Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Volkswagen
  • Passat

Volkswagen Passat 1.8 5V Trendline (1997)

autoreview

Volkswagen Passat 1.8 5V Trendline (1997)
Volkswagen Passat 1.8 5V Trendline (1997)Volkswagen Passat 1.8 5V Trendline (1997)Volkswagen Passat 1.8 5V Trendline (1997)Volkswagen Passat 1.8 5V Trendline (1997)Volkswagen Passat 1.8 5V Trendline (1997)Volkswagen Passat 1.8 5V Trendline (1997)Volkswagen Passat 1.8 5V Trendline (1997)Volkswagen Passat 1.8 5V Trendline (1997)Volkswagen Passat 1.8 5V Trendline (1997)
Frenkie NL85
  • Frenkie NL8512
  • Gebruikersreview
29 januari 2015 om 16:02
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringPassat 1.8 5V Trendline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf120.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 32%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 29 januari 2015

In december 2009 ging ik op zoek naar een nieuwe auto ter vervanging van mijn toenmalige Renault Twingo ivm een ietwat langere reisafstand naar het werk en toch wat meer auto wenste.

Ik ben naast Kia fan ook altijd fan van Volkswagen geweest (voor de Twingo had een Golfje en na de Passat passeren er nog 2 de revue) en zodoende wilde ik een ruimere volkswagen.
Bij een lokale VW merkdealer stond een Passat 1.8i 5v van 1997 met een zeer vriendelijke kilometerstand +/- 120.000 en voorzien van recent onderhoud en een verse distributieriem.
Zodoende ben ik een testronde gaan rijden en was direct weg van de auto.
Zeker met mijn 2 meter pas ik toch iets beter in een Passat dan in een Twingo en na kort beraad en wat onderhandelen was de auto voor mij.

30 december 2009 heb ik de auto uiteindelijk opgehaald met een verse APK en was ik klaar voor de kilometers.

Echter na een paar duizend kilometer werd ik door mijn vrouw gebeld dat ze in 'de tunnel' (westerscheldetunnel) reed en er een aantal lampjes begonnen te knipperen en dat de watertemperatuurmeter een hoge waarde aangaf. Problemen dus.
Gelukkig kon ze de tunnel nog uitkomen en heeft ze de auto aan de kant gezet.
De garage was zo vriendelijk om de auto af te slepen en kwam met het volgende probleem.
De waterpomp was kapot (schoep afgebroken), vermoeden bestaat dat deze niet mee vervangen was met de distributieriem.

Na een reparatie van enkele honderden euro's konden we weer op pad.

Weer wat later, tijdens het rijden ineens geen leven meer in het dashboard, alle meters op 0 en geen verlichting meer.
Na een bezoekje behulpzame en opmerkzame ANWB medewerker kwamen we erachter dat het contactslot was ingesleten, na 130.000km!
Blijkt te kúnnen komen door grote/zware sleutelbossen (notitie: koop geen auto van een conciërge :) )
Hier waren 2 oplossingen voor, of een nieuw contactslot, of na het starten de sleutel en klein beetje terugdraaien en gaan. Ik koos op dat moment voor het laatste.

In de winterperiode (februari/maart 2011) besloten we op wintersport te gaan, een setje winterbanden eronder en gaan.
Tijdens onze vakantie begonnen er echter een aantal systemen te haperen.
Onder andere de raambediening begon een eigen leven te leiden en ramen gingen soms niet open of niet meer dicht en zelfs een keer op eigen initiatief open.
Daarnaast ging de passagiersdeur op slot tijdens het rijden en was deze met geen mogelijkheid meer open te krijgen.
Terug in Nederland heeft de garage de kabelboom en het portierslot vervangen en was daarmee het probleem weer opgelost.
De ramen bleven een onzekere factor maar we deden het ermee.

April 2011 was ik onderweg naar de Autorai in Amsterdam. Op de heenweg geen problemen, de terugweg verliep wat minder vlotjes. In de buurt van Leiden, 130 op de linkerbaan. Poef!.. beide meters sloegen naar volledig naar rechts uit (maximum snelheid en toerental) en daarna terug naar links, op 0 dus... en een rookpluim vanonder het dashboard... snel aan de kant.
De rook trok weg en na een paar minuten achtte ik het veilig om de auto weer te starten. Zonder meters huiswaarts, en weer richting garage.
Diagnose, dashboard kapot, opgestuurd naar een reparateur, terug in laten bouwen.. na 2 weken, zelfde euvel. Uiteindelijk bleek er een kortsluiting te zijn in de brandstof niveaudoorgever in de tank (kan dit kwaad?) na deze reparatie konden we weer verder.
Ondertussen een golfje 3 erbij gekocht als 2e auto (Twingo was inmiddels naar mijn schoonmoeder)
Toen kwam de APK eraan en bleken de schokbrekers versleten te zijn. Dat was dus het einde van de bodemloze Passatput.

Op naar mijn volgende auto dacht ik maar en wist ik deze in te ruilen voor een 'mooie rooie' golf 3 Rolling Stones cabriolet uit '95.

Conclusie: De passat was er een van de eerste lichting 3B's ( te herkennen aan groen verlichte wijzerplaten) ik heb de indruk dat deze lichting nogal wat last van storingen had.
De reparaties en ergernissen hebben bij mij geen goede indruk achter gelaten.
Elke paar maanden was er wel weer iets.

