Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Business (2020)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 70.000 km |
Ongekend zuinig
- 6.000 km
Enige jaren geleden een Passat Variant met een 1.6 TDI gehad. Een prettige ruime auto. De 1.6 TDI voldeed maar een tweeliter was beter geweest. Een overstap gemaakt naar een Skoda Karoq. Prima zo'n hoge instap maar toch miste ik het rijcomfort van de Passat.
Begin dit jaar opnieuw overgestapt op een Passat via privatelease. Dit maal een GTE van na de facelift. De auto beschikt over allerlei prettige rijhulpsystemen als: Travelassist, Lane assist, trailerassist, een achteruitrij Camera. Daarnaast heeft de auto de digitale cockpit en wat prettige opties als een panoramadak, virtual pedal en een elektrisch bediende achterklep. Naast de grootlichtassistent en wat kleine opties is de auto prettig rijk uit gerust. Helaas is het mooie klokje vervangen door een een volkomen overbodige aanduiding ' Passat'
Elektrisch bereik.
In de wat mildere jaargetijden is het elektrisch bereik een kleine 60 km (bij 100 op de snelweg). de auto start altijd elektrisch. Mijn woon-werk is ca 65 km, dat maakt dat ik vrijwel een enkele reis elektrisch kan doen. Gemiddelde rijd ik >1500 km op een tank benzine. Thuis laad ik de auto via de zonnepanelen en dat maakt het een uitermate voordelige auto in het gebruik. De auto is fluisterstil in deze modus in e-modus. In hybrid kun je ervoor kiezen om de accu bij te laden maar dat heeft invloed op het benzineverbruik.
De GTE-modus gebruik ik zelden, al was het alleen al om het kunstmatige motorgeluid dat uit de speakers komt. De auto is in die modus overigens prettig snel.
Rij-ervaring
Ik vind de Passat een prettig rijdende comfortabele auto. Uiterlijk saai maar van binnen ruim en uitgerust met goede stoelen.
Zeker met de huidige maximum snelheden is het een uitermate prettige reisauto.
Deze zomer (2020) zal ik met een caravan van ca 1000 kg ermee op vakantie gaan. Ik ben benieuwd hoe de auto dat doet.
wordt vervolgd
na een jaar gebruik
- 30.000 km
We hebben de Passat GTE nu een jaar. Nog steeds bevalt de auto prima. Veel ruimte en comfort. Het multimediasysteem neemt veel tijd om op te starten en de verkeersbordherkenning staat allang uit. Het wisselen van de snelheid op de snelweg werkt niet plezierig.
De trailerassist vraagt even gewenning maar werkt fantastisch. Net zoals de travelassist. Soms neemt tie de rotonde wat snel maar verder kun je hele stukken zonder rem of gaspedaal aan te raken.
De GTE-knop gebruik ik zelden, alleen bij snelle inhaalmanoeuvers en bij het trekken van de caravan.
In een jaar geen extra kosten gehad, wel bijzonder dat deze moderne auto om de 15.000 km een beurt dient te hebben.
Tot op heden gemiddeld 1:24 gereden. Dat is inclusief vakanties waarin de caravan wordt getrokken. Niet slecht!
Tweede zomer
- 42.000 km
De tweede zomer met de Passat GTE.
De auto blijft ongekend comfortabel en zuinig. Deze zomer met de caravan de bergen in geweest. Erg blij met de GTE-knop tijdens een rit naar een hooggelegen camping. De extra pk’s komen dan goed van pas.
Verbruik
Nog steeds laag in de zomer. Met een snelheid van ca 105 op de snelweg rijd ik tegen de 1 op 30. Ik laad zelden bij een openbare laadpaal. De kosten en het extra beetje actieradius wegen niet op tegen de benzinekosten.
Verbruik met caravan
Met een caravan van ca 1100 kg ( beladen) en wat lager dan een reguliere caravan (Kip Vision) kom ik op een verbruik van 1:7 tot 1:10. In Frankrijk rijd ik rond de 110 km/u. Dat verbruik kan dus duidelijk gunstiger.
