Volkswagen Passat 1.9 TDI 115pk Trendline (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Passat 1.9 TDI 115pk Trendline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 157.000 km |
KM-stand laatst | 392.000 km |
Wat anders?
- 294.000 km
Deze auto heb ik nu 4 jaar geleden gekocht. Daarvoor heb ik twee Alfa 156 gereden. De eerste was een benzine van '99, 1.8 TS en die reed formidabel: snel, geen olieverbruik. Helaas was ik zo dom om over te stappen naar een nieuwere uitvoering en dan op LPG. Zo goed als de eerste was, zo'n ramp was de tweede helaas: rare geluiden vanuit de koppeling die de dealer niet eruit kreeg, storingsmeldingen, 1 liter olie op amper 1500 km! Je kunt dan beter in het Saoedi-Arabië gaan wonen lijkt me. Erg jammer, want het Alfa gevoel heeft me toch gegrepen en is er nog altijd wel, gek genoeg. Toch de Alfa verkocht en overgestapt naar diesel en iets betrouwbaars: deze VW Passat, 1.9 TDI 115 pk. Hij kwam van de eerste eigenaar en die had hem laten chippen naar 145 pk.
Al meteen toen ik de auto had, leek het of ik zeeziek werd als ik er wat langer mee reed. Vreselijke wegligging, deinen, windgevoelig. Zoeken op internet bracht me bij een bedrijf die andere veren (Eibach) eronder kon leggen, waardoor de auto 3 cm lager kwam te liggen. Het ging mij niet zozeer om het verlagen, maar wel om de wegligging, zeker als je een Alfa 156 bent gewend. Gelukkig werd het door die veren er aanmerkelijk beter op en zag het er ook iets beter uit, dat moet ook gezegd.
De Passat rijdt prima, veel trekkracht, zeker als hij eenmaal rolt. Tussensprints zijn heel goed te noemen.
Verbruik: gemiddeld 1:17 en dan ben ik geen superrustige rijder maar ook geen strepentrekker. Autoweg meestal 130. Ik rij half autoweg, half binnenwegen (80km) en stadsverkeer. Op langere afstanden en je doet rustig aan, dan is 1:19 echt haalbaar. Mét de 17" wielen eronder. Dit vind ik helemaal niet slecht, sterker nog, feitelijk gezien is dit erg goed voor een auto uit 2000. Als ik lees wat de zgn heel zuinige diesels werkelijk rijden in praktijk (de Punto's, de Polo's, etc.) kun je je afvragen waarom wij de schatkist elke maand moeten spekken!
Ik dacht dus een betrouwbare auto te kopen met deze Passat. Dat is niet helemaal uitgekomen jammer genoeg.
Problemen:
- Draagarm RV vernieuwd
- Thermostaat vernieuwd
- Koppakking vernieuwd (235.000 km)
- Koppeling vernieuwd (236.000 km)
- Homokineet RV (249.000 km)
- Temperatuursensor vernieuwd
Verder is ooit de handvat van het handschoenkastje vernieuwd en van de middenarmsteun.
Al met al zit er dus toch behoorlijk wat onderhoud aan, waarbij met name de koppakking en de koppeling flinke kostenposten waren.
Bij nader inzien bleek dat er veel korte stukjes met deze auto zijn gereden, waardoor dus de koppeling veel geleden had.
Ik had destijds wel genoeg van deze auto en heb ook wel rond gekeken (en nog soms) voor iets anders. Maar wat? Want wat ik niet verwacht had, is dat ik ondertussen toch wel wat verknocht ben geraakt aan de Passat. Ben er mee naar Zuid-Frankrijk geweest, naar Italië, twee keer naar Berlijn. Juist dan is het een heerlijke auto. En dat dieselen, tja, ook dat is me erg goed gaan bevallen. Grote actie-radius dus niet om de haverklap aan de pomp staan en wat betreft dat TDI blok: hij verbruikt geen of minimaal olie (nu 1 ltr de afgelopen 25.000 km), krijgt dus ook maar 1 keer per jaar een beurt (wel longlife olie). En ja, de TDI rijdt geweldig als hij warm is. Altijd rustig op laten warmen, maar dan gaat hij als een speer. Natuurlijk zijn er heel veel snellere en luxere auto's, maar toch. Er zit ECC in, cruisecontrole, elektrische ramen, etc.
Komt bij dat ik nauwelijks nog iets afschrijf, dus blijven rijden is het meest verstandig lijkt het. Al is soms een verandering wel erg verleidelijk. Zoals het er nu uitziet, zal ik er nog wel een jaartje aan vastplakken en hem over de drie ton heen tillen hopelijk.
26-2-2012
De pompverstuiver loopt nog steeds. Ook met de kou van afgelopen weken. Oké, met starten moet hij dan wat vaker rond voor hij aanslaat, gevolgd door een roetwalm maar vervolgens rijden maar.
bij de laatste beurt moest er weer eens een draagarm vervangen worden (VW kwaal). Maar ook met dank aan alle verkeersdrempels in dit land. Vreselijk! Het levert garages veel werk op, dat is zeker. Ik rij nogal veel door binnenwegen en bebouwd gebied, dus ik moet regelmatig deze ergerlijke hindernissen nemen.
