Volkswagen Passat Variant 1.8 5V Turbo Comfortline (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.8 5V Turbo Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 96.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
UITERLIJK: Persoonlijk vind ik het een erg strak basic ontwerp, veel beter dan de ’bedachte’ huidige
Passat, maar dat is een kwestie van smaak.
RUIMTE: Prettig ergonomisch dashboard en goed verstelbare zitplek bestuurder. Ruim want station,
maar die = ook eindig: dakdragers en trekhaak brengen uitkomst voor het grotere werk. Geen
deelbare achterbank. Vreemd! Passagiers: prima stoelen voor de lange ritten en de climacontrol is
perfect (zeker met kinderen naar La France).
RIJDEN: 1.8T is een technisch zeer sterke en veelzijdige motor (zie ook veel audi’s) Beetje turbo-
lag tot 3000 toeren, daarna gaat-ie als de brandweer. Laat zich ook relaxed rijden. Ook
bergbeklimmen is een feest met zo’n turbo. Schakelt okay. Chiptunen schijnt goed mogelijk te zijn,
maar ach, je koopt zo’n station ook wee niet om te racen en achterwielaandrijving heeft-ie ook
niet dus...
Stuurbekrachting e.d. werkt prima. Iets vager in het stuur dan een BMW of een Ferrari maar weer
strakker dan de meeste gezinsbakken. De ankertjes doen het ook fijn (ABS). Je voelt je heel veilig
in de auto en veel geluid maakt de motor niet als je relaxed rijdt. Pittiger rijden hoor je wel, maar
dat is de paar keer dat je een paar kilomter slingerende weg voor jezelf wel lekker, toch?
TREKKEN: alleen licht spul erachter gehad (beneden 350 kg) en dat merk je dus echt niet.
PROBLEMEN
ONDERHOUD
120-125000 gereden plm. Niet tuttig maar ook geen zinloos gescheur want
eerbare huisvader. Altijd netjes warmgereden en onderhouden/APK bij VW-specialist.
NORMALE ZAKEN
**** distributieriem, ruitewisserbladen, olie, banden, filters, lampjes etc
NIET NORMALE ZAKEN
* voorwiellager naar de ratsmodee
* plaat die motor beschermd losgeraakt
* voorwielophanging had af en toe rare geluiden en bonkjes, die dan weer verdwenen.
* gekmakende eletcronica van centrale deurenvergrendeling en alarm: soms net een flipperkast.
alarm gaat soms spontaan aan (midden in de nacht straten verderop, sorry buren). Garageman (ik
heb een hele goede, kom ik al jaren) kan er niks aan doen.
* deuren met kinderslot wel van binnen en niet van buiten open (???!!!)
* in a’dam kunnen de mannen van de vuilophaaldienst met hun afstandbediende hijskraan (voor de
ondergrondse containers) je alarm aan en af zetten. Heel apart.Ik kan daar wel om lachen, maar
toch ook wel merkwaardig.
* De auto kan best een dagje zonder u, maar door alarm en airco (?) trok mijn passat zijn eigen
accu na 1 - 2 weken stilstand leeg. Na drie keer ANWB Heb er toen maar een peperduur beest van
een profi-accu ingezet:
probleem weg.
* de startbeveiliging: auto is 2 maanden geleden gejat met alarm/startonderbreking aan. Garage en
verzekering zeggen dat dat alleen kan met een oplegger, maar welke crimineel gaat nou een 8 jaar
oude passat op een oplegger trekken midden in de stad? Volgens mij is het systeem niet goed. Veel
gejatte auto, dus heb je er eentje: koop een stuurslot of iets extra’s.
Baal wel heel erg dat-ie weg is, vond het een prima auto. De enige reden dat ik nu iets anders ga
kopen is dat ik 7 zitplaatsen wil. En de Sharans zijn niet zo betrouwbaar. Na Frans en Duits toch
maar eens wat Japs proberen misschien.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.