Volkswagen Passat 2.0 TDI 150pk Highline (2015)

autoreview

Volkswagen Passat
Volkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen Passat VariantVolkswagen PassatVolkswagen Passat Variant

Signalement

UitvoeringPassat 2.0 TDI 150pk Highline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst170.000 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 4.750 km

Na 3 jaren te tevreden in een Passat 1.6 tdi variant te hebben gereden, weer besloten, mede omdat de VAG groep het voordeligst was bij de Leasemaatschappij, om weer een Passat te nemen, nu echter geen variant meer, want de ruimte heb ik denk ik niet meer nodig.

Het is een zwarte 2.0 tdi high line geworden in business uitvoering, een mooie complete auto.. Ik heb bewust gezocht in de voorraden bij de diverse dealers, voordeel daarvan is dat de uiteindelijk aanschafprijs lager is ( korting, en daar zijn wij Nederlanders gek op nietwaar), nadeel is dat er niet zo heel veel te kiezen is qua uitvoeringen, opties e.d.
Met mijn huidige auto ben ik in de uitvoering zoals ik 'm heb dik tevreden.

Motorisch:
In vergelijking met de vorige is dit een verademing, de power, trekkracht onderin, het versnellen vanuit de 6e versnelling, het is een waar feest.
De 1e en 2e versnelling zijn wat kort, maar vanaf de 3e betrap ik mij erop dat ik zit te glimlachen.
Voor mij niet zo heel belangrijk, maar het verbruik sinds ik de auto heb staat op 4.9 ltr./ 100km, niet slecht.

Interieur:
Hoewel het in grote lijnen hetzelfde is dan mijn vorige passat ( wat ook een highline was) oogt het toch wat chiquer, meer premium.
Wat ik persoonlijk heel mooi vind is de pianolak afwerking op de middenconsole, dit is een van de belangrijkste overwegingen geweest om de highline te kiezen, i.p.v. comfortline.

Dan nu, valt er iets tegen ?
Een aantal zaken ben ik niet over tevreden voor een auto die 42.000 euro moet kosten.
Sinds de ingebruikname is de auto al 2 keer stilgevallen midden in de stad. De auto moest dan opnieuw worden gestart, en schijnbaar reset de auto zich dan, maar eens na laten kijken.
Bij 120. km/u zit er een duidelijk hoorbare resonantie onder het dashboard / motorkap.
De achterophanging klappert bij het rijden op klinkerstraatjes, hiervoor alles al uit de achterbak gehaald,echter zonder resultaat, tevens gaat de opbergvak aan de passagierskant dan rammelen.
De stuurbekrachtiging is (te) duidelijk hoorbaar bij het nemen van een bocht.
Ik weet ook wel dat als je eenmaal iets hebt waargenomen, je er extra op gaat letten, maar bij het meerijden met een collega in een Passat, maar dan de station uitvoering heb ik de geluiden niet gehoord.

Voor de bovengenoemde zaken gaat de auto terug naar de garage om er eens na te laten kijken.

Een beetje teleurstellend is dat wel, ik moet dan steeds denken aan de reklame van VW op de televisie waar een klein kereltje tegen een ander kereltje zegt terwijl hij een deur dichtgooit " maar dat klinkt toch niet " http://youtu.be/kBrESRn-bUw.

Ondanks alle nu aanwezige onhebbelijkheden vind ik het een mooie auto en ben ik er wel blij mee, want de looks zijn erg mooi, en het vermogen is top.

  • 27.500 km

Zoals eerder gemeld vond ik dat het onderstel (te) veel lawaai maakte, inmiddels zijn er nieuwe schokbrekers geplaatst, wat wel verschil maakt, maar ik blijf erbij dat ik het onderstel lawaaiig vind.
Voor het overige is het een heerlijke auto.
Comfort:
De highline heeft heerlijke stoelen die op allerlei manieren versteld kunnen worden, waarbij ik de verlengbare zitting heel erg fijn vind.
De stoelverwarming is heerlijk, en werkt snel.
De navigatie Media voldoet prima.
Achterin is de ruimte prima, zelfs meer dan dat.
Prestaties:
Het betreft een 2.0 tdi 150 pk, wat t.o.v. de vorige zoals reeds eerder beschreven een verademing is, de trekkracht onderin is heerlijk, waardoor je schakelvrij kunt rijden, en rust in de auto heerlijk is.
Hoge snelheden van 200+ ( voor die enkele keer) zijn zo bereikt, en zelfs dan voelt de auto zeer goed aan.

Overig:
Door anders "verslaggevers" ook al gemeld is de acc wennen, en grijpt deze soms bruut in wat de achteropkomende auto's mij niet in dank zullen afnemen.
Uitvoegen met 130 km/h en dan een vrachtauto
" rechts " inhalen geeft een gevoel van een noodstop !!
Op B-wegen is het daarentegen heerlijk relaxed.
De kofferbak van de sedan is zo enorm diep, waardoor je soms helemaal in de kofferbak moet om er iets uit te halen.:-)

Verbruik:
Tot nu toe ( 27.500 km) is het verbruik 1:20, zeker niet slecht.

De auto is destijds besteld met oa. Mirrorlink, echter deze is nog steeds niet beschikbaar i.c.m. de iPhone, jammer, je betaald er uiteindelijk wel voor.
Wat ik jammer vind op mijn uitvoering is dat de spiegels niet auth. inklappen, ( dat is dan weer het nadeel van een voorraad auto waarop niets extra's besteld kan worden).

Al met ben ik tot nu toe tevreden met de Passat, en kan ik 'm zeker i.c.m. de 150 pk van harte aanbevelen.

Onderstel

  • 52.500 km

Na ruim 50.000 km'ers ben ik nog steeds tevreden over de Passat. Comfort, kracht, uitstraling is dik in orde, echter waar ik mij mateloos aan kan ergeren is de geluiden die doordringen in de auto, komend van het onderstel.
Op de lange baan geen probleem, maar op klinkerstraatjes, en kleine korte onefofenheden vind ik de auto erg lawaaiig. De Panda van mijn vrouw, en andere auto's waar ik wel eens in stuur zijn in vergelijking met de Passat stil.
Het lijkt wel alsof er van alles los zit of niet goed aangedraaid is ( ook wanneer echt alles wat los ligt uit de auto is gehaald)
s''winters zijn de eerste drempels in de buurt duidelijk waarneembaar door de klapperende voortrein.
Ook de stuurbekrachtiging is duidelijk waarneembaar qua geluid.
De garage hoort niets vreemds, vreemd, bij de 60.000 km beurt maar eens een andere garage proberen.
Wordt vervolgd.

Onderstel

  • 60.000 km

Zoals reeds gemeld maar eens voor een second opinion naar een andere garage geweest. Auto helemaal leeggehaald en samen met de monteur een rondje gemaakt, ik hoor wel zaken, hij niet. Met de belofte om alles goed na te kijken stap ik in een huur skoda Octavia station ( 1.2 tsi) uiteraard met de oren gespitst. Conclusie na een dag rijden, het onderstel van deze auto is wel stil, ook op korte oneffenheden, een genot.
Terug in de Passat blijkt er niets veranderd, de monteur zal z'n best hebben gedaan, maar helaas.
Zou het aan de isolatie kunnen liggen die niet geplaatst is ?
Ik zal mij helaas erbij neer moeten leggen dat deze Passat lawaaiig is in het stadsverkeer, het blijft voor mij een bron van ergernis, op de snelweg blijft het wel een heerlijke auto.

Kreunen en steunen

  • 95.000 km

De auto is voor de 90.000 km beurt weggeweest. Het kreunen en steunen van de auto werd steeds erger, VW onwaardig.
E.e.a gemeld, en bij de garage heeft men daar waar men het nodig vond vet / olie tussengespoten, voorlopig is het gekreun / gesteun weg.
Als leenauto kreeg ik een Polo mee, en ik kan zeggen, wat een verandeming en rust is de auto. Daar waar het onderstel van de Passat erg lawaaiig is op klinkerstraten en korte oneffenheden, was van het onderstel van de Polo niet te horen.( net als Fiat Panda van mijn vrouw)
Ik weet ook wel dat wanneer je er op gaat letten ......., maar het verschil is enorm.
Oneerbiedig noem ik de Passat wel eens een klapperbak.
Zelf heb ik het gevoel dat men de isolatie vergeten is.
De radio valt op de meest rare momenten weg, je kunt drukken op de knoppen maar er gebeurt niets, irritant.
Positief: het rijden op de snelweg is prima, de 150pk motor heeft voor mij genoeg koppel,, en het gemiddelde verbruik is 1:21
Nog 75.000 km te gaan.

Tschüs

  • 170.000 km

Na bijna 3 jaar gereden te hebben in de Passat, mocht er weer een andere auto worden besteld. Voorafgaand aan de bestelprocedure alvast maar eens gekeken wat mij het meeste aansprak, en dat was toch weer een Passat, het zou deze keer de R-line met dsg moeten worden, echter bij het laten calculeren van deze auto ging deze over het leasebudget heen, helaas.

2e keus was de Peugeot 3008, en hoewel deze een stuk duurder is dan de Passat viel deze wel binnen de normen.
Het is de Allure met automaat, panoramadak, Led verlichting, automatische achterklep e.d. geworden.

Resumerend over de Passat:

Positief:
Heerlijk comfortabele reisauto
Zeer ruim
150 pk TDI is een prima motor
Snel.
Tot nu (170.000 km ) nog nooit laten staan.
Zuinig - Gem. 1:20

Minder:
Korte 1e versnelling
Luidruchtig onderstel ( zie eerdere berichten)
Trage navigatie

Al met al waren de totaal 6 jaren in de beide Passat’s zeker geen straf.

Tschüs - vielleicht auf wiedersehen VW

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.