Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Highline (2015) #7

autoreview

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Highline (2015) #7

Signalement

UitvoeringPassat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Highline
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf70.000 km
KM-stand laatst73.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste elektrisiche rij ervaring

  • 73.000 km

Achtergrond:
Nadat we vorig jaar zomer problemen hebben gehad met onze Skoda Octavia die niet meer wilde starten bij temperaturen boven de 25 graden met een dure reparatie van de regelunit tot gevolg was toch het vertrouwen in de auto weg. Daarnaast was de Skoda ook alweer 5 jaar in bezit dus tijd om wat rond te kijken naar iets anders. Met het oog op de energietransitie en de overcapaciteit van onze zonnepanelen besloten om voor (semi) elektrisch te gaan. Helaas waren de elektrische auto's nog te duur net zoals nieuwe en de jonge gebruikte occassions PHEV ook. Een zoektocht leverde al snel de VW passat GTE op. Veel van deze auto's komen uit de lease wat het aanbod redelijk groot maakt. Wel zijn ze vaak met hoge kilomterstanden, dus 1 uitzoeken met een wat lagere stand was dan wel weer een uitdaging.
Veel reviews en tests gelezen en uiteraard wat proefritjes gemaakt. Uiteindelijk uitgekomen bij de huidige VW passat GTE, van 5 jaar oud met een km stand van 70000, dus eigenlijk net ingereden. 6 maanden garantie en nieuwe APK.

Eerste ervaringen:
Wat een mooie auto. Toch wel een flinke sprong vooruit ten opzichte van de Ocatvia. Nu heeft deze GTE ook werkelijk alle opties die er te krijgen waren dus we baden in alle luxe. Zo maar wat opties: volledig lederen interieur en zowat alles elektrisch te verstellen. Panoramadak, leuke 18 inch velgen, heads up display, 360 camera, DCC, automatische CC en wegklapbare trekhaak.

Rijden:
We proberen binnen de stad, waar we toch 80% van de tijd rijden, elektrisch te doen. Dit gaat eigenlijk heel goed en wat een rust!
Veel stekkeren aan het stopcontact thuis en de 1e tankbeurt hoefde pas na 1500 km. Dit kan nog beter omdat er hier wat lange snelwegritten bijzaten, gaan we proberen. Het wordt gewoon een sport om het tanken zo lang mogelijk uit te stellen. Zeker met de huidige benzineprijzen helemaal niet erg. Ook de vele zonuren deze maand zorgden ervoor dat we praktisch gratis kunnen rijden. Inmiddels ook een laadpas aangeschaft zodat we aan een openbare laadpaal kunnen bijtanken. Dit werkt eigenlijk heel goed. Voor minder dan 2 euro weer vol en kunnen we weer naar huis rijden.

Wegligging:
Uiteraard is de wegligging wel totaal anders dan bij de Octavia, je merkt wel dat de auto een flink stuk zwaarder is. Sportieve bochtjes zitten er niet in, maar eigenlijk mis ik dat ook helemaal niet. Alles met deze auto is gewoon veel meer relaxed. Ook het schakelen van de DSG gebeurd nauwelijks voelbaar.
En dan heb je nog de GTE stand, eigenlijk gebruik ik deze niet zoveel want de auto is toch vooral bedoeld om zuinig mee te rijden, maar je merkt wel dat de auto behoorlijk rap is in deze modus. Je hebt al snel wielspin en het verbruik stijgt ook snel. Wellicht in de bergen en met een aanhanger wel handig.

Verbruik:
Hier gaat het uiteindelijk om, zoals hierboven al aangegeven proberen we zo veel mogelijk te stekkeren. Met ons jaar kilometrage van ca. 12000 km. en ritjes van minder dan 30 km. moeten we toch het grootste gedeelte elektrisch kunnen afleggen. Op dit moment geeft de boordcomputer een benzine verbruik van 1 op 50 aan. Het elektrische verbruik staat op 16 kwh/km. Het weer en met name de temperatuur heeft hier veel invloed op. Zodra je de airco aanzet gaan de km flink omlaag, evenals bij de verwarming aanzetten. Met een temperatuur van tussen de 16 en 22 graden kun je volgens mij de meeste km afleggen. Als ik hem dan helemaal vollaad geeft de boordcomputer 47 km aan. In de praktijk komt dit dan uit op ca. 35 km.

Conclusie:
Tot nu toe zeer tevreden over de auto en de techniek.

later meer

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens