Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 130pk Highline (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.9 TDI 130pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 278.706 km |
KM-stand laatst | 304.000 km |
Eindelijk overschrijven
- 279.789 km
3 weken geleden de auto gekocht en doordat er nog een stukje gespoten moest worden, er nog een nieuwe APK op kwam en de vorige eigenaar z'n kenteken nog niet had van z'n vers geïmporteerde Audi A6, kon ik hem vandaag pas ophalen.
Dus overschrijven, tank vol gooien en op naar huis!
De passat is lekker luxe. Crème vollederen bekleding, climatronic, regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel en de fijne 6 bak zit gekoppeld aan een 4 cilinder TDI motor met pompverstuiver. Affabriek levert deze 96kW maar dankzij een chip op maat van VVT levert hij nu een behoorlijk stukje meer. Namelijk 177pk en 420Nm(!).
De vorige eigenaar heeft aan allerlei leuke details gedacht zoals W8 binnenverlichting en W8 achterlichten. Verlaging dmv vaste veren van Apex en een lichtschakelaar en raambedieningsknoppen van een Golf 6 (dus met chromen randjes). Ook zijn er drie analoge metertjes ingebouwd boven de radio. Turbodruk, olietemperatuur en oliedruk. Helaas werken deze op dit moment nog niet dus dat is een leuk klusje voor me.
Dat ik met een snelle TDI op pad ben, merk ik gelijk. Nu meer dan tijdens de proefrit. Wat is die TDI soepel en snel!! In de eerste 2 versnellingen spinnen de wielen onder vollast tijdens alle omstandigheden. Wat een kanon! Doorat hij verlaagd is door alleen andere veren is het comfort nog volop aanwezig en is er minder sprake van overhellen. Hierdoor voelt de Passat redelijk sportief aan.
Het verbruik geeft in de boordcomputer een gemiddelde aan van 5.3l/100km. Of dit reëel is moet nog blijken. Vaak zijn deze wat meer optimistisch dan reëel. Alle tankbeurten worden bijgehouden in de verbruiksmeter.
Gebruiksgemak, snel en lage kosten
- 283.000 km
Vandaag eindelijk de Passat eens uitgelaten op de Duitse autobahn. Helaas door verkeer kon ik niet boven de 200km/u komen, maar dat wilde de auto maar wat makkelijk. Bij 180 krijg je nog steeds een duw in je rug knalt hij met het grootste gemak naar de 200. De auto voelt bij deze snelheden op geen enkele manier aan alsof hij dit niet aan kan. Het gemak waarmee deze snelheden gehaald kunne worden is geweldig. Weinig auto's die me bijbenen!
Het verbruik is ondertussen ook wat duidelijker geworden. Momenteel zit ik op een gemiddelde van 5.27/100km. Dat is dus 1l:18.9km. Dat is met een auto van dit formaat en gewicht gewoon erg zuinig. Mijn vorige auto, een Golf MKIV 1.9 TDI met automaat, liep gemiddeld 1:16. Alles bij elkaar opgeteld is deze auto goedkoper per maand dan het kleine Golfje. Geniaal!
Over betrouwbaarheid kan ik nog niets zeggen. Ik heb nu een kleine 3500km gereden zonder een centje pijn of olieverbruik.
Over 2000km mag hij weer voor een beurt en dan laat ik m'n monteur hem direct even goed doorlichten.
Ik wordt steeds meer blij met deze wagen. De kofferruimte is ronduit groot en goed bereikbaar door de vlakke laadvloer. Met de banken plan is het gewoon enorm!
Voor nu geen bijzonderheden maar wel een blij gezicht elke keer als ik in en uitstap en zelfs bij het tanken. Bij de 300.000km doe ik weer een update, mits er bijzonderheden voor die tijd zijn.
Verbruik < 1:20
- 286.412 km
Het is me gelukt! De laatste tankbeurt gaf aan dat ik met 54.77 liter, 1133km heb gereden. Dat komt neer op een verbruik van 1l/20.7km. Toch best netjes voor een auto van 1420 kg met 180pk! Mede te danken aan de Shell V-Power brandstof. Hiervoor wad 1:19.8 het zuinigste wat ik eruit heb kunnen halen.
Op naar de 1:22. Ik denk dat het haalbaar is.
