Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Business Edition (2015)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 120pk Business Edition (2015)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.6 TDI 120pk Business Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst150.000 km
Lezerswaardering: 58%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 360 km

Eerste indruk was ook de echt de eerste in mijn geval. Had deze auto uitgekozen als opvolger van mijn Peugeot 508SW. Als voorloopauto overigens nog ruim 3 maanden in een Megane diesel gereden. Vrij abrupt diende er echter gekozen te worden en door omstandigheden geen gelegenheid gehad om langs garage's te gaan, proefritten te maken en auto's te gaan bekijken. Had echter eerder een VW Jetta gereden en ben er gemakshalve vanuit gegaan dat de passat ongeveer hetzelfde zou rijden.

In de praktijk blijkt dat ook best wel te kloppen. De passat is weliswaar groter maar het gevoel verregaand hetzelfde. Afwerking en kwaliteit van de gebruikte materialen komt overeen met de eerder genoemde Peugeot en Jetta. In testen wordt er hoog opgegeven hierover maar enige relativering is wel op z'n plaats: ik vind het niet echt beter of hoogwaardiger. 2 kleine minpuntjes hier: het stuur voelt wat plastic-achtig aan en de omlijsting rond de navigatie en airco (zilverkleurig) oogt wat goedkoop. Verder ziet alles er netjes uit met voldoende opbergvakken, bekerhouders en een ruim opbergvak onder de stoelleuning. De ruimte in de auto is heel prettig. Meer dan voldoende beenruimte achter en een grote kofferruimte. Dat is allemaal prima voor elkaar en de beenruimte achter met name lijkt iets groter dan in de peugeot.

De auto ligt prima op de weg en is comfortabel. Wind- en rolgeluiden blijven op de achtergrond. Minpuntje hier is wel de 1.6 TDI motor. Zowel qua geluid als manieren. Na een kleine week rijden kan ik niet anders vaststellen dat de dieselmotor in de Renault (voorloopauto) echt beter is op dit vlak nog even afgezien van prestaties overigens. De passat is natuurlijk zwaarder en daardoor moet de motor wellicht harder werken. Met het dieselschandaal kwam er ook uit dat er eigelijk geen geld is om motoren op een hoger plan te brengen. Dat blijkt dus ook in de praktijk. Eenmaal op snelheid verdwijnen de nadelen wel weer naar de achtergrond. De 1.6 TDI is qua vermogen voor gebruik hier in NL een prima keuze.

De auto is standaard uitgevoerd. Enige toevoeging is het winterpakket en is de auto voorzien van een ritregistratiesysteem. Interieurkleur is donkerbruin (bekleding stof).

Al met al positieve indrukken. Over betrouwbaarheid valt er nog niets te zeggen evenals de gebruikskosten.

Eerste weken gebruik

  • 6.500 km

De eerste 6500 km zitten erop en dus tijd voor wat aanvullingen op de review. De auto bevalt tot nu toe prima. Geen fabrieksfouten tegen gekomen en alles functioneert zoals het moet. Onwillekeurig vergelijk ik deze auto met mijn vorige 508SW. Voor wat betreft het comfort lijkt de passat nu ongeveer even zacht geveerd dan de franse Peugeot. Met Michelin banden zou de Passat zomaar eens iets comfortabeler kunnen zijn zelfs. Dat was in het verleden wel anders met een duitse auto. Qua besturing zijn er kleine verschillen op te merken. De Peugeot wisselt wat directer van rijstrook. De tegendruk welke de stuurinrichting biedt bij de hier geldende snelheden is bij de Passat weer wat beter vind ik en gewoon zeer prettig in gebruik. Daar tegenover staat wel dat de besturing en weggedrag bij hogere snelheden (boven 150 km/u) iets vager is dan de Peugeot maar wellicht te verhelpen is met betere banden dan de standaard Continental banden. Bij snel genomen bochten leunt de auto op het buitenste wiel. Rechtuit rijden gaat prima echter bij b.v. een rijbaanwisseling komt er wat onrust in de auto. Tot zo'n 150 km/u is de wegligging goed voor elkaar en rijdt de auto zeer goed, stabiel en ontspannen. Veel harder zal er doorgaans niet gereden worden met dit soort gezinsauto's. De verschillen zijn overigens ook zo klein dat het niet doorslaggevend is om of voor de een of de andere auto te kiezen.

Interieur. Het interieur zit netjes in elkaar echter met de eerder gemaakte opmerkingen. De materialen en stoffen voelen prettig aan. Er is voldoende bergruimte in de portiervakken, tussen de voorstoelen en het dashboardkastje. Ook is de ruimte in de auto prima zowel voor al achter. Achter net iets meer ruimte dan in de Peugeot overigens. De ( "Ergocomfort' ) bestuurdersstoel is ook goed te verstellen, deels elektrisch (lendensteun en leuning). Ook het uitschuifbare deel voor de zitting is goed en de verwarming van de zitting prettig. Al met al zeer goed zitcomfort dus. Wat opvalt is dat de interieurmaterialen wel erg kwetsbaar zijn: minder geschikt met kleinere kinderen dus of indien grovere zaken vervoert worden. Kunststof van wat hardere soorten zijn dan iets geschikter lijkt me. In mijn geval geen probleem echter.

Exterieur. Passat heeft een net en algemeen uiterlijk. In en uitstap is royaal evenals toegankelijkheid van de kofferruimte. De led koplampen zijn gewoon zeer goed (en zien er gewoon mooi uit ), Mooie wielen. Het standaard grijs met de chromen raamomlijsting staat niet verkeert.

Pluspunten. Zomaar een greep en naast de hierboven genoemde: bij het parkeersyteem wordt steeds aangegeven hoe voorwielen staan (handig), goede geluidsinstallatie met voldoende aansluitingen, rustige dashboardverlichting, Goede airco en verwarming (hoewel qua bediening wel weer ingewikkeld gemaakt met teveel knoppen). Ook handig: de instapverlichting onder de spiegels. Groot opbergvak onder de bodem van de bagageruimte. Verbruik (5,2 ltr/100 km). Overzichtelijk. Prima interieur verlichting. Ruim (zowel interieur als kofferruimte).

Minpunten. Die zijn er uiteraard ook. De startknop reageert echt te traag na indrukken, parkeerassistent reageert te traag, bij het aanzetten van de achterruitenwisser bedien je bijna altijd gelijktijdig de spoeier, het start - stop mechaniek treedt te snel in werking (nu dus standaard steeds op "uit"), de rollo boven de bagageruimte is van slechte kwaliteit, te kleine spiegels, hoofdsteunen die niet door 1 iemand te demonteren zijn, de onlogische / onoverzichtelijke en deels overbodige ( 1 volume-draaiknop b.v. is echt genoeg.) plaatsing van de bedieningknoppen op het stuur. Laatste doet me toch wel terug verlangen naar een menudraaiknop ergens in de buurt van de pook. Erg kleine tassen achter de voorstoelen. Inhoud brandstoftank (66l) net te klein voor veelrijders. Qua minpunten is dat het wel overigens.

In de categorie het-zit-erop maar laat alsjeblieft weg : de uitneembare asbak (waardoor de de vakken van de bekerhouders niet geheel bedekt worden), de elektronische handrem (ouderwets handbediend blijft echt beter vind ik). Tire mobility set (gewoon reservewiel graag), 6 bak (liever 5 en nog liever automaat).

Tot zover. Veel pluspunten maar toch ook een paar minpunten. Een fijne auto. Binnenkort maar eens kijken wat car-net allemaal inhoudt.

14500 km

  • 14.500 km

Recent is de auto voorzien van winterbanden (Goodyear). Deze geven de auto een beter rijgedrag en voelen soepeler aan. Ondanks de winterbanden is er qua geluid niet veel verschil te merken. In bochten wilde de auto met de continental banden weleens een behoorlijke stap opzij maken op een dwarsrichel maar dat is nu grotendeels weg.

