Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI ACT 150pk Connected Series (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.4 TSI ACT 150pk Connected Series Plus |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 22.898 km |
Tja, het brengt je ergens......
- 22.898 km
In december 2016 heb ik deze Passat bij VW Zijm in Arnhem opgehaald. Op het eerste oog een keurige auto waar velen erg blij mee zouden zijn. Ik kwam uit een heerlijk rijdende V60 met alle comfort en opties.
Al dezelfde dag bleek dat de connected serie niet connect was, m.a.w. was niet ingebouwd. Dat was dus de eerste keer dat ik de auto alweer een tijd kwijt was. Maar eerst diende de dealer en PON nog met elkaar in conclaaf wie het over het hoofd gezien had. Lieve mensen, doe dat achteraf en laat je klant niet wachten. Enfin, uiteindelijk werd de auto voorzien van connected..... Apple play heb ik direct weer uitgeschakeld want daarvan ging the iPhone gek doen. Online diensten werkt traag en nooit als je het even snel nodig hebt. Een aparte SIM stick hielp hier ook niet.
Na twee maanden schoot de DSG bak aldoor naar de vrij.... lekker als je aan het inhalen bent op de snelweg. Daarna verschenen er allerlei meldingen. Hiervoor is de auto diverse maken de garage in geweest. Iedere keer kwam die er weer met een nieuwe software update uit, soms meerdere keren in een paar weken. Uiteindelijk was het dweilen met de kraan open en is de auto voor een "kijk operatie" en herstel naar mijn eigen dealer (Vallei) geweest. Er moest volgens PON een nieuwe versnellingsbak in.... (na drie maanden!!!!!). Uiteindelijk heeft de auto vier weken in de garage gestaan, is er geen nieuwe versnellingsbak in gegaan, is er wel allerlei hersteld (vandaar de lange reparatietijd want bestellingen bij PON laten rustig eindeloos op zich wachten). Leuke anekdote: de auto stond al ruim twee weken in de garage toen PON belde dat er problemen waren met de versnellingsbak en ik naar een garage moest komen. Was toch even stevig stukje eigen werk van mijn VW app. Had stiekem alle informatie naar PON gezonden die er vervolgens ook weer weken over doet dat uit te lezen.
En oh ja, DAB+. Als je digitale radio wilt installeren maak dan gebruik van een goede receiver. Deze valt aldoor uit. Soms schakelt die in 10 minuten tijd 5 keer over tussen DAB en normaal. Ik weet (AUDI) dat dat ook zeker anders kan. Meestal zet ik DAB uit want net als er een leuk interview op BNR is laat DAB het afweten en mis ik net de clou van het interview.
Maar goed, ik heb ook in de auto gereden:
ik heb nu ruim 8 maanden met de auto gereden en heb een oordeel over deze auto. Ik zou deze uitvoering niet meer kiezen. Ja, hij is snel, trekt zeer vlot op en doet wat ie moet doen op een rechte weg. De irritaties komen bij bochten en optrekken. Als je iets onzorgvuldig optrekt slippen de voorbanden direct door en sta je voor aap (is namelijk helemaal geen auto voor slippende banden). Ik dacht eerst dat het aan de winterbanden (Hankook; nooit kopen!!!) lag maar met de Eco Continental zomerbandjes is het net zo dweilen met de kraan open. Let op in bochten. Als je auto's met een goede wegligging gewend bent is dit werkelijk afkicken. De auto heeft aldoor de neiging rechtdoor te gaan.... Ja, ik heb op de snelwegen in Duitsland ook 200+ gereden maar dan zit je met geknepen billen bij wijze van spreken.
Ik rij gemiddeld 1 op 14,6..... Is toch iets anders dan 1 op 25 maar ik neem daar graag de schuld van op me. De accu is gemiddeld na 42 km leeg en ik heb de schakelaar praktisch altijd op GTE (ik schaam mij voor mijn passagiers met dat akelige geluid) staan. Dan is de auto namelijk redelijk snel.
Kortom, de kleine en lichte 1.4 benzinemotor is te licht op voorin te liggen. Ik had tijdens een van de velen logeerpartijen in de garage ook wel eens een Passat diesel mee. Nou, die ligt 100 keer beter op de weg.......
GTE en ik moeten nog even met elkaar door een deur. Het is nu eenmaal zo en ik word iedere dag aan mijn economische keuze herinnerd. Het zijn vast hele mooie auto's maar mijn volgende keuze wordt toch echt anders.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI ACT Comfortline | NAV | Airco | Cruise
- 2014
- 122.085 km

Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI Highline, LED, ACC, Navigatie, Bluetooth, Trekhaak
- 2017
- 158.600 km

Volkswagen Passat Variant 1.8 TSI 180PK Highline Virtual Cockpit Trekhaak Leder/Alcantara Keyless *Geïntegreerde kinderstoel* LED *Complete Passat*
- 2018
- 70.864 km