Kleine beurt
- 291.000 km
Ondertussen heeft de Passat weer verse olie met filter, 2 nieuwe brandstof filters en het lucht,- en interieurfilter zijn ook vervangen. Kosten €167,-
Ik kreeg van mijn monteur te horen dat de versnellingsbak drijfnat was. Er ging een halve liter olie bij. Dit is toch wel iets om in de gaten te houden.
Ook heb ik een bonkend geluid nabij het insturen naar rechts en gas geven tegelijk. Erg storend. Ik verwachtte een wiellager en had die alvast gekocht. De wiellagers zijn echter allemaal goed, evenals de homokineten. De monteur dacht dat het te maken had met de verlagingsveren die eronder zitten. Ondertussen vrees ik voor de binnenste homokineten. Toch maar even goed in de gaten houden. Hoewel dit natuurlijk een tegenvaller is, heeft de auto bijna 3 ton erop zitten en bij zo'n kilometerstand gaan er vaker dingen stuk.
Ondertussen heb ik de aftermarketradio verruild voor een RNS MFD. Origineel VW. Staat een stuk mooier en heeft ook ingebouwde navigatie. Ik mis nu het handsfree bellen dan de Sony Xplod wel. Evenals spotify streamen via bluetooth. Achjah, je moet wat over hebben voor originele gadgets.
Ongeluk zit in een klein hoekje
- 293.000 km
Voor het werk moest ik afgelopen woensdag en donderdag naar Zweden. Met eigen auto naar Schiphol en ik kwam daar om 06:30h aan om op P2 te parkeren. Sta netjes met 2 collega's in de auto te wachten achter de haaientanden op langsrijdend verkeer en ineens een grote knal. Een taxichauffeur van TCA lette niet op en knal bij mij achterop. Gelukkig geen gewonden. Ook dankbaar dat ik een trekhaak heb want de schade valt hierdoor mee. Bumper is krom en een deuk in de achterklep. PDC werkt ook niet meer dus waarschijnlijk is één of meer van de sensoren stuk.
Eerste indicatie: €1000,- schade :-(
Gelukkig hebben we binnen een kwartier het schadeformulier ingevuld en heb ik mn vlucht nog ruim kunnen halen. De auto is verder niet krom, de achterklep sluit en opent nog prima en alle verlichting is heel gebleven. De Mercedes had minder geluk. Mijn trekhaak perforeerde zijn radiateur en hij kon niet verder rijden.
Tot ziens trouwe reisgenoot!
- 304.000 km
Afgelopen woensdag is de Passat naar een nieuw baasje gegaan. Sinds dat ik verhuisd ben zijn mijn kilometers gehalveerd en kon de diesel niet meer uit. Een auto verkopen geeft toch altijd een dubbel gevoel. Aan de ene kant word ik enthousiast omdat ik weer een andere mag kopen, aan de andere kant moet ik mijn fijne, trouwe en sterke reisgenoot uitzwaaien. In een jaar tijd heb ik er 26.000km bij op gezet. het enige onderhoud dat ik heb gehad zijn remblokken voor, een multiriem met spanner, een thermostaat met koelvloeistof en verse olie met alle filters. goed voor een kleine €300,-. Voor de APK op 23 mei 2016 slaagde hij met vlag en wimpel. 2 lampjes bij de kentekenverlichting en een stofhoes welke los zat. €80,-. olieverbruik over de afgelopen 26.000km is 2 liter. alleszins acceptabel m.i.
De koper was duidelijk iemand die er verstand van heeft. hij had 2 hydraulische oprijbokken meegenomen en heeft de auto grondig geïnspecteerd. Zo vond hij dat de auto meer zweette dan normaal, en daar kon ik me in vinden. waarschijnlijk het teken dat bij de volgende distributiewissel de krukaskeerring meegenomen dient te worden.
de bedoeling was om er een Audi A4 Avant B6 voor terug te kopen. Dit keer met een benzinemotor. Mijn budget is dankzij de afgelopen verhuizing beperkt tot de verkoopprijs van de Passat namelijk. hierdoor kon ik een fatsoenlijke Audi wel vergeten en toch maar weer op zoek gegaan naar een Passat B5. Ik heb er dezelfde dag nog één gevonden. Een 1.8 T met bijna net zoveel opties als de vorige. Van deze zal ik ook weel een review plaatsen en het verbruik bijhouden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.