Wel vind ik de auto uiterlijk een mooi ontworpen auto en vooral een fijn rijdende auto (ondanks het ontbreken van diverse opties)
Al met al heb ik deze auto te duur gekocht en ben ik nog een groot percentage van de aankoopprijs er bovenop aan onderhoud aan kwijt geweest.

Indien je interesse hebt in een Passat zou mijn advies zijn de eerdere modellen te laten staan, of het moet een weggeefprijs zijn.

Comfort : het was een trendline, deze zijn nou eenmaal wat uitgekleed. (mijn Twingo had bijvoorbeeld wel CV op afstand)

Prestaties: Goed, de motor is niks op aan te merken, wel wat dorstig ( +/- 1 op 11 ) voor een auto van 1250 kg

Betrouwbaarheid: Nou startte hij wel elke morgen, maar door de storingsgevoeligheid boet de betrouwbaarheid wel erg in.

Gebruikskosten: door de vele reparaties heb ik al met al te veel voor deze auto betaald, maar een tweedehands auto is voor een minder technisch aangelegd persoon vaak een loterij.

2,8
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Volkswagen Passat? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Passat
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Passat 1.9 TDi 110 Pk I Climate Control I Cruise I Trekhaak I 2e Eigenaar

    Volkswagen Passat 1.9 TDi 110 Pk I Climate Control I Cruise I Trekhaak I 2e Eigenaar

    • 2000
    • 218.357 km

    € 2.650

    Volkswagen Passat 1.9 TDI Comfortline

    Volkswagen Passat 1.9 TDI Comfortline

    • 2000
    • 303.724 km

    Op aanvraag

    Volkswagen Passat 2.0 Trendline | CRUISE | AIRCO | TREKHAAK

    Volkswagen Passat 2.0 Trendline | CRUISE | AIRCO | TREKHAAK

    • 2000
    • 236.880 km

    € 2.498

Meer Volkswagen Passat occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Passat facelift

    42
    • 25 juni 2019
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Passat specificaties
  • Volkswagen Passat occasions
  • Volkswagen Passat video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Passat tests
  • Volkswagen Passat gebruikersreviews
  • Volkswagen Passat index
PREMIUM
Volkswagen Multivan vs. Hyundai Santa Fe - Dubbeltest

Volkswagen Multivan vs. Hyundai Santa Fe - Dubbeltest

Personenbussen zijn in Nederland doorgaans onbetaalbaar, maar dankzij plug-in hybridetechniek...

Lees meer
 

Volkswagen Passat reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat 2.3 VR5 (1999)

    Volkswagen Passat 2.3 VR5 (1999)

    1
    • 6 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat 2.8 VR6 Syncro Comfortline (1998)

    Volkswagen Passat 2.8 VR6 Syncro Comfortline...

    11
    • 3 november 2019
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat 1.6 (1998)

    Volkswagen Passat 1.6 (1998)

    1
    • 13 oktober 2016
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat 1.8 5V Trendline (1997)

    Volkswagen Passat 1.8 5V Trendline (1997)

    • 29 januari 2015
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat 1.8 5V Turbo Trendline (1998)

    Volkswagen Passat 1.8 5V Turbo Trendline...

    1
    • 10 maart 2014
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat 1.8 5V Turbo Comfortline (1998)

    Volkswagen Passat 1.8 5V Turbo Comfortline...

    26
    • 16 juli 2013
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat 2.5 TDI 4Motion Trendline (1999)

    Volkswagen Passat 2.5 TDI 4Motion Trendline...

    4
    • 22 maart 2013
meer reviews
Volkswagen Passat 1.9 TDI - 1997 – 759.589 km - Klokje Rond

Volkswagen Passat 1.9 TDI - 1997 – 759.589 km - Klokje Rond

...een auto die na driekwart miljoen kilometers twee duimen omhoog krijgt.

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion (2011)

    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk...

    8
    • 14 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Volkswagen ID Aero in beeld

    Elektrische Volkswagen ID Aero in beeld

    65
    • 11 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI R-Line Business+ (2020)

    Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI R-Line...

    1
    • 22 april 2022
  • Volkswagen Passat 1.9 TDI – 1997 – 1.001.292 km - Klokje Rond

    Volkswagen Passat 1.9 TDI – 1997 – 1.001.292...

    • 5 april 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 3.6 V6 R-Line (2013)

    Volkswagen Passat Variant 3.6 V6 R-Line...

    5
    • 3 april 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Passat B1 (1978) - In het Wild

    Volkswagen Passat B1 (1978) - In het Wild

    46
    • 29 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 3.6 V6 FSI 4Motion R36 (2009)

    Volkswagen Passat Variant 3.6 V6 FSI 4Motion...

    9
    • 20 maart 2022
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2000)

    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2000)

    • 13 augustus 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Polo 6N/6N2 - Facelift Friday

    Volkswagen Polo 6N/6N2 - Facelift Friday

    49
    • 12 augustus 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID Buzz nu al geliefd tuningobject

    Volkswagen ID Buzz nu al geliefd tuningobject

    39
    • 12 augustus 2022
  • Achtergrond
    Opel Astra Sedan vs. Volkswagen Vento vs. Renault 19 Sedan - Uit de Oude Doos

    Opel Astra Sedan vs. Volkswagen Vento vs....

    67
    • 10 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen ID3 58kWh 204pk Business (2020)

    Volkswagen ID3 58kWh 204pk Business (2020)

    1
    • 9 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    5
    • 9 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Polo 1.0 80pk Comfortline (2020)

    Volkswagen Polo 1.0 80pk Comfortline (2020)

    2
    • 8 augustus 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden