Volkswagen Passat 2.0 TDI 140pk Highline (2005)

autoreview

Volkswagen Passat 2.0 TDI 140pk Highline (2005)

Signalement

UitvoeringPassat 2.0 TDI 140pk Highline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ervaringen:
Rij sinds 11 juni vorig jaar in deze netjes afgeleverde passat, kleur deepblack pareleffect, zwart/alcantara van binnen, zonder verder veel extra’s. Standaard is ie mij bijna compleet genoeg. Volgens optielijst kan er zo’n 25000 euro aan opties ea op, dat is ahw een halve passat. Heb ’m wel direct laten afleveren met trekhaak, rcd500, een écht reservewiel,mistlampen,houtinleg en asbak/aansteker waarvan ik sommige dingen eigenlijk wel standaard had verwacht. Bij bv later installeren van trekhaak/radio is er meer kans op montage perikelen ivm bedrading oid, mede daarom gelijk maar mee in de aankoop.
Heb geen dpf genomen wegens noodloop/roetfiltertoestanden v/d vorige (gekochte en nog bezittende) auto, ondanks andere werking in de passat.
Vind ‘m een mooie auto, dwz vnl de voorkant, de achterkant is ook ok, maar had van mij wel iets meer op bv de huidige audi a4 mogen lijken. De passat bevalt in het algemeen prima, is zeer stil, rijdt prachtig, stuurt zeer licht, met een goede wegligging, al kon wegligging in snelle bochten wat vaster. Heb er nog geen noemenswaardige problemen mee gehad, en heb er weinig tot niets echt negatiefs op aan te merken, wensen zijn er bijna altijd. De auto heeft net een 60000 km beurt gehad, met een 1e terugroepaktie 13d2, nav koppelingsdrukleiding, alles was gelukkig prima, duurde niet lang dus rekening moet ook wel meevallen, zoals onderhoud tot nu toe. De motorkap, kofferdeksel en vnl de portieren, en het openen en sluiten ervan zijn voorbeelden van duidelijk meer degelijkheid dan de vorige auto, die op zich ook wel degelijk genoeg is. Oppassen is dichtdrukken van dop van wat klein ruitensproeiervat, om daarbij de draden van koelvloeistofvat niet te beschadigen, anders wellicht rare meldingen, kon iets netter opgelost. Het is toch wat krap en volgepakt onder de motorkap maar dat terzijde.
Na aflevering bleek koplamphoogteverstelling niet te werken, motortjes ontbraken, ahw maandagmorgengebrek, met nieuwe koplampen direct correct en onder garantie afgehandeld en hersteld. Grootlicht opbrengt en verstellingsbereik van de standaard koplampen is wel duidelijk minder dan bij de vorige auto, maar wel goed genoeg.
Op de gebruikte interieur materialen heb ik niets aan te merken, heb er overigens niet veel verstand van, afwerking vind ik prima. Vind wel dat de forse redelijk onnodig ver naar voren gaande bodem-uitstulpsels, waar de stoelen op staan wel wat afbraak doen aan het verder m.i. zeer fraaie interieur. De stoelen zitten wel redelijk goed, maar vind de ‘kuip’ wat aan de smalle kant, dan liever minder kuip, en voor het lekker bedienen van de koppeling -die lange slag heeft- kan de voorkant van het zitvlak bij de standaard-stoel m.i. onvoldoende omlaag.
Er zijn vele vulbare vakken, maar sommige zoals in de portieren, zijn te moeilijk toegankelijk om ze veelvuldig even te gebruiken. Stopcontacten zijn er links en rechts ook te vinden, echter eentje bij de spiegel lijkt me ook wel handig.
Binnen is het goed vertoeven, er is veel hoofd en beenruimte voor, stoelen hoeven bij 1.95 m niet in achterste stand, achterin is er relatief wat minder ruimte, met 5 personen van zeg maar 100 kg/2m is er waarachtig toch wat krapte, ook nadat de stoelen wat verder naar voren zijn gezet.
Door de airbags en andere veiligheidmaatregelen is de binnenruimte wat kleiner dan bij evengrote oudere modellen en soortgenoten, zowel lengte als breedte. Door de wat bredere raamstijlen (door de airbags dunkt me) en door de niet al te grote ramen is het zicht naar vnl rechtsachter en achter toch wat beperkend. Door de rechterstoel in lijn met de raamstijl te zetten is zicht naar rechtsachter wel beter, stoel staat dan wel wat onhandig maar goed. De kofferbak is zeer groot, ook met wat handige vakken en haakjes, wat minder groot tbv ruimte achterin had van mij gemogen.
Bij ± 15.000 km is de voorruit vervangen ivm een barst, waarschijnlijk steenslag, maar heb toch de indruk dat de voorruit wat aan de dunne kant is tov de vorige auto, misschien ook wat spanning, een wat dikkere voorruit lijkt me niet verkeerd. Tevens leverde vervanging v/d ruit links en rechts bekraste raamstijlen op, dat kon iets netter door de garage.
De airco doet zijn werk goed, met het hete weer dezen zomer was het binnen snel redelijk koud te krijgen.
In het begin vertoonde de auto irritant hikken/inhouden, is na kostenloze esp software update bij 15dkm na even aanzien verholpen.
De motor verbruikte in het begin ± 1 liter olie per 12.000 km, op zich acceptabel en geen probleem, en ruim minder dan het max toegestane twijfelachtige olieverbruik van 1l/1000km dat het goede instructieboekje aangeeft.
