Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI ACT 150pk Business Edition (2015)

autoreview

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI ACT 150pk Business Edition (2015)

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.4 TSI ACT 150pk Business Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst45.676 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen met de B8 Variant

  • 2.857 km

Het was inmiddels ruim 7 jaar geleden dat ik mezelf heb getrakteerd met de koop van een volledig nieuwe Volkswagen. Door andere prioriteiten in ons gezin is de aanschaf van een volledig nieuwe auto even niet mogelijk geweest. Nu is de situatie anders en lag een nieuwe Passat Variant binnen bereik. Vanaf het moment de auto in oktober 2014 op de markt kwam, vond ik het al een prachtige auto. Ik houd wel van de ingetogenheid die de nieuwe Passat uitstraalt.

Besteld op 13 juni jl. en uiteindelijk op 30 september jl. geleverd: Een Passat Variant Comfortline Business Edition. Een hele mond vol voor een heleboel auto! Compleet, stijlvol en na bijna 3000 km ervaring kan ik hieraan ook comfortabel, snel, en zuinig aan toevoegen. De BE uitvoering is van huis uit al heel compleet, vandaar dat ik er niet veel extra's aan toegevoegd heb. Slechts metallic lak, een winterpakket, een trekhaak en iets grotere velgen (17 in plaats van 16 inch), type Soho met sportonderstel.

Het gemiddeld verbruik ligt bij mij op een ruime 1 op 16, waarbij ik het start/stop systeem veelvuldig heb gebruikt. Het sportonderstel is niet te hard, gewoon lekker stevig. Afrolgeluiden zijn nauwelijks waarneembaar.
De TSI motoren staan bekend als zijnde zeer stil. Deze motor met cilinderuitschakeling is hierop geen uitzondering. Het cilinder uit- en inschakelmoment is nauwelijks waarneembaar. Opvallend vind ik dat het uitschakelen van 2 cilinders meer gebeurt dan je in eerste instantie zou verwachten. Het werkt tot ongeveer 135 km/u.

De standaard LED verlichting geeft een bak licht in het donker. Ik heb een aantal auto's met xenon verlichting gehad, maar deze verlichting is toch weer een tik beter. Ook het interieur wordt bij duisternis mooi sfeervol verlicht. Op het lampje in de kofferbak na, is ook hier sprake van LED verlichting.

Samenvattend kan ik op dit moment zeggen dat ik absoluut geen spijt heb van mijn keuze. Ik meld me weer met nieuwe ervaringen als ik zo'n 10000 km met de Passat heb gereden of als er eerder iets bijzonders te melden valt. In dat verslag zal ik ook ingaan op de gebruiksvriendelijkheid van het mediasysteem.

Een heerlijke auto in alle opzichten

  • 10.098 km

Beloofd is beloofd: ik zou de review aanvullen indien de Passat de eerste kilometermijlpaal van 10000 zou hebben bereikt. Gisteren, 21 januari 2016, was het zover. Wat eerder dan ik vooraf had ingeschat, sprong de teller op 10000. Tijd voor een update dus.

Er valt eigenlijk alleen maar positief nieuws te melden. In de 4 maanden dat ik de auto nu heb, is er geen enkele storing te melden. Zeer comfortabel glijden de kilometers onder de wielen door. Om de review toch nog enige zinvolle inhoud te geven, zal ik een aantal zaken er uitlichten.

LED-hoofdverlichting: werkt prima. De Business Edition uitvoering heeft standaard LED koplampen. Heb niet gekozen voor LED + waarbij de koplampen ook nog meedraaien in de bochten. Over het algemeen zijn in Nederland kruisingen goed verlicht, waardoor de standaard LED verlichting in mijn ogen toereikend is. Natuurlijk is er statische bochtverlichting aanwezig (altijd een beetje een dom gezicht als je een auto ziet met maar 1 brandende breedstraler, maar goed...) die ook een beetje helpt in de bochten. Voegt echter weinig toe.

17 inch Soho's en sportonderstel: Ben blij dat ik hiervoor heb gekozen. In de praktijk is dit onderstel niet plakhard, zoals bij sommige Audi's met sportonderstel, maar is een goede mix tussen comfort en sportiviteit. Bovendien staat het gewoon veel mooier. De auto ligt iets lager (1,5 cm) en de 17 inch vullen de wielkasten prima.

Motor met cilinderuitschakeling: De 1.4 TSI met 150 pk is de enige motor in het Passat motorenprogramma die is voorzien van cilinderuitschakeling. Het uitschakelmoment merk je als bestuurder uiteraard. Er is nu iets van trilling aanwezig indien de motor gebruik maakt van de 2 cilindermodus, maar absoluut niet storend. Het valt denk ik extra op omdat motorgeluiden in 4 cilindermodus eigenlijk nauwelijks aanwezig zijn in deellast. Prima systeem en je ziet daadwerkelijk het verbruik ook met ongeveer 1 liter op 100 km dalen. Aanrader deze motor.

Verbruik: blijft schommelen tussen de 1 op 14,5 en 1 op 16. Mij hoor je niet klagen.

Multi mediasysteem: Werkt prima. Carnet voegt op de real time verkeersinformatie na weinig toe. Voor de rest doet het systeem wat het moet doen. Geluidskwaliteit van de radio en andere bronnen meer dan voldoende. De 8 standaard luidsprekers vullen het interieur in de meeste gevallen heel mooi met geluid. Instellingen zijn legio. De geleverde navigatiesoftware is redelijk up-to-date en wordt ook gedurende de eerste drie jaar gratis vervangen door nieuwere versies. De routebegeleiding is uitstekend. Heb het systeem slechts 1 keer op een foutje kunnen betrappen toe ik van de hoofdrijbaan werd geleid om vervolgens een paar 100 meter weer ernaar toe geleid te worden. Vreemd...
POI's zijn eenvoudig zelf in te stellen. De naderingssensor werkt fijn. De pictogrammen die op dat moment in het scherm te zien zijn, worden dan ook even groter weergegeven. Handig.

Ervaring met aanhanger: Regelmatig hangt er achter de Passat een paardentrailer van 650 kg. Inclusief paard betekent dit een massa van ongeveer 1250 kg. De auto heeft er geen moeite mee. Wel heb ik gemerkt dat bij het rangeren iets vreemds optreedt. Ik ben gewend om tijdens het achteruit steken met de paardentrailer achter de auto het bestuurdersportier af en toe open te doen voor een beter zicht. Als de achteruitversnelling dan is ingeschakeld, springt de auto op de automatische parkeerrem. Irritant. Ik zal dus die gewoonte moeten afleren wil ik de auto nog van zijn plek krijgen :)

Meer valt er nu niet meer te melden. Als de auto de 20000 km heeft bereikt, zal ik weer een update plaatsen of eerder als de situatie daarom vraagt. Dank voor het lezen.

Weer 10000 probleemloze kilometers verder

  • 20.360 km

Geen nieuws is goed nieuws, zo luidt het gezegde. Het is tot nu toe van toepassing op mijn Volkswagen Passat. Slechts 1 keer heb ik een bezoek aan mijn dealer gebracht omdat ik er bij toeval achter ben gekomen dat een achtergordel in de fabriek gedraaid is gemonteerd. Komt vaker voor, aldus de garagemedewerker. Voor de rest: nope, nada, niets aan problemen.

Nu de temperatuur stijgt, daalt het brandstofverbruik ook nog een beetje. Met de 66 liters rijd ik met gemak een kleine 1000 kilometer, hoewel ik meestal niet zo lang wacht met tanken. Voor mijn werk en ook privé ben ik regelmatig in Duitsland onderweg, zodat ik bij gelegenheid de momenteel ongeveer 23 cent verschil in literprijs aan de pomp meepak.

Velen vinden de Passat Variant in huidige trim maar saai, maar ik moet zeggen dat ik toch regelmatig complimenten krijg over de kleur in combinatie met de gekozen Soho velgen. De velg past qua kleur prima bij de carrosserie en 17 inch houdt het midden tussen comfort en sportiviteit.

Samenvattend: ik ben nog steeds uiterst tevreden met deze auto en hoop nog vele probleemloze en comfortabele kilometers te maken. Voor de nieuwsgierigen: nog steeds geen druppel olie bijgevuld. Oliepeil hangt nog steeds rond het maximum.

