Volkswagen Passat 2.0 TDI 140pk Sportline (2007)

autoreview

Volkswagen Passat
Volkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen Passat BluemotionVolkswagen Passat BluemotionVolkswagen Passat BluemotionVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat BluemotionVolkswagen Passat Bluemotion

Signalement

UitvoeringPassat 2.0 TDI 140pk Sportline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Sinds 19 oktober van inmiddels het vorige jaar ben ik in het bezit van een VW Passat 2.0 TDI Sportline. Alles behalve een lekkere start gehad met deze auto, alhoewel dat niet echt aan de auto zelf lag. Reeds na een half uur (ja, u leest het goed 30 minuten) had ik de eerste schade te pakken. Een niet al te handige collega was zo vriendelijk zijn auto op de parkeerplaats voor de zaak de auto achteruit in de mijne te rijden. Nog geen dag later was schade nr 2 aan de beurt en wel middels een geweldadige poging tot autoroof op de snelweg bij Barcelona tijdens onze vakantie. Met een soort van wapen werd met iets op mijn auto geschoten op hoge snelheid vanuit een auto die op dat moment naast ons reed en werden vervolgens klem gereden en verzocht om uit te stappen. De smoes was dat ik zgn een klapband had en dat ik snel uit de auto moest komen. E.e.a. leek geloofwaardig door de enorme klap die we hoorden. Lang verhaal kort; Mijn gezin en ik zijn weten te ontkomen, maar die klap had wel een gat veroorzaakt in mijn toen nog onbeschadigde linkerkant vd auto. € 4.500,- schade (beide gevallen) was het gevolg. Dit is inmiddels perfect hersteld.

Mijn ultieme keus was in eerste instantie de Skoda Octavia RS TDI Combi in het wit, aangezien er geen andere auto bestaat voor dat geld, waarbij power, ruimte en uitrusting in die combinatie aanwezig is. Echter kreeg ik het er intern en met ING Carlease niet door. Het lease tarief lag stukken hoger dan bijv een VW Passat. De redenen hiervoor kennen we inmiddels allemaal. Wat mij betreft grote onzin, maar goed.

Terwijl ik me nog zat te ergeren aan het niet doorgaan vd Octavia attendeerde een collega mij erop dat er bij VW een actie gaande was rond het 60-jarig bestaan van VW . Er werden om die redenen kortingen gegeven tot wel € 8.000,- op aanwezige voorraad auto’s bij de dealers. Aangezien ik moest dieselen (naast het zeer magere budget) van de baas, had ik eigenlijk maar 4 voorwaarden. Het moest een 2 liter TDI worden met of 140, of 170 pk), sowieso een Sportline uitvoering (geweldige stoelen en een verlaagd onderstel), liefst eentje in de kleur Moccabrown en een sedan, want een variant is nog burgel.....!

Uiteindelijk na heel veel telefoontjes bleek VW Malestijn in Barneveld er eentje in de showroom te hebben staan. Deze hield hem meteen voor me vast. Uiteindelijk heb ik er nog een originele navigatie bijgenomen (RNS 300), omdat ik erg van originele zaken houd en dit perfect geïntegreerd kan worden. Daarnaast nog de de wielen opgewaardeerd naar 17’ ipv op de originele 16’ wielen op de Sportline en klaar was Kees.

Op zich bevalt me de auto zeer goed, echter nimmer zal ik het gevoel met de auto krijgen zoals ik dat bijvoorbeeld altijd wel heb gehad met de BMW 3. Ondanks de Sportline uitvoering en de grotere wielen en inmiddels de ODB tuning mis ik de achterwielaandrijving en het echte rijdersgevoel. Misschien komt dat nog wel het meest doordat je deze auto op elke hoek van de straat 2x ziet staan.

Kwalitatief is er helemaal niets mis met de auto. Ruimte is gewoonweg fenomenaal, dus zoveel te klagen is er eigenlijk helemaal niet. Afstanden zijn geen enkel probleem en je hevt echt het gevoel dat je in een kwalitatief heel goed product rondrijd.

Plussen:
- Extreem grote binnenruimte en dito kofferruimte.
- Algehele afwerking en gebruiksgemak.
- Zeer laag verbruik (6,0 liter op 100 km met mijn rijstijl, na motortuning zelfs verder omlaag gegaan).
- Soepel schakelende 6-versnellingsbak.
- Perfecte cruisecontrol.
- Fenomenale Sportstoelen in Sportline uitvoering. Beter kan haast niet.
- Zeer mooie en duidelijke LED-verlichting op buitenspiegels en verlichting achter.

Irritaties:

- Verschrikkelijke regensensor. Bij het minste, of geringste (in de langzaamste stand notabene) blijft de wisser maar doorgaan. Eke keer weer moet ik bij een zeer kleine bui deze even uit en weer aan zetten om hem zo weer rustig te laten gaan.
- Deurvergrendeling: Bij het openen vd auto middels de de afstandsbediening gaat enkel de bestuurders deur open. Wil je alle deuren open hebben moet je 3x drukken. MEGA IRRITANT! Dit blijk je te kunnen aanpassen bij de dealer. Allemaal prima, maar tijd voor een bezoek aan de dealer om dit te laten aanpassen heb ik niet. Als ze me dit gewoon hadden gevraagd bij aankoop had dit met de afleveringsbeurt meegenomen kunnen worden.


11500 Kilometer:
Afgelopen week heb ik de auto laten tunen door Frank Overweg uit Olst. Na me allereerst goed te hebben verdiept in hoe dit soort bedrijven nou eigenlijk werken ben ik uiteindelijk bij Frank Overweg terecht gekomen (frank-overweg.nl). Ik ben goed tot zeer goed op de hoogte van alle soort techniek in- en rondom auto’s en weet dat er veel kwakzalvers zijn binnen dit specifieke tuningsegment. Belangrijkste uitgangspunt bij Frank Overweg is dat je motor ruim binnen de toelaatbare specificaties wordt getuned. Er zijn zat bedrijven die je 180, 190 pk, of zelfs nog meer pk’s beloven, maar dat is meest domme wat je kunt doen. Zeker als weet dat pk’s enkel worden bereikt dmv een toerental toename. Dit is killing voor met name dieselmotoren. Koppel is het enige dat je wilt. Mijn Passat staat na tuning nu op 175 pk en 390 NM, ipv de originele 140pk en 320 NM en dat is heel goed te merken. Hierdoor is de Passat van een vlotte diesel omgetoverd tot een zeer vlotte diesel. Deze specs liggen aanzienlijk hoger dan de optionele 170 pk versie die VW af fabriek verkoopt. Die staat nl op 170 PK en 350 NM. Op de snelweg rij je dus simpelweg deze veel duurdere uitvoering zoek. En dat voor € 399,-! Schakelen is eigenlijk overbodig geworden, waardoor hoge toerentallen nog meer vermeden worden en zodoende niet alleen je verbruik maar ook de slijtage aan de motor afneemt. Frank Overweg is iemand die zelf ook uit de techniek voortkomt en gewoonweg weet waar hij over praat. Een echte aanrader, waarvoor ik mijn handen in het vuur steek. Dit bedrijf is eveneens gemachtigd onderhoud te verrichten aan leaseauto’s voor alle leasemaatschappijen.

Foto’s volgen na fatsoenlijke wasbeurt.

PROBLEMEN

Geen

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.