Voor de rest blijven de bevindingen zoals eerder vermeld. Was van plan het Carnet te activeren maar heb dat achterwege gelaten. Las dat fabrikanten er prive-gegevens mee (kunnen) verzamelen zodoende.

De auto is nu 2,5 maand oud . Geen storingen terugroep acties tot nu toe. Heb bij 13200 km een liter olie bij moeten vullen en dat vind ik best snel eigenlijk. Het brandstofverbruik ligt even boven de 1:19. Bij 30000 km is er de eerste servicebeurt.

24000 km

  • 24.000 km

Inmiddels alweer 4 maanden en 24000 km onderweg met de Passat. De auto kent in de afgelopen periode wat electronica problemen die er overigens nog niet voor gezorgd hebben dat de auto stil valt. Met name de assistenten laten de auto in de steek. Al een 3 keer nu gehad dat de ESP, bandenspanningcontrole en cruise-comtrol een voor een en in willekeurige volgorde ermee stoppen onderweg. Ook de sensoren van het parkeersysteem laten het bij het eerste beste echt kleine sneeuwbuitje afweten. Nogmaals de auto blijft rijden maar laat alsjeblieft deze zaken weg als het minder functioneert / gebrekkig bedacht is. Als berijder ben je dan veel gelukkiger. Ster eraf voor de betrouwbaarheid in ieder geval.

Ander opvallend item: bij lanzaam rijden over de bolvormige drempels in onze straat valt op dat de auto hoorbaar kraakt en met name bij alle portieren. Hij is nogal gevoeliger voor torsie dan mijn vorige VW die daar absoluut geen last van had.

Het brandstofverbruik wordt niet beter dan 1:18 - 1:19 (normwaarde van de leasemaatschappij is 1:25). Bij 110 km/u constant op de cruisecontrol is het 1:22. Norm halen zit er sowieso niet in daar de auto hoofdzakelijk op de snelweg rijdt, Het olieverbruik neemt wat toe: 1e liter bij 13000km, 2e liter bij 23000km. Spannend is dat niet hoewel ik bij onze huis-tid (met 230000km op de klok) nog nooit heb hoeven bijvullen of een oliepeilverlaging op de stok waarneembaar is. Alle waar naar z'n geld dus.

Aan de postieve zijde is dat het geheel van zitten, rijden , sturen,remmen, comfort goed is zeker tot zo'n 140km/u

Ben benieuwd hoe het de komende tijd verder gaat.

68000km

  • 68.000 km

Is alweer even geleden dat ik een update schreef over de auto. Bij de laatste service (60000 km) is er een update uitgevoerd welke de elektrische problemen (uitval ABS / ESP /Cruise control enz enz ) zou moeten oplossen. Inderdaad hebben die nog niet plaatsgevonden de afgelopen 8000 km tot afgelopen week. Op het schermpje tussen de tellers verscheen de tekst "bron laden". (nee niks te maken met usb of telefoon, had de radio aan) . Daarna trok de auto ineens vol de parkeerrem aan. Gelukkig was het op de snelweg (en bij 140+) zodat de rem ook gelijk weer vrijgegeven werd / onvoldoende kracht had om aan te grijpen. Even niet te vroeg juichen dus dat alles opgelost is en kijken of het zich herhaald. Een ander item is dat ineens bij rijden de parkeersensoren rondom kort signalen afgeven . Op het dashboard verschijnt dan een symbooltje van een de auto met ronde lijntjes rondom. Dat is dus niet opgelost met de update. Electronica is een zwak punt van deze VW in ieder geval.

Het rijden (zolang je maar niet te snel de hoek om wil) , de ruimte en de praktische bruikbaarheid is wel een goed punt van de auto. Olieverbruik is ongeveer een liter per 10000 km. Heb maar een 5 literblik olie uit de Lidl gehaald zodat ik even vooruit kan en niet zonder sta. Dieselgebruik schommelt rond de 1:18 . De auto rijdt nu vrijwel alleen op snelwegen.

