Volkswagen Jetta 1.4 16V TSI 122pk Comfortline (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Jetta 1.4 16V TSI 122pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 63.603 km |
KM-stand laatst | 70.425 km |
Ervaringen na de eerste 6 maanden
- 70.425 km
Na ruim 10 jaar naar volle tevredenheid Toyota Avensis te hebben gereden werd het afgelopen voorjaar tijd voor wat anders.
Vereisten
- benzine motor
- maximaal 3 jaar oud
- maximaal 70000 km
- handmatige versnellingsbak
Een aantal auto's stonden op mijn shortlist: Volkswagen Golf, Seat Leon, Skoda Octavia en Toyota Avensis.
Volkswagen Golf
Ik heb zowel in de VI (1.6) als in de VII (1.2tsi 86 pk) een proefrit gemaakt. Hoewel beide auto's prima reden en een luxe gevoel gaven vond ik de auto van buiten eigenlijk net iets te compact ogen. Ik was natuurlijk de afgelopen 10 jaar gewend geraakt aan een sedan.
Seat Leon
Enkele jaren geleden had ik al eens een proefrit gemaakt in een Seat Leon II (1.6) en wist dus hoe de auto rijdt. Ik vond het destijds een heel fijn rijdende auto die qua rij beleving net iets sportiever over komt dan de Golf. Dit komt met name doordat ik de indruk had dat je in de Leon wat dieper zit dan in de Golf. Mogelijk dat dit komt door de relatief hoge deuren. Dit geeft tevens een geborgen/veilig gevoel.
Skoda Octavia
In deze auto heb ik geen proefrit gemaakt, maar wel in de showroom in gezeten (zowel in het vorige model als in het huidige model). Hoewel het interieur van het vorige model er heel verzorgd uit ziet, haalt het naar mijn mening net niet de kwaliteitsbeleving die ik heb in bijvoorbeeld een Golf. Het huidige model, dat toen net uit was, vond ik echt een verbetering ten opzichte van zijn voorganger. Echter, omdat ik een auto wilde hebben met de kop er af was dit dus geen optie.
Toyota Avensis
Het aanbod gebruikte Toyota Avensis sedan is niet heel groot. Toen er bij de plaatselijke Toyota dealer dan ook één te koop stond (1.6 basis uitvoering) heb ik daar een proefrit in gemaakt. Omdat de auto vrij kaal was uitgerust en ik hem eigenlijk wat te groot vond voor mij alleen ben ik verder gaan kijken.
Waarom dan toch gekozen voor de Jetta?
Na de proefrit in de Avensis merkte ik toch dat ik gewend was geraakt aan de sedan als carrosserie variant. Hoewel ik in het verleden altijd auto's met drie of vijf deuren heb gehad, ben ik een sedan in de loop van de jaren meer gaan waarderen. Zo vind ik een Jetta net even wat meer auto als een Golf. Nadat ik dit had uitgesproken bij een Volkswagendealer wees hij mij op een zilvergrijze Volkswagen Jetta 1.4 tsi (122 pk) uit 2010 die bij een andere vestiging stond. Enkele dagen daarna ben ik naar die vestiging gereden en was meteen verkocht toen ik de wagen zag staan. Na een proefrit was ik overtuigd. Met een offerte op zak heb ik er enkele nachtjes over geslapen. Het daarop volgende gesprek naar aanleiding van de offerte verliep zeer prettig en ik kreeg een goed aanbod voor mijn Avensis. Omdat bij mijn Avensis een set winterbanden hoorde zijn we overeengekomen dat die set bij de Avensis bleef in ruil voor een set winterbanden op stalen velg met VW wieldop voor de Jetta. Verder waren er nog wat kleine zaken (andere radio, klein deukje) die men nog in orde zou maken. Daarop werd de koop gesloten. Een week later kon ik de auto ophalen. Het was toch wel even vreemd toen ik de Avensis bij de garage achter liet, temeer de auto mij onderweg nog nooit in de steek heeft gelaten gedurende de 10 jaar dat ik hem heb gehad.
Ervaringen met de Jetta tot nu toe
- Uiterlijk
Ik vind het nog steeds een mooie auto om te zien. De voorzijde maakt indruk door zijn chromen grille. De zijkant valt op door de chromen strips rond de ramen. Dit maakt hem net even wat chiquer. De auto staat op mooie lichtmetalen velgen (16 inch). Ik krijg ook veel positieve reacties op de auto. Ik blijf het overigen vreemd vinden dat veel nieuwe auto's, waaronder de Jetta, niet meer worden voorzien van stoot strips. Het zal wel mooier staan, maar maakt de auto wel kwetsbaarder voor beschadigingen.
- Comfort / ruimte
In testen van de Jetta had ik wel eens gelezen dat de stoelen en stuur uitgebreid verstelbaar zijn zodat een ieder een goede zitpositie kan vinden. Dit was ook mijn ervaring met de proefrit in de beide Golfs (zie bovenstaand). Echter, of het nu komt door die vele verstel mogelijkheden of door de beperktere mogelijkheden in mijn vorige auto (stuur alleen in hoogte verstelbaar en alleen kantelverstelling op de bestuurdersstoel) dat weet ik niet, maar ik heb een hele tijd moeten zoeken naar een fijne zitpositie. Uiteindelijk heb ik (1.96 m) de stoel in de laagste stand gezet (maximale kanteling zitting) en het stuur maximaal naar me toe getrokken. Mijn armen zijn licht gebogen tijdens het rijden. De zitting heb ik zodanig naar achteren geschoven dat ik tijdens het rijden prettig zit en dat ik bij schakelen goed bij de pedalen kan (bovenbeen komt net tegen zitting aan bij intrappen koppeling). Rugleuning en zitting staan onder een hoek van ongeveer 90 graden. In combinatie met de verstelbare middenarmsteun heb ik nu een heerlijke zit achter het stuur.
Voor het overige is de auto ruim genoeg om met vier personen onderweg te zijn. Drie personen op de achterbank lukt ook wel, maar is nog niet voorgekomen.
Verder is de auto mooi stil tijdens het rijden.
- Prestaties / verbruik
De motor is heerlijk soepel. Veel schakelen is niet nodig. 50 km/h in de 5e versnelling is geen enkel probleem. Over het algemeen volg ik de schakel instrukties die de boordcomputer aangeeft op. Doordat de motor zo soepel is kun je al bij lage toeren op schakelen. Voor een tussensprint op buitenweg of snelweg is het over het algemeen niet nodig om terug te schakelen. Op de snelweg draait de motor in de 6e versnelling bij 110 km/h zo'n 2400 toeren. Tot nu toe heb ik na afloop van een rit vaak even het gemiddelde verbruik van de boordcomputer afgelezen. Bij woon werk verkeer (20 km enkele reis, stad, snelweg - 110 km/h-, buitenweg) schommelt het verbruik tussen de 1:15 en 1:17. Op langere ritten afgelopen zomer heb ik wel eens 1:18 gereden. Het is mij wel opgevallen dat de auto zuiniger is naarmate de buitentemperatuur hoger is. Over het verbruik ben ik dus heel tevreden. De komende tijd wil ik het gemiddelde verbruik over een langere tijd (bijv. na iedere tankbeurt)opnemen.
- mankementen
geen.
Tot zover mijn eerste ervaringen. Als ik wat meer weet over zaken als het gemiddelde verbruik en onderhoud dan zal ik een update geven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.