Ergerlijk
Sinds het voorjaar can 2021 valt met enige regelmaat het multimediasysteem en het Dashboard uit. Na een update bij de dealer valt nu nog alleen de Discover-pro uit ?. Binnenkort gaat de Passat weer voor een update naar de dealer.
Daarnaast is de internet verbinding instabiel. Daar is mee te leven ware het niet dat de verkeersinformatie op de navi dan ook niet werkt.
Al met al een superfijne auto. Nog 3,5 jaar mag de Passat in dienst blijven
Na de herfstvakantie
- 47.000 km
nog een vakantie verder
Zojuist weer terug van een vakantie met Caravan. In een dikke week op en neer naar de Vaucluse (in de buurt van de Mont Ventoux).
De problemen met het uitvallen van de navigatie blijken opgelost. Wel blijft het discover-prosysteem traag in het opstarten. Verder merk ik dan de keyless entry minder goed werkt, wellicht een gevolg van een slechtere batterij in de sleutel. Ook het virtual pedal is wat minder betrouwbaar.
Als reisauto blijft het een heerlijke metgezel. Ik heb zelden of nooit last van een slechte zitpositie en kan uren achter elkaar doorrijden. Daarnaast is de auto wat zwaarder en daardoor is de combinatie met een caravan heerlijk stabiel, betrouwbaar en voorspelbaar. Met zo'n 110 km/u cruisen gaat goed maar het verbruik komt niet boven de 1 op 8.
Ruimte onveranderd veel, rijhulpsystemen, prima en verder een betrouwbare en heerlijke auto.
Verbruik over 54000
- 54.000 km
Vandaag eens alle gegevens uit de Connect app van VW getrokken.
Gemiddeld benzine verbruik over 54000 km 1:20,9 (dat is inclusief > 5 buitenlandse vakanties met een caravan)
Na 65000 km
- 65.000 km
Na 65000 km
Nog steeds is de Passat GTE een goede reisgenoot. Ook deze zomer weer als caravantrekker ingezet en het blijft een prettige auto. Inmiddels qua uiterlijk echt gedateerd trouwens.
Ergerniswekkend is het multimediasysteem. Voor de zomer een aantal keren mee terug geweest naar de garage. Het viel continu uit, was niet te gebruiken, te pas en te onpas het digitale dashboard op zwart etc.
de garage heeft het opgelost. Nu al enkele maanden een prima functionerend systeem.
Het andere punt van ergernis is de keyless entry en de op afstand bedienbare achterklep. Uberhaupt de auto open ' schieten' met de sleutel is al een gok. soms moet je tot op een meter de auto naderen en dan pas gaat deze van het slot. Soms werkt de keyless entry wanneer je de handgreep aanpakt vaak ook niet. Soms gaat de achterklep via de handzender helemaal open soms tot de helft. Soms werkt virtual pedal foutloos soms sta je voor niets met je voet onder de bumper te zwaaien.
Ook in de auto krijg ik regelmatig de melding dat de sleutel niet herkend wordt, met of zonder nieuwe batterij, het maakt niet uit.
Zorg dat het werkt of bied 't niet aan is mijn motto. Voor alle duidelijkheid , ik schaar bovenstaande ergernissen onder 'klein leed'. Over het geheel genomen ben ik tevreden. Maar, na 2 jaar en ca 10 maanden zal de auto worden vervangen door een nieuwe plug-in Hybride van een ander merk. Simpelweg een kwestie van de beste opties, value for money en vooral een wijziging van werkomgeving.
70000 gepasseerd
- 70.000 km
Weinig nieuws te melden. De auto heeft een software update gehad en sindsdien zijn de problemen met het multimediasysteem verholpen.
Gemiddeld verbruik bijna 1l op 20 km over de afgelopen 70.000 km
Fijne auto maar door wijzigen van werklocatie wordt de Passat vervangen door een andere plugin Hybride.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat GTE Panodak | Head-up | Virtual | Keyless | Camera | Memory | Trekhaak |
- 2021
- 112.898 km

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI R-Line|VIRTUAL|TREKH|LED
- 2019
- 157.208 km

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI 218 PK GTE Business PHEV, Panoramadak, Trekhaak, Adap. Cruise Control.
- 2020
- 92.636 km