Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Highline (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 1.989 km |
Passat Variant GTE Highline
- 1.989 km
De eerste maand (ontvangst 29-12-2015) en bijna 2000 km zitten er op met de Passat Variant GTE Highline.
Mijn eerste Volkswagen, en ja ook ik ben gezwicht voor 7% bijtelling. Mijn vorige auto was een Audi A5 Sportback 1.8 TFSI Pro Line, en daarvoor een heerlijke BMW 330 Coupe. Hoewel de meeste door mij gereden auto's van Duitse afkomst zijn, mag de Volvo S60 D5 ook een eervolle vermelding krijgen.
Enigszins toevallig dat ik Passat ben gaan rijden. Eigenlijk had ik na een voorselectie en een paar proefritten gekozen voor een BMW 520d High Executive (Audi A6 was andere kandidaat). En heel eerlijk gezegd dit alleen omdat de nieuwe Volvo XC90 al was uitverkocht voordat ik met mijn ogen kon knipperen. Ik had net een nieuwe Volkswagen Up voor mijn vader besteld bij Volkswagen dealer Pon te Naarden toen ook de vervanging van mijn Audi A5 ter sprake kwam. De verkoper vroeg me of ik wel eens aan de nieuwe Passat gedacht had. Nee dus, en hij bood me ter plekke een proefrit aan met een reguliere 1.4 TSI. Ik was blij verrast met de afwerking en het algemene rijgedrag van deze auto. Daarnaast was vooral mij vrouw ook blij met de hogere zit en rijcomfort (t.o.v. de Audi A5) en de (laad)ruimte. Toen ik daarbij te horen kreeg dat de GTE uitvoering met 7% bijtelling zou komen was de keus snel gemaakt. Ik heb wel eens in een Prius, een Mitsubishi Outlander PHEV en de Tesla Model s p85 van mijn collega gereden, maar zelf nog nooit een hybride gehad, dus het was wel even spannend of ik het wat zou gaan vinden. De Prius en Outlander vond ik persoonlijk geen enerverende ervaring, de Tesla wel maar het is uiteraard geen vergelijk.
Gezien mijn leaseklasse was alleen de kleur en keus voor velgen (een set 17"lm met winterbanden en 18"lm Dartfort met zomerbanden) even nadenken, en de rest alle opties. Voor het rijcomfort heb ik niet voor 19"lm zomer gekozen.
Verbruik:
Mijn woon-werk verkeer is 26 kilometer (enkele reis) en ik kan op de zaak opladen en heb inmiddels thuis ook een laadunit laten installeren. De eerste week kon ik niet elektrisch laden gezien de leasemaatschappij mij een verkeerde pas had gestuurd en vanwege de feestdagen de installatie van de laadunit een week was verschoven. De eerste kilometers veel uitproberen, volledig elektrisch rijden, hybride, auto opladen vanuit hybride stand, GTE modus, etc. heb ik niet mijn best gedaan zuinig te rijden. Na zo'n 740 kilometer moest ik dus tanken. Na deze tankbeurt beschikte ik over de juiste pas en een eigen laadstation. Met regulier rijgedrag, dus niet extreem zuinig rijden, en niet in eco modus, maar wel veel elektrisch zit ik vandaag op 1989 kilometer en verwacht ik pas dit weekend voor de 2e maal benzine te moeten tanken. Ik verwacht nog een bereik van zo'n 100 kilometer kunnen halen. Het weer en de temperatuur en uiteraard je rijgedrag (wel/geen snelweg) hebben invloed op de actieradius maar ik heb minimaal 30 en maximaal 42 kilometer volledig elektrisch gereden.
Comfort & Gadgets:
Gezien ik alle opties heb moest ik even wennen aan alle hulpsystemen en andere toeters en bellen. Veel veiligheidssystemen kun je uitzetten, en werken prima. Adaptieve cruisecontrol werkt goed, en file rijden is redelijk relaxed. Remmen, gas geven en zelfs stuuringrepen (volgen van je voorligger en/of de belijning van de weg) werken zoals beloofd. Geluidsniveau (extra isolatie ramen) is goed. Op wat rolgeluiden van de banden is het lekker stil, ook bij 120. De Dynaudio geluidsinstallatie, in combinatie met DAB+ is top, ondanks het gemis van een subwoofer in de achterbak. Carnet was snel aangesloten. Voegt niet zo heel veel toe. De telefoonapp is redelijk beknopt, en werkt helaas niet altijd even goed. Dit kan duidelijk beter, en ik hoop dat Volkswagen snel met een update of betere app komt. Connectie met de auto duurt vrij lang, en daarbij kan hij niet altijd verbinding leggen met de auto. Bij Tesla is dit aanzienlijk beter geregeld. Gelukkig kun je de auto ook vanuit de auto voorprogrammeren voor diverse functies (laden/verwarmen, etc). App connect kon ik helaas nog niet aansluiten gezien ik een Samsung Galaxy S4 heb, en dit pas bij nieuwe versies wel werkt. Geluk bij een ongeluk krijg ik volgende week een nieuwe Galaxy S6, dus ik ben benieuwd of het dan eenvoudig werkt en of het wat toevoegt. Het digitale dashboard is top. Je kunt bijv. een klassieke layout kiezen of een layout bomvol met info, wat ik heb aanstaan. Ook navigatie tussen je tellers is handig. Zeer veel informatie en het werkt prettig en eenvoudig. Ik kon snel een perfecte stoel/stuur instelling vinden in de comfortabele stoelen (verwarmd en massage). De massage stand stelt niet zo veel voor, en had er dus net zo goed niet op kunnen zitten. Doe het goed zoals bijv. Audi of BMW of laat het zitten. Ook met je voet de (elektrische) laadklep openen is een optie die vaak niet reageert, en dus feitelijk overbodig is. Pluspunt van het openen van de laadklep is de beperkte ruimte die de klep nodig heeft achter de auto.
De trekhaak is mooi weggewerkt. Overbodig om te zeggen dat de laadruimte top is, zeker voor een hybride. Mijn buurman heeft een Mercedes C350e estate en in vergelijk met de Passat heeft die geen vlakke laadvloer en is de laadruimte, beenruimte achterin, hoofdruimte en zitbreedte toch zeer beperkt. De Mercedes is top afgewerkt, en de Passat komt redelijk in de buurt qua kwaliteitsbeleving. Laden met een kabel met stekkers is even wennen, en bij regen niet heel comfortabel, maar ik doe het waar ik kan. Laadduur is bij helemaal leeg met 2 uur 20 bij mij thuis prima te doen.
Rijden:
De instelbare rijmodus geeft voelbaar in iedere stand zijn eigen dynamiek. Deze auto is voor comfort bedoelt, en ja in GTE modus wil die best even snel een sprintje trekken, maar het is zeker geen auto om mee te gummen. Ik ben het inmiddels wel gaan prefereren t.o.v. de wat stuggere Audi A5. Wanneer je de auto goed aanvoelt kun je overigens nog steeds soepeltjes de rotondes nemen, waarbij je voelt dat de auto wat zwaarder op zijn banden staat. Ik rijd doorgaans in stand comfort en gebruik de GTE zo nu en dan bij het oprijden naar de snelweg of bij een inhaalactie. De overgang van elektrisch naar hybride gaat soepel en geruisloos. De DSG werkt goed en pas zich aan de rijmodus aan. Er zit zowel een D als een B stand op. Bij de B remt de auto af bij gas loslaten en regenereert energie. Als je dit een beetje doorhebt, kun je comfortabel rijden zonder je rem al te veel te hoeven indrukken. Laat je je gas langzaam los dan gaat je remlicht niet aan, bij sneller loslaten zien je achterliggers dat je aan het afremmen bent, slim. De elektromotor en de 1.4 TSI werken goed samen en bieden voldoende vermogen, zeker in GTE stand. Elektrisch rijden kan tot 136 kilometer waarna de 1.4 bij springt. Als je veel van de 1.4 vraagt, merk je uiteraard wel aan motorgeluid en voortstuwing dat het een relatief kleine motor is, maar hinderlijk is het nooit. Wat voor mij niet had gehoeven is het overdreven motorgeluid in GTE stand over de speakers. Waarom?
Door het comfortabele karakter van de VW ben ik, tot vreugde van mijn vrouw, ook wat comfortabeler en minder pittig (lees vlot door bochten en rotondes, maar wel aan snelheden houdend) gaan rijden.
Conclusie na mijn eerste maand Volkswagen Passat GTE:
Fijne ruime en comfortabele reisauto die waarmaakt waar die voor bedoelt is, en een positieve invloed heeft op mijn rijgedrag (volgens mij vrouw) en zeker het daar bijbehorende verbruik. Ik ben benieuwd waar ik qua gemiddeld verbruik over 3 tot 6 maanden sta. Goede afwerking, fijne stoelen, ergonomisch prima. Op details net geen premium zoals Audi, BMW en Mercedes, maar het komt dicht in de buurt. Ik ben tot op heden tevreden met mijn keus en de ervaring, en uiteraard ook wat dit financieel met zich meebrengt. De minpunten voor mij (apps, voetopening laadklep, motorgeluid GTE stand, laadkabel met stekkers, minder dynamische wegligging) doen hier niets aan af. Als ik mijn keus afzet tegen de eerder genoemde BMW 520d (rijdt een collega sinds 6 maanden) en Volvo XC90, kan ik me vinden in de Passat t.o.v. de 520d, maar kijk ik zeker wel enigszins jaloers naar de gelukkigen die een XC90 hebben weten te bemachtigen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI GTE Highline / Full option! / Trekhaak / Panoramadak / 360Camera / Virtual Cockpit / Camera / Leder / Navigatie / Cruise Control
- 2016
- 108.913 km

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Highline Business R
- 2019
- 129.280 km

Volkswagen Passat 1.4 TSI ACT R-Line 2017 DSG
- 2017
- 161.110 km