Volkswagen Passat 1.9 TDI 105pk Comfortline (2008)

autoreview

Volkswagen Passat
Volkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen Passat BluemotionVolkswagen Passat BluemotionVolkswagen Passat BluemotionVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat BluemotionVolkswagen Passat Bluemotion

Signalement

UitvoeringPassat 1.9 TDI 105pk Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf38.000 km
KM-stand laatst68.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

help; mijn passat maakt me nerveus

  • 43.000 km

Sinds begin juli mag ik over deze passat beschikken (bedankt baas); ik heb ondertussen 5000 km met deze wagen gereden; bij deze enkele bevindingen:

Motor
Ik kom uit een Laguna met een supermoderne 150 pk commonrail diesel en ja, dan weet je het wel met deze ouwe getrouwe PD met 105 PK.
Op de autoweg tijdens lange trajekten valt het nog wel mee, de topsnelheid van + 180 is niet verkeerd en hij is relatief stil maar mist een 6de versnelling; stadsverkeer daarentegen is een echte straf; de motor is luidruchtig en rauw, mist souplesse en valt makkelijk stil; ik geef toe dat een diesel niet voor stadsverkeer gemaakt is maar toch ...
tot nu toe nog geen olie moeten bijvullen (staan die blokken nochtans voor bekend)


Verbruik
ik haal uit een tank van 70 liter makkelijk 1100 km bij gemengd gebruik, dus meer dan netjes zou ik zeggen

Comfort
Heel goede stoelen met ruime verstelmogelijkheden, het juiste evenwicht tussen hard en zacht, lendensteun elektrisch instelbaar, kopsteunen komen voldoende hoog.
Veel ruimte voor benen en ellebogen (ben bijna 2 meter), op dat vlak een echte verademing tov de Laguna
Over het ophangingscomfort ben ik echter niet zo te spreken; ook hier valt het op de autoweg nog mee, maar in de stad is het huilen met de pet op; ik ervaar een permanent gesteun, gerammel en geklapper in de voortrein, ik word er haast gek van; zelfs op gladde stukken asfalt is er een symfonie van kraakjes en geluidjes uit het vooronder waarneembaar; hebben jullie dezelfde ervaringen? kan hier iets aan gedaan worden??

Wegligging: een van de lezers vergeleek zijn wegligging met die van een dronken olifant, maar dat moet ik tegenspreken; ok het is geen mazda 6 of een mondeo op dat gebied, maar hij heeft me in alle omstandigheden veel vertrouwen gegeven; bochten neemt hij met het grootste gemak en rechtuit is hij als een rots ...

Cockpit en ergonomie:
degelijk zonder meer, geen enkel kraakje in het dashboord waarneembaar, maar wordt, zoals vele anderen wel, niet lyrisch over de afwerking; de opbergmogelijkheden zijn zeer uitgebreid, 2 ruime vakken in de portieren, ruim kastje, een zee van ruimte in de middenconsole, bovendien nog 2 bekerhouders in het midden met fraai schuifdeurtje, 2 superhandige laadjes in het dashbord (kleingeld en ander grut), dikke pluim hiervoor.
De ergonomie is heel doordacht en logisch, goede opstelling van de instrumenten; de lichten bedien je bv met een grote draaiknop links van het stuur die van links naar rechts gaat van "uit" naar "standlicht" en vervolgens "kruislicht" (lijkt logisch maar heb je al ooit zo'n overvolle Franse "satelliet" aan het stuur meegemaakt.
Sfeervol is het enkel 's avonds met die mooie rode en blauwe lichtjes, overdag heerst het zwart van de stoelen, de deurbekleding, het dashbord, de vloerbekleding, vrolijk word je er niet van

Radio en navigatie
er zit een RNS 500 (510) nav rad combinatie met touchscreen, sd kaart harde schijf en 6cd wisselaar; functioneert geweldig op alle gebied, snel, logisch, goede klank (hoewel geen Cabasse kwaliteit zie review laguna) ik ben hier heel blij mee.
Minpuntje vind ik het volgende: tussen de toerenteller en snelheidsmeter zit er nog een minicomputer met onder andere een audio en een navigatiemenu; wel, als je audiomenu niet actief is,
kun je de radioklank niet via de stuurtoetsen aanpassen

Kofferruimte: gigantisch, het lijkt wel een grot; deksel kan van op afstand open.

Over de betrouwbaarheid heb ik logischerwijze nog niets te melden

Hoop echt op reacties ivm de voortrein.

Ik hou julie verder op de hoogte


  • 45.500 km

even een korte update bij 45K
positief:
- er was vorig weekend een autobeurs in de stad en heb enkele concurrenten geprobeerd, waaronder een accord en een mazda 6; hoewel die 2 op mijn favorietenlijstje stonden ben ik blij dat ik in deze passat mag rijden; qua ruimte is er niets beters op de markt, tenzij dan een superb misschien; de materiaalkeuze van de passat mag er ook zijn, hoewel ik er in mijn eerste review niet kapot van was; maar als je dan een keer gaat vergelijken ...
- de middenarmsteun: wat een fantastisch ding zeg, hij maakt lange ritten erg comfortabel en is in verschillende hoogtes verstelbaar; en eronder kun je bij wijze van spreken een reiskoffer kwijt ...
- spiegelverwarming: erg handig nu de nachten al wat kouder worden en je 's morgens vroeg weg moet; voor je het weet zijn de spiegels weer bruikbaar; het bedieningsknopje is kwalitatief van twijfelachtig allooi
- verbruik: haalde onlangs 1225 km uit 70 liter; schitterend toch ...

negatief:
- die voortrein maar weer; waar blijven trouwens jullie reacties ...
- moest olie bijvullen (tussen 2 beurten in); heel vervelend vind ik dat, want je moet naar VW voor de geschikte olie anders is het onderhoudsprogramma naar de knoppen
- ik kom uit een combi en dan mis je een achterruitwisser; ik geef toe dat het er op een sedan niet uitziet maar zou wel handig zijn ...

wat een verademing!

  • 68.000 km

Inderdaad, de problemen met de schokdempers vooraan zijn keurig door de garage onder garantie opgelost; het kraken is volledig verdwenen en het "pompen" waar hij ook wel eens last van had, is nagenoeg weg;
Tevreden klantje dus.
Verder eigenlijk niets te melden; probleemloze en 100 pct storingsvrije auto; onlangs bij -25 graden in Polen buiten geslapen en probleemloos gestart;
Hoe langer ik er mee rijd, hoe beter ik kan leven met z'n gebrek aan power; je stelt je rijgedrag er na verloop van tijd op in en dan valt er best mee te leven; die diepe bas bij 140 kan ik zelfs apprecieren; bij meer dan 140 wordt het onaangenaam;
Hij is gewoon erg comfortabel en hij geeft me het gevoel voor de eeuwigheid gebouwd te zijn; kortom, verre van spannend of frivool, maar gewoon keigoed en waar voor je geld ...
een tevreden vw gebruiker (nooit gedacht dat ik dat ooit over m'n lippen zou krijgen ...)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.