Volkswagen ID.5 77kWh 299pk GTX (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ID.5 77kWh 299pk GTX |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 15.000 km |
De eerste kilometers
- 2.500 km
Inmiddels de ID5 GTX één maand in bezit en 2500 kilometers erop zitten. Tijd om te beginnen aan een verslag hoe mij de auto bevalt.
Door de grote fiscale voordelen heb ik vijf jaar geleden mijzelf 'verwend' met een Jaguar I-Pace. Voor het eerst heb ik langer met een auto gedaan dan gebruikelijk, maar vond het nu toch wel tijd om hem in te ruilen. Een nieuwe I-Pace ging het niet worden: te duur en geen verbeteringen in techniek. Vooral de beperkte actieradius vond ik wel een dingetje. Gelukkig is het aantal laadmogelijkheden in Nederland in die vijf jaar enorm toegenomen, maar ik wil niet altijd bezig zijn met het plannen rondom de auto.
Eerste indruk ID5
Met de komst van de ID Buzz ben ik eind 2022 bij de VW garage binnengestapt. Ik vind dat toch een leuk ding! Maar voor mij bepaald niet een nuttige auto, dus ging hem niet worden. Daar dan ook voor het eerst de ID5 gezien en ik werd enthousiast, zeker nadat ik een behoorlijk tegenvallend contact had gehad over eventuele aanschaf van een Kia EV6.
Met name de GTX versie van de ID5 sprak mij daar toch wel aan en na een proefrit was ik om. Dat werd hem.
Vergelijk met I-Pace
Natuurlijk ga je je nieuwe auto vergelijken met je oude. Ik vind dat er op dit moment nog steeds geen enkele elektrische auto kan tippen aan het mooie uiterlijk van de I-Pace. Ook de ID5 niet. En in feite ben ik wel wat achteruit gegaan in premiumgevoel. Maar het scheelt dan ook een royale 30k in aanschaf.
De I-Pace heeft ondanks z'n gewicht een hele fijne wegligging. Ik merk dat de ID5 in bochten toch iets meer moeite heeft, maar het kan ook een beetje liggen aan de snelheid. De ID5 is een stuk stiller dan de I-Pace en dan rijd je ook gauw harder.
De zithouding in de I-Pace vond ik perfect. In de ID5 vind ik dat wel minder, doordat je wat hoger zit, meer 'op de bok'.
Alles doet 't
Er is nogal wat de doen geweest rondom de software van de ID serie. In mijn ID5 zit de laatste versie en ik heb nog geen enkele storing ondervonden. Alles doet het gewoon.
Er kan heel veel ingesteld worden op persoonlijke voorkeur, maar dat komt ook omdat ik nagenoeg alle opties heb toegevoegd.
Wennen is het wel aan de vele rij-assistenten, maar die kun je uitzetten als je daar even geen zin in hebt. Ik vind het op sommige momenten toch wel lekker dat hij kan meehelpen met sturen op saaie stukken snelweg.
De navigatie in combinatie met de HUD is vooral heel gaaf. Mooie AR ervaring in de voorruit. Onder de voorruit zit over de hele breedte een lichtstrip die met verschillende kleuren bij bepaalde acties aangaat: blauw bewegend naar de richting die je op moet, groen bij laden, rood bij alarm. Beetje teveel disco-achtig vind ik.
Verbruik
Het is nu zomer en dat is natuurlijk een gunstige periode voor elektrische auto's als het gaat om verbruik. Maar ik ben tevreden hierover. In vergelijk met de I-Pace is de ID5 enorm veel zuiniger. 22Kwh/100 km. tegenover 18Kwh/100 km. is best veel. Maar als je een benzine V8 rijdt of een viercilinder heb je ook een behoorlijk verschil. dat vergelijk mag je ook wel maken bij elektrische auto's. Daar is de Jaguar ook meer een performance auto.
Het geeft mij wel veel meer rust in mijn reizen. Vanuit Noord Nederland naar 's Hertogenbosch ging in de I-Pace niet zonder tussenstop. In de ID5 GTX had ik gisteren nog 30% over bij thuiskomst. Dat is toch wel prettig.
Als ik de 10.000 aantik, meld ik me wel weer.
De 10k bereikt
- 10.000 km
Het is zover, ik heb er nu 10.000 kilometer opzitten met mijn ID5 GTX.
En ik kan alleen maar zeggen dat de auto mij op geen enkel punt in de steek heeft gelaten tot nu toe.
Alles functioneert en dat maakt dat het toch wel een hele prettige auto is.
Hij heeft niet de flair die mijn vorige (de I-Pace) had, maar de vele gemakken die de ID5 kent zijn toch wel fijn.
Zo staat de ID5 elke ochtend lekker voorverwarmd en met deze vriesdagen schone ruiten iedere ochtend klaar voor vertrek.
Zo af en toe komt er een aanhangwagen achter mij ID5 en dan is de "verstopte" trekhaak met daarop ingebouwd de contactdoos gewoonweg geniaal! Met een druk op een knop tevoorschijn te halen.
De IQ verlichting met automatisch grootlicht dat keurig om ander verkeer heen schijnt werkt ook erg fijn, alhoewel ik weleens twijfel of er toch geen tegenliggers hier last van hebben in een enkel geval.
De vele kritiek op de software kan ik in mijn geval helemaal wegwuiven. Instappen en hij gaat automatisch aan. Uitstappen en hij gaat automatisch uit. Hoe simpel kan het zijn, maar ongemerkt grote gemakken.
Een minpunt dat ik met deze vrieskoudagen heb ervaren is dat het glazen dak dan behoorlijk kraakt als je op klinkerwegen rijdt. Maar dat is bij temperaturen boven nul dan ook wel weer weg.
Zoals ik zeg, alles functioneert. Wat ik wel vervelend vind is de touchknoppen van verlichting en ruitverwarming. Die zitten samen in één kluster en je moet echt goed hiernaar kijken om de juiste knop te bedienen. Dat is tijdens rijden wel erg link en ik begrijp niet de logica om verlichting en verwarming bij elkaar te proppen. Gewone knoppen werken bij mij toch echt beter en zijn dan ook vaak op de tast al te vinden als je je auto eenmaal kent. Dat gaat hiermee niet lukken.
Onlangs even in een ID7 gezeten en ik moet zeggen dat het interieur daarvan mij ontzettend veel meer aanspreekt dan van de ID5. Maar met nog maar een halfjaartje achter de rug, moet ik nog maar even doorrijden. Geen straf met een auto die ervoor gezorgd heeft dat mijn eerste kennismaking met Volkswagen positief is!
O ja, natuurlijk moet je ook iets schrijven over verbruik, bereik en zo.
Eigen laadpaal, 5 dagen zo’n 60 kilometer en weleens wat langere afstanden. Ik hou me niet zo bezig met het verbruik.
Nou ja, af en toe dan: afgelopen week een afstand van 125km. vice versa. Op de heenweg op de bestemming nog 67%. In de parkeergarage waren een enorme hoeveelheid laadpalen, dus er toch maar aangehangen met als doel om die avond lekker stevig naar huis te knallen. Met 140/145 km/u terug naar huis, even lekker losgaan. Tja en dan behaal je een resultaat van 34kwh per 100km.
Hij is ingeruild
- 15.000 km
Laat ik hiermee beginnen: De auto valt niets te verwijten. Alles functioneert en op geen enkel punt laat hij mij in de steek. Zoals ik het vorige verslag afsloot dat het geen straf is om erin te rijden en dat mijn eerste ervaring met Volkswagen positief is, zo heb ik toch niet het gevoel dat het echt mijn auto is. Ze zeggen altijd dat je als je na parkeren nog een keertje omkijkt, het dan de juiste auto is. Dat gevoel mis ik en heb ik besloten om hem toch in te ruilen voor iets waar ik al twee keer eerder voor gegaan was, namelijk een Range Rover Evoque. Nu dan wel een plug-in hybrid, dus toch nog voor een groot deel elektrisch rijden.
Erg zuur is natuurlijk de inruilprijs na één jaar. Vooral omdat Volkswagen eerst een prijsverhoging had doorgevoerd en vervolgens een behoorlijke prijsverlaging nadat ik hem een halfjaar in bezit had. Dat steekt toch een beetje. Kortom, even slikken en door....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen ID.5 Pro Business 77 kWh | SoH Accustaat 99% | Automaat | Stoel en Stuurwiel Verwarming | Navigatie | Parkeersensoren Voor & Achter | Elektrische Achterklep | Verwarmde Voorruit
- 2023
- 25.558 km

Volkswagen ID.5 Pro 77 kWh | Panoramadak | Luxe bekleding | LED matrix verlichting | Navigatie | Stoelverwarming | Parkeersensoren |
- 2022
- 31.631 km

Volkswagen ID.5 Pro Business 77 kWh
- 2023
- 30.547 km