Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 150pk Business Edition R (2015)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 150pk Business Edition R (2015)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 2.0 TDI 150pk Business Edition R
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst20.420 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 9.800 km

In november mocht ik eindelijk mijn Passat afhalen. We zijn nu 10 weken verder en de eerste 10.000 km zijn letterlijk onder de winterbandjes doorgevlogen. Eerste gevoel: wat is de Passat B8 een geweldige auto geworden!

En meteen wil ik voor de reaguurders vaststellen dat ik geen VW-liefhebber ben. Ik rij eigenlijk nooit 2 keer hetzelfde merk achterelkaar. Ik koop wat ik mooi vind en heb tot nu toe Opel, BMW, VW, MINI, Peugeot en Volvo gereden. Waarom nu dan toch 2 Passats achter elkaar?

De keuze vorig jaar februari ging, na bezoeken bij BMW (3), Audi (A4), Mercedes (C), Ford (Mondeo) en Volvo, uiteindelijk tussen een Volvo V70 en deze Passat. De meesten vielen voor mij af door plaatsgebrek in de kofferruimte (tja, de kinderwagen moet ook mee). Daarnaast heb ik geen last van het Premium-virus. Liever een dikke middenklasser van VW of Volvo dan een kale bak uit de deelstaat München. De volvo V70 kende ik al, want die heb ik tussen 2009 en 2012 gereden en ook de Passat was gesneden koek want die heb ik tussen 2012 en 2015 gehad.

Uiteindelijk dus gekozen voor een Passat 2.0 TDI Business Edition R met als belangrijkste opties:
* Advance-pakket (o.a Schuifdak)
* Led koplampen Plus
* 18"Dartford
* Nappa leer
* Voorruit verwarming
* Donkere achterruiten
en nog wat andere kleine zaken

Bij bestelling in maart 2015 was de beloofde levertijd ongeveer 14 weken. Dat werd al snel 18, 22 en 26 weken. Uiteindelijk duurde het 8 maanden voordat ik de auto kon afhalen. Het lag uiteindelijk allemaal aan het Active Info Display. Vaak heb ik getwijfeld om hem te annuleren. Ben nu blij dat ik het niet gedaan heb.

Na 10.000 km kan ik stellen dat de Passat aan alle verwachtingen voldoet en enkele zelfs overtreft. De 150 PK diesel heeft meer dan voldoende trekkracht in alle versnellingen, komt rap van zijn plek en is bij een kruissnelheid tussen 120 en 160 ontzettend stil. Dat was bij z'n voorganger wel anders (was dan ook een 1.6 TDI Slowmotion).

De auto heeft alle gemakken en opties die je van een middenklasser van deze prijsstelling mag verwachten. De ruimte is royaal en op de achterbank meer dan riant, over de kofferbak maar te zwijgen.

Voor mij zijn de LED-Plus koplampen, het schuifdak, de Discover PRO en het Active Info Display de absolute verrassingen van deze B8. Ik rij 1000+ km per week en ben 's ochtends vaak vroeg onderweg. Zeker nu in de winter zijn deze meedraaiende koplampen een waar genot.

Het schuifdak is een pure luxe-optie en het is dan ook de eerste keer dat ik deze optie heb genomen. Hoewel het nu buiten koud is, heb ik het dak toch al enkele keren open gehad. In de kantelstand kun je makkelijk 120 rijden op de snelweg voordat het geruis hinderlijk wordt. Daarnaast heb je altijd een zee van licht in het interieur.

