Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI ACT 150pk Comfortline (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.4 TSI ACT 150pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 26.240 km |
KM-stand laatst | 30.158 km |
Ruim, zuinig en stil
- 27.683 km
Na bijna 10 jaar gereden te hebben met onze Opel Zafira B, werd het tijd voor weer eens wat anders.
Met drie pubers is veel ruimte een vereiste. Omdat we niet zoveel rijden is een benzine versie prima. Bijvoorbeeld een Octavia, Golf of Passat Variant. Ik ben al snel gaan kijken naar een jonge gebruikte Duitse auto om zelf in te voeren. Enige minpuntje is dat Duitsers blijkbaar gek zijn van witte, zwarte en grijze auto's. Naar een kleurtje is langer zoeken. Via autoscout.de is er volop aanbod, en na wat rondkijken ben ik uitgekomen op een 1 jr oude blauwe Passat Variant 1.4 TSI Comfortline van 150 pk met 6 versnellingen, modeljr 2016. Een heerlijk ruime en comfortabele auto. Veel stiller dan de Opel. Opvallend hoeveel de motortechniek in die 10 jaar verder ontwikkeld is, terwijl de auto ook 200 kg lichter is. Deze versie op benzine heeft dezelfde benzine motor als de hybride Passat GTE, wel aardig om eens te vergelijken met de monitor hoeveel het verbruik scheelt.
Inmiddels de auto 2 maanden in bezit, tijd voor wat eerste ervaringen. Na aanschaf heb ik nog wel een trekhaak en achteruitrijcamera laten monteren (Cartronic, Den Haag).
Positief:
- Ruimteaanbod geweldig
- Zitpositie prima, lekkere stoelen, comfortabel
- Gewicht relatief laag (1330 kg), voelt vlot aan
- Zuinig (ca. 6,2l = 1:16 op benzine haal je zomaar)
- Navigatiesysteem makkelijk te bedienen en vlot
- Stil en soepele motor
- Automatische cruise control en veel andere hulpsystemen
- Mag 1600 kg trekken
Negatief:
- Lomp grote auto in de stad ondanks parkeerhulp
- Bij cilinderuitschakeling (2 cyl modus) gaat de motor wat brommen.
Verder werkt alles zoals het hoort en moet de eerste beurt nog komen, dus voorlopig maar 4 sterren voor betrouwbaarheid en kosten.
Eerste beurt, geen verrassingen
- 30.158 km
Bij een km stand van 30.000 (en binnen 2 jr) moet de auto zijn eerste beurt hebben, die mededeling kwam ook op het scherm. Op zich had ik bij die beurt 2 vragen: de zijspiegelverwarming kreeg ik niet aan de praat, en bij ca. 110 km/u is de motor wat brommerig bij cilideruitschakeling in de 6e versnelling.
Bij de VW dealer in de buurt de beurt laten doen, valt nu immers ook nog onder garantie. Vanwege mijn vraag over brommen en spiegelverwarming is een monteur meegereden. Oliepeil was nog bijna maximum, ik heb sinds ik de auto heb (ca. 4.000 km) in elk geval niets bijgevuld.
Spiegelverwarming bleek mijn foutje. Die doet het wel als je de knop voor de spieglverstelling 180 gr. ronddraait naar het verwarmingsymboolje, én tegelijkertijd de achterruitverwarming inschakelt.
Beurt was standaard long life beurt (340,-). Daarbij is o.a. de motorsoftware geupdated. De kaart v.d. navigatie had ik zelf al vernieuwd. Verder geen bijzonderheden. Van de motorupdate merk ik geen verschil, het lichte brommen bij cilinderuitschakeling is niet veranderd.
Verder bevalt de auto ook nu we hem wat langer hebben nog prima. Heerlijk ruim, comfortabel, en de buitenmaten beginnen ook al meer te wennen. Ik ben wel blij met de achteruitrij camera. Het verbruik blijkt erg netjes, zeker voor de wintermaanden. Op de boordcomputer 6,1 l, (1:16,4), bij het tanken blijkt dat in werkelijkheid 6,3 l/100 km. (1:15,9).
Bij snelheden tot ca 130 km/u schakelt de motor al snel in 2 cilinder modus, en zakt het verbruik met ca 1l.
Gaat lekker zo, hij kan weer 2jr of 30.000 km vooruit tot de volgende beurt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.