Volkswagen Passat 2.0 TDI 140pk Highline (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat 2.0 TDI 140pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 68.083 km |
KM-stand laatst | 148.880 km |
Vw is niet meer wat het geweest is
- 148.880 km
Je kan dat wel, na 5 jaar heb je weer zoiets van, er moet maar weer eens gekeken worden naar een andere auto. Nou dat deden wij ook. Februari vorig jaar een mooi passat 2.0 tdi highline gekocht. Deze auto zat bom vol digitenne, multimedia, dvd, enz.enz. Allen na een kleine 30.000km begonnen de problemen, de auto liet ons staan op de dijk Enkhuizen-lelystad, garage gebeld en deze hebben hem opgehaald. De schade werd al gelijk zichtbaar, de nokkenas was versleten en de klepstoters waren helemaal door. Ze hebben dit allemaal vervangen €1600,- lichter maar hij deed het wel weer, maar dit was van korte duur. De auto gaf weer het zelfde geluid als daarvoor, alleen nu 3000km verder. Ik weer gebeld en het verhaal uitgelegd. Ik mocht er niet meer mee rijden en ze kwamen hem weer ophalen. Conclusie er was nu zoveel schade ontstaan aan de motor, dat deze vervangen moest worden. Dit alles maar laten doen, ieder de helft want was natuurlijk buiten de garantie. Alleen na het monteren van de nieuwe motor was het een kerstboom op het dashboard, roetfilter lampje brand, gloei spiraal lampje en nog wat van die zooi. Ze hebben er een software update overheen gegooid, maar het probleem is nog niet verholpen ik citeer dit speelt al vanaf 02-12-08 en heb de auto nog niet terug. Nu werd ik gebeld dat het roetfilter helemaal dicht zou zitten en niet meer schoon te krijgen is, dus dit word een nieuwe €1125 ex. Hier is het laatste nog niet over gesproken en wordt dan ook vervolgd.
Ben een tijdje niet meer actief geweest op het forum, maar het verhaal is nog niet afgelopen.
Nadat het filter dus is vervangen en de motor, heeft deze het 2 jaar volgehouden.
Afgelopen zomer was mijn koppeling en 2massavliegwiel defect.
Ik een afspraak gemaakt bij JB om alles te laten vervangen. (dealer ga ik niet meer heen)
Daar aangekomen, was het eerst wat ze zeiden. Wat klinkt die auto vreemd. Het zal allemaal wel dacht ik nog hij heeft altijd zo geklonken.
Maar daar kwam ik niet voor, ik kom voor de koppeling en het vliegwiel.
Nadat deze was vervangen, gingen wij een rondje rijden en het eerste wat de monteur zij.
Wat rijd dat ding traag, hij is toch gechipt!. Waarop ik volmondig riep JA!.
Nou ik voel er niets van.
Weer bij de garage aangekomen zijn ze alles eens uitgelezen en daarvan was de uitkomst niet zo goed zegmaar.
Na de koffie pauze van 10:00 is het kleppendeksel van de kop afgehaald en daar werd al snel duidelijk, dat het niet goed zat.
De Hydrolyse klepstoters waren alweer hol aan het worden. Deze moesten vervangen worden €168,-.(modificatie) In de tussen tijd hebben ze de software uit de auto gehaald om te kijken hoe deze was getunend. Ook hier, werd snel duidelijk dat er iemand heeft aangezeten die geen verstand van zaken heeft. Met als gevolg, dat de turbo ook nog een tik heeft gekregen en het roetfilter weer aan stront.
Daar gaan we weer dacht ik nog.
Maar dat was nog niet alles de thermostaat was ook nog stuk met als gevolg, koppakking eruit en zwart koelwater.
Wat doe je dan, de auto was niet echt mobiel en aangezien ik 2 jaar terug al €2500, - in de auto heb gestoken, kwam er nu nog een rekening van bijna €3000, - bij.
Eerst maar eens bellen met het thuis front en het verhaal uitgelegd.
Ik kon de auto moeilijk zo inruilen want knap rijden was er niet bij.
We hebben besloten om er nog maar wat geld in te stoppen(net Griekenland).
Nu is bijna alles weer vervangen aan de auto.
Alleen het roetfilter bleef roet in het eten gooien.
Dit ding bleef regenereren om de 100km.
Weer de laptop aan de auto en het roetfilter software matig laten regenereren. Na een rondje te hebben gereden bleef de auto schokken en schudden.
Toen kwam de monteur met het voorstel om het roetfilter te verwijderen.
Ze hebben deze problemen eerder aan de hand gehad met een Skoda en daar is toen gekozen, om het filter te verwijderen.
Dit heb ik dan maar laten doen en weer met de nodige software aanpassing omdat het filter weggeschreven moets worden in de ecu, anders blijft het systeem denken dat er nog een roetfilter in zit en gaat de auto in storing.
De auto heb ik na een paar dagen opgehaald. En ik moet zeggen, dat deze nog nooit zo lekker heeft gereden.
Hij gaat als de brandweer en de turbo pakt veel beter op.
Voorheen, met het overschakelen moest de auto even na denken voordat hij weer actie ondernam.
Maar nu schiet hij in iedere versnelling weg.
Ik ben dan nu ook zeer tevreden en zal nog wel 2 jaar (moeten)blijven sturen in deze auto.
Maar nu, met 180pk en 420nm onder de kap, heerlijk om in te rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.