Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 150pk Highline (2014)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 150pk Highline (2014)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 2.0 TDI 150pk Highline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst18.081 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste review VW Passat B8

  • 652 km

De afgelopen drie jaar heb ik comfortabel mijn 184.000 kilometers gemaakt in een VW Passat 1.6 Tdi Bluemotion.
Gekscherend noemde ik hem wel eens "slowmotion" of "de nieuwe cursus onthaasten op wielen"
van 2005-2008 reed ik ook een Passat, alleen dan met 140pk diesel onder de kap. Het was wel even een stap terug toen naar 105pk.
Ik ben overal veilig en snel genoeg aangekomen, maar echt spannend was het allemaal niet. Vooral met volle bepakking en in heuvelachtig terrein kwam je wel eens pk's tekort. Met enig beleid (of lees beperkte mishandeling...) ging het wel.

Nu kwam dan het moment dat de 180.000 naderde en ik een nieuwe leaseauto mocht uitzoeken.
De 180K zou zijn medio oktober, dus te vroeg voor de levering van de nieuwe Passat model B8.
Begin september kwamen de eerste foto's en brochures van het nieuwe model B8.
Een passat is natuurlijk nooit een auto met een emotie a la een italiaans design, maar het nieuwe model was wel een strak gelijnd en stoer aandoende auto.

Begin september de stoute schoenen aangetrokken en bij VW dealer Pouw Zwolle binnengestapt. Geen model in de showroom, geen mogelijkheid voor een proefrit (de auto was nog nergens de grens overgestoken !) alleen een brochure, prijslijst en een zeer behulpzame verkoper.

Een offerte was snel genoeg gemaakt. Maar wanneer kon de auto geleverd worden??
Januari, februari 2015 ! Dat was wel even 5 maanden wachten en dat terwijl de 180K aan tellerstand al rap naderde.
Wikken, wegen en dan maar "blind" bestellen !

Wat is het geworden :
Passat Variant B8 Highline Variant 2.0 - 150pk 6 versnellingen.
- Advance Pakket (incl glazen panoramadak)
- 65% getint glas achter
- LED verlichting
- Executive Pakket (Discover media)
- Wegklapbare trekhaak
- Soundsysteem Dynaudio
- R-line sportpakket (o.a.sportonderstel)
- El verstelb best stoel 14-voudig
- Nappa lederen interieur
- houtinleg Olive satin

De eerste prognoses voor levering waren eind januari / begin februari 2015.
Dankzij de inzet van meerdere betrokkenen bij Pouw Zwolle hebben ze het voor elkaar gekregen om de auto eerder te leveren.
Ineens was de productieweek 47 en in week 49 bij Pon in Leusden.
Toen werd het toch nog spannend. Alphabet Carlease gaf ineens aan dat de auto uiterlijk 5 december op kenteken moest staan, anders zou het 2015 worden.
2015 niet wenselijk aangezien per 1-1- ook de BPM met maar liefst €600 zou stijgen welke aan mij doorbelast zou worden.
Klasseprestatie van Pouw dat de auto ruim voor 5-12 in Zwolle was en dat de levering op 5 december kon plaatsvinden. Een mooi Sinterklaaskado !
Ze hebben erg goed meegedacht om de juiste winterbanden erom te leggen.

De komende dagen een eerste review over mijn eerste ervaringen.

Eerste echter terugblik na 3 maanden

  • 13.301 km

Na 3 maanden en 13.000 km verder is het een mooi moment om de eerste ervaringen op te schrijven.

Algemene indruk.
Dit is nu mijn 3e passat, dus heb wel enig vergelijkingsmateriaal.
Je ziet dat elke keer de kwaliteit wordt verbeterd en dat de Passat steeds verder evolueert.
De kwaliteitsbeleving van deze B8 heeft dan ook echt sprongen voorwaarts gemaakt t.o.v. de vorige versie.
De gebruikte materialen hebben duidelijk een meer “premium” uitstraling.

De vormgeving is natuurlijk eentje van persoonlijke smaak. Om maar direct de critici voor te zijn. Een Passat zal nooit een echt spannende auto qua design zijn.
Daar schuilt m.i. juist de kracht in. Zoveel mensen, zoveel meningen, zoveel wensen, maar een passat herken je wel direct.
De B8 heeft een meer gedrongen en tegelijk zeer elegant uiterlijk gekregen.
Door zijn langere wielbasis oogt hij groter, terwijl hij even zo lang is. Een kortere overhang voor en achter geeft een meer lengtegevoel.
Van voren oogt hij extra breed en laag.
Persoonlijk vind ik het een geslaagd ontwerp.

Rijgedrag
Ik heb gekozen voor een sportonderstel i.c.m. de standaard 17” London velgen. Een prima combi blijkt in de praktijk.
Comfort is van essentieel belang voor iemand die meer dan 4.000km per maand rijdt.
Hobbels, en dwarsrichels worden met gemak weggelfilterd.
Het sportonderstel maakt de auto wel wat sportiever. Reed naderhand ook een demo zonder sportonderstel en dan wordt de boel wel wat minder precies.
Nu zal de Passat niet direct een super sportieve auto worden met alleen een sportonderstel, maar het gemak waarmee bochten genomen kunnen worden is erg goed.
De auto geeft geen krimp en is in bochten goed te plaatsen. Gaat het echt te hard dan gaat de auto je niet negatief verrassen.
Ook bij hoge snelheden blijft de auto netjes sporen en stabiel. Cruisen op hoge snelheid geeft dan ook vertrouwen. Bij mijn vorige (B7) had je bij 180 echt wel het gevoel echt hard te gaan. De B8 geeft zoveel rust dat je veel relaxter achter het stuur zit. Een makkelijke auto om mee te rijden.

De 2.0 TDI
Tussen de oude 1.6 en deze 2.0 (150pk) zit wel een wereld van verschil. De 45 extra pk’s merk je uiteraard. Het meest blij wordt je van de grote souplesse en gemak waar de 2.0. zijn werk doet.
Waar de vorige 1.6 zowat mishandeld moest worden om enigszins vooruit te komen, heb je nu het gevoel dat alles op halve kracht hoeft om voldoende vlot te rijden.
Het hogere koppel van 320Nm geeft je de mogelijkheid schakellui te rijden. Vanaf 1200-1300 toeren pakt de motor goed op.
De nieuwe 1.6 tdi heeft nu 120pk. Heb hierin nog niet gereden, dus wellicht dat dit wat meer rijplezier geeft dan de oude 1.6.
In ieder geval is de 150pk een fijne motor.
Voor het Nederlandse verkeer levert de 2.0 prima prestaties. Pas als je op de duitse autobahn komt merk je duidelijk het verschil. Met gemakt accelereert de motor van 130 zo naar 180.
Vooral rond de 170-180 is een fijne kruissnelheid. Harder kan ook blijkt in de praktijk. De opgegeven top haalt hij met gemak. Ook dan is de auto nog stabiel.
In de bergen komt het koppel goed van pas en is een bergpas rijden fijn om niet steeds terug te hoeven schakelen.

Verbruik.
Verbruik is vaak een discutabel onderwerp en sterk afhankelijk van het meer of mindere zware rechter voetje.
Ik vind het verbruik reëel gezien prima. Gemiddels rij ik over >5.000km nu 5.9 L/100km dat is ongeveer 1:17.
Als ik over een reistafstand die ik vaak rij (80-100-120-wegen) rustig aan doe dan haal ik regelmatig een verbruik van < 5.0 L/100km erg netjes dus.

ACC – Hoera !
De Adaptieve Cruise Control is een geschenk uit de hemel. Wat een ideaal systeem !
De cruise control kennen velen, echter de automatische afstand die de auto houdt op voorliggers geeft enorm veel rust in de auto.
Wel blijkt in de praktijk dat je de afstand niet te groot moet instellen omdat anders steeds ander weggebruikers er steeds tussen duiken en je meer aan het afremmen bent dan doorrijden.
Ook de stand weer terug naar oude snelheid staat op stand “sport” omdat dit meest vlotte is. Stand “eco” wel lekker zuinig, maar te traag voor dagelijks verkeer.
Op 80 en 100 km wegen meest ideaal. Geeft veel rust in het rijden !

Navigatie systeem.
Ik heb bewust gekozen voor het Executive pakket en niet voor de “Plus”.
De Plus is m.i. onevenredig duurder en biedt vooral alleen een groter scherm en een harddisk. De harddisk functie is eenvoudig op te lossen door SD card of USB in de auto te plaatsen.
Het systeem is echt een vooruitgang t.o.v. de RNS series 315 !
Systeem is snel, makkelijk te bedienen. Vooral de spraaksturing is nu goed op orde en alle commando’s kunnen eenvoudig gesproken gegeven worden. Ideeal !
Ook heeft het systeem snel nieuwe routes berekend bij files en omleidingen.
De schermresolutie is ook sterk verbeterd.
Wel valt negatief op dat de omschakeling van dag naar nacht stand v.v. alleen automatisch werkt als de verlichting op de stand “auto” staat.
Iemand (zoals ik) die altijd met dimlicht rijdt moet dus handmatig overschakelen naar nacht of weer handmatig de verlichting op “auto” zetten. Waarom niet een kleine lichtsensor in de auto plaatsen die lichtsterkte meet…

Opvallend is dat de audio functie niet de laatst gekozen stand onthoudt. Heb je bij laatste rit USB muziek geluisterd, geeft hij bij nieuwe rit deze functie niet weer automatisch weer. Onhandig.

