Volkswagen Passat 1.6 TDI 120pk Comfortline (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat 1.6 TDI 120pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 130.000 km |
KM-stand laatst | 200.000 km |
de perfecte reisauto
- 200.000 km
Deze passat was mijn 3de in lijn. Eén keer onderbroken door een Golf, allen diesel uitvoering.
Heb deze passat gekocht met 130dkm op de teller. Een super gaaf en mooi exemplaar. Door de Comfort uitvoering een waar genot om in te rijden. De stoelen zijn perfect (elektrisch) instelbaar. De adaptive cruisecontrol werk fijn. Wel is de minimale ruimte tot te voorganger wat aan de ruime kant. Hierdoor blijft verkeer voor je invoegen en ga jij steeds langzamer rijden. Maar over het algemeen een genot om mee te rijden. Wat mij wel op is gevallen dat bij natte sneeuw op de radar, de cruisecontrol niet meer wil werken. Dat is jammer, want juist dan zou je het goed kunnen gebruiken. Daarnaast heeft dit systeem me ook behoedt voor een aanrijding. De passat remt zelf als hij vindt dat dit nodig is.
Ander automatische systemen zijn de verlichting, de ruitenwisser en climatecontrol. De verlichting gaat op de stand ‘auto’ automatisch op tijd aan/uit, geen omkijken naar. De ruitenwisser interval gaat ook op een juiste snelheid. Kan me van een eerdere passat nog herinneren dat de traagste optie nog altijd te snel was, maar bij deze uitvoering perfect. De climatecontrol werkt heerlijk, zowel voor als achterin en links danwel rechts onafhankelijk. Al moet je je daar niet al te veel van voorstellen. Het interieur is mooi afgewerkt, geen kraakjes en de bediening is goed te bereiken.
Had de passat gekocht omdat ik meer dan 40dkm per jaar zal rijden. De longlife onderhoudsbeurten heb ik altijd bij de VW laten uitvoeren. Dat zijn wel pittige prijzen, maar de passat kwam enkel in de garage voor de 30.000 beurten. Op één keer na. Op een geven moment lichtte het motor storingslampje spontaan op. Het klamme angstzweet brak me al een beetje uit, want het blijkt dat er iets van 150 storingen op dit lampje bij elkaar komen. Na de VAG storingscontrole, wat overigens zeker niet gratis is, kwam er uit dat er een gloeispiraal defect was. Dat kon ik ook wel begrijpen, want het starten ging zomer en winter als een zonnetje. Startknop indrukken en de motor kwam met het vertrouwde monotone dieselgeluid gelijk tot leven. Behalve de laatste paar keer, dan deed hij er wel drie tot vier keer zo lang over. Spiraal laten verwisselen en weer gaan. Dat is de enige reparatie dit ik in de 100dkm dat ik de passat heb gereden heb moeten uitvoeren.
De vakanties naar de kop van Denemarken kunnen makkelijk in één dag worden afgelegd. De tankinhoud komt overeen met zo’n 1300 – 1400 kilometer. Het is een auto die vertrouwen opwekt. Zowel qua prestaties, formaat en met de beveiligingssystemen. De ruimte is voortreffelijk, zeker achterin. De rijprestaties, met de 2.0 TDI motor, zijn bij mij altijd toereikend geweest. Of je nu op de Duitse autoweg rijdt, of door de Deense 80 km wegen, de passat voelt zich overal thuis. De wegligging is al een blok. Storm en regen maken niet veel uit. De diesel gaat maar door en maakt altijd een tevreden knorrend geluid, daar in het vooronder. Wel heb ik een set extra hulpveren achter laten monteren. De achtervering kan wat zacht zijn, vandaar.
De carrosserie en lak is stevig. Roest heb ik niet kunnen ontdekken. Voor de winter heb ik 4 winterbanden, maar daar was ik niet zo’n fan van, want die maken zoveel meer geluid. Dus al het even kon dat zet ik hem weer graag op de zomersloffen.
Deze passat heeft mij nooit laten staan en was super betrouwbaar. Dit in tegenstelling tot een vorige VW. Ik heb dan ook nooit bezuinigd op onderhoud. Wel is de VW garage wat te happerig op ‘bijvangsten’. Ik weet nog dat ik bij de eerste beurt het advies kreeg om de remmen rondom te vervangen…. Ik heb er twee jaar mee door kunnen rijden en kwam elk jaar weer de APK door. Ook bij het vervangen van de gloeispiraal kreeg ik het advies om maar gelijk alle vier de spiralen te laten vervangen. Eigenlijk bij elke beurt kreeg ik van dergelijke ‘gratis adviezen’, die ik in dank heb aanvaard, en toch maar niet liet uitvoeren.
Bij 220000 de passat ingeruild. Hoofdreden was dat ik heel weinig was gaan rijden en de MRB is toch behoorlijk te noemen. Er kwamen ook een aantal grotere onderhoudskosten aan en door onze geliefde overheid is de afschrijving van diesels exorbitant hoog.
Ik geloof wel dat dit mijn laatste diesel is en dat vind ik wel jammer. Kon altijd wel genieten van een diesel. Maar goed, aan alles komt een eind, zo ook aan deze. Doordat ik een flink stuk minder ga rijden stap ik over naar wat anders. Maar als auto is deze passat de fijnste auto geweest die ik heb gereden. De ruimte, prestaties, comfort en betrouwbaarheid zijn super.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.