en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Passat Variant 2.0 TDI 150pk Comfortline Business |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 6.050 km |
Na wisseling van baan mocht ik weer een nieuwe leaseauto uitzoeken. Aangezien er gezinsuitbreiding aankomt maar gelijk een klasse groter gaan kijken dan het vorige model wat ik had, een Volvo V40. Gekeken naar BMW3, Audi A4 en zelfs Mercedes C die op zich allemaal best binnen het budget vielen, maar als je die een beetje leuk wil aankleden komt er zo minimaal 10k bij.. Toen ik eens langs een Kia dealer reed daar ook even binnen gaan kijken zonder verwachtingen en daar zag ik de Kia Optima staan. In de GT-uitvoering zeer fraai en compleet. Ik mocht hem een dagje mee en is me zeer bevallen. Ook nog bij Skoda gekeken naar Octavia/Superb, maar deze werd uiteindelijk niet mooi bevonden (vrouw). Ook nog naar de Opel Insignia gekeken, ook echt een mooie wagen wat mij betreft! Uiteindelijk toch bij de Passat uitgekomen, omdat deze in de Lease (via Pon) uiteindelijk toch het voordeligst was t.o.v. de Insignia en ook de Optima. Erg jammer, want ik vond de Optima toch echt een hele mooie bak (en is weer eens wat anders..).
Maar dus toch voor de Passat Variant gekozen, vanwege de ruimte, DSG-bak, looks (mooie grill en doorlopende dashboard 'ventilatie' schacht), degelijkheid en uiteindelijk dus ook de aantrekkelijke leasevoorwaarden. Qua opties kan hij helaas niet tippen aan mijn overcomplete Volvo V40 Nordic+ Luxury line, maar met de Comfortline Line Business wel o.a. keyless entry en drive, navi Pro, parkeersensoren voor en achter, led rij-verlichting en automatisch (op sensor) openende achterklep. Daarnaast nog gekozen voor getinte achterramen, winterpakket (stoelverwarming), voorruitverwarming en stuur met flippers.
Dit i.c.m. een 2.0 150 pk TDI en DSG een heerlijke rijdersauto. Heb me altijd een beetje van automaat afgehouden (zie mezelf toch als sportief rijder die lekker zelf wil schakelen), maar tegen een DSG is gewoon niet op te boksen. Deze schakelt zo snel en bijna niet merkbaar, niet te vergelijken met de automaten van 10 jaar geleden. Met de auto-hold functie ook heerlijk bij de stoplichten, je hoeft je voet niet meer op de rem te houden, pas wanneer je het gas aantikt rolt hij weg.
Inmiddels al ruim 6000km op de teller, ook Italië is aangedaan met een flink stuk autobahn. Over vermogen niets te klagen en in de Italiaanse heuvels nog even fijn met de flippers kunnen spelen. Ondanks dat het een diesel is (en een flinke bak van 1500+kg leeg), toch nog een beste fun-factor. Hij is niet zo dynamisch is de bochten als mijn V40, maar stuurt nog altijd heel fijn.
Qua comfort is deze auto top, niet te hard geveerd, dus lekker zoeven over 's Nederlandse wegen. Niet zover dat je het gevoel hebt van de snelweg af te glijden, al moet ik toegeven dat ik hem op hoge snelheid op de autobahn liever iets dieper had zien liggen. Maar daar is deze uitvoering ook niet op gebouwd. En de DSG bak schakelt bijna zonder dat je het merkt. Stoelen zitten beter dan verwacht, na een rit van 15 uur terug uit Italië pas in de het laatste uurtje een beetje last van platte billen. Best geslaagd lijkt me.
Betreft het multimedia systeem, alles zit er op en eraan. Ik heb het grote navi pro, met touchscreen. Ben niet zo'n fan van touchscreen, zelfs de buitenste knoppen (radio, navi, car etc.) zijn nu touch. Je moet toch altijd kijken waar je drukt, hetgeen de verkeersveiligheid toch echt niet ten goede komt.. wat is er mis met de ouderwetse drukknoppen die je gewoon op de tast kan vinden?!
Tot slot nog een puntje van kritiek; de ACC, ofwel adaptieve cruise control (die je niet uit kan zetten!!!) Op zich is de functie natuurlijk heel aardig, maar wie heeft het bedacht om deze standaard de koppelen aan de CC? Waarom krijg ik als berijder niet de keuze om het adaptieve in te schakelen wanneer ik dat wil? Wat mij betreft doet dit een groot stuk af aan het comfort. Misschien voor sommige mensen heel prettig, maar ik rij zelf anticiperend op het verkeer om mij heen. Nu moet ik dus eigenlijk anticiperen op de ACC, bijvoorbeeld omdat die niet kan inschatten dat de weg vrij komt, waar een auto voor mij al een baan aan het opschuiven is. En het is echt niet dat ik een bumperklever ben.
Dan is er nog de frustratie van de enorme afstand die wordt gehouden (in de kortste stand) waardoor er in wat drukker snelwegverkeer continu auto’s voor je er tussen gaan, waardoor hij elke keer vervelende korte remacties uitvoert, met weer gevolgen voor het verkeer achter je (en hun reacties..). Los nog van het inefficiënte brandstofverbruik door deze onnodige remacties om vervolgens 3 seconde later weer te accelereren. Mensen die anticiperend rijden gaan ook gewoon van het gas af soms, waarbij het veilig genoeg is voor de weggebruikers om je heen en je toch de vaart op de linkerbaan erin kan houden. Maar goed, die keuze is er dus niet..
Verbruik tot nu toe niet verkeerd, ondanks dat hij nog niet volledig is ingereden en er een flink stuk autobahn bij zat (met lange stukken 200+) toch netjes 5.8l/100km
Al met al tot nu toe zeer tevreden en ik zal over een aantal maanden nog eens wat schrijven o.a. over betrouwbaarheid en verdere ervaringen komende tijd.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.