Volkswagen Passat 1.9 TDI 105pk Comfortline (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat 1.9 TDI 105pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 182.300 km |
Nog steeds een trouwe vriend...
- 182.300 km
DE AANSCHAF
Nieuwe werkgever en daarmee een nieuwe auto. Dit keer van Athlon Carlease. Keuze was relatief simpel; het zou een VW Passat gaan worden. Na een proefrit en een gesprek bij de dealer uiteindelijk gekozen voor een 1.9 TDI Comfortline in Articblue met een zwart interieur in sedan uitvoering. Ivm de bijtelling geen opties gekozen. Achteraf is bij de dealer een RCD-300 gemonteerd. Na een - verder normale - oplevering van de auto zijn de wielen (orgineel met plastic doppen) vervangen door velgen (16", 205/55) en is een USB lezer toegevoegd voor de MP3's.
DE EERSTE 60.000
Aanvankelijk heel blij met de auto. Groot, ruim, luxe en comfortabel. Wat ik vanaf dag 1 erg fijn aan deze auto heb gevonden en nog steeds vind is de grote tank van 70l. Ik haal daar overall 1:19,5 uit. Dus maar eens per 1.300km aan de pomp. Erg prettig. Ik heb in de rustige zomermaanden zelfs tanks gehaald waar ik meer als 1.400km uit haalde, ronduit knap voor deze auto! (en het "nieuwe rijden" werkt dus echt!)
Echter vanaf het begin af aan al gauw ook de eerste problemen. Dit betrof allemaal kraakjes en piepjes. En dat op meerdere plaatsen. Bij de 1e 30.000km beurt heeft de garage een deel weten op te vangen, helaas niet alles...
30.000 TOT 90.000 KM
Na de beurt een deel van de kraakjes weg. Maar bij een koude start blijven ze toch sterk aanwezig. Vooral bij het rijden over drempels is het ronduit belachelijk. Het lijkt wel een 2e hands Lada... Bij de beurt van 60.000km de constatering dat de ophangpunten van het dashboard droog waren. Dat is een grote ingreep; garage heeft besloten tot een lapmiddel. Helaas geen succes, na 5.000km begint het gewoon weer... Verder geen andere problemen met de Passat.
90.000 KM
Op naar de 3e beurt. Deze keer de auto afgeleverd en aangegeven dat ik hem niet terug wilde voordat de kraken en piepen echt wegwaren. Pas na 3 dagen krijg ik mijn Passat weer terug. Compliment voor VW Voorne-Putten uit Spijkenisse. Ze hebben de klacht echt serieus genomen en ook opgelost. Let op, de acties ondernomen naast reguliere beurt:
- Complete dashboard los en ophangpunten gesmeerd
- Beide voorportieren opgehaald en ruitmotoren vastgezet
- Nieuwe koppeling
- Nieuwe synchro ring (geen idee wat dat is)
- Tandwielen in versnellingsbak vervangen
- Nieuwe veren en armen in de voorwiel ophanging
Een bijna nieuwe auto dus... En wat een verschil! Weg zijn de kraken. Een rustige auto en nu eindelijk zoals de verwachting van deze Passat waren.
BIJ RUIM 169.000 KM
Na de "verbouwing" bij 90.000km geen klachten meer. De Passat heeft zich bewezen als een trouwe vriend die me nu al vele kilometers trouw tot dienst is. De enige keer dat ik ermee stil heb gestaan was door een lekke band. Verder helemaal geen problemen meer! Dus nogmaals de complimenten aan de VW garage in Spijkenisse. Ze hebben me een fijne auto gegeven!
CONCLUSIE
Andere reviews lezende heeft me bewogen dit te schrijven over mijn eigen VW Passat. Wat ik kan bevestigen uit andere reviews:
- Raar geluid bij koppelen/schakelen. Doet mijne ook, en dat al bijna 170.000km. Niks om je zorgen over te maken, hoort bij dit model en is niet echt storend.
- Kraken van de voortrein had ik dus ook. Klagen daarover helpt. Het is namelijk op te lossen!! Advies is dan ook dat te doen, na verhelpen heb je een veel fijnere auto!
- Olieverbruik; heeft mijne ook. Het is een machine en hoort er gewoon bij. Meestal 1 liter tussen de beurten in, dus niet excessief.
- Kraken in interieur. Is ook op te lossen. Vraag je garage om extra hun best te doen het te vinden. Zit vaak in de deuren!
=> Eenmaal na verhelpen van de problemen is dit een erg fijne auto gebleken en kan toekomstige berijders van een Passat zeggen dat ze zeker geen verkeerde keuze hebben gemaakt!
DE LAATSTE LOODJES
Inmiddels de opvolger van deze VW Passat in bestelling. Dankzij een promotie een veel groter budget. Keuze is gevallen op:
- AUDI A4 2.0 TDI Multitronic Proline Business
* Quartzgrijs metallic
* Zwart interieur
* Audi hold assist [hill-hold functie]
* Zwarte hemelbekleding
* Licht en regensensor
* Sportstoelen voor
* Multifunctioneel sportstuur
* Geen type aanduiding
* 18" LM
* Parkeersensoren achter
Ik verheug me zeer op de oplevering van deze auto. Dat zal begin juli zijn bij Auto Hoogenboom in Rotterdam. Tot die tijd blijft de Passat mijn trouwe vriend onderweg...
LAATSTE BEURT; 182.300 KM
De laatste beurt is geweest. Geen bijzonderheden meer, nog steeds doet de Passat trouwe dienst. Toch kijk ik er erg naar uit als mijn A4 er eindelijk is. Pas eind augustus is het zover... Zodra die er is zal ik ook die gaan bijhouden hier.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.