Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 150pk Business Edition R (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 2.0 TDI 150pk Business Edition R |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 7.500 km |
Na 4 jaar en 120.000km moest mijn 508SW er uit en is vervangen voor een Passat Variant 2.0 TDI Business Edition R. Op zich was de 508 een prima auto die me aangenaam heeft verrast. Ik was aanvankelijk sceptisch over franse auto’s door eerdere ervaringen, maar deze heeft me in die zin verrast. Op de kinderziektes van een nieuw model na en ‘onhebbelijkheden’ die je na verloop van tijd hebt geaccepteerd, heb ik geen noemenswaardige storingen gehad. Zelfs alle negatieve signalen over de gerobotiseerde bak herkende ik niet; met de juiste rijstijl en het gedrag een beetje leren te begrijpen was er prima mee te leven. Alleen was ik de minimale motorisering wel een beetje beu.
De nieuwe auto moest een station zijn (ik ben fervent mountainbiker dus er gaat nog wel eens een fiets achterin), flinke ruimte op de achterbank voor 3 steeds groter wordende kids en in 2016 nog binnen 21% bijtelling vallen. Uiteindelijk bleef er een shortlist van 4 over: BMW 3, Skoda Superb, Ford Mondeo en VW Passat. De BMW is vooral ‘emotie’ (jongensdroom?): qua ruimte vergelijkbaar met een lagere klasse en beduidend minder uitgerust voor zo’n 50k. Het rijgedrag lijkt ook lang niet meer zo onderscheidend als de concurrentie, waardoor er weinig rationele argumenten voor deze auto overbleven. De Ford viel al snel af vanwege de ruimte op de achterbank: geen partij voor de andere alternatieven. De Skoda ziet er van buiten best goed uit, maar oogt van binnen toch wat goedkoop en plastiekerig. Zeker als je direct daarna in de VW plaatsneemt. Ik heb niet zoveel met subjectieve kreten als ‘premium’, maar het is overduidelijk dat de VW wel een stap hoger staat. In uitstraling, gebruikte materialen, maar ook in de beschikbare opties/gadgets. Plus dat, vreemd genoeg, bij Skoda de 150pk net buiten de boot viel voor 21% bijtelling. De opmerking van de autoverkoper dat ze dat voor 2016 wel zouden bijstellen had ik weinig fiducie in. Tel daarbij op dat de aantrekkelijkere leaseprijs van de VW de hogere bijtelling t.o.v. de Skoda compenseert waardoor beide auto’s qua netto kosten elkaar nauwelijks ontlopen.
Na de R-line uitvoering bij de VW dealer te hebben gezien, was ik verkocht. Dat ziet er net even wat sportiever en dynamischer uit dan een standaard Passat. Dit moest 'm dus worden: de Business Edition R, met de volgende opties:
- R-line interieur
- R-line sportonderstel (met progressive steering en elektronisch sperdifferentieel)
- Advance pakket (met o.a. panoramadak)
- Telefoonvoorbereiding Premium
- Led plus verlichting
- Trekhaak
- Zonder type aanduiding (die motoraanduiding beslaat een kwart kofferdeksel. Ziet er niet uit!)
De wielen hadden nog wel een maatje groter gemogen, maar helaas… Met de 2016 bijtellingsregels zou de auto van 21% naar 25% bijtelling schieten. Daarmee wordt dat wel weer een duur geintje. Achteraf blijkt 17” i.c.m. het onderstel wel weer een mooie balans op te leveren qua comfort.
Wel blijf ik me verbazen over de kleurkeuze bij VW: wit, zwart en een scala aan grijstinten. Dat lijkt wel rolbevestigend richting hun imago van 'saai'. Als je eens iets anders wilt en een opvallende kleur zoekt moet je blijkbaar niet bij VW zijn. De Harvard Blue komt dan nog het meest bij ‘niet te saai’ in de buurt en ik moet zeggen dat het een erg geslaagde kleur is.
Waarom het R-line onderstel en niet Dynamic Drive Control? Ik heb verschillende proefritten gemaakt, maar was niet erg onder de indruk van DDC. Ik hou wel van een sportieve rijstijl en mag graag bochten op snelheid nemen. Het gedrag van die adaptieve dempers viel me zwaar tegen. Een snel genomen fly-over met oneffenheden gaat zo’n onderstel niet echt lekker af. De auto komt dan nogal onzeker over. Alles behalve de sportstand blijkt voor mij te zacht. Op standje comfort werden zelfs de kids achterin wagenziek. Dan maar een statisch sport onderstel! Daarbij maakt progressive steering en elektronische sper er wel een veel strakker sturende auto van.
Het R-line interieur heb ik bij de bestelling lang over getwijfeld. Nergens in reallife te zien en ik moest dus afgaan op wat plaatjes van internet. Daarbij raadde de dealer het af: hij was erg gecharmeerd van de standaard TopComfort stoelen in deze uitvoering, die met het interieurpakket zouden worden vervangen door TopSport stoelen. Hij moest later toegeven dat hij nooit dit interieur in het echt had gezien… dus alleen een mening op basis van een folder?! Ik ben blij dat ik eigenwijs ben geweest! De stoelen zitten ‘als gegoten’ en het interieur heeft net een dynamischer uitstraling dat goed bij het exterieur past. Ook de zwarte dakhemel is apart, maar geeft een sjieke uitstraling. Een panoramadak is dan wel een must.
- 7.500 km
Intussen is de auto zo’n 6 weken in gebruik en heeft zijn eerste 7.500 km inclusief wintersportvakantie overleefd.
Active Info Display is geweldig. Natuurlijk heeft het vooral een hoog gadget gehalte, maar in de praktijk werkt het wel heel prettig. Het is ideaal dat je zelf kunt bepalen welke informatie je in je display wilt zien. Al moet ik zeggen dat de navigatieweergave hierin toch net wat detail te kort komt. De eerste paar keer miste ik nog wel eens een afslag, waardoor je toch al snel weer de navigatieweergave van de Discover Pro gebruikt.
De Discover Pro ben ik erg over te spreken. De navigatie reageert snel en ik ben erg te spreken over de Car-net filemeldingen. Die blijken vaak veel accurater dan TMC. De integratie van Google Earth en Streetview is vooral een gadget, maar gebruik je in de praktijk niet echt. Nog los van het forse mobiele dataverbruik dat die features doen. Over de spraakherkenning was ik aanvankelijk sceptisch, maar dit blijkt verrassend goed te werken en een echt waardevolle functie. Dit is een stuk veiliger tijdens het rijden dan door een lange lijst contactpersonen te scrollen of een specifiek album of artiest uit je media collectie te selecteren. In de praktijk zit de spraakherkenning bij mij er zelden naast.
Bij andere reviews lees ik nogal wat sores m.b.t. de koppeling van de telefoon. Dit lijkt vooral telefoon-afhankelijk te zijn. Bij mij werkt de koppeling (Samsung Galaxy S6) zonder problemen. Eenmalig mijn telefoon gekoppeld als ‘premium telefoon’ waardoor deze via het ‘rSap’ protocol verbind én een wifiverbinding met de auto gemaakt. Dat laatste is wel een must, omdat in rSap modus data voor apps op de telefoon is uitgeschakeld. De verbinding met zowel Bluetooth als Wifi gaat steeds vanzelf. Alleen na een systeemupdate van de telefoon moest ik de verbindingen opnieuw instellen.
Wel ben ik aan het stoeien geweest met MirrorLink: dit deed steeds mijn telefoon crashen. Na een update naar Android 6 is dit wel verbeterd. Ik zie echter nog weinig apps met toegevoegde waarde. Eens aan de praat was MirrorLink overigens een telleurstelling: VW heeft een aantal apps beschikbaar, maar de toegevoegde waarde daarvan is erg beperkt. Hopelijk komen hier op termijn meer innovatieve apps beschikbaar die het potentieel van integratie van auto met smartphone en auto beter benutten. Ik heb ook nog een uitstapje naar Android Auto geprobeerd, maar daar is het wel hetzelfde verhaal. Enige voordeel van die variant is dat die WhatApp ondersteund en deze spraakgestuurd werkt. Maar of dat nou een must is in een auto?!
Maar dusver heb ik alleen nog maar de randzaken benoemd. Het gaat natuurlijk om het rijden! En dat is het gekke: het is een no-nonsense auto die doet wat die moet doen, soepele motor, zeker geen race-aspiraties maar 'normaal' vlot, heel relaxed op lange afstanden, enz. Het lijkt allemaal heel snel 'gewoontjes', totdat ik laatst in een andere auto stapt. Dan pas ervaar je wat een fijne auto de passat eigenlijk is.
Het vermogen lijkt wel wat geknepen te zijn: bij gedoseerd gasgeven heb je het idee met een (veel) mindere motorisering onderweg te zijn. Pas als je doortrapt naar de kickdown lijkt de motor uit een soort ‘slaapmodus’ te komen en trek dan pas fel door. Alles om het verbruik te temperen? En ik moet zeggen dat het verbruik me positief verrast. Een gemiddeld verbruik van 5,7 l/100km met daarbij aardig wat ‘stads kilometers’ is lang niet slecht. Zelfs bij de rit naar de wintersport, met skibox en autobahn-snelheden, bleef het verbruik beperkt tot 6,0 l/100km. Stukken lager dan de 508 die op papier veel zuiniger zou moeten zijn.
Tot slot nog iets over de Adapative Cruise Control. Dat is er echt één in de categorie: als je het niet hebt mis je het niet, maar eenmaal gehad wil je nooit meer een auto zonder. Het is in het begin wat wennen om de controle uit handen te geven, maar als je eenmaal vertrouwen in het systeem hebt is dit zó relaxed. Je kunt de ACC veel vaker gebruiken dan een traditionele cruisecontrol. Ook gewoon in de spits. Vooral op de lange afstanden geeft dit heel veel rust. Opvallend is wel hoeveel afstand de '2 seconden'-regel eigenlijk is. Volgens die regel is bumperkleven meer regel dan uitzondering :-)
Wel heb ik nog wat te klagen: het versnellen nadat een voorganger van baan is gewisseld is zó tergend traag. Ondanks dat ik de ACC al in Sport modus heb staan. Daar zou echt wel wat aan gedaan mogen worden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.