Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI 130pk Comfortline (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.9 TDI 130pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 123.000 km |
KM-stand laatst | 228.000 km |
ERVARINGEN
- 228.000 km
Twee jaar geleden deze Passat gekocht met 123.000 op de teller. Met 45.000 km/jaar een zware caravan en huisgenoot die alleen automaat mag rijden is deze Passat een uitkomst. Opties als regensensor, mistlampen, lichtmetaal, afneembare trekhaak, navigatie, climatronic en open dak met zonnepanelen maakten de auto helemaal af. Het is een bijzonder comfortabele reiswagen op de lange afstanden. Zet de cruisecontrol maar aan en met of zonder caravan brengt deze auto je automatisch schakelend naar de bestemming.
Het verbruik met automaat is wat hoog. 1 op 13,8 is het gemiddelde en dat is voor een diesel veel. Ik heb gevraagd wat een roetfilter kost (retro). Tja het filter is gratis, maar bij dit type moet ook de katalysator vervangen worden en kost het mij al met al ruim 400 euro. Daar heeft de subsidieregeling van de overheid geen antwoord op.
De grote kofferbak is een uitkomst, maar als er zoals bij ons een rolstoel in ligt, dan kan de rest van de bagage er wat lastig bij.
Het reguliere onderhoud vind ik niet duur en ik was stevast van plan hier 4 jaar in te rijden totdat er 300.000 op de teller staat.
Maar het loopt helemaal anders.
PROBLEMEN
- 228.000 km
Het begon al bij aankoop dat de accu kapot was en de homokinetische aandrijving van één van de wielen. Vervolgens viel één van de interieurverlichtingslampjes uit en langzaam aan ook de rest van het dashboard. Uiteraard moesten remschijven, blokken, achterdempers en de riemen vervangen worden. Maar ook het vangslot van de achterklep ging stuk. Na drie vakanties met de caravan zit er wel heel veel speling in de afneembare trekhaak. Hoe goed ook bevestigd, de haak klapt op en neer bij een hobbel in de weg. In Italië knapte spontaan een portierraam. Een jaar later is het mechanisme er van ook kapot. De versnellingsbak blijkt al net boven de 2 ton versleten en reviseren is kostbaar. Ook de wielsporing moest worden aangepast. Ik nader nu de 230.000 km en moet 5.000 euro aan onderhoud uitgeven om de auto richting de 300.000 te kunnen krijgen. Maar dat is het niet meer waard.
VW kan er niets aan doen dat de dieselprijs 1,37 is geworden. Bij deze prijs is gas veel en veel goedkoper.
Kortom, mijn ervaring is dat VW helemaal niet zo degelijk is als beweerd wordt. De \"degelijkheid\" voel je wel, maar is er niet. Bij normaal gebruik gaat ook hier alles tijdig kapot.
Wat dat betreft is de waarde van een VW-Passat de duizenden extra euro\'s t.o.v. de concurrentie niet (meer) waard.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.