Dynaudio
Ook net zoals in mijn vorige Passat heb ik gekozen voor het (dure) Dynaudio systeem.
In de B8 hebben ze duidelijk voor andere strategie gekozen. Waar bij de B7 de speakers alle tonen in zich hadden is nu bij de B8 gekozen voor een aparte subwoofer in de ruimte van het reservewiel.
Dit geeft m.i. duidelijk een ander klankbeeld en minder evenwichtig dan bij de B7.
De optie Dynaudio is een dure optie van meer dan € 1300. Bij de B7 was het systeem duidelijk onderscheidend t.o.v. de Golf Dynaudio.
Nu n de B8 is het eenzelfde systeem is het m.i eenzelfde systeem als in de Golf 7. Onbegrijpelijk waarom dit zelfde systeem dan nog steeds 2x zo duur is ! Foei VW !
Waar bij het weglaten van het reservewiel bij de B7 een zee aan ruimte extra beschikbaar was, ligt nu een grote subwoofer in deze ruimte. Als je onder dubbele laadvloer dus spullen legt, dekken deze het geluid af van de subwoofer. M.i. een compromis die minder kwalitatief is. Geluid moet toch door de laadvloer komen. Bij een volle kofferruimte verdwijnt dit subwoofer geluid dus.
Misleiding en bezuiniging en VW hoopt dat de berijder dit niet merkt.

14 voudige verstelbare stoelen (i.c.m. leer)
Ik bestelde de auto vanuit de folder. Toen was niet exact bekend wat de verschillen waren tussen de standaard highline stoel en de 14 voudige verstelbare stoel.
Nu blijkt dat de standaard Highline stoel de zitting uitschuifbaar is en de voorkant gekanteld kan worden.
De 14 voudige verstelbare stoel is standaard gekoppeld aan leren bekleding. De meerprijs is € 1.700. Fors m.i. !
Extra’s zijn de elektrische verstelbaarheid en handige memory functie, rugmassage en bij memory ook de spiegelstand!
Al met al prima optie. Luxe uitstraling.

Glazen panoramdak
Dit geeft een zee aan licht in de auto. Aangezien de auto qua interieur vooral donkere materialen kent, wordt de auto door dit glazen dak duidelijker ruimtelijker.
Bij mooi weer met open dak rijden geeft zeker wat extra’s. De verstaanbaardheid van de telefoon en het open dak zijn geen vrienden. Vaak moet het dak dicht op redelijk verstaanbaar te blijven.
Ook boven de 100 km/h wordt het windgeruis op den duur vermoeiend.
Al met al meer voordelen dan nadelen !

Aflegruimte minpunt.
Overal wordt gesproken dat de auto ruimer is geworden, breder, meer leefruimte etc etc.
Erg leuk allemaal, maar dit is dus sterk ten koste gegaan van de aflegvakken in de auto !!
De auto biedt duidelijk kleinere vakken dan in de B7.
Links onder het stuur zit een klein opbergvak . Nu past er alleen een sleutelbos in waar eerder een mannenportemonnee in paste.
Opbergvak onder de midden(voor) armsteun. Is zowat gehalveerd. Ruimte genoeg, maar duidelijk minder praktisch.
De vakken in de portieren zijn smaller geworden en minder toegankelijk doordat de armsteun lager is geplaatst in de portier.
De armsteun achter is qua omvang gelijk gebleven, echter een toonbeeld van bezuiniging die z’n doel voorbij streeft.
De oude B7 had een uitschuifbare bekerhouder en een handig opbergvak. Nu B8 een armsteun met in gestanste bekerhouders. Nu heeft het alleen mono functie gekregen.
Opbergtassen achter de voorstoelen kleiner geworden en van minder stevig materiaal.

LED koplampen
Mooie feature die echt wat toevoegt. Mooie lichtopbrengst en echt van toegevoegde waarde.
De LED plus functie zou alleen meedraaien toevoegen welke meerprijs ik zelf niet waard vind.

LM London velgen
De standaard Highline velgen zijn mooie velgen. Sjieke uitstraling en mooie 17” formaat.
Ook niet onbelangrijk is feit dat de standaard bandenmaat 215/55/R17 is en bij 18” standaard 235 breed geldt. De leasemaatschappijen weten met deze bredere maat wel raad met de extra maandlasten….
215 breed blijkt in de praktijk prima te functioneren.
Verder valt me op dat de LM London velgen mooi egaal vies worden. Echter zitten er dan ook nare zwarte plekken op die afkomstig zijn van de remschijven. Eerst dacht ik aan teerspatten, maar na elke paar weken zitten er dezelfde vervelende zwarte plekken op. Eerst dacht ik aan “inslijpen” van de remschijven, maar na 10.000km?
In de wasstraat gaan deze vlekken er niet af. Ook bij handmatig spuiten met hogedruk blijven deze “brand”plekken zitten. Echt boenen om ze eraf te krijgen is enige remedie.
Ontwerpfout of exemplarisch?

Al met al een super rijdende Passat B8 met heerlijke soepele dieselmotor !!
Voelde me direct “thuis” in de auto. Echt “mijn” auto al geworden.
Sterke vooruitgang met een enkel minpuntje m.b.t. de aflegvakken.

Update vlekken op de velgen

  • 18.081 km

Vandaag bij VW Pouw geweest.
de vlekken op de LM velgen zijn afkomstig van kleine gaatjes aan de binnenkant van de velg. betreft vet wat er op is gedaan voor de naven om het makkelijker passend te krijgen.
Is nu schoongemaakt en de spatten zouden nu niet meer voor kunnen komen.
staat wel zo netjes.
Netjes opgelost door Pouw Kampen

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.