Navigatie- en koppelingsperikelen

  • 35.057 km

Wat later dan de bedoeling was, volgt hier het verdere verslag over mijn Passat Variant. Eerst even de reguliere zaken: bij 30000 km heeft de auto de eerste longlife servicebeurt gekregen, waarbij (uiteraard) niets aan het licht is gekomen. Geen olieverbruik, brandstofverbruik is nu stabiel tussen gemiddeld 1 op 14,5 en 1 op 16. Hierover dik tevreden. Tevens nog steeds zeer tevreden over het algehele comfort dat de auto biedt. Helaas is in november jl. 1 van mijn 2 honden overleden, zodat de auto nu eigenlijk iets te groot is, maar dat mag de (rij)pret niet drukken. De volgende auto wordt waarschijnlijk weer eentje van het formaat Golf, maar zover is het nog lang niet.
Tijdens de onderhoudsbeurt heb ik ook een navigatie-update laten doorvoeren. Dit is een kaartupdate, die de eerste 3 jaar elk jaar gratis wordt uitgevoerd. Na de update deed zich het merkwaardige feit voor dat de maximumsnelheden op de meeste autosnelwegen in Nederland en Europa niet meer worden aangegeven. Uiteraard was ik volgens mijn dealer de eerste met dit probleem (ja, ja...) maar een paar weken geleden kwam men schoorvoetend op het probleem terug. Meerdere klanten hadden zich over dit feit beklaagd. Het is nu wachten op de nieuwe update die er elk moment kan zijn om het probleem definitief op te lossen, nadat het opnieuw installeren van de software geen soelaas bood.
Verder kan ik maar geen vrienden worden met de koppeling. "Smooth" wegrijden bij een verkeerslicht is haast onmogelijk. Of de auto houdt in (krappe afstelling?) of er gaat een trilling door de aandrijflijn heen waarvan het lijkt of deze van het vliegwiel afkomstig is. Ik heb de indruk dat het erger wordt en over niet al te lange tijd zal ik hier toch eens serieus door de dealer naar laten kijken. Het doet afbreuk aan het verder fantastische rijcomfort dat deze auto biedt.

Slechts minimale missers

  • 45.676 km

Na anderhalf jaar Passat Variant B8 kan ik een aardige balans opmaken. Er valt gelukkig weinig negatiefs te melden. De Passat maakt in alle rust zijn comfortabele en zuinige kilometers. Na 30000 km had ik het gevoel dat de motor nu echt goed ingelopen was. Het verbruik dat tot die tijd eigenlijk telkens lager werd, stabiliseerde zich op een gemiddelde van ongeveer 1 op 16. Ik maak veelvuldig gebruik van het start/stopsysteem, dat bij een handbak uitermate fijn werkt en zorg ik ervoor dat ik zoveel mogelijk op constante snelheid in de 2 cilindermodus rijd. Zoals eerder vermeld is het verschil tussen in- of uitgeschakeld een halve tot 1 liter op 100 km. Het werkt in mijn ogen verfijnd. Olie heb ik voor en na de onderhoudsbeurt bij 30000 km tot op heden nog niet hoeven bijvullen. Niet elke TSI drinkt dus veel olie. Het enige dat echt stoort is de niet echt verfijnde koppeling. Het is schier onmogelijk om het ding vloeiend te laten opkomen. Toch een afstellingsprobleem denk ik om de motor zo arm mogelijk te laten draaien. Even ging ik aan mezelf twijfelen maar in mijn hobbyauto, een Audi A4 cabriolet, lukt het allemaal wel heel vloeiend. Producteigenschap vermoed ik.
Daarnaast lukt het maar niet om het navigatiesysteem Discover Media de maximumsnelheden op autosnelwegen te laten aangeven. Mijn dealer vertelde me dat ik niet de enige ben met dit probleem. Zelfs een nieuw stuurapparaat mocht niet baten. Enfin: een klein probleem, maar evengoed best wel vreemd. Het geheel is begonnen na de eerste systeemupdate. Herkennen andere Passatrijders met dit systeem dit ook? Op sommige snelwegen lukt het wel, maar bijvoorbeeld op de gehele A2, A12 of A20 wordt geen enkele maximumsnelheid aangegeven. Wel op de op- en afritten, maar als je dan de hoofdrijbaan oprijdt, verdwijnt het verkeersbordje met de maximumsnelheid.

Voor de rest zoals geschreven een heerlijke auto, die gelukkig nauwelijks problemen kent. De lak blinkt nog als de eerste dag (ik ben dan ook best wel een poetser), de bandenslijtage blijft binnen de perken en het interieur ziet er uit als nieuw. De stoelen zijn zeer comfortabel (ergo-comfortbestuurdersstoel) en de ruimte weet ik telkens weer op waarde te schatten.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.