De Discover Pro is een verademing na de RNS 510. Waar deze langzaam opstartte, vaak moest nadenken, nooit actuele verkeersinfo had en nogal wat problemen met de iPhone6, is de Pro razendsnel. De telefoon is gekoppeld voordat de diesel goed en wel gestart is en voordat je wegrijdt is de navi geladen en klaar voor gebruik. De mogelijkheden lijken schier oneindig. Achter elk knopje zit weer een nieuw menu. Deze navi in combinatie met het Active Info Display is het beste systeem dat ik ooit in een auto heb gehad. Aangezien ik een iPhone heb, kan ik gebruik maken van Apple Carplay, maar daar zie ik de meerwaarde niet van in. Dat is jammer, want daar had ik veel van verwacht. Het is echter onzin om via Carplay te bellen, muziek te luisteren etc terwijl dat ook in de normale modus kan. Omdat je de telefoon met een kabel moet verbinden, wordt de Bluetoothverbinding verbroken. Wellicht komen er in de toekomst meer mogelijkheden, maar nu lijkt het systeem nog een beetje onzinnig.

Over het Active Info Display gesproken. Deze optie is de reden dat ik zolang moest wachten. Het was wat mij betreft het wachten waard. Hij staat 99% van de tijd in de navigatie-stand. Ik kijk zelden op de andere pagina's. Dat doe ik dan vooral op de Discover. Het handige is dat je via de Discover kunt bellen, info opzoeken etc, maar dat je altijd de navigatie voor je neus hebt. Aangezien ik veel bel in de auto stond de oude RNS vaak op het telefoonveld, maar dan miste je cruciale navigatie-informatie. Dat is nu dus verleden tijd.

In deze 10.000 km zitten ongeveer 3.000 km duitse "Autobahn" en ik kan melden dat de Passat ook daar zijn mannetje staat. Tot 210 km blijft de motor in één spurt dooraccelereren en daarna kruipt hij langzaam, maar wel vastberaden door naar 220. Ik had het gevoel dat er meer inzat, maar de verkeersomstandigheden lieten niet meer toe. Onze tweede reis was richting de sneeuw. De auto dus vol beladen en een Thule Motion 700 op het dak. Op de terugweg constant 150 gereden met een gemiddeld verbruik van 1 op 15. Dat is mijn inziens meer dan netjes. Normaal ligt het verbruik rond de 1 op 17. Dat moet zuiniger kunnen, hoor ik jullie denken, maar dat ligt puur aan mijn rijstijl.

Is dan alles hosanna? nee hoor, niet alles. De auto kende op de dag van aflevering een 3-tal schoonheidsfoutjes in het interieur. Krasje op een lijst, stof B-zuil beschadigd en een vlekje in de stof van het schuifdak. De dealer doet alle moeite om dit op te lossen, maar de onderdelen hebben wel 9 weken nodig om in NL te komen. En als ze er dan eindelijk zijn, blijkt VW de verkeerde B-zuil te hebben gestuurd. Daarnaast staat sinds ongeveer km 6000 het stuur lichtelijk scheef terwijl de auto perfect uitgelijnd is. Ik ben tot nu toe de enige berijder (of zat zelf in de auto naast moeders) dus ik weet dat er geen stoeprandje geraakt is. De dealer kan het euvel echter niet achterhalen. Het beinvloedt het rijden niet, maar irriteert mij wel mateloos ;-). Wordt vervolgd!

Resumerend kan na 10.000 km gesteld worden: ik ben meer dan tevreden met mijn keuze en ben er van overtuigd dat ik nog veel plezier aan de Passat ga beleven.

  • 20.420 km

Inmiddels is de KM-stand t.o.v. mijn laatste review verdubbeld naar 20.000 en dus tijd voor een update.

Om alvast met de deur in huis te vallen: ik ben supertevreden over de keuze die ik gemaakt heb.

De kleine onvolkomenheden uit de eerste review zijn naar volle tevredenheid gerepareerd. Nieuwe alu-lijst en B-zuil-bekleding erin en de vlekjes zijn verwijderd. De scheefstand van het stuur heb ik geaccepteerd tot het moment dat de winterbandjes eraf gingen en de zomersloffen erop. Ook met de nieuwe zomerbanden, uitlijnen en balanceren stond het stuur nog scheef. Na een uitgebreide testrit heeft de dealer het stuur toen maar (mechanisch) recht gezet. Dat kostte wat moeite, maar is uiteindelijk top opgelost.

Er bleek een update voor het schuifdak te zijn, omdat er gevaar op inklemming zou kunnen zijn. Na de update is de comfortsluiting (dak en ramen sluiten met de sleutel) van het dak verdwenen. Iets wat volgens de dealer niet zou mogen, maar toch echt het geval is. Aangezien ik het dak vaak vergeet te sluiten voordat ik de auto afzet, maakte ik tot nu toe veel gebruik van deze functie. Ik baal dus als een stekker! De dealer gaat onderzoeken wat er aan de hand is, wordt vervolgd.

Het rijden op zich is steeds weer een genot. Wat een heerlijke reisauto is de B8. Tijdens mijn laatste reis naar Oostenrijk heeft de Passat het aardig te verduren gehad. Zonder echte pauze in 7 uurtjes naar Fiss en grote stukken harder dan 200 km/h gereden. Ook bij deze snelheden ligt de auto stabiel op de weg en geeft een zeer groot gevoel van stabiliteit en veiligheid. Al realiseer ik mij dat dit waarschijnlijk door het optionele sportonderstel en de 18" wielen komt. De top (op de klok) ligt bij 223 km/h, al duurt het even om van 210 op die snelheid te komen. Aangezien er geen kip op de weg was en het laatste stuk in Duitsland richting de Oostenrijkse Grens bijna geen bochten kent, was de ruimte er om de topsnelheid eens uit te proberen. Eenmaal aangekomen op de plaats van bestemming, bleek het gemiddelde verbruik 1 op 15 te zijn! Een ongelofelijke waarde bij die snelheden, maar de hoeveelheid getankte diesel bewees het gelijk van de boordcomputer. Chapeau!!!

Over de LED-plus-koplampen ben ik alleen nog maar enthousiaster geworden. Wat hebben die een fantastische lichtopbrengst. Ook de meedraaiende functie en de bochtverlichting heeft zijn meerwaarde op donkere wegen al bewezen. Zeker op de onverlichte Duitse Autobahn is mijn waardering voor deze optie bijzonder groot. De extra investering van enkele honderden euro's meer dan waard. En als toetje zijn de DRL bij deze optie bijzonder mooi.

Nu de zomerbanden erop liggen is de auto nog stiller geworden, al kon ik mij niet voorstellen dat dit nog mogelijk was. De B8 is op elk vlak een duidelijke stap vooruit t.o.v. de B7, maar op het gebied van geluid stap je in een heel andere wereld.

Ook de veiligheidsystemen zijn inmiddels grondig getest. Door omstandigheden met een verdwaald Pools busje (nee, ik was niet op mijn mobiel aan het kijken) kwam het tot een noodstop op een 80km/h weg. De auto geeft dan een visuele waarschuwing in het digitale dashboard, een luide pieptoon klinkt, de gordels worden flink aangespannen en hij maakt een aanvang met remmen. Door adequaat ingrijpen kwam ik enkele cm's achter mijn collega tot stilstand......

Inmiddels waardeer ik de Discover Pro en het Active Info Display met de dag meer en meer. Aangezien de auto een verlengstuk van mijn bureau is, is bedieningsgemak voor mij heel belangrijk. De voice-control van het systeem is zo goed dat het zelfs mijn Limburgse tongval goed verstaat. Hij zit er bijna nooit naast en als dat al zo is, ligt dat waarschijnlijk meer aan mij dan aan het systeem. Ik druk dus nog maar zelden op de knoppen op de middenconsole. Aangezien ik alle informatie voor mijn neus kan zien, is het autorijden op zich een stuk relaxter en rustiger geworden. Wat ben ik bij dat ik al die maanden op het Active Info Display heb gewacht.

Is er dan niets te klagen: nee eigenlijk niet. Al zou ik graag een elektrische achterklep hebben gehad, maar die optie kon niet bij een R-line. Klagen met gezonde benen dus....

Op naar de 30.000.......

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.