Links en rechts komen er wat ouderdoms kwaaltjes: dashboard bij radio zit los, gasveren van achterklep versleten, tja, er zijn ergere dingen in de wereld natuurlijk. Het rijden met deze auto blijft echter prima. Toch kijk ik nog regelmatig voor een andere auto, maar ja, wat?? Ik heb geen zin om een kapitaal aan een auto uit te geven, laat staan er een lening voor af te sluiten. Gezien het beschikbare budget blijft er dan al niet veel leuks meer over, dat ook nog enigszins betrouwbaar is. Als ik economisch zou handelen, zou wat betreft mijn werk en de afstanden die ik rij en de vergoeding die ik ervoor krijg een Toyota Prius het meest passen. Ik rij niet echt veel lange afstanden, meestal ritten van 15 tot 30 km. Maar ja.....een Prius..... Dat is ook al zoiets. Toch wel beetje suffig. Dus toch maar doorhobbelen met de TDI voorlopig. En hopen dat er geen grote kosten aankomen.
still going
- 337.500 km
De Passat rijdt nog altijd zijn kilometers en ja, zonder rammels, kraakjes of piepjes. Olie bijvullen: gemiddeld een halve liter op 25.0000 km. De auto krijgt 1 keer per jaar een beurt en ik rij tussen 27.000 - 30.000 km per jaar.
Nu wil dat niet zeggen dat de Passat ontzettend goedkoop is in onderhoud. Sinds vorige update weer e.e.a. moeten laten repareren:
- homokineet aan andere zijde vervangen
- kapotte luchtslang bij turbo
- kapotte waterslang
- raammechanisme rechtsvoor
- natuurlijk weer een draagarm
- airco bijvullen
Vorig jaar oktober 4 nieuwe banden erop gelegd. Winterbanden 17" Nexen, waar ik ook in de zomer mee gereden heb. Gaat prima, hebben iets hardere rubbersamenstelling waardoor ze niet zo hard slijten en het en soort van all seasonbanden zijn. In ieder geval geen gedoe met wisselen.
Kortom: het doel is de 4 ton halen. Al is de verleiding er nog immer om te switchen, omdat het zo saai is om zo lang in dezelfde auto te rijden. Maar nog steeds geen idee wat het dan zou moeten worden. De Skoda Superb is een goede kanshebber tzt. En die is ook met de oerdegelijke 1.9 TDI te krijgen! Vooralsnog maar doorrijden, onderhoudskosten wegen niet op tegen nauwelijks afschrijving. En ik kan nog steeds prima meekomen over het algemeen in het verkeer (al zullen er vast wel wat pk's verloren zijn gegaan in de loop der tijd).
Loopt nog steeds
- 369.500 km
Langzaam richting 400.000 km. Zal dan ergens eind 2015 behaald moeten worden. De Passat loopt nog steeds prima. Kosten? 4 nieuwe zomerbanden rondom, accu moeten vervangen (liet me opeens staan...), rubbertje van een verwarmingsslang vervangen, 2 nieuwe schokbrekers achter. Verder een keer per jaar een beurt, de ene keer een kleine, de andere keer een grote beurt. Geen noemenswaardige kraken of gedoe, half litertje olie per jaar, verbruik stabiel op 1:17 (gecombineerd).
En ja, nog steeds kijk ik wel eens rond voor een nieuwe auto. Maar wat?? Ik rij nog altijd tussen de 25.000 en 30.000 km per jaar, dus diesel vooralsnog het 'voordeligst', zover je dat in ons land nog kunt stellen (of je moet een lease-auto kunnen rijden met een stekker....).
Mijn interesse gaat dan nog steeds uit naar de Skoda Superb. Al is het een uitdaging om die 4 ton te behalen.
Verkocht
- 392.000 km
De Passat 1.9 TDI pompverstuiver heb ik in augustus 2015 ingeruild, na lang wikken en wegen. De nieuwe distributie kwam eraan en ik was na bijna 8 jaar wel toe aan een nieuwe auto, wat de voornaamste reden was. Voorheen nooit langer dan 2 jaar met een auto gereden. Met enig pijn in mijn hart (deze Passat heeft roerige tijden in mijn leven meegemaakt) ingeruild tegen een Passat station 1.6 TDI bwj 2010, wederom zwart, beige lederen bekleding, donkere ramen achter. De luxe is natuurlijk aanzienlijk toegenomen en rijdt comfortabeler. Echter bij lange niet de trekkracht van mijn oude Pumpedüse....ook na tuning niet. En tja, een station is handig, maar niet zo mooi als een sedan. Ik zal van de nieuwe tzt weer een review plaatsen, eerst nog wat meer ervaring opdoen ermee. Ik wilde eigenlijk een Skoda Superb, maar die zijn bijna niet te krijgen, of nog erg duur.
Al met al zo'n dikke 200.000 km met de 1.9 TDI gereden, en het motorblok is ongekend sterk. Nauwelijks olieverbruik (een halve liter op 25.000 km). Rondom toch wel de nodige onkosten gehad in de loop der jaren, maar daar stond een lage afschrijving tegenover. Ik kreeg er nu nog een handelsprijs voor en de auto zal ergens ver weg waarschijnlijk nog aan een tweede leven beginnen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.