Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Business (2020) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 28.265 km |
KM-stand laatst | 36.225 km |
Gaat als een trein
- 36.225 km
Nu een half jaar mijn Passat GTE uit 2020 in het bezit.
Ik was na mijn Toyota Auris SW op zoek naar een ruimere station. De Auris werd nou eenmaal te klein voor een gezin met 2 opgroeiende kinderen. Daarbij wilde ik ook graag plug-in gaan rijden. Elektrisch was ik geestelijk nog niet klaar voor.
De zoektocht betrof een station, plug-in met een bereik van minimaal 50 km. (woonwerk is 22km enkele reis) en hij moest wit zijn. budget was ongeveer 30K inc. inruil.
Al snel kwam ik bij 3 merken uit: Seat Leon, VW Passat en Skoda Superb. Eigenlijk viel de Seat vrij snel af. Bij Seat waren er zo goed als geen fysieke knoppen aanwezig, waar ik veel waarde aan hecht en de uitstraling vindt ik toch een beetje matig.
Dan bleven de Superb en de Passat over. Bij een handelaar in import geweest. Deze had beide staan, echter niet in het wit. Wel even kunnen proeven aan de ruimte en de looks. Het digitale dashboard van de Superb was toch wel een eyecatcher waar ik eerst niet heel veel waarde aan hechte, maar nu toch stiekem een must was. De vraag was nu alleen nog welke kom ik het eerste tegen in het wit. Dat werd dus de Passat uit 2020 Dikke uitrusting met bijna alles erop en eraan. Met digitale cockpit, wegklapbare trekhaak, massagestoelen panorama dak. Jammer dat er geen elektrische achterklep op zit, maar dat was ook weer geen must.
Uiteraard met het accupakket van 13 kw anders is het de moeite niet waard. Totaal heb ik er 31k inc inruil voor betaald.
Eerst moet ik even melden dat het echt een bloed snelle bak is. Zelfs puur elektrisch gaat hij als de brandweer, laat staan in de GTE stand. Echt heel dik, maar niet de reden waarvoor ik hem kocht. Dat was rijcomfort.
Alle rijhulpsystemen waren wel even wennen. Adaptive cruise controle is uit eindelijk als je het een serieuze kans geeft prima. Ik zal hier niet te veel op ingaan, er is al genoeg over geschreven.
Echt een dingetje was, ik heb even niet paraat hoe de optie heet, het feit dat er in de cruise controle een optie zit (staat standaard uit) die de snelheid automatisch aanpast aan de maximum snelheid. Na 1 keer proberen direct weer uit gezet nadat ik op de snelweg (130 km/h) over een viaduct reed, waaronder 50 km/h gereden mocht worden. De GPS dacht even dat we daar reden en gooide de ankers uit en voor ik het wist reed ik 50 km/h. Godzijdank was het zondag ochtend en er bijna niemand op de weg.
Infotainment:
Werkt prettig. Navigatiesysteem op het grote scherm geeft een goede route aan, zelfs met welke rijstrook er gereden moet worden en welke rijstrook je rijdt. Navi op de digitale cockpit ziet er fancy uit, maar puur daarop navigeren is te onduidelijk en werkt niet fijn. Grote scherm heeft max 2 keer kuren gehad waardoor deze niet opstarten. De gehele auto een keer aan en uit zetten loste dit op. Een veel gehoorde klacht dat het infotainmentsysteem langzaam opstartte is waar, maar ook niet heel storend.
Verbruik :
Na eerst 2 weken met het buitenstopcontact en de meegeleverde oma-stekker geladen te hebben een laadpaal op de oprit geïnstalleerd. Ik parkeer de wagen altijd met de neus richting de straat, dus achteruit inparkeren. Dan heb je bij je laadpaal (aan de gevel van de woning) wel een kabel van 8 meter nodig omdat de aansluiting aan de voorzijde in de grill zit.
De eerste kilometers waren in de winter. Het elektrische verbruik daalt dan meteen bijna 10km, dit was dan nog met een temperatuur van rond de 5 graden. Als het nog kouder werd, bleef het elektrische bereik steken op 35 km. Net genoeg om heen te komen met de verwarming aan.
Toen de temperatuur eenmaal boven de 10 graden was gestegen, ging het bereik ook naar zijn volledige bereik van ongeveer 52 km. Heen en weer (44km) naar het werk en terug was dus geen probleem. Ook daar wel de kanttekening dat bij regen het bereik wel weer daalt, maar nog steeds voldoende was voor het woon werk verkeer.
Vorige week de eerste keer echt een volle tank leeggereden en ik moet zeggen dat ik toch wel een beetje trots was. Met elke dag netjes laden kwam ik op een bereik van 6235 km op een volle tank.
Als laatste dan nog even de VW connect app. Allemachtig wat een duur abonnement. 180 euro voor 2 jaar voor de Passat, terwijl een Golf GTE maar de helft van de kosten is. Beetje vreemd.
Heb ik het betaalde abonnement gedaan? Jazeker! Wel bij de aanbieding tijdens de kerstdagen. Dat Scheelde een bekkie. Waarom maakt het voor mij nou de moeite waard? Je haalt het maximale uit je wagen als je het doet. Er is niets zo lekker wanneer je in de winter beneden komt, je wagen volledig is dichtgevroren en je via de app de wagen weer aangenaam warm krijgt. Wat ook weer in de zomer geld met verkoelen uiteraard. Dan één van mijn tekortkomingen, ik vergeet namelijk nog weleens de wagen op slot te doen. Even in de app checken of de wagen op slot staat en waar nodig hem meteen op slot doen. Ook het instellen van de laadtijden werkt uitstekend met de app. Gewoon vanaf de bank instellen hoe laat je weg wilt of hoe laat je wilt laden ('s nachts voor goedkoper tarief) of juist als de zon schijnt met zonnepanelen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE I Trekhaak 1600 KG I Zeer nette Auto !
- 2020
- 102.894 km

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Business | Panoramadak | Massage | Stoelverwarming | Adaptive cruise | Camera | Elektrische achterklep
- 2020
- 110.889 km

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSi 218 Pk Automaat PHEV GTE | Full LED | Panoramadak | Leder | Navigatie | 17 Inch | Camera | 89.322 Km!!
- 2021
- 89.322 km