Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Comfortline (2020) #2
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Polo 1.0 TSI 95pk Comfortline |
|---|---|
| Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 2020 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 84.000 km |
| KM-stand laatst | 85.000 km |
EERSTE KILOMETERS VAN DE POLO
- 85.000 km
WAAROM EEN POLO?
Nu de leeftijd te hebben om een eerste auto aan te schaffen moet je natuurlijk nog kiezen welke.
Er zijn veel goede auto's op de markt, echt slechte zijn er gelukkig niet meer, maar welke kies je dan?
Wij zijn al jaren zeer tevreden van Volkswagen
(Group) en het zit zelfs in de familie! Mijn grootvader begon de Volkswagen traditie met enkele Kevers, naar een Golf, dan een Passat met de 1.9 TDI en zit nu aan zijn trotse Tiguan. Mijn ouders kochten indertijd een Polo van de derde generatie, nadien een Cordoba, een Exeo ST en nu een Leon ST. Dat we bij Volkswagen Group bleven was dus wel al duidelijk.
Ik had nog wel naar andere merken gekeken voor een B-segment auto zoals een Hyundai I20, Ford Fiesta, Peugeot 208, Opel Corsa,... Maar de distributieriem in de olie bij de Fiesta, 208 en de Corsa sprak ons niet echt aan dus lag de keuze toch bij een Volkswagen.
Het ging dus nog tussen een Polo en een Ibiza. De Fabia is ook van dezelfde familie maar is meer ingesteld op comfort en was dus iets te braaf. Ik was meer fan van de Ibiza maar deze waren moeilijker te vinden met een normale leeftijd en kilometerstand.
Toen stonden er twee mooie Polo's, een grijze van 2021 en een zwarte van 2020, te koop in de buurt. De kilometerstanden waren beide rond 84.000km. De opties waren ook vrij identiek. Adaptieve cruise control, Android Auto, airco, overal elektrische ramen... De zwarte had nog elektrische spiegels en nog een écht reservewiel.
Nadat de garage een grote beurt, nieuwe matjes en de krassen ging polijsten is het dan toch de zwarte geworden.
AFHALEN!!!
Eindelijk! Na wat voelde als een eeuwigheid (een dikke week) mochten we de Polo afhalen!
De krassen waren er bijna volledig uit, je moet echt al goed zoeken om ze te vinden en de gepersonaliseerde matjes met "POLO" op waren een leuke toevoeging.
De rit naar huis waren we verbaasd hoe zuinig de Polo is, het is een driecilinder met 95 pk.
Het waren voornamelijk 100 en 80 wegen en haalde makkelijk 5 l/100km. De Leon heeft de 1.4 EcoTSI met 150 pk en haalde ter vergelijking rond de
6 l/100km.
BEVINDINGEN
Ondanks de 3 cilinder zat er meer vermogen in dan gedacht, hij trekt vlot op met die typische 3 cilinder "brom". Maar als je het vermogen niet nodig hebt is hij heel zuinig. Voor een polo is hij echt ideaal. Voor een grote auto zou ik hem niet nemen.
We waren ook verbaasd van wat voor grote en degelijke auto een Polo geworden is. Vele vrienden en familie dachten dat het een Golf was en veel scheelt deze er niet mee. Op de achterbank is veel zitruimte.
De koffer heeft ook ruimte zat. Niet zo groot als die van Leon ST maar wel even groot als een Golf 6. De bodem kan nog naar beneden, zelfs met reservewiel, voor extra ruimte.
ZIJN ER NADELEN?
Nadelen zou ik het niet noemen, eerder kleine opmerkingen. Het materiaal van de binnendeuren is allemaal van hard plastic, zowel vooraan als achteraan. In de basisuitvoering zou ik dit nog kunnen begrijpen maar niet in de al wat hogere uitvoeringen. Dit is wel een beetje teleurstellend van Volkswagen. Anderzijds is bandenlawaai en lawaai van buitenaf wel goed gedempt en hoor je dit amper in de wagen.
Ook geeft het schakeladvies wel erg snel aan om door te schakelen. Dan rij je wel erg zuinig maar dan doet die 1100 toeren en lijkt het of je te hoog geschakeld hebt, Dan gaat hij ook "grommen", dus beter op toeren houden.
AL TERUG NAAR DE GARAGE?!
Jaja, dezelfde dag dat we hem opgehaald hebben en eens aan de familie lieten zien, viel ons meteen iets op wat we tijdens de proefrit niet hadden opgemerkt...
Op de rechterachterband zat het logo van een Seat. Dan is het toch een beetje een Seat hé haha. Logo laten wisselen bij de garage en verder fijne kilometers gemaakt in de Polo.
OORDEEL OP DIT MOMENT
Erg fijne en degelijke auto met best wat vermogen als je erom vraagt en zeer zuinig anderzijds. Zeer blij dat we voor de zwarte gegaan zijn. Ondanks het materiaalgebruik op sommige plaatsen blijft het echt een fijne auto en zeker een aanrader!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen Polo 1.0 TSI DSG Highline Panorama LED Virtual NAP
- 2019
- 145.899 km

Volkswagen Polo 1.0 TSI HIGHLINE 5-DEURS CARPLAY/LMV/ACC-CRUISE/NL-AUTO
- 2018
- 207.292 km

Volkswagen Polo 1.0 TSI Comfortline Digital dashboard/Airco/Navigatie/Apple carplay/Achteruitrijcamera/Adaptive cruise control
- 2021
- 85.917 km
Lees ook

Bij dit jaarkilometrage ligt bij een auto als de Volkswagen Polo het omslagpunt voor een diesel

Goedkope occasion uit Duitsland? Dat valt vaak tegen

Praktijkervaring Volkswagen Polo: dit vinden eigenaren van hun B-segmenter

Hoe zuinig is de Volkswagen Polo in de praktijk?





