Volkswagen ID.4 77kWh 204pk Business (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ID.4 77kWh 204pk Business |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 149.875 km |
Na 22 maanden
- 120.500 km
Door het bedrijf waarvoor ik werk wordt het gestimuleerd om elektrisch te gaan rijden. Er werd al streng gekeken naar CO2 uitstoot en daardoor vielen vaak de auto's met grotere motoren af. Op zich geen probleem, wel als je elk jaar met een caravan op vakantie gaat. Toch besloten voor elektrisch te gaan en de caravan verkocht. Een van mijn eisen was dat ik woon / werk zonder te laden moest kunnen halen. Aangezien dat heen en terug > 300 km is vallen er gelijk al veel auto's af. Ik heb daarbij wel rekening gehouden met winterse omstandigheden. Op de short list stonden: Skoda Enyaq, Tesla model 3 LR en de Volkswagen ID 4. Ik heb met alle drie gereden. Allemaal hebben ze voor- en nadelen. Deze worden in alle reviews die er staan genoemd. Ik heb de keuze gemaakt voor de ID 4 doordat ik deze het beste vind uitzien van deze 3 auto's. Ik heb de ID4 77kW Business besteld met de volgende optie's:
- Bekleding in stof Art Velours ( deels bruin interieur )
- Trekhaak
- Exterieur Style Pakket ( zilverkleurige dakdragers )
- Velgen Drammen 20"
Met de proefrit vond ik de auto al prettig rijden. Nadat ik de auto had opgehaald bij de dealer werd het alleen maar bevestigd. Wat rijdt de auto heerlijk. Een fijne auto om lange stukken mee te rijden. De rust en stilte in de auto kan ik waarderen. Je gaat er zelf ook rustiger van rijden. Ik in elk geval wel.
Een belangrijk punt was de range van de auto. In wintermaanden is de range 320 - 360 km. In de zomermaanden 380 - 440 km. Ik rij 95% snelweg en dan rij ik tussen de 105 - 110 km/h. Woon / werk was voor mij prima te doen. In een paar ritten voor de zekerheid 5 minuten aan de snellader. Dat speelt met name als het koud is en regent of sneeuwt. De auto gebruikt dan door ruitenwissers en verwarming meer.
Ik ben er 2 keer mee op vakantie gegaan in de zomer en 1 keer op wintersport. Het verbruik in de zomer op vakantie was 18,5kW/100 km en in de winter 22kW/100 km. In de zomer met 4 personen, dakkoffer en fietsendrager. Voor de wintersportvakantie met 4 personen en dakkoffer.
Er wordt er veel geschreven over storingen aan de elektrische auto's van Volkswagen. Ik mag dan niet klagen. Ik heb geen storingen aan de auto gehad waardoor ik niet kon rijden of gevaarlijk was om te rijden.
Storingen / storingsmelding:
- Adaptieve cruiscontrol valt af en toe uit en niet door hevige regen of mist ( 3x ). Na loop van tijd verdwijnt de storing
- Bochtenverlichting valt uit ( 2x ). In de volgende rit storing weg.
- Af en toe een geel of blauw scherm van het scherm achter het stuur. Eigenlijk wel elke rit maar heel kortstondig. Duurt minder dan een seconde.
- Navigatie valt bij lange ritten wel eens uit. De navigatie kan dan de route niet meer berekenen. Dit is op elke vakantierit gebeurd. Het systeem heeft moeite met het berekenen van de route met laadstops. Als je zuiniger of minder zuinig rijdt her berekend de navigatie je route.
Ik heb de nieuwe update 3.2 nog niet op de auto kunnen laten instaleren. Ze moeten opschieten bij Volkswagen anders is het niet meer nodig. Ik moet de auto nog een half jaar rijden.
Voordelen:
- ruime auto waarin iedereen ruim zit en veel bagage meekan
- erg stil
- prettige rij- en stuurgedrag
- je kan meerdere telefoons koppelen en bellen via systeem van de auto
Nadelen:
- stoelen voorin in deze versie geven wat weinig zijdelingse steun
- verwarming voor de achterste zitplaatsen kan beter. Met name in de winter kan het fris zijn op de achterbank.
- achterbank biedt weinig comfort
- lane assist werkt niet goed. Al ben je meer dan een halve meter van de streep. Hij meldt en wil corrigeren.
- verkeersbord herkenning ism ACC in NL niet te gebruiken op een verantwoorde manier
- AC laadkabel kan maar maximaal 16A per fase aan. Als je aan een 1 fase lader gaat laden kan je maar maximaal 4kW laden met de AC kabel van VW
Ik merk na 120.000 km geen verschil in de accucapaciteit. Ik laad voornamelijk thuis aan de AC lader en af en toe onderweg. Onderweg laadt ik nooit meer dan 80% van de accu vol en plan het meestal zo dat de accu < 10% is. Als de accu ver leeg is haal je hogere laadsnelheden bij Fastned en Ionity. Ik haal regelmatig 130 kW bij beide in het begin van het laden.
Tip: in de winter je auto voorverwarmen. Je range is daardoor beter dan zonder voorverwarmen. Ik doe dat dan wel aan de laadpaal.
Servicebeurt 2 jaar
- 131.500 km
De auto moest voor een service beurt naar de dealer. De service indicator telt van 2 jaar af naar 0 uiteindelijk. Bij de servicebeurt wordt de auto helemaal nagekeken. De dealer heeft gelijk de accu gecontroleerd ( terugroepactie ), achterklepbevestiging ( terugroepactie) en de nieuwe software 3.2 geïnstalleerd.
Bij het controleren van de accu werd geconstateerd dat 1 cel defect was en dat ze deze gingen vervangen. Voor de rest alleen nieuwe ruitenwisserbladen en interieurfilter. Er waren op de check list ook geen verdere aan- en opmerkingen na de controle.
Door het instaleren van de nieuwe software is er meer informatie op het kleine scherm te zien zoals gereden afstand, verbruik ed. Mooie toevoeging de oude schermindeling was erg mager. Wat direct opvalt is de navigatiesoftware. Deze is duidelijk vernieuwd. Je kan nu aan een groen of rood bolletje zien of de laadpaal bezet is. De menu indeling is anders. Je kan gebruikersprofielen maken. Verder zijn er enkele nieuwe toevoegingen in het menu. Nog niet allemaal doorgebladerd.
De auto wordt nu standaard maar tot 80% geladen. Je moet de schuifbalk naar 100% zetten wil je de auto 100% opladen. Ik heb de volle 100% lading zeker 3 dagen in de week nodig anders moet ik onderweg laden wat ik eigenlijk liever vermijd. Aan de snel lader laad ik nooit meer dan 80%.
De ID 4 van mij is eigenlijk een bijna probleemloze auto.
Laatste dagen
- 149.875 km
De ID4 is aangekomen aan de laatste dagen van het leasecontract. Na 27 maanden komt er een andere auto. Er wordt veel geschreven over storingen en problemen met de ID4. Mijn zijn deze storingen bespaart gebleven. Het is niet zo dat ik geen issues heb gehad maar deze zijn verwaarloosbaar. Een paar weken geleden nog wel een vreemde storing gehad aan het infotainment systeem. Ik kreeg bij het selecteren van de radio geen geluid meer. Als ik dan het volume bedien werd het geluid van de telefoon harder of zachter gezet. Na de uitknop enkele seconden ingedrukt te houden ging het hele info systeem uit en het werkte daarna weer als normaal.
Ik ben tevreden over de ID4 die ik 27 maanden heb mogen rijden. De auto was / is betrouwbaar ( die ik tot mijn beschikking had wel ). We hebben privé een Peugeot 208 e. Daarvan is het verbruik hoger dan van een ID4. In de winter met winterbanden en de koude temperaturen op het moment haal ik 20,5 kW / 100 km. In de zomer regelmatig 16 kW / 100 km met een ongeveer 150 km waarvan 90% snelweg.
De opvolger wordt geen ID4. Dat heeft te maken dat er geen stoelverwarming op de achterste zitplaatsen is. De kinderen klagen regelmatig dat het koud is op de achterbank.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen ID.4
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen ID.4 Pro Limited Edition | 'App-Connect' draadloze smartphone integratie | Achterbank in ongelijke delen neerklapbaar incl. middenarmsteun en doorlaadmogelijkheid | Achterklep elektrisch bedienbaar incl. sensorgestuurde opening 'Easy Open'
- 2025
- 10 km

Volkswagen ID.4 Max 77 kWh 204pk (Panorama,Camera,etc,etc)
- 2020
- 77.850 km

Volkswagen ID.4 1st Max 204pk Automaat Adaptive cruise control, Panoramadak, 360 camera, LED matrix koplampen, Achteruitrijcamera, Navigatie, Stoelverwarming, Elektrische achterklep, Stuurwiel verwarmd
- 2021
- 51.467 km