Volkswagen Passat 1.9 TDI 105pk Comfortline (2005)

autoreview

Volkswagen Passat 1.9 TDI 105pk Comfortline (2005)
Volkswagen Passat 1.9 TDI 105pk Comfortline (2005)Volkswagen Passat 1.9 TDI 105pk Comfortline (2005)Volkswagen Passat 1.9 TDI 105pk Comfortline (2005)Volkswagen Passat 1.9 TDI 105pk Comfortline (2005)Volkswagen Passat 1.9 TDI 105pk Comfortline (2005)Volkswagen Passat 1.9 TDI 105pk Comfortline (2005)

Signalement

UitvoeringPassat 1.9 TDI 105pk Comfortline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst283.551 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Passat: een comfortabele reisauto maar typisch ond

  • 283.551 km

’05 VW Passat 1.9 tdi Comfortline Sedan

Deze Passat heb ik in 2012 gekocht en was, zoals specifiek gezocht, afkomstig van de 1e eigenaar. De auto stond pas enkele dagen binnen en was nog niet verkoop klaar gemaakt. Dat ‘niet verkoop klaar gemaakt’ is eigenlijk zoiets als een vrouw zonder make-up, je weet hoe het er dan in het dagelijks leven uit mag zien en doet. Uiteindelijk een schappelijke prijs betaald, iedereen blij, en de Passat mee naar huis.

In de karige basis mag ik zeggen dat de Passat mij goed is bevallen, daarentegen is een Passat 3c wel typisch onderhoudsgevoelig. Een Passat heeft namelijk de nodige onderhoudsaandacht nodig. Vandaar dat ik het onderhoud bewust bij dé VAG specialist van zuid-Nederland in Nuenen liet doen, uitstekende kennis van zaken en goede/acceptabele prijzen. Ik heb de Passat in oktober 2017 verkocht als inruiler. Dit met ruim 285.000 km op de klok (NAP), hiervan heb ik een aanmerkelijk deel zelf gereden. Aanvankelijk wilde ik de Passat pas in 2019 weg doen maar onze Fendt caravan wilden we toch wel wat zwaarder kunnen gaan beladen. De oplossing is gevonden in een andere auto: een recentere Mercedes C-klasse CDI Estate in Avantgarde uitvoering.

De Passat is een comfortabele reis auto, hij verveelt op lange afstanden zeker niet. Daarnaast zitten de stoelen lekker Duits waarbij je altijd een goede zit positie vindt en onvermoeid mag uitstappen. Wel vond ik hem standaard wat vaag rond het middenstuur. Op lange afstanden was dat voor mij in het begin storend. Daarnaast is een standaard 1.9 tdi absoluut geen strepen trekker. Uiteindelijk heb ik bij de VAG specialist uit Nuenen een verantwoorde chiptunig laten doen door Lucas. Dat had ik vanaf dag een al moeten doen!! Na de chiptuning rijdt de Passat zoals hij bedoeld is en hoort te zijn, met genoeg koppel en PK’s , stuurt lekker en ligt daarbij als een blok op de weg. De Passat verbruikte in mijn bezit gemiddeld 1:17, voor of na de tuning maakte dat niet zoveel verschil.

Deze Passat heeft alle nodige comfort verhogende accessoires aan boord, dat zeker voor een auto uit 2005. Verder een door de dealer afgeleverde afneembare trekhaak, en wat 16 inch lichtmetaal. De Passat kent overigens wat minnen in de interieur details: de handgrepen en bedieningsknoppen in de voordeuren hebben een soort gespoten kunststoflaag, dit bladert/schilfert altijd af. Dat is optisch ontzettend vervelend. Mijn voorgaande VW had het zelfde, ik begrijp nog steeds niet waarom dat VW dat niet heeft verbeterd in de nieuwere generatie. Nu is het zelf prijstechnisch heel eenvoudig op te lossen door er nieuwe knoppen en handgrepen op te zetten, maar de kwaliteit blijft dan uiteindelijk toch hetzelfde. Rondom de binnenverlichting laat de hemelbekleding wat los. Dat schijnt ook eenvoudig op te lossen te zijn, maar ik heb het nooit laten doen. Verder zijn er nog wat Sonniboy Shades in de Passat geplaatst. Dit zijn een soort vaste zonsverduistering gordijnen voor de achterportieren en het achterraam, waarbij de ramen gewoon open kunnen en de Shades blijven zitten. De Sonniboy Shades zijn specifiek op maat gemaakt met unieke pasvorm voor het gekozen merk en type. Naast de functionaliteit voor acclimatisatie en bescherming voor de kinderen geven deze Shades een mooie donkere uitstraling op de ramen. Dat zeker omdat deze Passat metalic zwart is en mooie chroomaccenten rond de ramen, op de bumpers , gril en als stootbescherming aan de zijkant heeft. Er komen overigens ook weer Sonniboy Shades in de Mercedes.

Alhoewel de Passat mij nooit in de steek heeft gelaten, is onderhoud wel een issue bij een Passat 3c. Zowat alle typische Passat problemen zijn aan bod gekomen tijdens het onderhoud. Nu bekijk ik voornamelijk naar kosten per kilometer. Vandaar uit gezien ligt onderhoud wat aan de dure kant. Mijn voorgaande VW Golf IV Tdi was daarentegen het tegenovergestelde van, dat met uitzonderlijk lage kosten per KM. In de basis functioneert de Passat als een stevige reis auto. De carrosserie, degelijke gevoelsbeleving, en de motor zijn dik in orde. De motor zelf gebruikt nagenoeg geen olie en loopt als een duurzame en onverwoestbaar klinkende Diesel. Op dat vlak is de Passat een hele goede auto. Een echte ramp is bv de elektronische parkeerrem (EPB) voorzien van 2 stelmotoren, de EPB is een onding surplus. In 5 jaar tijd zijn er drie stelmotoren vervangen en twee schakelaars. Als de EPB niet goed werkt dan blokkeert deze de auto waardoor je niet meer voor of achteruit kan. Gelukkig heb ik wel altijd kunnen blijven rijden, maar wel met veel knipperende lampjes en pieptonen. Door ervaring van andere Passat rijders is mij veel stiltandleed bespaart. Een tip: plak de EPB schakelaar af en gebruik hem verder niet. Zet de auto bij stilstand gewoon in een versnelling. Net voordat de auto werd ingeruild sneuvelde opnieuw een stelmotor. Maar goed, de auto is zo verkocht eind 2017. In de handel kost zo’n stelmotor niet te veel, maar als particulier deze laten vervangen is te prijzig. Ik had zelf liever een betrouwbare klassieke kabelhandrem gehad.

Hier een overzicht van het onderhoud sinds 2012:

- 2 x accu
- alle onderhoudsbeurten volgens schema ( ook voor remvloeistof e.d. )
- 6 x Continetal banden
- 2 x set stabilisatorstangen
- as-hoezen
- achterste en voorste draag arm rubbers
- 4 x gloeibougies
- olieniveausensor
- kleine ventilator
- uitlijnen
- Tandempomp ( duur )
- distributieriem wissel met spanrollen en bijhorende multieriem
- Dynamo
- lek naar de kofferbak door versleten rubbers van de kofferscharnierstang ingangen, telkens de reservewielkuip vol. Uiteindelijk goed opgelost.
- Airco reinigen en verversen
- 3 x stelmotor
- 2 x parkeerschakelaar
- stuurkolomvergrendeling module
- motorkap ontgrendeling
- heater element
- nodige onderhoud aan de remmen
- hulpveren achter ( noodzakelijk ivb caravan )
- diverse OBD handelingen
- koppeling incl. vast vliegwiel
- nog wat minder spannende reparaties hier en daar, maar ook zaken die Passat specifiek zijn

Extra aanpassing:

- chiptuning bij VAG specialist, absolute aanrader!!
- aanpassing van de EGR
- DPF gereinigd

Alhoewel dit mijn derde VW was, ben ik door de jaren heen minder enthousiast over VW geworden. Voornamelijk typische VW dingen zijn gevoelig voor storingen/defecten en dat kost juist een behoorlijke duit. Zeker voor goed zorgende VW rijders die voor onderhoud bij de stealers langs (moeten) gaan. Kopen lukt daar wel, maar na de garantie periode kun je naar mijn mening beter naar een specifieke VAG specialist voor je onderhoud, nodige vakkennis en met juiste klant service gerichtheid. Ik zelf heb al afscheid genomen van onderhoud bij de stealers sinds 1997, dit door een onnodig met triple hark opgeklopte onderhoud calculatie van een Passat in topconditie. Zelfs onderhoud aan de stuurbekrachtiging was nodig, idd dat zat er bij deze '90 niet op dus. Later belde de stealer mij op om de auto in te ruilen op een andere 'mooie' Passat, terwijl dat een gerenommeerde Vak-garage in de omgeving bij onafhankelijke nadere inspectie stelde dat de auto op een deurrubber na in topconditie was. Nou van Mossel uit Hapert, ook na 20 jaar neem ik dat mee in mijn beslissing!

De modellen van VW spreken mij persoonlijk wel aan, lekker tijdloos en logische indeling van het dashboard. Mijn Passat 3c is ook lekker tijdloos en zit goed en krasvrij in de lak. Deze Passat ziet er een stuk jonger uit dan dat hij is! Ik roep verder niet dat ik nooit meer een VAG product koop, maar het ligt wel minder voor de hand. Mijn voorkeur gaat uit voor Duitse auto’s, maar Lexus heeft ook altijd mijn interesse. Als je besluit om een Passat 3c te kopen is mijn advies om enkel voor een goed onderhouden exemplaar te gaan, en specifiek één die maar weinig eigenaren heeft gehad en een volledig aantoonbaar onderhoudshistorie heeft. Van de eerste eigenaar kom je ze eigenlijk al niet meer tegen, die van de 2e eigenaar is nu ook al heel lastig. Kom je volgens de onderhoudshistorie geen van de mankementen tegen die in mijn onderhoudslijstje staan en/of die Passat specifiek zijn: nou hoogstwaarschijnlijk ben jij dan hiervoor aan de beurt!

Eind 2017 heb ik de Passat ingeruild, dit met een kapotte stelmotor van de EPB en bijhorende dashboard waarschuwingen in licht en aanhoudend piepgeluid. Nu kan ik zeggen dat de Passat vrij makkelijk in te ruilen was en dat tegen een schappelijke prijs. De relatieve lage afschrijving compenseert absoluut weer het wat duurdere onderhoud. Zoals eerder omschreven wilde we de Passat pas in 2019 wegdoen. Maar goed we willen onze caravan zwaarder kunnen beladen, 1500 kg was voor ons te weinig als jong gezin. Nu kan ik wel zeggen dat diegene de nu met de Passat gaat rijden, een mooie maar ook relatief goede Passat in handen krijgt. Wat ik heb begrepen gaat hij waarschijnlijk de export in. Mocht de Passat toevallig in Nederland blijven: koper je hebt mazzel met deze Passat! Daarnaast heeft deze Passat een volledige onderhoudshistorie erbij, zo ook met nagenoeg alle facturen van de reparaties. Nu heb ik zelf gekozen voor een Mercedes, die mag bij goed gedrag de komende 5 jaar dienst komen doen.

Ik hoop dat ik geïnteresseerden kan helpen met mijn ervaring met de 3c.

Met vriendelijke groet,

Een bijna goed tevreden ex-VW rijder, maar door ervaring minder VW enthousiast is geworden. Maar eerlijk is eerlijk: ik ben altijd gesteld geweest op deze Passat, pracht auto!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum