Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Comfortline (2019) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Polo 1.0 TSI 95pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 29.500 km |
KM-stand laatst | 50.386 km |
VW Polo
- 29.345 km
Sinds Januari 2021 ben ik in het bezit van een zwarte VW Polo 1.0 TSI Comfortline. Vanuit mijn werkgever kreeg ik de mogelijkheid om een lease auto te gaan rijden. Vanwege de reisafstand (57,5 km enkele reis) is dit voor mij veruit de voordeligste optie. Vanwege de impact van COVID-19 is het leasebeleid wel op de schop gegaan en had ik helaas geen eigen keuze maar kreeg werd het een jong gebruikte VW polo. Enige eisen die ik er aan stelde waren cruise control + airco vanwege de reisafstand en de vele snelwegkilomters. Daarna ging het erg snel, binnen een paar weken stond de Polo klaar bij mijn werkgever en kon ik hem meenemen.
Mijn vorige auto had ik aangeschaft vanwege mijn nieuwe baan en dat wasa een VW Golf 5 Comfortline Variant met een 2.0 TDI met 140 PK Diesel. Ideale probleemloze kilometervreter maar qua kosten een stuk hoger dan het rijden van een lease auto dus de keuze was dan ook snel gemaakt.
Zoals gezegd is het een 1.0 TSI met 95 pk. Dit brengt de auto in 10,8 seconde naar de 100 en dit is voor het normale dagelijkse gebruik prima. Moet hierbij wel aangeven dat bij het optrekken de motor wel erg duidelijk aanwezig is met het bekende 3 cilinder roffelje. Wat verder opvalt is dat het een 5 bak is met vrij lange versnellingen. Met optrekken dan schakel ik bij 3000 toeren om een beetje de gang er in te houden en dat betekent dat je bij de 50 schakelt naar de 3 en bij de 80 naar de 4 en pas boven de 100 naar de 5. Wil je zuinig rijden en je volgt de schakelindicator dan rij je bijvoorbeeld 60 in de 5 en draait de motor 1500 toeren. Tussen de 1500-2000 toeren produceert de motor een irritante brom waar ik mij persoonlijk aan erger. Vandaar dat ik meestal probeer niet onder de 1900 toeren te komen als je op een vast tempo blijft rijden en dan draait de motor heerlijk stil. Qua schakelgedrag moet ik zeggen dat ik hem wat minder vind schakelen dan de 6 bak van de VW golf 5 die ik heb als vergelijkings materiaal. Bak heeft net wat langere slagen maar schakelt verder prima.
Qua comfort en geluidsisolatie valt er niets te klagen. Auto ligt goed op de weg, vrij comfortabel en ook vrij stil tot 120. Auto is niet gemaakt om sportief mee te rijden maar meer voor het ontspannen brengen van A naar B.
Op de auto zit ook Adaptive cruise control. Dit was even wennen omdat de auto sneller op de rem gaat staan dan ik persoonlijk zou doen. Gelukkig is de afstand wel instelbaar maar ook met de kortst mogelijke afstand is dit nog wel vrij ver. Het vereist iets verder naar voren kijken en wat eerder van baan wisselen maar vooral voor 80 kilometer wegen is het systeem ideaal.
Wat betreft de stoelen moet ik toegeven dat ik daar niet zo'n fan van ben. De stoelen zijn standaard, hebben geen afstelmogelijkheden qua lende steun of extra steun in de onder rug en merk wel dat ik die optie mis. Als vergelijking de VW Golf 5 Comfortline waar ik het afgelopen jaar in heb gereden, die stoelen zaten toch beduidend beter dan deze. Het zijn zeker geen slechte stoelen maar ik mis wel wat afstel mogelijkheden voor de ideale zithouding.
Het stuur ben ik wel erg tevreden over, het is een wat kleiner stuur met nepleer met een afgevlakte onderkant. Net dat stukje zorgt ervoor dat je niet met de knie tegen het stuur aan komt en geeft je benen net wat meer speelruimte. Het stuur is verder beperkt verstelbaar , het liefst zou ik hem wat verder naar mij toe halen maar dat is niet mogelijk. Heb hem nu in de verste stand zitten en dat voldoet maar net die paar cm extra zou het net wat fijner maken.
Als extra optie op de auto heb ik App connect. Mocht je een VW polo willen kopen zorg dan dat deze optie er op zit. Mobiel via USB-C er op aan sluiten, android auto opent en je hebt de navigatie via het touchscreen van de auto. Dit was even wennen omdat het scherm vrij fel was met Google maps in de dagmodus maar dat heb ik kunnen oplossen door op de telefoon de google maps standaard in de dark modus te starten met android auto. Sowieso vind ik de dark modus van Google maps een stuk prettiger om te zien dan de lichte dagmodus. Daarnaast kan je dan spotify afspelen en bedienen via de touchsscreen. Op het moment dat je de telefoon aansluit via usb-c verbind die ook de Bluetooth en kan je direct bellen via de auto. Uit de ervaring die ik er mee heb ben je duidelijk verstaanbaar en is er zonder veel moeite een telefoongesprek te voeren.
Verder zitten er niet veel opties op het scherm wat het vrij overzichtelijk maakt. Binnen een kwartier waren al de opties wel doorlopen en ingesteld naar wens. De standaard opties zoals automatisch vergrendelen, bij afzetten motor de lampen nog even aan laten staan , bij achteruit rijden de ruitenwisser even aan etc.
Muziek via de USB is ook mogelijk , hiervoor zit er een aansluiting in het dashboardkastje. Leuk is wel dat je in de menu's kan kiezen wat er tussen de beide meters word weergegeven aan opties. Hier heb ik de meeste opties uitgezet zodat de paar details die er nog staan ook de details zijn die ik graag wil weten.
Airco is nog simpel , overzichtelijk en intuitief te vinden met het bekende draaiknoppen systeem. Er zit geen volautomatische airco in maar ik moet zeggen dat het standaard systeem voor mij voldoende is. Je kan niet zien hoe warm de auto word in graden maar dat mag je nog ouderwets op gevoel doen.
Qua verbruik valt het me niet tegen. De eerste tankbeurt noteerde ik een verbruik van bijna 1 op 20. Dit zou vrij makkelijk hoger kunnen maar het is even wennen aan hoe weinig de auto remt als je het gas los laat en ook afhankelijk hoeveel km je 100 of 120 hebt gereden. Rond de 100 dan rijd de auto 1 op 20 , 120 word het al richting de 1 op 16 en 130 is het nog 1 op 14. Nu met het winterweer merk je dat het verbruik wat hoger is , gemiddelde van de auto sinds ik hem nu heb is 5,6l/100km.
Dit is het tot nu toe, ik heb er nu zo'n 1500 kilometer opzitten met de auto en zal de review bijwerken zodra ik wat te melden heb.
afscheid auto
- 50.386 km
Ondanks corona heb ik toch 20000 kilometer gereden voor mijn werk in deze auto in een half jaar dus nog even een korte update over deze auto.
Pluspunten
1. interieur /infotainment
2. rijgedrag
3. klein stuurwiel
4. verbruik
Minpunten
1. Stoelen
2. Versnellingsbak
3. Motor
Waar aan het begin het nog niet storend was zijn de minpunten van de auto zoveel groter geworden dat ik de auto heb kunnen inruilen voor een andere. De stoelen zijn net iets te hard en bieden zo goed als geen steun aan in de onderrug wat voor mij persoonlijk klachten begon te geven. Voor langere ritten of veel gebruik raad ik aan om niet de standaard stoelen te kiezen.
De motor en versnellingsbak heb ik het al kort over gehad. Motor bromt vervelend onder de 2000 toeren en op het moment dat je rond dat bereik zit dan zit er ook nog niet veel pk in en merk je dat het motortje er flink aan moet trekken en je beter even terug kan schakelen om de auto weer op gang te helpen. Versnellingsbak schakelt redelijk, bak heeft vrij lange slagen en ik heb twijfel bij de degelijkheid van de bak. Af en toe met koppeling ingedrukt merkte ik bij het in de achter uit zetten dat er wat tandjes meegepoetst worden wat je niet verwacht bij een auto met 50000 op de teller. Daarnaast hoorde ik vergelijkbare klachten van een collega.
Dit was mijn ervaring met de polo. Al met al een prima auto voor de kortere afstanden maar bij veel gebruik is vooral het zitcomfort ondermaats. Per deze week rij ik een Seat Leon en kan ik deze auto gelukkig inleveren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Polo 2.0 TSI GTI Virtual Carplay ACC PDC Stoelvw
- 2019
- 127.818 km

Volkswagen Polo 1.0 TSI 96 PK Navi PDC Carplay NAP Garantie Comfortline Business
- 2019
- 121.887 km

Volkswagen Polo 1.0 TSI 3x R-LINE ORG.NED / PANORAMADAK / VLAKSTUUR / NAP / ADAPT.CRUISE / CARPLAY
- 2019
- 128.745 km