Volkswagen Passat 1.8 5V Trendline (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat 1.8 5V Trendline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 120.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
In december 2009 ging ik op zoek naar een nieuwe auto ter vervanging van mijn toenmalige Renault Twingo ivm een ietwat langere reisafstand naar het werk en toch wat meer auto wenste.
Ik ben naast Kia fan ook altijd fan van Volkswagen geweest (voor de Twingo had een Golfje en na de Passat passeren er nog 2 de revue) en zodoende wilde ik een ruimere volkswagen.
Bij een lokale VW merkdealer stond een Passat 1.8i 5v van 1997 met een zeer vriendelijke kilometerstand +/- 120.000 en voorzien van recent onderhoud en een verse distributieriem.
Zodoende ben ik een testronde gaan rijden en was direct weg van de auto.
Zeker met mijn 2 meter pas ik toch iets beter in een Passat dan in een Twingo en na kort beraad en wat onderhandelen was de auto voor mij.
30 december 2009 heb ik de auto uiteindelijk opgehaald met een verse APK en was ik klaar voor de kilometers.
Echter na een paar duizend kilometer werd ik door mijn vrouw gebeld dat ze in 'de tunnel' (westerscheldetunnel) reed en er een aantal lampjes begonnen te knipperen en dat de watertemperatuurmeter een hoge waarde aangaf. Problemen dus.
Gelukkig kon ze de tunnel nog uitkomen en heeft ze de auto aan de kant gezet.
De garage was zo vriendelijk om de auto af te slepen en kwam met het volgende probleem.
De waterpomp was kapot (schoep afgebroken), vermoeden bestaat dat deze niet mee vervangen was met de distributieriem.
Na een reparatie van enkele honderden euro's konden we weer op pad.
Weer wat later, tijdens het rijden ineens geen leven meer in het dashboard, alle meters op 0 en geen verlichting meer.
Na een bezoekje behulpzame en opmerkzame ANWB medewerker kwamen we erachter dat het contactslot was ingesleten, na 130.000km!
Blijkt te kúnnen komen door grote/zware sleutelbossen (notitie: koop geen auto van een conciërge :) )
Hier waren 2 oplossingen voor, of een nieuw contactslot, of na het starten de sleutel en klein beetje terugdraaien en gaan. Ik koos op dat moment voor het laatste.
In de winterperiode (februari/maart 2011) besloten we op wintersport te gaan, een setje winterbanden eronder en gaan.
Tijdens onze vakantie begonnen er echter een aantal systemen te haperen.
Onder andere de raambediening begon een eigen leven te leiden en ramen gingen soms niet open of niet meer dicht en zelfs een keer op eigen initiatief open.
Daarnaast ging de passagiersdeur op slot tijdens het rijden en was deze met geen mogelijkheid meer open te krijgen.
Terug in Nederland heeft de garage de kabelboom en het portierslot vervangen en was daarmee het probleem weer opgelost.
De ramen bleven een onzekere factor maar we deden het ermee.
April 2011 was ik onderweg naar de Autorai in Amsterdam. Op de heenweg geen problemen, de terugweg verliep wat minder vlotjes. In de buurt van Leiden, 130 op de linkerbaan. Poef!.. beide meters sloegen naar volledig naar rechts uit (maximum snelheid en toerental) en daarna terug naar links, op 0 dus... en een rookpluim vanonder het dashboard... snel aan de kant.
De rook trok weg en na een paar minuten achtte ik het veilig om de auto weer te starten. Zonder meters huiswaarts, en weer richting garage.
Diagnose, dashboard kapot, opgestuurd naar een reparateur, terug in laten bouwen.. na 2 weken, zelfde euvel. Uiteindelijk bleek er een kortsluiting te zijn in de brandstof niveaudoorgever in de tank (kan dit kwaad?) na deze reparatie konden we weer verder.
Ondertussen een golfje 3 erbij gekocht als 2e auto (Twingo was inmiddels naar mijn schoonmoeder)
Toen kwam de APK eraan en bleken de schokbrekers versleten te zijn. Dat was dus het einde van de bodemloze Passatput.
Op naar mijn volgende auto dacht ik maar en wist ik deze in te ruilen voor een 'mooie rooie' golf 3 Rolling Stones cabriolet uit '95.
Conclusie: De passat was er een van de eerste lichting 3B's ( te herkennen aan groen verlichte wijzerplaten) ik heb de indruk dat deze lichting nogal wat last van storingen had.
De reparaties en ergernissen hebben bij mij geen goede indruk achter gelaten.
Elke paar maanden was er wel weer iets.
Wel vind ik de auto uiterlijk een mooi ontworpen auto en vooral een fijn rijdende auto (ondanks het ontbreken van diverse opties)
Al met al heb ik deze auto te duur gekocht en ben ik nog een groot percentage van de aankoopprijs er bovenop aan onderhoud aan kwijt geweest.
Indien je interesse hebt in een Passat zou mijn advies zijn de eerdere modellen te laten staan, of het moet een weggeefprijs zijn.
Comfort : het was een trendline, deze zijn nou eenmaal wat uitgekleed. (mijn Twingo had bijvoorbeeld wel CV op afstand)
Prestaties: Goed, de motor is niks op aan te merken, wel wat dorstig ( +/- 1 op 11 ) voor een auto van 1250 kg
Betrouwbaarheid: Nou startte hij wel elke morgen, maar door de storingsgevoeligheid boet de betrouwbaarheid wel erg in.
Gebruikskosten: door de vele reparaties heb ik al met al te veel voor deze auto betaald, maar een tweedehands auto is voor een minder technisch aangelegd persoon vaak een loterij.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren