Volkswagen Passat 1.9 TDI 110pk (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat 1.9 TDI 110pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 196.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Had deze Passat gekocht omdat ik door financiële tegenslagen het eventjes met ’minder’ moest doen. Heb mijn Chrysler PT Cruiser verkocht en op zoek gegaan naar iets zuinig, goedkoop (5000 EUR) en waar men gemakkelijk 2dehands onderdelen voor kan krijgen. Ben toen bij deze passat uitgekomen
Het is een hele fijne wagen om mee te rijden, comfortabel, lekker ruim vanbinnen en een juweeltje van een motor. Altijd sleutel nog maar aanraken en de motor sloeg al aan. En zuinig dat deze motoren zijn. Laatst nog gaan skieën met 4 personen en koffer gans vol, tegen 170 over de autobahn en heb met 1 volle tank (52 l) 950 km kunnen rijden.
Ondansk dit alles begon men de leeftijd van de wagen al te voelen. Deur hing los in zijn hengsels, rammels en kraakjes vanuit de ophanging (voor + achter), zetelbekleding beetje kapot, het kofferdeksel moet je met een ’magische greep’ open doen (niemand lukt het behalve ik)...
PROBLEMEN
Bij aanschaf was de luchtmassameter kapot, gratis vervangen. Ik had last van water in de koffer. Dit kwam doordat het gat waar de kabel voor de trekhaak doorliep niet goed afgedicht was. Afgekit en daarna geen probleem meer. Tevens ging mijn rechter achterdeur niet meer open (slotje kapot), gratis vervangen.
Centrale vergrendeling was ook niet meer 100%. Soms als je hem open deed dan gingen de sloten wel omhoog maar je kreeg de deuren niet open. dan moest je 5 keer proberen en dan lukte het wel.
Let op met vriesweer !!! Heb enkele malen meegemaakt dat ik ’s morgens wou vertrekken dat ik de sleutel niet in het sleutelgat kreeg. met een aansteker verwarmen en beetje bij beetje sleutel erin persen. als je dan eenmaal de deur open had dan ging hij niet meer in zijn slot als je hem sloot. Dus het gevolg was dat ik de eerste km’s (tot dat de verwarming goed hard kon blazen) de deur met mijn linkerhand moest dicht houden (en dat gaat moeilijker als je denkt).
Het ergste was rond nieuwjaar. Toen begon ik opeens een ’gezoem’ te horen in de bochten. Hydraulische olie voor de stuurbekrachtiging lekte ergesn. Bleek daarna van mijn stuurhuis te komen (VW en AUDI euvel, wegens de veel te hoge oliedruk). Dit bleek een duur grapje te zijn. Bij de garage rond de 1000 EUR, bij mijn ’zwarte garagist’ 450 EUR. Heb het nooit niet laten maken. gevolg was dat ik elke 200 - 300 km mijn stuurolie moest bijvullen (bus olie koste 10 EUR en kwam daar 3 weken mee toe, en ik rijdt 40.000 km per jaar).
Ondertussen heb ik de wagen verkocht want ik wou iets met achterwielaandrijving en een veel betere wegligging, dus ben ik nu overgeschakeld op een BMW e34 525 tds van 1994. Mijn advies wat betreft een VW Passat ... In mijn ogen is het een hele goede wagen, rijdt lekker, zuining, comfortabel en hij heeft mij nooit in de steek gelaten. Op 6 maanden tijd dat ik ermee gereden heb heeft hij mij 100 EUR gekost aan onderhoud (omdat ik bij een ’zwarte garagist’ ga) ... Das dan toch lekker goedkoop gereden. Maar ik moet wel zeggen dat ik gek werd van die kleine prulletjes de hele tijd ... Dat is ook de grootste reden waarom ik em verkocht heb.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.