De plussen en de minnen zoals eerder gemeld blijven waarbij de kleine tankinhoud, het onoverzichtelijke en onlogisch ingedeelde stuur en menu's het meest irriteren.

104.000 km

  • 104.000 km

104.000 km Eigenlijk valt er bar weinig te vertellen over de afgelopen 35000 km en is er eigenlijk ook niet veel aanleiding voor een update van de review. De electrische kuren zijn ook na de 90000 km beurt in ieder geval niet weg, heb nog regelmatig ruzie met de elektrische startknop , het contact (traag en onlogisch) en de traag werkende handrem die altijd net weer niet doet wat je wilt.

Het rijden is verder ok. De Continental banden zijn vervangen door Michelin Energy-saver banden en dat doet de autobijzonder goed. De auto stuurt veel preciezer,is comfortabeler, heeft meer grip , gaat minder snel naar de buitenkant van de bocht en blijft ook op hogere snelheid beter stabiel (zeg tot bijna 160) dan voorheen. Duidelijk een klasse betere band dus die Michelin dan de Continental . Tip voor kopers dus van deze wagen: eis er goede banden bij.

Echt snel rijden op bochtige wegen is en blijft sowieso niet het ding van de Passat. Ik schreef dat in een vorige update ook al. Bij snelle bochtwisselingen werkt alles tegen en on-dynamisch. Een Octavia of Golf rijdt sportiever en dat zegt lijkt me genoeg. Over het platform van waaruit veel autotypen van groot tot klein worden ontwikkeld wordt vaak positief geschreven in de autopers. Vermoedelijk prima voor de portemonnee van de fabrikant, ik heb zwaar m'n bedenkingen. Het blijkt op teveel fronten een compromis van een compromis. Rechtuit gaat dan alles echter prima, comfortabel en als het ware vanzelf. Je hebt lekker de ruimte,goede stoelen, meeste knoppen zijn logisch gegroepeerd, de auto is redelijk stil en de kilometers vliegen voorbij. Als reiswagen zeer goed dus om veel kilometers mee te maken en dat is het dagelijkse ding voor deze auto. Beladen of onbeladen maakt eigenlijk ook niet uit en dat is gewoon goed. Ook opvallend goed vond ik de airco die gedurende de warme weken gewoon zeer goed presteerde.

Indien de elektra ook voor elkaar zou zijn en minder onlogisch zou werken zou dit gewoon een goed tot zeer goede auto zijn. Nu hangt de auto tegen goed aan. Toch zie ik er veel rijden. Inmiddels zijn er in deze klasse ook een paar concurrenten bij: de Talisman en de nieuwe Insignia. Die zien er allemaal weer (veel) moderner uit. Het model van de Mondeo blijft ook frisser dan de Passat op een een of andere manier. Wordt langzaamaan echt hoog tijd voor een update van deze auto.

121.000 km

  • 121.000 km

inmiddels rij ik alweer 2 jaar in de passat. De voors en tegens zijn n de vorige reviews langs geweest. De update van de software heeft de electrische problemen van de auto niet verholpen. Gelukkig is het voor mij een leasewagen echter als je er je eigen spaargeld in hebt zitten lijkt mij het uiterst irritant. Ik heb overigens een paar collega's waar de passat geen problemen geeft. Het kan dus wel goed gaan zo blijkt. Als je de problemen even parkeert (en voor lief neemt) staat er een plezierige practische reis- en gezinswagen. Dat het weggedrag boven pakweg 140 km/u slechts redelijk is en de dieselmotor ongecultiveerd is maakt dan niet veel uit. Tot de hier geldende snelheden valt dat sowieso niet op en wordt de practische bruikbaarheid vooral benadrukt. Slijtage is overigens niet waarneembaar. Alles zit zoals het hoort .

De afgelopen periode kende de autodus geen andere problemen dan de reeds bekende. Tot nu toe is er een 7 liter extra olie ingegaan (naast het bijvullen bij de 4 servicebeurten tussendoor natuurlijk ).

Binnenkort volgt de 120000 km service. 2018 wordt alweer het laatste volle jaar voor de Passat. Planning nu is wisselen ergens in het derde kwartaal. Denk erover na een voordeliger leaseauto te nemen en die bij te tellen of een voordelige gebruikte erbij (en dus wel een wat duurdere auto). Laatste lijkt mij de leukste optie in ieder geval

Op korte termijn worden de winterbanden gemonteerd in ieder geval. De auto functioneert overigens uitstekend in de winter en trakteert de berijder op een zeer goede airco/ventilatie en verwarming, top (led)verlichting en verwarmde voorstoelen. laatste is de Ergo-voorstoel: volledig verstelbaar en met een prima lendensteun. Dat de auto het af en toe even moet stellen zonder ESC, start-stop, Parkeerhulp enz ( het past nu wel vaker op 1 bladzijde in het menu) moet stellen zij dan maar zo.

130.000km

  • 130.000 km

Afgelopen periode is er nogal minder met de auto gereden. Er zijn, buitenom de reeds gemelde problemen , geen bijzonderheden bijgekomen. De 120000 km beurt is net geweest. Het aantal storingen is iets verminderd maar steken zo af en toe nog de kop op. Pas wilde de auto op een ochtend niet starten. De startmotor deed het slechts een halve seconde en dat was te kort om de auto te doen aanslaan. Weer een argument voor een gewone sleutel; dan bepaald de chauffeur hoe lang er gestart wordt. Na een kwartier prutsen verscheen op het scherm een storing in de start stopautomaat en was het ineens mogelijk om de startknop bij langdurig indrukken normaal en met langdurig lopende startmotor te starten . Veel rook en een verschrikkelijk onregelmatige loop. Mijn zoon was inmiddels ook wakker geworden hierdoor en kwam ook al vragen wat er loos was. Flink gas geven en ja hoor , toen werd alles weer normaal. Dat zijn eigenaardigheden waarmee je moet leren leven met dit exemplaar. Tja en hoe meer je rondkijkt en luistert , hoe meer je er achter komt dat de techniek niet geheel meer bij de tijd is. Ik schreef het al eerder: deze auto moet rap een facelift / update krijgen. De andere kant is dan weer dat er een comfortabele en ruime auto staat en als alles het doet overheerst die gedachte. De prima verstelbare linker voorstoel helpt hierbij.

Het olieverbruik lijkt wel iets gedaald. Sinds de eerste melding is er ruim 9 liter olie bijgevuld tussendoor. Over iets grotere periode bezien dus 1 liter per 10.000 km (2x tussen de service door zeg maar). Brandstofverbruik vind ik ook netjes voor het formaat auto en ligt bij de 1:17 / 1:18. Jammer dat de tank in de praktijk veel en veel te klein is. 60 liter is echt het minimum hier vind ik.

150000 km

  • 150.000 km

Inmiddels al ruimschoots de 150000 km gepasseerd. Na verlenging van een half jaar zit het er komende april echt op voor de Passat. De voortdurende kennelijk niet oplosbare elektronicaproblemen zorgen ervoor dat ik er eigenlijk niet rouwig om ben. Recentelijk is dan toch de wegenwacht eraan te pas gekomen. De contactsleutel lag reeds in de auto en de auto ging spontaan op slot toen ik het achterportier sloot. Ik benijd de volgende bezitter, die er vermoedelijk z'n duur verdiende centjes insteekt, niet in ieder geval.

De auto staat inmiddels op een nieuwe set Michelin banden en dat doet hem zonder meer goed. De auto stuurt iets nauwkeurig, waggelt minder snel naar de buitenbocht en is comfortabeler. Tja ten opzichte van Michelin is en blijft Continental slechts een matig B - merk. Samengevat is mijn vorige 508 beter dan deze passat (en het nieuwe model ook zoveel mooier overigens). Begin volgend jaar gaan we kijken naar een andere wagen. T.z.t. komt daar ook weer een review van.

NB hieronder staat Ja bij "Zou je weer een auto van hetzelfde merk kopen? " Ik heb echter Nee ingevuld. Ook hier sjoemelsoftware?

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.