Volkswagen Passat 1.9 TDI 105pk Comfortline (2007)

autoreview

Volkswagen Passat
Volkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen PassatVolkswagen Passat BluemotionVolkswagen Passat BluemotionVolkswagen Passat BluemotionVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat - interieurVolkswagen Passat BluemotionVolkswagen Passat Bluemotion

Signalement

UitvoeringPassat 1.9 TDI 105pk Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst102.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 48.000 km

In november 2007 overgestapt naar een andere werkgever en als zodanig ook een nieuwe lease-auto mogen uitzoeken.
Gelukkig hebben wij vrije keus wat merk betreft, maar het moest wel een diesel zijn en binnen mijn lease-budget vallen.
Aangezien ik 2 kinderen en een vrouw hebt, moest het een ruime gezinsauto worden.
Als ik bovenstaande \"probleem\" niet zou hebben, dan was ik voor de BMW 118d gegaan. Helaas is die te klein.

Na de lease-tarieven van de diverse merken/modellen gezien te hebben, heb ik een lijst gemaakt van de volgende 3 auto\'s:

- VW Jetta 1.9 tdi Comfortline
- Seat Altea 1.9 tdi Stylance
- Skoda Octavia 1.9 tdi Business Edition

Bovenstaande auto\'s bij diverse dealers wezen bekijken en proefritten gemaakt.

Seat viel snel af vanwege plastic-achtige dashboard.
Skoda viel af vanwege te veel motorgeluid in het interieur.
Jetta viel af, omdat VW in oktober/november 2007 jubileumkortingen aanbood vanwege 60-jarig bestaan in Nederland.
Zodoende kwam zelfs de VW Passat in mijn bereik tegen nagenoeg hetzelfde lease-tarief en bijtelling als de VW Jetta.

De keus was dus snel gemaakt en gekozen voor een VW Passat 1.9 tdi Comfortline in de kleur Arcticblue-zilver. Als enige optie heb ik er nog 16 inch lichtmetalen velgen op laten zetten wat de auto mooi afkleedt!

Persoonlijk vind ik de Passat veel mooier smoelen, ziet er wat strakker uit dan de Jetta en is natuurlijk ruimer. Regelmatig zie je wat \"oudere\" mensen in de Passat rijden, maar ik zelf schaam me niet voor de auto. Ben zelf pas 29.

Na een week kon ik de auto al in ontvangst nemen (stond toevallig op voorraad bij PON) en reed blij als een kind naar huis toe.

Ik zal een opsomming van mijn indrukken van de 1e 50.000 km die ik er al op heb zitten:

Pluspunten:
- Comfort:
Auto rijdt zeer comfortabel. Heb af en toe wel last van gebonk als ik iets te enthousiast een drempel neem.
Auto is redelijk stil binnen bij 120 km/u. Daarboven wordt het wel iets rumoeriger. Meeste tijd zit ik toch alleen en dan gaat de volume va nde radio gewoon een tandje of 3 omhoog.
Electrische stoelverstelling is wel grappig.
Juiste zitpositie is snel gevonden doordat het stuur ver naar je toe te halen is en de stoel zeer goed verstelbaar is.
Automatische verlichting werkt ook naar volle tevredenheid.
Climatronic werkt zeer goed. Ik heb hem standaard op 20 graden staan en heb er geen klachten over.
Electronische handrem werkt goed. Was even wennen, maar als je het eenmaal gewend bent, wil je niet anders meer.
Er is genoeg opbergruimte in de auto.
Kofferbak is goed toegankelijk en door de neerklapbare achterbank kunnen ook grotere spullen makkelijk mee.

- Actieradius:
Ik haal makkelijk 1:18. Rij voornamelijk snelweg kilometers met weinig file. Zodoende rij ik bijna 1200 kilometer op 1 tank.

- Prestaties:
De 105 PK zijn voldoende voor dit landje. De auto is redelijk snel weg bij het stoplicht en zit best wel snel op de 170 km/u. Voor het dagelijkse verkeer dus prima, om wedstrijden te doen is deze motor niet aan te raden.

- Betrouwbaarheid:
Tot nu toe zeer goed. Geen technische of motorische mankemanten.
Wel zelf om de 15.000 km half litertje olie bij moeten vullen, maar dat schijnt normaal te zijn. Verder rij ik de auto goed warm en \"vloer\" het gaspedaal bijna nooit.

- Gebruikskosten:
Behalve de bijtelling, natuurlijk niets. Ik heb bij gebruikskosten de waardering op 5 sterren gezet. Behalve de reguliere 1e onderhoudsbeurt en wat extra olie zijn er geen extra kosten in rekening gebracht bij mijn werkgever.

Minpunten:
- Krakende voortrein bij het nemen van drempels. Is al een keer naar gekeken en bij de volgende beurt wordt er nog uitgebreider naar gekeken.
- De grootte van de kofferbak. Losliggende spullen liggen soms helemaal tegen de achterbank aan en dan moet ik bijna de koffferbak inkruipen om het eruit te halen.
- Tijdens het rijden gaan niet automatisch de deuren op slot, dit mis ik wel. Bij de volgende beurt wordt dit geprogrammeerd.
- Automatische ruitenwissers werken niet naar tevredenheid en lijken een eigen leven te leiden. Als ze moeten wissen, dan wissen ze niet. Als er niet gewist hoeft te worden, gaan ze ineens heen en weer.
- Besturing op lange, rechte stukken voelt een beetje \"dood\" aan. Moet vaak corrigeren.
- Achterkant is tijdens het fileparkeren niet overzichtelijk. Heb geen parkeersensoren en parkeer dus veel op gevoel.
- Steenslag op motorkap. Is niet te voorkomen, ik rij nu eenmaal veel snelwegkilometers.
- De laatste weken begin ik wat gekraak in het dashboard te horen. Waarschijnlijk slijtage.

Foto\'s volgen nog

PROBLEMEN

  • 48.000 km

Geen

Update bij een km-stand van 102.000 km

  • 102.000 km

Hierbij mijn bevindingen na ruim een jaar verder gereden te hebben in de VW Passat.

Ik heb er ruim 50.000 km bijgereden en zal mijn bevindingen hieronder opsommen:

Het meest positieve blijft toch wel de ruimte en actieradius van de auto.
In de tussentijd heeft de auto 2 onderhoudsbeurten gehad (bij 60.000 km en 90.000 km).
Hier kwamen geen noemenswaardige dingen aan het licht, behalve dat bij eerstgenoemde beurt de voorbanden vervangen zijn. De nieuwe banden zien er na 40.000 km nog als nieuw uit!

Waar ik me wel aan heb ge-ergerd is dat er zich dit jaar 2 storingen aan de airbag hebben voorgedaan binnen een tijdsbestek van 3 maanden.
Oorzaak bleken losse sensors te zijn in de voorstoelen.

Verder geen problemen gehad, de auto rijdt nog steeds even goed en om de 15.000 km even wat olie bijvullen.
Helaas is het kraken van de voortrein niet verholpen, gemiddeld brandstofverbruik schommelt nog steeds rond de 1:18.

Dus al met al een nog steeds tevreden VW Passat rijder.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.