Olieverbruik is nu minder, als pompverstuivermotor bromt ie wel wat meer dan bij een common-rail motor, en lijkt/is wat ouderwetser tav oa emissie, is geen probleem, de passat is net iets zuiniger dan de vorige auto, heeft wel een 10l kleinere tank.
Brandstofverbruik (zonder extra last) is bij 80% redelijk netjes snelweggebruik zo rond de 5.8l/100km, dan bijna 1100 km haalbaar met tank, bij veelvuldig hogere snelheden uiteraard ander verbruik dan zo’n 6.6/950km.
De trekkracht in het normale toerengebied is zeer groot te noemen voor 140pk, echter onderin onder ±1600 toeren en bovenin vanaf ±3500 toeren valt me trekkracht wat tegen. Onderin is schakellui rijden wat minder mogelijk, en bovenin is versnellen boven zeg maar 160km/u (vnl op de ‘autobahn’) in 5e en 6e versnelling ook wat minder. Motor is mij en wat andere bestuurders in begin dan ook wel een enkele keer afgeslagen, dat is nu wel voorbij, en is bij vorige auto nog niet overkomen.
Bediening koppeling, die niet zeer licht gaat, is zodoende een eerste klas rek-en-strek oefening, dit ivm die lagere trekkracht onderin en positie v/d stoel: dit doet wat afbreuk aan het comfort. Onderin wellicht kwestie van (turbo) afstelling; chip en/of automaat is ook een oplossing, is evt iets voor later, en tevens een iets andere stoel zou goede rijcomfort nog net weer wat verhogen, misschien zijn die volledig elektrische stoelen wat meer verstelbaar. Wat nieuwe sensoren betreft dat bevalt wel goed, maar toch met een paar kanttekeningen. Het automatische licht werkt wat onlogisch doordat je die knop telkens weer op die aparte stand moet zetten na gebruik mistlampen, is iets om te vergeten, daarnaast zou een toon bij autom. uitschakeling soms (dwz bv ‘s morgens vroeg bij hogere snelheden) niet verkeerd zijn. Rij trouwens meestal met licht gewoon aan. De regensensor doet zijn werk beter dan bij de vorige auto, ook door instelbaarheid, maar desondanks zal bij (mist en) motregen een variabele interval nog steeds beter bevallen. Een mooi handigheidje is dat auto 3x gaat knipperen bij even aanraken van richtingaanwijzer.
De automatische parkeerrem bevalt op zich wel, bij nood met handrem gedoseerd remmen kan echter niet meer, hoeft hopelijk ook niet, indrukken van knop onder rijden betekent abrupte noodstop, onjuist gebruik door een onbekende bestuurder kan best gevaarlijk zijn. Bovendien moet je de auto starten als je ‘m van de parkeerrem wilt afhalen, is soms ook wel lastig, maar valt mee te leven.
Mooi is dat een aantal dingen instelbaar zijn zoals ‘licht en zicht’ functies, de boordcomputer bevalt ook prima, heb ‘m nog niet kunnen betrappen op grote onjuiste waarden, makkelijk zijn de 2 meetbereiken (sinds starten en sinds nulstelling(bij bv tanken)).
De cruise-control gaat ook prima, is gemakkelijk instelbaar met stappen van 1 en 10 km/h en instelling is mooi afleesbaar.
Instruktieboekjes zijn uitgebreid en prima geregeld, en met overig papierwerk opgeborgen in een mooi apart vakje daarvoor.
De auto heeft nog geen last gehad van rammels, wel kraakt ie vaak (vnl als ie warm is) bij het nemen van verkeersdrempels.
Oorzaak nog niet geprobeerd te vinden/optelossen, maar je hoort dat gekraak in principe toch liever niet. Tot nu toe radio wat harder gezet. Deze bevalt ook wel, met name de draaiknoppen en voorkeurzezenders , alleen jammer is dat ie soms meent frequentie te moeten wisselen, terwijl je dat niet wilt. Rds reg zodanig zetten dat ie dat niet doet is volgens mij niet mogelijk of anders te moeilijk instelbaar. De sleutel met die gemakkelijk indrukbare grote knoppen is wel aardig en mooi speelgoed, maar hebt hierdoor redelijke kans dat je per ongeluk onbedoeld bv de kofferbak geopend hebt staan, staat zo stom en hebt daarnaast nog risico op diefstal.
Wel vind ik dat de auto vanaf begin soms teveel trilt, is het beste te merken op een nieuwe vlakke asfaltweg met 80-110 km/u, dan soms duidelijk irritante trillingen voelbaar en zichtbaar trillen van lege stoel. Garage heeft meerdere keren gebalanceerd en gekeken en meent dat het goed is, maar is m.i. eigenlijk nog niet verholpen, ben wellicht te kieskeurig.
Misschien komt ’t door de banden, dat meer wanghoogte toch beter bevalt, of door dat automatisch drooghouden v/d remmen, maar kan me dat haast niet voorstellen en ben ook geen monteur. Moet maar wat in de gaten houden, wil het geen probleem noemen. Tenslotte is reservewiel 2x goed van pas gekomen bij ongelukkige pech met een lekke band, mede daar de wachttijd op een nieuwe band wel 14 dagen bleek. Zolang maximaal 80 km/h rijden met dat standaard en beperkt houdbare plaksel lijkt me ook geen prettige bezigheid. Maar al met al bevalt ie prima.

PROBLEMEN

Problemen:
-tot15dkm: koplamphoogteverstelling werkt niet: nieuwe koplampen, garantie
-tot15dkm: bokken/stoten v/d auto: esp-software update, garantie
Verder geen storingen

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.