Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 150pk Highline Business R (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 2.0 TDI 150pk Highline Business R |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 164.000 km |
Een hele valse start...
- 1.500 km
Na 28 maanden rijden in de Ford Mondeo kwam het moment dat ik op zoek mocht gaan naar een nieuwe leaseauto. Elke keer toch weer een feestje: welke auto biedt het meeste, liefst voor zo weinig mogelijk. Uiteraard kwamen er weer een paar auto’s in beeld die ik persoonlijk mooi vindt: de Mazda 6 (zeer compleet, maar aan de krappe kant in de kofferruimte), de CX-5 in de nieuwe uitvoering (een hele mooie auto, maar zeker nog kleiner achterin dan de 6). Toen maar eens de stoute schoenen aangetrokken en naar de Kodiaq gaan kijken. Ook een hele mooie, en vooral ruime auto, maar één probleem: niet leverbaar binnen 9 maanden. Toen ik daar eenmaal in de Skoda/VW garage stond viel mijn oog op de Superb. Dus alle opties eens op een rij gezet en na een proefrit een offerte laten maken.
Na lang wikken en wegen was ik er bijna uit: dit zou wel eens mijn volgende auto kunnen worden. Totdat ik opeens zag dat er bij de VW Passat een gratis DSG-bak leverbaar is... Nu rijd ik zo’n 75.000 km per jaar, en dan is een automaat toch wel lekker. Uiteindelijk ben ik alle feiten eens op een rij gaan zetten, en bleek de Passat slechts € 186,- duurder te zijn dan de Superb met wat extra’s. En dan heb ik het over de vetste uitvoering die er zo’n beetje te krijgen is: de Business Highline R, met 150 pk diesel en automaat! Enfin, vervolgens de optielijst bekeken en nog 3 zaken aangevinkt: een (infrarood) verwarmde maar ook warmtewerende voorruit, een elektrische achterklep en een vaste trekhaak, altijd makkelijk met een caravan.
Ondertussen zag ik op een forum dat er vanaf week 45 een nieuwe variant van de DSG-bak zou worden gemonteerd: 7-traps in plaats van 6 traps. Ik ga jullie niet vervelen met diverse zaken die er fout dreigden te gaan, maar ofschoon ik had geregeld dat mijn auto zeker na week 45 geproduceerd zou worden bleek dat uiteindelijk niet het geval te zijn. Ofwel: ik werd gebeld dat ik toch de “oude” 6-bak zou krijgen. Gelukkig bleek dit in derde instantie tòch niet zo te zijn. En kon het echte aftellen tot de 8e januari beginnen.
Het werd Nieuwjaar, en het was nog een week. Toch altijd weer een feestje, en zeker een moment altijd weer naar uit te kijken, zeker omdat ik niet over één nacht ijs ga met het uitzoeken van een auto.
De dag zelf brak aan en na een uurtje of 2 uitleg mocht ik eindelijk gaan rijden. Heerlijk!! Totdat... ik de volgende dag de straat uit reed en voor het stoplicht stond. De motor stopte door het start/stop systeem, en toen ik de rem weer los liet en de motor startte: oeps: een rood lampje van de stuurbekrachtiging lichtte op en een indringende pieptoon was hoorbaar! Nee, hè, niet binnen 24 uur al een probleem...
Na een paar tellen ging het lampje weer uit. Toch straks maar de garage bellen. ‘S Middags maar terug naar de werkplaats, en na meer dan een uur kreeg ik de sleutel terug, maar de volgende dag, helaas, weer hetzelfde. Uiteindelijk op 15 januari de auto teruggebracht, en nu na een volle week nog geen Passat teruggekregen. Men komt er vooralsnog niet uit hoe het probleem op te lossen, en wacht op een antwoord van PON (importeur) wat ze eraan kunnen doen. Staat er voor dik € 45.000,- een auto die niet te gebruiken is. Hmmmmm. Ik hoop dat dit alleen een valse start is en geen indicatie hoe ik de komende 200.000 km door ga maken.
Maar dan terug naar de auto: wat is me zoal opgevallen, zeker in vergelijking met mijn vorige auto, de Ford Mondeo.
Nou, één ding is zeker: over de Top Ergostoelen in de Passat, die ook nog eens verwarmd zijn, kan ik alleen maar zeer positief zijn. Heerlijk uitschuifbaar aan de bestuurderszijde, fijn leder/alcantara en precies op de juiste plaatsen steun aan het lichaam. Ook de stilte in de auto tijdens het rijden valt me op: veel stiller dan de Mondeo. Vooral het ontbreken van rammels en kraakjes, waar mijn vorige auto serieus problemen mee had, is een genot. Je merkt aan bijna alles dat deze auto kwalitatief nog een stuk beter in elkaar zit. En dan het weggedrag: waar ik altijd dacht dat er weinig kon tippen aan de Ford (heb er inmiddels 3 gehad) moet ik uiteindelijk toegeven dat de Passat toch echt beter is: veel directer. Vooral vergeleken met de laatste Ford, die veel te laag was, en vooral veel te veel deinde, zeker met wat lading in een bocht.
