Volkswagen Jetta 2.0 TDI 140pk Comfortline (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Jetta 2.0 TDI 140pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 58 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
- 65.000 km
De wagen is pas anderhalve week geleden geleverd (na een wachttermijn van exact 4 maanden) dus momenteel beperkt de ervaring met deze wagen zich nog tot de eerste kennismaking. Die is tot op heden nog altijd zeer positief. De verwachtingen die ik had van de wagen zijn zo goed als volledig bewaarheid geworden dus dat valt mee.Het gaat voor mij voor het eerst om een firmawagen (mijn vorige - Peugeot 106 1,1i Color Line - was nog privé aangeschaft en wordt nu verder gebruikt door mijn dochters).De keuze was verplicht beperkt tot VW/Audi en aangezien Audi alleen in aanmerking kwam in basisuitvoering (omwille van budgettaire redenen) werd er geopteerd voor VW. Geen Passat omdat ik de ruimte ervan niet nodig heb en ook omdat ik zo wat financiële ademruimte had om wat interessante opties te nemen.Mijn wagen is de Comfortline-uitvoering (de Sportline ziet er nog een stuk beter uit met de verlaagde vering en andere velgen-/bandenset nl. 17’ velgen en banden 225/45x 17) maar omwille van de te nadelige invloed op het rijcomfort heb ik deze niet weerhouden.Standaard is de wagen reeds goed voorzien van toeters en bellen zoals centr. vergrendeling, 4 electr. ramen (alle met pulsbediening), electr. bediende tankklep, via de afstandsbediening electrisch te openen kofferklep, lichtmetalen velgen 16’ met banden 205/55 x 16 etc.Ik heb nog geopteerd voor goodies zoals het winterpakket (electr. verwarmd ruitesproeierreservoir, koplampsproeiers, electr. verwarmde voorstoelen), mistlichten vooraan, verwarmde en electr. inklapbare buitenspiegels, GPS-pakket (Radio-CD Blaupunkt 4x20 W met CD-wisselaar, monochroom GPS-systeem Benelux,230V-stopcontact in de console, upgrade van het standaard manuele aircosysteem naar een automatisch systeem en auto-alarm). Daarnaast nog electr. schuif/kanteldak, parkeersensoren achteraan en metallic-kleur (zilvergrijs). De wagen rijdt fantastisch, op de wat te nadrukkelijk aanwezige motorgeluiden (bij stevig accelereren) na (met dank aan de pompverstuivertechniek !) : uitstekende hernemingen vanaf /- 1700t/m - zeer zuinig (momenteel gemiddeld 6,2 lit/100 km volgens de boordcomputer).De wagen voelt ook zeer solide aan (hopelijk is hij dit ook op lange termijn !).Verdere ervaringen volgen wanneer ik wat meer kilometers onder de wielen heb gehad.
Update 14-06-06 : de wagen houdt zich prima na intussen 1640 Km - heb intussen wel gemerkt dat de regensensor niet altijd consequent is in zijn reacties : laat soms te lang de voorruit ongeveegd bij druilerig weer en schiet dan weer ineens in actie waarbij er snel enkele keren na elkaar gewist wordt. Bijstellen van de gevoeligheid van de intervalsensor dmv het knopje op de ruitewisserhendel maakt schijnbaar niet echt veel verschil.Geef mij dus maar de manueel regelbare intervalwissers zoals voorheen !Het motorlawaai bij belasting (acceleratie) vind ik in het algemeen toch wel wat storend (zeker in verhouding tot de algemene rust die er verder in de wagen heerst lijkt dit wat misplaatst). Bij rijden met stabiele snelheid is er echter geen enkel probleem.Nog zo’n irritant trekje: de radio beschikt wel over een taalkeuzemenu met o.a. de optie ’Nederlands’ maar bij elke nieuwe rit stel ik vast dat de instelling intussen automatisch weer is teruggekeerd naar de Duitse taal! De wagen verloochent dus zijn Duitse roots zeker niet! Op 1500 Km (dwz na de inrijperiode) werd een eerste oliewissel uitgevoerd - de sigarettenaansteker en de flessenopener (die tevens dient als scheidingelement van de bekerhouder in de middenconsole) die allebei ontbraken bij de levering werden op dat ogenblik netjes nageleverd dus dat zit goed.Update 26-06-06 : Heb intussen vastgesteld dat het gemiddelde verbruik (volgens de boordcomputer) over al de tot nu toe gereden kilometers (intussen > 2500) nog een tikkeltje is gezakt en nu 6,1 lit/100 km bedraagt (voordien lange tijd op 6,2 lit/100 km blijven staan).Dit lijkt perfect te kloppen met de meting die ik uitvoerde bij de laatste tankbeurt (na 765 km gereden te hebben) waarbij ik zelf een verbruik van 6,2 lit/100 km berekende en dit bij gemengd gebruik (woon-werkverkeer en privé-kms in het weekend waarvan ook een redelijk aandeel autowegkilometers met een snelheid van rond de 125 à140 km/h).
Update 16-08-06 : inmiddels 5400 Km achter de kiezen en alles nog steeds OK.Het verbruik is intussen nog (op enkele weken tijd) verder naar beneden gegaan (inmiddels gedaald tot 5,5 lit/ 100 Km gemiddeld over het totaal van de laatst verreden kilometers met regelmatige uitschieters tot 4,8 lit/100 Km bij zowel rustig rijden op secundaire wegen (met normale verkeersdrukte en snelheden tussen 70 en 100 Km/h maar ook bij constant 130 km/h in zesde op de autosnelweg).Heb gisteren het oliepeil nog eventjes gecheckt (was inmiddels alweer een aantal weken geleden) en begin nu toch vast te stellen dat er eerstdaags eens een beetje olie bij mag (er zal vermoedelijk zo’n 0,5 à1 liter bij kunnen vooraleer alles weer volledig is opgevuld).Ben wel geschrokken van de prijs van de voorgeschreven synthetische motorolie : één liter van een mij volkomen onbekend merk en aangekocht in een gewone autoshop (dus nog niet eens bij de VW-dealer!)kostte maar liefst 21,60 Euro! Op ongeveer 4000 verreden kilometers lijkt dit olieverbruik wel nog erg aanvaardbaar (VW zelf vermeldt immers in het onderhoudsboekje dat een olieverbruik tot 1 lit/1000 Km nog normaal is !) hoewel mijn Peugeot 106 en Toyota Carina tussen 2 onderhoudsbeurten in nog nooit een extra-druppel olie nodig hebben gehad !
Update 03-11-06 (Km. 11900) : alles nog steeds OK - verbruik nu nog iets verder naar beneden gegaan en bedraagt momenteel nog slechts 5,3 lit/100 Km volgens de boordcomputer (gemiddelde van de laatste ritten) en haalt nu zéér regelmatig 4,7 à4,8 lit/100 km tijdens autowegritten met /- 120 à130 km/uur. Er zit een 55-litertank in deze wagen en heb gisteravond (bij 895 Km met één tankbeurt) voor het eerst het verklikkerlampje ’nu gaan tanken’ eventjes zien aanfloepen. Momenteel (923 Km gereden) geeft de boordcomputer aan dat er nog een goede 110 Km kan gereden worden met de resterende tankinhoud.De 1000 Km-grens op één tankbeurt is dus blijkbaar (nipt) haalbaar in goede omstandigheden. Ik ga het toch maar niet zelf uittesten (wens niet droog te vallen onderweg) !
Update 10-07-07 (Km.30000) : gisteren de 30.000 Km-beurt laten uitvoeren (olieverversing) - tot op heden alles nog steeds OK : sinds de vorige beurt (op 15000 Km) heb ik geen olie meer moeten bijvullen dus het aanvankelijke (beperkte) olieverbruik tijdens de inrijperiode is blijkbaar intussen volledig verleden tijd !De voorbanden hebben intussen al wel wat van hun profieldiepte verloren (lijkt mij normaal na 30000 Km en al dat koppelgeweld dat via de voorwielen moet worden verwerkt) maar voldoen momenteel nog ruimschoots - misschien te vervangen bij de 45000 Km-beurt ? We houden het alleszins in de gaten!Overigens niets nieuws te melden : de wagen rijdt nog steeds perfect en blijft even zuinig (gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer zo rond de 5,3 à5,4 lit./100 Km bij gematigde rijstijl).Heb enkele weken geleden even de kans gehad om eens een stukje te rijden met een VW EOS 3.2 DSG : wat een motor maar vooral : wat een versnellingsbak ! In automatische stand perfect schokloos rijden zoals een ’echte’ automaat en in manuele stand razendsnel en onmerkbaar op- en afschakelen.Hoedje af ! Bij een volgende aankoop zal ik zeker dit versnellingsapparaat in overweging nemen ! Ik had de gelegenheid om direct na deze EOS ook even te rijden met een Porsche 911 Carrera 4S Cabrio mét Tiptronic.Qua motorisatie en rijgedrag uiteraard de max maar wat de automaat betreft : in automatische stand perfect maar de manuele modus kon mij absoluut niet overtuigen : op- of terugschakelen gebeurt pas met duidelijke vertraging na het activeren van de pulsschakelaars op het stuur zodat het bijterige van de motor hiermee sterk wordt afgevlakt.Te herzien ! Misschien kunnen de heren van Porsche even gaan shoppen bij VW (men is tenslotte toch grootaandeelhouder bij dit concern) ?
Update 24-08-07 : na de 30.000 km-beurt heeft mijn werkgever (in samenspraak met de VW-garage) beslist om in de toekomst de onderhoudsbeurten verder uit elkaar te leggen dan de 15.000 Km die tot nu toe werd aangehouden (blijkbaar rij ik voldoende kilometers per jaar om dit te verantwoorden) - zal vanaf nu vermoedelijk om de 30.000 Km plaatsvinden (dus ongeveer 1x/jaar).
Heb intussen nog wel een klein probleempje bemerkt wanneer ik een Nederlands adres wilde invoeren in het GPS-systeem : in het adres-ingavescherm werden enkel de plaatsnaam en de straatnaam getoond en kon ik met geen middel het land veranderen (van België naar Nederland).Na enkele dagen (en dit gevraagd te hebben aan een collega die hetzelfde systeem in zijn Touran heeft zitten)ben ik dan toch te weten gekomen hoe men dit kan veranderen : simpelweg met de grote draaiknop een beetje naar rechts (dwz in wijzerzin) draaien toont de bijkomende vermelding ’Land’ die volledig uit zicht blijft in de gewone getoonde modus ! Ook mijn collega heeft dit maar bij toeval ontdekt dus toch wel een ergonomisch schoonheidsfoutje van VW /Blaupunkt !
Voorts tot hiertoe nog steeds zeer tevreden, zodanig zelfs dat ik er al absoluut geen spijt meer van heb dat ik verplicht bij VW/AUDI ben moeten gaan shoppen ; mijn eerste keuze was namelijk een Peugeot 407 2.0 HDI Sport geweest maar omdat Peugeot niet meer als huisleverancier in aanmerking kwam (interne bedrijfs-car policy)ging dit niet door.Als ik in diverse tevredenheidsenquêtes lees dat nogal wat Peugeot-eigenaars klagen over talrijke rammeltjes en er ook nog steeds heel wat electronica-problemen opduiken bij dit merk (evenals bij zusterfirma Citroën) ben ik achteraf toch blij dat het een VW is geworden !Hoewel zo’n 407 wel zéér comfortabel rijdt (meer salongevoel dan de Jetta).
Indien ik momenteel opnieuw een keuze zou dienen te maken dan zou ik vermoedelijk ofwel terug een Jetta kiezen ofwel een Golf.Wel zou ik dan vermoedelijk toch een Sportline-versie hebben verkozen (de grotere 17’-velgen zien er toch nog een stuk beter uit !) en een DSG-bak zou ook zeker overwogen worden.Opties zoals inklapbare buitenspiegels en mistlampen lijken mij nu dan weer een beetje overbodig en zouden misschien niet meer worden gekozen evenmin als het winterpakket : de verwarmbare voorstoelen zijn soms best wel aangenaam maar koplampsproeiers zijn echt niet onontbeerlijk (ik zou deze laatste zeker niet hebben gekozen als ze niet waren inbegrepen in het winterpakket).Enfin, we zien nog wel : de volgende wagenkeuze dient pas binnen 4 jaar te gebeuren...
Update 15-04-08 (47.000 Km) : heb vorige week een gewone onderhoudsbeurt laten uitvoeren (dient te gebeuren om de /- 15.000 Km volgens het gekozen onderhoudsschema) - heb dan tevens de ruitenwisserbladen laten vernieuwen (begonnen al enkele maanden geleden strepen achter te laten op de voorruit) en ook de voorste banden zijn dan vervangen - ze waren echt versleten tot aan het wettelijk (in België) nog toegestane minimum van profieldiepte (dwz de sleetindicatoren stonden bijna gelijk met het gewone loopvlak).Er zijn terug Continentals gemonteerd (zoals de originele banden) ; ze hebben het dus ongeveer 47.000 Km uitgehouden.De achterbanden zijn nog in behoorlijk goede staat dus daar ga ik nog wel een tijdje mee doorrijden.Verder niks nieuws te melden : de wagen doet het nog altijd uitstekend : nog steeds een gemiddeld verbruik dat meestal varieert tussen 5,4 en 5,7 lit./100 km en tussen de 2 onderhoudsbeurten in (15.000 Km) geen meetbaar olieverbruik vastgesteld.
Update 20-01-09 : een maandje geleden is er nog eens een kleine onderhoudsbeurt uitgevoerd geweest (op Km stand 63.000) waarbij er enkel het normale onderhoud is gepleegd dwz vnl. olieverversing en klein nazicht waarbij er geen vervangingen zijn gebeurd van onderdelen.Ik moet zeggen dat er ook nu weer tussentijds niets speciaals te melden valt : de wagen heeft zich kranig gehouden en functioneert nog steeds naar volle tevredenheid.Momenteel nog altijd een gemiddeld verbruik van 5,8 lit./100 Km (winterperiode) dus ook hier geen klachten.Net voor de laatste onderhoudsbeurt ging wel het olielampje op het dashboard ineens branden en na de nodige peiling bleek het oliepeil inderdaad op een laag peil te staan zodat bijvullen nodig was (half litertje zodat de geplande onderhoudsbeurt zonder problemen gehaald werd).Dus op een goede 15.000 Km een litertje of iets meer verbruikt - dit lijkt nog steeds volledig normaal en acceptabel.Gisteren (19-01-09) even naar het Autosalon van Brussel geweest en daar even de andere VAG-producten bekeken : de nieuwe Golf vind ik wel erg fijn en degelijk overkomen maar ook de Seat Exeo heeft mijn belangstelling gewekt : als deze binnen het budget ligt zou dit wel eens de opvolger van mijn huidige Jetta kunnen worden binnen enkele jaren : uitgerijpte Audi-kwaliteit voor een (hopelijk) Seat-prijsje, dat zie ik wel zitten ! Een 2-liter diesel is in deze wagen sowieso de basismotorisering (bij de diesels), zij het dan wel in 120 pk-uitvoering, maar het is tenminste al de commonrail-versie die blijkbaar een stuk minder rumoerig is dan de pompverstuiverversie die nog in mijn Jetta zit.Hopelijk kan dan binnen het budget ook een DSG-bak aangestipt worden op de optielijst want die rijdt toch wel heel fijn (heb al enkele VAG-producten uitgerust met deze bak mogen uitproberen en die deden het allemaal uitstekend, zowel bij manuele bediening als bij rijden in de automatische stand).
Update 12-05-09 (69.930 Km ): enkele weken geleden is er tijdens het rijden op de autosnelweg een klein steentje tegen de voorruit beland waardoor er nu een klein putje zit ter hoogte van de bijrijderskant - zal aan de verzekering worden doorgegeven en vermoedelijk zal dit gerepareerd worden teneinde ergere schade te voorkomen.
Update 07-07-09 : het kleine sterretje in de voorruit is inmiddels gerepareerd en nog nauwelijks zichtbaar.De omvormer (12V ==> 230V) is inmiddels vervangen onder garantie (zie hoofdstuk "problemen")en de kmstand bedraagt inmiddels 73.500.
Update 14-01-10 : de laatste maanden had ik altijd het gevoel dat de wagen meer en meer rolgeluiden begon te produceren.Uiteindelijk is dit probleem volledig opgelost doordat op Km-stand 81.000 de achterbanden (Continentals - nog steeds diegene die al op de wagen zaten bij aflevering) zijn vervangen door Bridgestone-exemplaren : de Conti's waren in feite nog niet helemaal versleten maar het loopvlak was blijkbaar toch wat onregelmatig geworden vandaar het toenemende afrolgeluid.Een weekje later (op Km 82.000)is de wagen binnengegaan voor een 15.000 km-beurt waarbij er geen abnormale vervangingen of herstellingen dienden te gebeuren (enkel het gewone onderhoud dus).Tussenin heb ik geen druppel olie moeten bijvullen dus het olieverbruik ligt (zeker voor een TDI)nog steeds erg laag.Vorige week (6-01-10) zijn dan ook de voorbanden vervangen gezien het barslechte winterweer met veel sneeuw - de slijtage-indicatoren op deze banden zaten trouwens nog maar net boven de wettelijk voorgeschreven vervangingsgrens en op de verse sneeuw bleek dan ook de grip niet meer om over naar huis te schrijven.Er zitten nu nieuwe Dunlop-banden op de vooras en het wegcontact is daardoor merkbaar beter geworden zodat we weer wat veiliger de baan op kunnen !Intussen staan er al 86.500 km op de teller dus we rukken stilaan op naar de 100.000!
Update 20-08-10 : intussen is de 100.000 Km-grens al even gepasseerd (momenteel 101.300 km op de teller)en behalve een reguliere onderhoudsbeurt is er tussenin niets te melden geweest op technisch vlak.Mijn werkgever heeft de gebruikstermijn van alle firmawagens inmiddels wel met een jaartje verlengd wegens de economische crisis ; dat betekent dat mijn Jetta niet in 2011 maar pas in 2012 aan vervanging toe zal zijn.Ik vind het prima zo want ik ben uiterst tevreden over deze wagen en gezien het eerder beperkte aantal km dat ik jaarlijks rijd (+/- 24.000) zou dat betekenen dat mijn wagen op ongeveer 150.000 km zou gaan vervangen worden.Welk model uit de VW/Audi/Seat-stal dan de opvolger zal worden is nog niet uitgemaakt - momenteel maakt de VW Golf bij mij nog de meeste kans.Het zou dan zeker terug een 2.0 TDI worden gezien de goede ervaringen met deze motor in mijn huidige wagen en ook : de 1.6 TDI lijkt mij toch een maatje te zwak te zijn (blijkt ook wel uit de diverse testverslagen die ik erover las).Aangezien de nieuwe 2.0 TDI nu ook is overgegaan op de commonrailtechniek ipv de lawaaierige pompverstuivers waarmee mijn huidige wagen door het leven gaat zou ook de stilte aan boord intussen gegarandeerd moeten zijn.Ook ben ik er intussen nog meer van overtuigd geraakt om bij een wagenwissel te kiezen voor de fantastische DSG-automaat die m.i. een zeer goed compromis vormt tussen een manuele versnellingsbak en een klassieke automaat.We hebben echter nog wat tijd om over deze keuze na te denken !Even nog een laatste update (25-03-13) : op Kmstand van inmiddels 159.000 Km afscheid genomen van deze fijne wagen.Na bijna 7 jaar trouwe dienst is er nu een nieuwe firmawagen (Renault Mégane) aangekocht ter vervanging (zie nieuwe review).In het tussenliggende aantal kilometers (dus van 101.000 tot 159.000) geen enkel ernstig probleem tegengekomen met deze wagen : behalve de vervanging van enkele banden (normale slijtage) geen enkel mankement vastgesteld.Gemiddeld verbruik was op het laatst nog steeds +/- 5,6 lit/100 km bij gemengd gebruik (deels stadsverkeer, deels gewoon woonwerkverkeer)dus zeker niet verkeerd voor een 2 liter met 136 pk.Het enige mankementje dat af en toe de kop op stak tijden het laatste jaar van gebruik betrof het af en toe bijna onleesbaar worden van het display van het radio/navigatietoestel ; het toestel zelf bleef ook dan nog steeds perfect functioneren maar de leesbaarheid van het display werd soms zo ernstig belemmerd dat bv. ingeven van een bestemming (navigatie) bijna onmogelijk werd.Gelukkig kon ik het scherm telkens weer terug tot leven brengen (met normale leesbaarheid als gevolg) door even een flinke tik te geven tegen het apparaat.En zowaar : tijdens het laatste half jaar dat ik de wagen nog in bezit had heeft zich het fenomeen zich niet meer voorgedaan.De wagen is nu tijdelijk door een collega overgenomen als voorloopwagen en ook hij is zeer enthousiast over de rij-eigenschappen van deze Jetta.Voor mij ook zeker één van de (zoniet dé) beste wagen die ik tot hiertoe in gebruik had !
PROBLEMEN
Nog geen tot op heden (zou wel al wat vroeg zijn!).
Update 14-06-06 : inmiddels 1640 Km achter de kiezen. Vier dagen geleden rechter voorband stuk gereden door een kapot bierglas dat op de rijbaan was terecht gekomen na een escapade van een dronken persoon (jumpingbezoeker op nauwelijks 1 km van bij mij thuis). De manège-eigenaar heeft mij beloofd de vervangingskosten (nieuwe band + montage) te vergoeden dus hopelijk is dit allemaal weer snel vergeten! Over de wagen anders nog steeds geen kwaad woord - die doet het nog steeds prima!
Update 26-06-06 (2600 Km): de onherstelbaar beschadigde band is inmiddels vervangen en de kosten werden vergoed dus we kunnen dit voorval verder vergeten.
Update 03-11-06 : er staan nu 11900 Km op de teller en alles functioneert nog steeds zonder problemen ! Op 15000 Km zal de eerste reguliere onderhoudsbeurt zich aandienen (afgezien van de eerste oliewissel na de inrijperiode).Heb wel tussentijds (zo rond Km 7000) eens een half litertje olie toegevoegd omdat ik toch vond dat het oliepeil niet helemaal OK meer was (opm. : het oliepeil op de peilstaaf is bij deze wagen wel zeer moeilijk precies af te lezen heb ik gemerkt!).
Update 22-12-06 (15.160 Km) : de 15.000 Km-beurt is inmiddels uitgevoerd en zonder de normale werkzaamheden is er niets speciaals moeten gebeuren.Ik had wel gevraagd om het hoger in deze Review geciteerde taalprobleem met het radio/navigatiesysteem op te lossen maar dit is ondanks goedbedoelde pogingen blijkbaar niet gelukt zodat ik nog steeds hetzelfde probleem heb (even ter herinnering : de taal van de RNS 300 radio-navigatie springt na verloop van enige tijd automatisch terug naar de taal die werd ingesteld via de boordcomputer en aangezien deze laatste niet beschikt over de optie ’Nederlands’ wil dit dus zeggen dat de standaardtaal ofwel Frans, Duits of Engels is om het bij de normaal gangbare talen te houden - bij mij staat ie momenteel op Duits ingesteld).
Spijtig genoeg heb ik een goede 2 weken na de 15.000 Km-beurt op een avond een onzacht contact gehad met een wild hertje dat plots de weg op sprong vanuit het donker.Resultaat : gescheurde voorbumper, kapotte siergrille, klein plooitje in de motorkap en tenslotte nog een kapotte condensor van de airco (door indringen van stukjes van de versplinterde grille).Zal op 03-01-07 gerepareerd worden en afwachten wat de kosten zullen zijn ! Gelukkig is de wagen allrisk verzekerd (al zal er wel door mij een vrijstelling dienen betaald te worden) en kan de wagen tot aan de herstelling nog blijven rijden (alleen heb ik nu eventjes geen airco ter beschikking maar gezien de tijd van het jaar wordt die gelukkig niet gemist).
Update 18-01-07 : eergisteren heb ik mijn wagen terug kunnen ophalen bij de dealer -de carrosserieschade is netjes hersteld (geen enkel spoortje meer terug te vinden van de recente botsing)en ook de mechanische schade (vnl. vervangen van de airco-condensor ) is hersteld.Er werd ook ineens werk gemaakt van het reeds eerder gemelde taalinstellingsprobleem met het radio/navigatiesysteem.Het is nog wat te vroeg om nu al met zekerheid te kunnen zeggen dat deze keer het probleem naar alle tevredenheid is opgelost maar gedurende de 2 voorbije dagen is de op Nederlands ingestelde taal van het systeem alvast niet meer spontaan overgegaan naar het Duits (de taal waarop de boordcomputer staat ingesteld).Hopelijk blijft dit ook in de eerstvolgende dagen zo ! Tijdens de herstelling van mijn wagen heb ik gedurende een weekje gereden met een door de dealer ter beschikking gestelde vervangauto ; het ging om een VW Polo 1.9 SDi 5-deurs met bijna 47.000 Km op de teller (bouwjaar 2004).Wel wat basic : geen turbo dus dat was wel wat geduld oefenen bij accelereren en hernemen.Ook was de wagen niet voorzien van enige radio zodat ik tenvolle kon ’genieten’ van het gehamer van de dieselmotor...Op de laatste avond dat ik over deze wagen beschikte ben ik er even mee naar Brussel gereden (Autosalon).Ondanks dat de wagen op een ’bewaakte’ betaalparking werd gestald (kosten : 3,50 Euro) stelde ik bij mijn terugkomst op de parking vast dat de 4 wielsierdeksels gestolen waren ...Plezierig is anders maar gelukkig waren de wielen tenminste nog aanwezig onder de wagen zodat ik toch nog kon blijven rijden!Weer een hoofdstukje om zo snel mogelijk te vergeten ! Blij dat ik intussen weer tenvolle kan genieten van mijn Jetta.
Update 19-04-07 : tijdens één van de eerste warme dagen van 2007 heb ik moeten vaststellen dat de airco het niet meer deed : er kwam geen gekoelde lucht meer tevoorschijn uit de roosters zodat ondanks verwoede pogingen van de aanjager om het interieur afgekoeld te krijgen dit niet meer lukte, zelfs niet na een rit van een 30-tal kilometer.Dus maar weer een afspraak gemaakt met de dealer en ja hoor : de aircocompressor bleek defect - vermoedelijk nog een nasleep van het ongeval (de aanrijding met een hertje) ; de schade was in januari 2007 wel hersteld zonder zichtbare blijvende gevolgen maar het aircoprobleem was blijkbaar toch nog enkele maanden onopgemerkt gebleven als gevolg van de kille voorjaarstemperaturen waardoor de airco nooit in actie kwam (het gaat om een volautomatisch exemplaar waarbij dus enkel de temperatuur dient ingesteld te worden en de wagen zelf wel beslist of de airco aangesproken wordt of niet).Drie dagen heeft de herstelling geduurd (nieuwe compressor gemonteerd).Intussen heb ik wel weer de beschikking gehad over een vervangwagentje (VW Polo 1,2 i benzine).Het goede nieuws : van deze herstelling heeft men in de garage (op mijn vraag) gebruik gemaakt om nog eens even te kijken naar de taalinstelling van mijn radio/GPS : na de vorige aanpassing van deze instelling (door de garage) heeft het immers niet langer dan een goede week geduurd vooraleer het oude probleem zich alweer voordeed (spontane terugkeer van de taalinstelling van de radio/GPS naar de taalinstelling van de boordcomputer).Deze keer is het nu blijkbaar dan wél gelukt om alles goed te krijgen - alleen heb ik wel te horen gekregen dat alles alleen maar functioneert zolang de boordcomputer op de Engelse taal blijft ingesteld ; dus voortaan kom ik hier niet meer aan...
Update 07-07-09 : enkele weken geleden stelde ik toevallig vast dat het 230V-stopcontact tussen de voorzetels het niet meer deed (ik wilde mijn GSM opladen maar dat lukte dus niet meer).Via de VW-handleiding even opgezocht welke zekering op dit circuit zit en vervolgens het zekeringenkastje opgezocht.De zekering (30A) was inderdaad doorgesmolten hetgeen mij al wat raar leek aangezien dit stopcontact tot op heden nog maar enkele keren was gebruikt en dit dan nog enkel voor het opladen van een GSM.Dus nieuwe zekering gekocht en erin gezet.Dit was echter geen succes want onmiddellijk bij het erin plaatsen hoorde en zag ik de zekering al doorsmelten (vonkjes + knetterend geluid).Dus maar even de dealer opgezocht - dit euvel was hen niet geheel onbekend en blijkt meermaals voor te komen bij wagens van hetzelfde bouwjaar - er zou sprake zijn van een slechte reeks transformatoren.Deze werd dan ook vervangen door een nieuw exemplaar en dit nog onder garantie (hoewel de wagen inmiddels al meer dan 3 jaar oud is).Intussen functioneert alles weer prima en rijden we voort (inmiddels al 73.500 km op de teller).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Jetta 1.2 TSI Comfortline | trekhaak |climate&cruise control | navigatie&bluetooth | Zuinig, compleet en goed onderhouden
- 2011
- 207.265 km

Volkswagen Jetta 1.6 NL AUTO DEALEROND. | AIRCO | CRUISE | TREKHAAK |
- 2008
- 148.198 km

Volkswagen Jetta 1.2 TSI Comfortline
- 2011
- 120.446 km