Volkswagen Passat 1.9 TDI 110pk Comfortline (1998)

autoreview

Volkswagen Passat 1.9 TDI 110pk Comfortline (1998)

Signalement

UitvoeringPassat 1.9 TDI 110pk Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf93.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Versnellingbak aan gruzelementen

  • 125.000 km

Ondanks dat ik zeer tevreden ben over Volkswagen en in het bijzonder deze Passat, was ik toch verrast dat tijdens een snelwegrit mijn eerste versnelling compleet aan gort werd gedraaid door de overige tandwielen.

Ik reed van Oostenrijk terug naar Nederland via het altijd prettige Duitsland, met onbeperkte stukken. Met zo'n 180 km/uur op de teller voelde ik plotseling wat weerstand. Toch maar even rustig aan doen en zo snel mogelijk een parkeerplaats opzoeken. Op de parkeerplaats bleek al snel de eerste versnelling te weigeren. Ik heb, eigenlijk tegen beter weten in, de auto nog een kwartier laten afkoelen. Maar zoals al verwacht de auto weigerde de eerste versnelling in te leggen. Met de verwachtte vraag van de ADAC (de Duitse ANWB): "kunt u de tweede versnelling gebruiken?" in het achterhoofd ben ik maar door gereden. Het was inmiddels toch al 's avonds.

In de dagen erna bleek al wat er gebeurt was: het tandwiel van de eerste versnelling was totaal vergruisd door de andere tandwielen. Dit kwam nooit voor, zeiden ze nog, tenzij ik met een zware aanhanger langdurig tegen een berg op probeerde te rijden. Ik heb niet eens een trekhaak! Enfin, op advies van de garage een ruilbak laten monteren (€1400), onder het motto "normaal gaan ze nooit kapot". De perikelen van de montage gaven daarbij nog een extra knak, maar dat is meer iets voor een Dealer Review.

Tot nu toe met de ruilbak lekker doorgereden, ook weer naar Oostenrijk, en immer zonder problemen. Kortom een heerlijke comfortabele en ruime reisauto.

Still going strong

Inmiddels zijn we een fiks aantal kilometers verder met de Passat en hebben we de auto inmiddels al meer dan zeven jaar in bezit. Een unicum! Afgezien van regulier onderhoud mankeert de auto nooit wat en heeft zich als een trouwe metgezel bewezen.

Het laatste jaar (2009) is de auto alleen ingezet als privéauto als gevolg van de komst van een leaseauto (BMW 318d). De komst van een tweede kind doen mij uitkijken naar een ruime(re) auto. Het wordt in ieder geval een Touring, Avant of Variant.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.