Maar er zijn ook zeker zaken die mij minder positief zijn opgevallen. En dan vooral het gegeven dat je nu echt weer de afstandsbediening moet gebruiken om de auto te openen. En dan heb ik het toch over de meest luxe uitvoering. Of spiegels die niet automatisch inklappen bij vergrendeling. En ook de bochtverlichting die echt veel minder is dan de adaptieve LED-verlichting van de Ford. Okee, de lichtbundel bij rechtdoor rijden (toch het meest van toepassing) is beter, maar waarom niet meedraaiende koplampen in plaats van de ietwat achterhaalde mistlampen die gaan branden in een bocht.
Wat me ook opvalt, en dat was toch wel een wens: de adaptieve cruisecontrol. Ik weet na een week niet zeker of ik daar wel zo blij mee ben. En waarom niet? Het maakt het rijden een stuk intensiever, tenzij je telkens een gat laat vallen van pak beet 75 meter. En wat krijg je dan: mensen duwen de auto er tussen. Op zich geen probleem, ik ben gelukkig geen bumperklever, maar opeens schrikt het systeem en remt bovenmatig hard. Met als gevolg dat de automobilist achter je ook zo hard moet remmen. Ook het “naar je voorganger toerijden” als hij op het laatst tussenvoegt is geen optie meer, je word gauw gek van de signalen (lampje op het dashboard dat je moet gaan remmen, en akoestisch signaal).
En wat ook opgevallen is, is het ontbreken van zowel een reservewiel (okee, is tegenwoordig een optie), maar er waren ook geen vulmiddel en geen compressor aanwezig. Vreemd. Weet niet of dit standaard ontbreekt, maar het lijkt mij voor zo’n auto toch wel handig als je in ieder geval nog iets kunt in geval van een lekke band. Wel weer positief: de beschermmat in de kofferruimte. Heb er toch nog een mat overheen gelegd om deze te beschermen, maar is zeker netjes te noemen. Ook handig: bij het openen van de achterklep (elektrisch) gaat het afdekzeiltje automatisch half open. En nu ik het toch over de achterkant heb: zeer makkelijk in mijn geval is de mogelijkheid om de achterbank vanuit de kofferbak te kunnen laten klappen. Een gemis in de Mondeo.
Tot slot begrijp ik één ding niet helemaal: als vervangende auto kreeg ik eerst een Golf mee. Op zich niet zo erg, maar wat dan wel opvalt, en ik had dat ook al in een review gelezen: als je dan om je heen kijkt en het interieur tot je neemt begrijp ik even niet waarom beide, zowel van de Passat als de Golf, nauwelijks verschillen. Ik bedoel daarmee: VW wil met de Passat naar boven doorgroeien. Dan hoort daar naar mijn idee wel een nog hoogwaardiger afwerkingsniveau bij dan in de Golf, die toch duizenden euro’s goedkoper is. Maar zowel het stuur als het middenpaneel en de middenconsole zijn vrijwel identiek. Jammer, daar had wat mij betreft wel iets meer verschil tussen mogen zitten.
Enfin, ik heb de auto zoals gezegd nog geen week kunnen gebruiken, en ik zal over een paar weken een update geven. Dan heb ik hopelijk ook meer ervaringen die ik kan delen.
Nu maar hopen dat de auto snel weer operationeel is.
Nog steeds geen Passat...
- 2.518 km
Sinds ik mijn auto ontvangen heb, op 8 januari jongstleden, heb ik pas één dag in een storingsvrije auto mogen rijden. De auto heeft inmiddels 2.518 km gereden, en de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat de meeste kilometers daarvan onderhand gemaakt zijn door personeel van de garage. Bijna elke dag heb ik contact met òf iemand van Leaseplan, òf van de garage, om te overleggen wat de nieuwste status is. Inmiddels zijn er al 3 regelunits vervangen, hebben ze volgens mij al 24 software updates uitgevoerd (zit er meer software in een Passat dan in een JSF tegenwoordig)??? En PON kan nog steeds geen oplossing aanbieden, want ook het afgelopen weekend is de storing aan de stuurbekrachtiging gewoon weer teruggekomen. Enfin, vandaag zou ik de auto 4 weken in mijn bezit hebben, maar er is totaal geen zicht op een tijdstip waarop mijn auto weer gerepareerd beschikbaar zal zijn. Het spreekt voor zich dat dit niet meer goed gaat komen, want het vertrouwen is tot onder het vriespunt gezakt. Ik geef een update als er nieuws te melden is.
Wat een drama, dit!!!
Eindelijk weer terug uit de garage
- 3.535 km
Na bijna 8 weken was het dan eindelijk weer zover: de Passat was uitgebreid getest (bijna 800 km mee gereden). Wat bleek? De accu was de veroorzaker van alle problemen met de stuurbekrachtiging... Er iseen “ouder” type accu geplaatst en de laatste 4 dagen is het probleem van het brandend lampje op het dashboard niet meer teruggekomen.
Maar wat is deze auto toch voorzien van een fantastische wegligging! Vergeleken met al mijn vorige auto’s toch echt een vooruitgang. Goed, de Passat mist zaken die bij vele concurrenten standaard zijn, maar het weggedrag maakt een hoop goed.
Wat wel wennen is en vooralsnog blijft is de adaptieve cruise control. Daar ben ik nog steeds niet zo happy mee als gedacht. De hele tijd moet ik op de snelweg gas bijgeven om niet af te zakken naar een snelheid die ik niet wenselijk acht, ondanks dat ik hem op de kortste afstand heb ingesteld tot mijn voorganger. Dit is dan altijd nog naar schatting zo’n 75 meter. En dat nodigt voor andere weggebruikers weer uit tot het tussenvoegen op de linker baan, met een automatische remactie van de Passat tot gevolg. En dat leidt dan weer tot een remingreep van de automobilist achter mij... Hmmm. En wat me opvalt is dat ik veel eerder naar de linker baan moet om te voorkomen dat de auto afremt als er bijvoorbeeld een vrachtauto in beeld is. Dat is echt al vroeg. Maar goed, wellicht dat het een kwestie van wennen is.
Wat ook een groot genot is, is de bestuurdersstoel. De allerfijnste die ik ooit gehad heb! Voorzien van verwarming is het met deze koude dagen een heerlijke zetel, verlengbaar en op vele manieren instelbaar. Vreemd overigens dat dit maar deels elektrisch is. Kantelen of in de lengterichting verplaatsen is met hendels terwijl de rugleuning en lendesteun wel elektrisch zijn.
Kortom, het was even (!!!) wachten tot de auto het deed zoals ik mocht verwachten, maar nu ik hem terug heb ben ik wel blij dat ik uit de diverse opties voor de Passat gekozen heb, al blijft het vreemd dat ik de enige in Nederland ben die het probleem met de stuurbekrachtiging heb gehad.
Nieuwste ervaringen
- 7.000 km
Inmiddels staat er bijna 7.000 km op de teller en begint de auto steeds beter te wennen. De eigenschappen die ik er positief uit vind springen zijn vooral het weggedrag, met name het uitstekende onderstel en het voorspelbare bochtengedrag. Ook de stoelen vind ik uitstekend, en dan met name op de langere stukken. Daarnaast is het comfort aan boord prima voor elkaar en doet de automatische klimaatbeheersing stil en opvallend zijn werk. Heel wat anders dan in de Mondeo, waar het altijd alles of niets was.
Wat me vorige week wel opviel is dat de “trapeziumvormige uitlaten links en rechts”, zoals vermeld in de specs, gewoon nep zijn! Er is slechts sprake van één enkel uitlaatpijpje dat mietig onder de bumper verstopt is. De twee in het oog springende sierstukken zitten er alleen voor de looks op... Bah! En er zijn nog twee specificaties die niet kloppen. Zo werd er gesuggereerd dat de Passat TDI bij 150 pk DSG een trekvermogen heeft van 2.000 kg. Dit is niet correct! Op het kenteken staat “slechts” 1.800 kg. Gelukkig nog voldoende voor onze caravan, maar dit verschil moet toch echt niet kunnen. Je zou de auto toch maar uitkiezen en uitgaan van 2 ton trekkracht. Kom je mooi van een koude kermis thuis! En dan de beloofde 218 km topsnelheid. Afgelopen week, weliswaar met winterbanden, Duitsland ingereden. Met pijn en moeite kom ik met de Dunlops tot 204 km per uur, op de teller nota bene. Goed, daarmee sta je niet stil, maar dit is in werkelijkheid rond de 196 km/uur. Scheelt zomaar 22 km per uur!!! Maakt niet uit of ik de DSG-bak in de D of S-stand heb staan. Ik ben benieuwd hoe dit gaat als de originele Conti’s er straks onder liggen.
Dan voor wat betreft de storing met de stuurbekrachtiging: daarbij heb ik helaas iets te vroeg gejuicht. Tijdens de koudste dag heb ik de storing nog een keer gehad. Inmiddels is duidelijk geworden dat de storing weliswaar grotendeels door een nieuwe accu te plaatsen onderdrukt wordt, maar het blijkt (zo schrijft Leaseplan) een “buk” te zijn in de software. Daar zullen ze hopelijk wel een “bug” mee bedoelen, en VW schijnt volop voor mij (wat een twijfelachtige eer) aan het werk te zijn om nieuwe software te schrijven. Vreemd dat ik overigens nergens op internet meer problemen van deze soort terug kan vinden, dit lijkt me namelijk niet iets exemplarisch te zijn. Maar goed, na dik twee maanden dus nog steeds geen storingsvrije auto. En ook geen enkele reactie van PON of wie dan ook van het VAG-concern met een excuus of wat je in zo’n geval zou kunnen/mogen verwachten. Jammer, dit.
Wat ik enorm blijf missen is het keyless entry wat bij veel vergelijkbare auto’s gewoon standaard is. Elke keer sta ik nog steeds met spullen in mijn handen die ik dan weer op de grond moet zetten om mijn sleutel uit mijn broekzak te halen. Sorry, maar dit hoort toch echt in het verleden thuis! Wat wel handig is, is het automatisch wegschuiven van de bagageruimte afdekhoes als de klep eenmaal open gaat. En ook makkelijk: de kunststof afdekplaat in de kofferruimte. Scheelt een hoop stof achter in de auto (vervoer nogal eens schuurmachines etcetera).
Dan nog een opmerking over het verbruik: dat was tijdens de eerste 3.000 km met alle korte stukjes door de monteurs van de garage natuurlijk absurd hoog. Afgelopen week maar eens zelf handmatig uitgeteld en toen kwam ik met de 7-traps DSG-bak tot een verbruik van 1 op 17,93 km. Een prima verbruik, lijkt me.
Dan over de Adaptieve Cruise Control. Mijn mening blijft ongewijzigd: tijdens het filerijden en in de stad een fantastische uitkomst met het automatisch afremmen en optrekken, maar op ‘s Heren Snelwegen echt een ramp wat mij betreft! Te pas en te onpas grijpt het systeem in (bijvoorbeeld bij uitvoegen van de snelweg terwijl er links een vrachtauto rijdt), remt de auto onverwacht af, houdt het systeem ongewenst veel afstand tot de voorganger (okee, het zijn ca. 50 meter maar het gat is dan te groot waardoor anderen er toch weer tussen kruipen en de auto alsnog forser ingrijpt). Kortom: ik heb de laatste jaren nog nooit zo weinig op de cruise control gereden als in deze auto... Zou toch eigenlijk niet de bedoeling moeten zijn.
Over het navi-systeem kan ik zeggen dat dit echt supersnel is, en eigenlijk vrijwel altijd heel duidelijk is. De verkeersinformatie (files) laat het een en ander te wensen over, maar dat ben ik niet anders gewend. Dus over het algemeen Flitsmeister maar aan, dan ben ik veel meer up-to-date. Wat dan wel weer opvalt is dat de LAN-verbinding met de telefoon niet automatisch gaat. Ik weet niet of dit aan het systeem of mijn iPhone 6 ligt, moet ik nog eens in duiken als ik wat meer tijd heb.
Als laatste kan ik wel tevreden melden dat ik nog geen piepje of kraakje heb kunnen waarnemen in de auto. Dat is toch een hele verademing vergeleken met de vorige auto, de Mondeo. Je merkt echt aan bijna alles dat deze auto toch echt hoogwaardiger in elkaar gezet is. De zwarte hemelbekleding begint overigens een beetje te wennen, maar ik blijf ook dit een merkwaardige keuze vinden. Men brengt dit onder de noemer “extra luxe uitstraling”, maar ik blijf het vooralsnog meer een beklemmend gevoel geven. Een lichte hemelbekleding (overigens niet mogelijk bij de Highline Business R-uitvoering) behoort niet tot de mogelijkheden.
Als zakelijke reisauto is dit echt veruit de beste die ik tot nu toe heb gehad, al mis ik bepaalde zaken die ik al jaren gewend ben wel.
Probleempjes blijven
- 11.500 km
Het blijft toch een vreemde gewaarwording, alle signalen, piepjes, alarmen en gisteren dan weer het alarm over drukverlies (zie laatst toegevoegde foto). Het jammere is dat een deel van de alarmen onterecht is en blijft. Zo kreeg ik vanochtend plots, zonder dat er überhaupt een auto in de buurt was, het irritante alarm dat ik fors zou moeten remmen... Hetzelfde alarm dat af gaat als je uitvoegt en er een vrachtauto links naast je rechtdoor rijdt. Zeer vervelend, langzaam maar zeker. Of dat de parkeersensoren in de file plots een alarm geven zonder dat er iets aan de hand is. Het begint langzaam maar zeker wel vervelend te worden, alle niet 100% werkende elektronica aan boord. Maar goed. En dan is er sinds een week een steeds terugkerend kraakje in het dashboard recht voor me te horen. Maar eens naar laten kijken als de auto voor een beurt weg moet. Overigens begon na 9.500 km het alarm van de AdBlue al te branden. Dus daarvoor naar de garage gegaan omdat dit alarm/bericht echt telkens als je de auto start terug ziet komen. Very annoying! Het alarm van de veranderde bandenspanning maar gereset want dat zou bij de garage meer dan een uur gaan duren. En dan zou ik twee keer in een week met de auto in de werkplaats zijn. En daar heb ik inmiddels een hevige antipathie tegen gekregen. Wordt weer vervolgd. Nu maar hopen dat ik “gewoon” kan gaan rijden in de auto.
Waar is de degelijkheid?
- 20.000 km
De eerste 20.000 km zijn achter de rug. Er beginnen mij een paar zaken wel op te vallen. Allereerst de manier waarop de importeur omgaat met het probleem van de stuurbekrachtiging. Via de leasemaatschappij heb ik vernomen dat men hiervoor geen productaansprakelijkheid neemt. Vreemd... Volgens mij zijn zij toch de degenen die JUIST verantwoordelijk zijn als er iets niet goed is met een auto. Maar goed. Inmiddels zou zijn gebleken dat het een softwareprobleem is geweest, en is dit als het goed is op 30 april opgelost middels een update. Ik heb de storing al een tijd niet meer gehad, en weet dus niet of het werkelijk opgelost is, dat moet blijken als de temperaturen van de winter weer naar beneden gaan.
Dan de technische specificaties die niet kloppen met de werkelijkheid. Ik heb eerder al eens aangegeven dat op papier staat dat de auto 2.000 kg mag trekken, in de werkelijkheid blijkt dat “slechts” 1.800 kg te zijn. Voor mij voldoende, maar op papier wordt een hoger trekgewicht aangegeven. Dan zou je nog over een foutje kunnen spreken, maar wel lastig als het één van de criteria zou zijn om voor deze auto te kiezen.
Dan voor wat betreft de topsnelheid: Ik had al eens aangegeven bij de garage dat ik vond dat hij ver van de opgegeven 218 km per uur af bleef, waarop gezegd werd dat het aan de winterbanden lag. Maar sinds een maand heb ik de orginele Continental banden eronder liggen waarmee ik de 218 km per uur zou moeten kunnen halen. Vergeet het! Tuurlijk, met 211 km op de teller gaat het vanzelfsprekend lekker vlot (op de Duitse autobaan), maar in werkelijke kilometers betekent dit “slechts” 199 km per uur... En dat scheelt toch bijna 20 km/uur. Ik weet ook dat ik dit niet dagelijks ga rijden maar dit slaat eigenlijk nergens op.
Goed, tot zover de teleurstellende feiten.
Een item waar ik het nog niet over heb gehad betreft de aanwezige multimedia. Het navigatiesysteem is supersnel tijdens het invoeren en berekenen, maar daar komt het... Tijdens het rijden zijn al een tijd bestaande wegen, zoals het nieuwe stuk in de A9 bij Amstelveen nog steeds niet in het systeem aanwezig. En dan de verkeersopstoppingen: ik heb dus sinds vandaag mijn oude trouwe TomTom teruggeplaatst in de auto. Wat een ramp. Voor de gein heb ik vorige week een foto gemaakt en toegevoegd aan de collectie. Het systeem merkt gewoon geen files op via TMC, terwijl ik al een tijd stil sta. Een aanfluiting! Elke goedkope navigatie app doet het beter dan het systeem van een paar duizend euro. Ook voor wat betreft de speakers moet ik zeggen dat deze op “normaal” geluidsniveau niet echt lekker klinken. Ik weet dat dit heel subjectief is, maar toch. Daar was mijn vorige auto, de Ford Mondeo, naar mijn idee veel beter in. Goed, als je het volume wat verder open draait wordt hij juist beter, maar zo hard hoeft het van mij niet de hele tijd. Wat wel positief opvalt is dat de telefoonverbinding uitstekend is. Vrijwel nooit gooit hij de verbinding eruit. Wel jammer: contactloos opladen is niet mogelijk in deze auto van dik 45.000 euro. Karig, zullen we maar zeggen.
