Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Comfortline (2019) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | Polo 1.0 TSI 95pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 0 km |
Eerste 'nieuwe' auto
Van mijn werkgever kreeg ik een leaseauto van de zaak. Dit voor mijn buitendienst werkzaamheden.
Ik kwam van een Aygo af en de Polo was dan ook zeker een upgrade.
Nu heb ik denk ik wel pech gehad met de Polo. Even opgesomd:
- Scheur in de voorruit bij aflevering
- Schade aan de middenconsole bij aflevering
- Ventilatieschacht na de 2de rit die loskwam en tussen het rempedaal kwam (liep net goed af)
- Airco werkte na 1 jaar niet meer. Na 3,5 jaar weer niet en toen is het dashboard voor reparatie eruit geweest.
Het begin was niet goed. De auto was afgeleverd met de schade aan de voorruit en middenconsole. Dit is netjes opgelost. Zo ook het loskomende ventilatieschacht.
Voor de eerste beurt (29.000KM) kreeg ik tijdens een rit op de snelweg een oliedruk lampje en kort daarna olieniveau lampje. Ik was 2 minuten rijden van de VW garage dus ben gelijk langsgeweest. Hier hebben ze de olie bijgevuld en was het oliedruk lampje niet te verklaren. De Polo heeft dit nooit meer gehad, ook geen merkbaar olie verbruik tussen beurten.
Airco defect na 1 jaar heb ik nooit meegekregen wat daar het euvel van was. Bij 3.5 jaar was een sensor en nog iets defect.
Na 1 jaar begonnen de voorste draagarmrubbers te kraken. Deze heeft de garage door de jaren heen gesmeerd waarna het wegbleef tenzij het koud was. Zover mij bekend een VAG producteigenschap.
Wat ik ook noemenswaardig vond is de achterklep. En dan het dichtdoen hiervan. Dit moest altijd stuk harder dan ik van andere autos gewend ben. Ik denk dat alle Polo's dit hebben, zo beamen mijn collega's met eenzelfde Polo.
Geen idee hoe, maar terugschakelen van de 3de naar 2de versnelling lukte af en toe niet. Ik geef indien nodig tussengas maar zelf dat hielp niet. Je kreeg hem dan fysiek niet in zijn 2. De garage heeft hier weleens naar gekeken en de monteur ervaarde dit ook. Kon hier niet de aanleiding van vinden en aangezien het niet vaak voorkwam gelaten voor wat het is.
Buiten de bijzonderheden om vond ik de Polo een fijne reisgenoot. De stoelen zitten erg hard maar toch comfortabel.
Het stuur licht lekker in de hand en de knopjes op het stuur zijn erg fijn in gebruik.
De 1.0 TSI 95PK is voor een 3 pitter best soepel en de 5 bak heeft goede verhoudingen waarmee je uit de voeten kan. Wat ik wel merkte is dat de motor tot de 1800 toeren veel vibratie geeft en weinig respons geeft. Dit herken ik niet in de 110/115PK varianten die ik heb gereden. Als het mijn eigen auto had geweest zou ik naar chiptuning hebben gekeken om dit op te lossen.
Infotainment werkte prima en gemakkelijk in bediening. Niet de snelste maar doet wat het moet doen.
Hij is ook erg praktisch. Ik heb veel spullen vervoerd in de Polo en er ging altijd meer in dan ik zou verwachten.
De adaptieve cruise control werkte erg fijn en maakte snelweg kilometers een stuk fijner. Vond het zelf wel onhandig dat de afstand iedere rit weer aangepast moest worden van maximale afstand naar minimale afstand.
Wegligging vond ik erg goed voor een auto van deze klasse. Rij en stuur gevoel is prima.
De auto voelde zoals ik gewend ben van Volkswagen verder erg degelijk aan. Een typische VW wat mij betreft. Hij is een allemans vriend en ik denk een goede keuze voor een B segmenter. De problemen die ik ermee heb gehad is denk niet een goed voorbeeld van hoe een Polo normaal gesproken is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren