt is hij heel zuinig. Voor een polo is hij echt ideaal. Voor een grote auto zou ik hem niet nemen.

We waren ook verbaasd van wat voor grote en degelijke auto een Polo geworden is. Vele vrienden en familie dachten dat het een Golf was en veel scheelt deze er niet mee. Op de achterbank is veel zitruimte.

De koffer heeft ook ruimte zat. Niet zo groot als die van Leon ST maar wel even groot als een Golf 6. De bodem kan nog naar beneden, zelfs met reservewiel, voor extra ruimte.

ZIJN ER NADELEN?

Nadelen zou ik het niet noemen, eerder kleine opmerkingen. Het materiaal van de binnendeuren is allemaal van hard plastic, zowel vooraan als achteraan. In de basisuitvoering zou ik dit nog kunnen begrijpen maar niet in de al wat hogere uitvoeringen. Dit is wel een beetje teleurstellend van Volkswagen. Anderzijds is bandenlawaai en lawaai van buitenaf wel goed gedempt en hoor je dit amper in de wagen.

Ook geeft het schakeladvies wel erg snel aan om door te schakelen. Dan rij je wel erg zuinig maar dan doet die 1100 toeren en lijkt het of je te hoog geschakeld hebt, Dan gaat hij ook "grommen", dus beter op toeren houden.

AL TERUG NAAR DE GARAGE?!

Jaja, dezelfde dag dat we hem opgehaald hebben en eens aan de familie lieten zien, viel ons meteen iets op wat we tijdens de proefrit niet hadden opgemerkt...
Op de rechterachterband zat het logo van een Seat. Dan is het toch een beetje een Seat hé haha. Logo laten wisselen bij de garage en verder fijne kilometers gemaakt in de Polo.

OORDEEL OP DIT MOMENT

Erg fijne en degelijke auto met best wat vermogen als je erom vraagt en zeer zuinig anderzijds. Zeer blij dat we voor de zwarte gegaan zijn. Ondanks het materiaalgebruik op sommige plaatsen blijft het echt een fijne auto en zeker een aanrader!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.