En dan de degelijkheid van de auto tot nu toe. De kraak in het dashboard zit er helaas nog steeds in, tijdens de proefrit met de monteur was het natuurlijk net niet hoorbaar. Maar wat wel al defect is, is de bediening van de achterbank vanuit de kofferbak. Zowel links al rechts lagen de afdekklepjes opeens los naast de bank. Misschien dat dit ontstaan is tijdens het opnieuw monteren van de achterbank (na alles losgehaald te hebben om de achterste kabelboom te vervangen, lees eerdere verslagen). Toch maar naar laten kijken, is niet echt een charmant gezicht.
Het lijkt allemaal negatief wat mij opvalt, maar ik denk wel dat dit in een perspectief gezien moet worden. De VW Passat wordt alom in elke test omschreven als de degelijke, ultieme zakenauto en verslaat telkens alle concurrentie. Ik kan me daar tot nu toe niet in vinden, en om die reden valt de auto mij tegen. Misschien had ik te hoge verwachtingen, maar moeten die juist overtroffen worden.
Positieve zaken: het onderstel kan mij zeer goed bekoren. Dit past precies bij mijn rijstijl en belevenis van het autorijden. Ook zeer positief: de auto voor onze caravan. Nu al een paar keer weg geweest en dat is echt een genot, zeker in combinatie met de automaat DSG7.
Een tip voor wie deze auto overweegt: denk er wel aan dat deze auto AdBlue gebruikt. Dit kun je gewoon tanken bij een tankstation, maar denk hier wel op tijd aan. Ik heb dit een keer bij de garage laten bijvullen, vervolgens zou ik 4.500 km later alweer terug moeten komen. Toen heb ik het zelf maar bijgevuld.
Tot zover deze update.
VW niet zo degelijk als men beweert
- 92.000 km
Inmiddels heb ik een dikke 92.000 km gereden met de Passat en ik moet zeggen dat ik me verwonder over de dingen waar ik inmiddels tegenaan gelopen ben en waar ik zeker niet tevreden over ben. Allereerst is dat de Volkswagen organisatie in zijn algemeenheid. De auto is afgeleverd door Wealer in Sittard, maar dat was niet zo handig met de beurten, dus uiteindelijk naar een andere vestiging gegaan. Daar is van alles mis gegaan (onder andere waren ze de zomerbanden kwijt, kreeg ik na 50 minuten wachten te horen terwijl ik dacht dat ze klaar waren met de bandenwissel). Samen met nog een paar dingen die niet goed zijn gegaan uiteindelijk naar Van Mossel in Weert gegaan, maar ook daar blinken ze uit in niet-professioneel onderhoud... Zo ontdekte men bij Euromaster tijdens de bandenwissel in oktober dat de homokoneethoes rechtsvoor kapot was. Daarvoor naar Van Mossel in Weert gereden waar de hoes vervangen is. Omdat er trilling zat in het stuur de volgende dag teruggegaan naar Euromaster, waar men zag dat weliswaar de hoes vervangen is, maar al het vet wat uit het wiellager rond gespat was hebben ze gewoon laten zitten! Ook waren ze vergeten de motorafdekplaat vast te draaien waardoor deze klapperde. Erg slordig en reden om eens goed kwaad te worden omdat ik daarom dus weer terug moest naar Weert. Daarnaast is het blijkbaar moeilijk om onderhoud goed uit te voeren: vloeistoffen die niet of onvoldoende bijgevuld zijn (o.a. AdBlue)... Waardeloos, zo’n garage. Dus nu maar naar een onafhankelijke garage, dit is niet hoe het hoort. Zeker niet als je uiteindelijk vraagt om een reactie en je gewoon niets hoort. Fijne customer care...
Dan voor wat betreft de auto: hij rijdt nog steeds wel heerlijk, maar wat ik al aangaf, ik verbaas me over zaken die ik nog niet eerder heb meegemaakt: de diverse alarmen die ik met regelmaat hoor en zie. Ook de melding van het naderend onderhoud dat elke keer weer klinkt en zichtbaar is, al 2.500 km van tevoren. Dat is echt storend en niet uit te zetten. Dan het olieverbruik: ik heb nog nooit eerder tussentijds olie hoeven bij te vullen, bij deze auto moet ik ongeveer elke 10.000 km toch minstens een liter bijvullen. Volgens VW is dat normaal, maar ik heb dat niet eerder ervaren. Verder kraakte de wielophanging enorm als ik over een heuveltje in een woonwijk reed. Uiteindelijk hebben ze dat verholpen (rubbers ingevet), schijnt een VW kwaal te zijn, maar hoort naar mijn idee niet bij een auto van dit kaliber. En dan een aantal vervelende dingen: de afdekhoes in de kofferruimte... Deze hoort automatisch naar voren te schuiven bij het openen van de achterklep, maar bleef regelmatig steken. Als je dan de auto afgesloten hebt schiet hij opeens naar voren en gaat het alarm af. Ook ‘s nachts. Twee keer aan de garage gevraagd om dit op te lossen zonder resultaat, uiteindelijk met wat WD40 verholpen. Ook vervelend: het afdekklepje aan de zijkant van de rugleuning achter wat elke keer los komt. Is al een nieuwe voor gekomen maar de staalkabel die gebruikt wordt om de rugleuning vanuit de kofferbak te kunnen laten neerklappen duwt het klepje telkens los. Dit gebeurt aan beide zijden. Ook irritant: de elektrisch bedienbare achterklep is heel gevoelig voor het signaal dat door de sleutelbediening verzonden wordt. Met de afstandsbediening in de broekzak gebeurt het regelmatig dat de achterklep opeens open gaat zonder dat dit de bedoeling is.
En een blijvende bron van ergernis is en blijft de Adaptieve Cruise Control. Wat vind ik dat een ellendig vervelend ding! In de file blijft het fijn, hoor. Maar voor de rest zal ik er nooit meer voor kiezen. Daarvoor grijpt hij veel te vaak en wispelturig in.
Zaken die me wel bevallen: de bestuurdersstoel is een genot. Nog nooit een stoel gehad waar ik zo prettig in kan zitten, ook op langere stukken. En het weggedrag wat gewoon heel goed is, beter dan de auto’s die ik hiervoor gereden heb (al waren die ook al goed). Zeker wanneer de auto behoorlijk beladen is. De Mondeo en Insignia begonnen dan te “dweilen” over de weg, de Passat is eigenlijk net zo koersvast als zonder zware lading. En de voorruitverwarming die fantastisch werkt! Oja, en de actieradius met de vrij grote dieseltank. 1.200-1.300 km met een volle tank is makkelijk te halen, dus dat is zeker prettig.
Inmiddels heb ik de Passat een aantal keer voor onze caravan gehad, en ook daarvan moet ik zeggen dat het zeer prettig rijdt! De automaat rijdt lekker rustig, de caravan volgt de auto uitstekend en ik heb nog geen moment het gevoel gehad dat de caravan de auto de baas is. Ook niet tijdens een flinke afdaling.
Ondertussen heb ik bijna een ton gereden met deze auto en samengevat denk ik dat mijn auto zeker niet de de meest degelijke is. Dit valt me echt tegen voor het bedrag dat men ervoor vraagt en de reputatie die de auto heeft als je alle tests mag geloven. Als ik daar dan ook de kwaliteit van de VW-organisatie nog eens bij optel denk ik dat dit wel mijn laatste Volkswagen is geweest. Andere merken bieden dan toch veel meer voor hetzelfde geld, en daar word je in ieder geval nog als klant gewaardeerd. Tot zover deze update.
Problemen blijven afwisselen
- 149.000 km
Inmiddels heb ik er bijna 150.000 km op zitten met de Passat. Waar men het zo vaak heeft over de Duitse degelijkheid blijft dit bij mijn “variant” (leuke woordspeling) helaas achterwege. Hij staat inmiddels in de garage na een paar keer de melding te hebben gegeven van een oververhitte motor. Nu wordt de koelventilator vervangen. Ik heb mijn twijfels of daar de oorzaak in zit, want de melding kwam met 130 km/u en een temperatuur van rond de 0 graden.
Minstens zo irritant was het uitvallen van de adaptive cruise control bij de eerste 3 vlokken sneeuw van dit jaar. Ik was de straat nog niet uit of ik kreeg de melding dat de ACC geen sensorzicht had. En dat aan het begin van een drukke rit dwars door Nederland met sneeuw en files... Pfffffff. Toch maar gestopt om de sensor te reinigen (deze zit achter het VW embleem onder de motorkap). Dit heb ik tot mijn grote ergernis nog 4x onderweg gedaan tot ik het ermee gehad had. Deze melding aan de garage doorgegeven, waarbij ik de opmerking kreeg dat ik de auto wellicht eens wat vaker moest poetsen... Grrrrrrrr. Ik werd van licht tot zwaar geïrriteerd! Ze moesten eens weten hoe ik mijn auto verzorg. Goed, er zat afgelopen donderdag één keer wat sneeuw op het embleem, maar als dit systeem zo gevoelig is dat het niet eens tegen een minimale hoeveelheid sneeuw kan dan voor mij zeker geen VW meer! Wat moeten die mensen in Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland en Scandinavië dan wel voor een ellende hebben, denk ik dan. Bedenk hierbij dat als de sensor geen goed zicht meer heeft, de hele cruisecontrol uitvalt. Nee, daar word ik niet vrolijk van. Ook de problemen met het klappen van de achterbank willen maar niet opgelost worden; elke keer bij gebruik ervan schiet het kapje er weer vanaf waardoor de achterbank niet vanuit de kofferbak omgeklapt kan worden. Zucht...
Het laatste halfjaar met de Passat breekt aan, en ik ben in de afgelopen dikke twee jaar toch wel behoorlijk teleurgesteld in de bouwkwaliteit van deze auto. Ik blijf herhalen dat hij zeer prettig rijdt, maar dat geldt tegenwoordig voor alle auto’s in dit segment. Waarom ik dan toch gekozen heb voor de prijstechnisch veel duurdere maar veel minder goed uitgeruste Passat in plaats van een veel luxere concurrent vraag ik me inmiddels hardop af. En daar kan ik aan toevoegen dat ik op mijn langzaam maar zeker samengestelde wensenlijst voor een nieuwe auto (begin september van dit jaar) de diverse modellen van VW er vanaf gehaald heb. Mijn eerste voorkeur zou uit gaan naar een Tiguan Allspace, maar voor mij even geen VW meer, helaas. De manier waarop ik door de garage geholpen word bij de buitensporige hoeveelheid foutmeldingen en defecten geeft mij geen vertrouwen meer. Tel daarbij op dat ik elke keer zelf tussen de onderhoudsbeurten als een automonteur olie sta bij te vullen, AdBlue mag bijvullen en ga zo maar door, dan kies ik liever voor een auto die wat beter tegen mijn kilometrage kan. Tot zover mijn praktische ervaringen over de laatste 50.000 km.
Het is nog niet gedaan met de ellende
- 164.000 km
Na mijn vorige, enigszins droevige, review bij 150.000 km moet ik helaas wéér een tegenvaller noteren. Afgelopen vrijdag startte ik eind van de ochtend en begon mijn vierde waarschuwingslampje te branden sinds ik de auto heb. Na het bekijken van het instructieboekje blijkt er een storing te zitten in het uitlaatsysteem. Wéér een probleem, ZUCHT!!! De garage gebeld en vandaag kon ik de auto brengen om de storing uit te lezen. Blijkt dat er een druksensor defect is en vervangen moet worden, en oja, één van de gloeibougie’s schijnt ook een storing op te leveren.
Het zal je eigen auto maar zijn......
Goed, ik zal het relaas niet veel erger maken dan het hiermee al is, maar dit is inmiddels mijn meest onbetrouwbare (of storingsgevoelige, zoals je wilt) auto die ik ooit zakelijk heb gereden.
Het probleem met de afdekhoes in de kofferruimte is inmiddels verholpen: ik ontdekte dat als de veer van de oprolhoes minder strak afgesteld zou zijn, de hoes wel fatsoenlijk half open springt bij het openen van de achterklep. Uiteindelijk opgelost door het vervangen van de afdekhoes. Gebeurden volgens de garage niet onder garantie, want...... Ach, nu begrijp ik deels de hoogte van de leaseprijzen, als er zo makkelijk over gedaan wordt. Goed dat het mijn eigen geld niet is, dan was er een andere oplossing gekomen!
Ondanks dat er nog 2x naar de bediening van de achterbank gekeken is en het er even op leek dat het probleem van de losspringende kabel opgelost was is niets minder waar.
Het betekent één ding: waar ik ooit, dik 2,5 jaar geleden, zo happy was dat ik een VW Passat kon gaan rijden moet ik inmiddels alle VW critici gelijk gaan geven. Deze auto is zijn geld naar mijn idee never waard geweest!!! Zo’n bedrag voor een vrij kaal uitgevoerde auto, maar dan ook nog eens zo’n dubieuze kwaliteit leveren, sorry... Voor mij geen VW meer.
Inmiddels is de nieuwe auto uitgekozen en ik hoop dat die meer beantwoord aan mijn verwachtingen dan deze Passat. Het is na enig wikken en wegen (de keuze bij 75.000 km per jaar en de financiële plicht om een diesel te blijven rijden wordt tegenwoordig erg klein) een Peugeot 508 SW GT geworden. Nog een maandje of 3 wachten en dan mag ik de Volkswagen definitief parkeren waar hij veel te vaak heeft gestaan: bij de garage. Als hij rijdt blijf ik van mening dat het een fijne auto is zonder ergens goed in uit te blinken, maar de lovende woorden van menig auto journalist zal ik zeker niet delen.
Mocht er de komende maanden nog iets noemenswaardig plaatsvinden dan zal ik het ongetwijfeld melden, en anders wordt mijn volgende, hopelijk veel positievere review er eentje over een dikke Fransoos. Ik dank iedereen voor de reacties op mijn reviews!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.