Volkswagen Passat 2.0 TDI 140pk Highline (2005)

Volkswagen Passat 2.0 TDI 140pk Highline (2005)

UitvoeringPassat 2.0 TDI 140pk Highline
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2009

Nu snap ik het

Deze auto was een soort ‘tussenpaus’. Na het sneuvelen van de Zafira en met nog maanden levertijd te gaan voordat de Prius er zou zijn, voor het eerst een Volkswagen voor de deur!

Inderdaad, al bijna twintig jaar een buitendienstfunctie, elk jaar 60-, 70- en soms zelfs 80.000 kilometer onderweg en nog nooit een über leasebak gereden. Ford, Renault, Alfa Romeo, Suzuki, Daihatsu, Opel (veel Opel!), Toyota, Fiat, Peugeot, er heeft van alles bij ons op de oprit gestaan maar nog nooit een VAG product. Wel eens een Passat CC met 1.8 TSI een weekje voor de deur gehad, maar dat telt niet echt mee. Een benzinemotor is toch niet bestemd voor een kilometervreter als ik ben. Waarom geen VW? De hele wereld rijdt er al in dus dan ik maar niet. Bovendien vind ik auto’s als de Golf weinig vernieuwend of spannend. Ik heb de adoratie voor dat soort automobielen nooit begrepen. Waarom nu dan toch? Ach, hij stond er zo verlaten bij op de grote parkeerplaats en dit was dé kans om dan toch eens een VW TDI te proberen.

Om eerlijk te zijn heb ik te kort in de auto gereden om er een echt, volledig oordeel over te geven. Na minder dan 10.000 kilometer stond er toch al weer wat anders klaar. Maar dat was niet vanwege deze auto! Nu snap ik eindelijk waarom hele volksstammen bijna eeuwige trouw zweren aan de Volkswagen. Bij de eerste kilometers met deze toch al vier jaar oude auto overviel mij het gevoel van kwaliteit en thuis zijn. Alles is logisch in de auto en degelijk. Ik vond direct een goede zitpositie en heb waardering gekregen voor de manier waarop de auto in elkaar zit. Geen kraakje, geen rammeltje, een smetteloos draaiende diesel. Het was niet erg geweest om deze auto nog wat langer voor het dagelijks vervoer te hebben.

Wel meteen ook de kanttekening die mij eerder van de keus voor een Passat afhield. Dit is een Highline uitvoering maar dat zie je echt nergens aan terug. Deze auto kost duizenden euro’s meer dan mijn bijna even oude Zafira alleen is een stuk kaler. Is dit nu de luxe uitvoering? Ik heb het niet kunnen ontdekken en dat maakt de auto gedateerd. De motor met 140 pk is wel een lekker combinatie. De straatstenen hoeven er niet elke keer uit te liggen als ik optrek en met een beetje normale rijstijl kan je een prima verbruik realiseren.

Tot slot nog een klein minpuntje aan de kwaliteit van de auto. Als er dan een elektronische rem opzit die je dagelijks moet gebruiken, dan mag je wel verwachten dat de verf daar niet van af is na vier jaar. Jammer, want de rest van de auto was nog als nieuw. Wie er nu ook in komt te rijden, het zal vast een aantrekkelijk geprijsde occasion worden, als je nog geen VW adept bent, veranderd dat wellicht wel door deze auto.